Gjest Håper noen har gode råd Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hun har holdt på i snart ett år, men det har heller blitt verre enn bedre det siste halvåret. Vi håpte først at alt nytt rundt skolestart hadde påvirkning - for så at det hele skulle roe seg ned når hun ble godt etablert. Men neida, hver eneste natt vekker hun oss - grunnen kan være alt fra skummel drøm, voksesmerter, vondt i magen osv. Dette er utrolig slitsomt, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få henne inn i det rette mønsteret. Har prøvd sovekalender, premier, pratet med henne, trøstet og kjeftet. Det siste vet jeg er veldig lite pedagogisk, men så er det ikke pedagogikken som betyr noe heller, når du for n'te gang har blitt vekket. Og jeg sitter i stuen alldeles uten mer søvn den natten. Faren har sovehjerte og står opp oftere enn meg, men jeg har dessverre store søvnproblemer- og kan ihvertfall glemme det når jeg blir vekket på denne måten. Har dere lignende erfaringer - og gode råd til hvordan vi kan løse dette? Hun er en fantastisk liten pike, med mange venner og stort nettverk. Hun er bare snill og god, ikke trassig på noen måte. Hun blir virkelig lei seg når hun vekker oss, og gråter sine modigste tårer. I går hulket hun høyt hvor sint hun var på seg selv, og at hun ikke ville stå opp om natten. Men i natt har hun altså vært inne hos oss tre ganger.... I morges var hun knust stakkars, og jeg som har sittet i stuen hele natten har tålmodighet lik null. Og blir mer og mer deprimert.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Kanskje hun rett og slett er mørkeredd, når hun våkner om natten, prøv å ha på en liten nattlampe inne på rommet hennes, eller å ha glipp på døren inn til et rom, hvor lyset står på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Legg en madrass inne på deres soverom. Avtal med datteren din at hvis hun våkner, så kan hun gå stille og rolig inn til dere og legge seg på madrassen. Avtalen er at hun ikke skal vekke dere med vilje, hvis ikke fjernes madrassen igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg skjønner jo godt hvor slitsomt sånt kan være. Og at man blir lite pedagogisk nå man selv sitter med underskudd på søvn er jo helt naturlig. Vet ikke om jeg har noen gode råd å komme med, men jeg ville prøvd å kontakte helsestasjonen. Det kan være at de har noen gode tips å komme med. Eller kan det jo muligen være å tenke på om det er rommet hennes det er noe med. Kan hun ha hatt en opplevelse som har skremt henne og som ligger i underbevisstheten når hun sover.Kanskje hun sover dårlig rett og slett fordi hun er redd for å sove dårlig, Hvis det er mulig kunne dere jo kanskje forsøke å bytte rom, eller kanskje ommøblere der inne. Lys på om natten og åpen soveromsdør. Hadde det kanskje vært en mulighet å dele rom med et søsken, hvis hun har. Så slipper hun å våkne opp og være helt alene i rommet. Men jeg syns dere burde overveie å søke profesjonell hjelp, for det er ikke godt verken for dere eller henne å ha det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hos oss har ungene stadig kommet inn utpå natten og sovet hos oss resten av natten, mellom oss i sengen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg anbefaler også madrass-trikset til Glimtipper. Det må jo være om å gjøre at hun føler seg trygg uten at dere blir vekt, og det er kanskje nok at hun får sove på deres rom? Jeg hadde antagelig tatt kontakt med det senteret som behandler barn med søvnproblemer, er det midt i mellom det heter? http://www.midtimellom.no/tjenester.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håper noen har gode råd Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Kanskje hun rett og slett er mørkeredd, når hun våkner om natten, prøv å ha på en liten nattlampe inne på rommet hennes, eller å ha glipp på døren inn til et rom, hvor lyset står på. Hun har svakt lys på rommet og døren helt oppe. I gangen er lyset på. Vi hadde vår dør oppe i flere mnd. etter hennes ønske. Det med flomlys inn til vårt rom sier det seg selv at dette gikk utover vår søvnkvalitet. Hun stortrives på rommet sitt om dagen og kvelden, rommet er pusset opp etter hennes farveønsker. Søvnproblemene begynte lenge etter vi pusset opp, så jeg tror ikke det har sammenheng. Madrasstipset brukte vi da hun var 2,5 år, det funket etter en viss tid. Nå er hun syv - jaja, vi prøver det gjerne igjen! Jeg vet av hele mitt hjerte at hun ikke har det godt med seg selv når hun vekker oss, hun er kjent for å være veldig samvittighetsfull - hun gjør ikke dette på trass. Jeg synes så inderlig synd på henne, men jeg er bare så aldeles "vrak" etter mangel på god søvn.... Hennes lillesøster på 4,5 vil ikke dele rom med henne - så det blir nok ingen løsning. Hun sover som en stein i prinsessesengen sin, og vil bare være på sitt eget lille prinsesserom. Og syns hun er en mye bedre storesøster enn sin egen storesøster, for hun har ikke lært å sove om natten.... ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hun har svakt lys på rommet og døren helt oppe. I gangen er lyset på. Vi hadde vår dør oppe i flere mnd. etter hennes ønske. Det med flomlys inn til vårt rom sier det seg selv at dette gikk utover vår søvnkvalitet. Hun stortrives på rommet sitt om dagen og kvelden, rommet er pusset opp etter hennes farveønsker. Søvnproblemene begynte lenge etter vi pusset opp, så jeg tror ikke det har sammenheng. Madrasstipset brukte vi da hun var 2,5 år, det funket etter en viss tid. Nå er hun syv - jaja, vi prøver det gjerne igjen! Jeg vet av hele mitt hjerte at hun ikke har det godt med seg selv når hun vekker oss, hun er kjent for å være veldig samvittighetsfull - hun gjør ikke dette på trass. Jeg synes så inderlig synd på henne, men jeg er bare så aldeles "vrak" etter mangel på god søvn.... Hennes lillesøster på 4,5 vil ikke dele rom med henne - så det blir nok ingen løsning. Hun sover som en stein i prinsessesengen sin, og vil bare være på sitt eget lille prinsesserom. Og syns hun er en mye bedre storesøster enn sin egen storesøster, for hun har ikke lært å sove om natten.... ( Du får ikke sove igjen selv, hvis hun kommer inn til dere og sover videre der? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hva om dere legger en madrass inne på rommet hennes, og så bytter dere på å sove der. På den måten blir hun kanskje trygg på rommet sitt etterhvert? Eller, som Glimtipper sier, ha en madrass hos dere hun kan legge seg på. Det er jo noe uvanlig at en 7-åring plutselig begynner slik i så stor grad, og en samtale med helsesøster kan jo være på sin plass. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zenitra Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Du får ikke sove igjen selv, hvis hun kommer inn til dere og sover videre der? Jeg vil gjerne prøve madrasstrikset igjen, hvis hun ikke gråter og vekker oss så går det kankje bra. Hvis jeg blir vekket fra søvnen og følge henne inn på rommet, er det som regel gjort for min del. I natt har jeg sittet i stuen fra kl. 0130 - og prøvd tre ganger å legge meg igjen. Ganske frustrerende, min mann bare lukker øynene, så er det gjort! Men han blir jo sliten av å rusle frem og tilbake mellom soverommene, det blir en lite sammenhengende søvn ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hun har svakt lys på rommet og døren helt oppe. I gangen er lyset på. Vi hadde vår dør oppe i flere mnd. etter hennes ønske. Det med flomlys inn til vårt rom sier det seg selv at dette gikk utover vår søvnkvalitet. Hun stortrives på rommet sitt om dagen og kvelden, rommet er pusset opp etter hennes farveønsker. Søvnproblemene begynte lenge etter vi pusset opp, så jeg tror ikke det har sammenheng. Madrasstipset brukte vi da hun var 2,5 år, det funket etter en viss tid. Nå er hun syv - jaja, vi prøver det gjerne igjen! Jeg vet av hele mitt hjerte at hun ikke har det godt med seg selv når hun vekker oss, hun er kjent for å være veldig samvittighetsfull - hun gjør ikke dette på trass. Jeg synes så inderlig synd på henne, men jeg er bare så aldeles "vrak" etter mangel på god søvn.... Hennes lillesøster på 4,5 vil ikke dele rom med henne - så det blir nok ingen løsning. Hun sover som en stein i prinsessesengen sin, og vil bare være på sitt eget lille prinsesserom. Og syns hun er en mye bedre storesøster enn sin egen storesøster, for hun har ikke lært å sove om natten.... ( Hvis mannen din sovner så lett igjen etter å ha blitt vekket opp om natten, er det jo naturlig at det er han, som roer ned jenta og følger henne tilbake til sengen sin. Så slipper du å sitte oppe hele natten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg vil gjerne prøve madrasstrikset igjen, hvis hun ikke gråter og vekker oss så går det kankje bra. Hvis jeg blir vekket fra søvnen og følge henne inn på rommet, er det som regel gjort for min del. I natt har jeg sittet i stuen fra kl. 0130 - og prøvd tre ganger å legge meg igjen. Ganske frustrerende, min mann bare lukker øynene, så er det gjort! Men han blir jo sliten av å rusle frem og tilbake mellom soverommene, det blir en lite sammenhengende søvn ( ''Hvis jeg blir vekket fra søvnen og følge henne inn på rommet, er det som regel gjort for min del.'' Hva hvis hun krabber opp i sengen til deg,- får du sove videre da? Og hun? Da behøver du jo ikke ligge og lure på om hun er lei seg på sitt eget rom... Vi hadde ofte 2 unger i sengen mye av natten,- og sov i grunnen godt alle 4... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ser at mange gir råd om at ho bare kan sove i deres seng. Jeg vet at jeg ikke hadde klart å sove med barn i sengen, så jeg hadde testet ut madrass på jentas rom. En av dere voksne må da legge seg der. Da har ho jo ingen grunn til å gå inn til dere. Del på dette - annenhver natt - så kanskje det kan gå seg til etter noen netter? Og i mellomtiden får en av dere en skikkelig god natts søvn hver annen dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håper noen har gode råd Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 ''Hvis jeg blir vekket fra søvnen og følge henne inn på rommet, er det som regel gjort for min del.'' Hva hvis hun krabber opp i sengen til deg,- får du sove videre da? Og hun? Da behøver du jo ikke ligge og lure på om hun er lei seg på sitt eget rom... Vi hadde ofte 2 unger i sengen mye av natten,- og sov i grunnen godt alle 4... Det er absolutt ingen løsning for oss, da vil ingen av oss få sove. Jeg har også tatt dette opp med helsesøster, hun er mer tilhenger av madrass på gulvet. Da har hun det mindre komfortablet enn på sitt eget rom og trekker forhåpentligvis tilbake etter mindre tid. Jeg kommer til å prøve dette igjen, og ta en ny prat med helsesøster. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er jeg sikker på Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg ville også har lagt meg inn på jentas soverom en periode for å se om den tryggheten vil hjelpe. Ellers må jeg få si at å våkne tre ganger om natten burde ikke være noe problem. Voksne tåler det hvis det ikke varer i timevis. Jeg er selv oppe 2 til 4 ganger om natten for å se til barna, eller gå på do eller kun for å ikke stivne i kroppen min. Noe jeg fort gjør hvis jeg ligger stille i 8-10 timer. Alt blir en vane og jeg sovner alltid i løpet av en halvtime igjen. Så jeg er sikker på at dere vil klare dette. Gi trygghet som jenta trenger så vil det gå seg til. En ting til: Det er viktig at du får lagt deg til riktig tid. Ved 22-23 tiden om kvelden så vil du få nok timer søvn før du står opp ved 6-7 tiden igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det er absolutt ingen løsning for oss, da vil ingen av oss få sove. Jeg har også tatt dette opp med helsesøster, hun er mer tilhenger av madrass på gulvet. Da har hun det mindre komfortablet enn på sitt eget rom og trekker forhåpentligvis tilbake etter mindre tid. Jeg kommer til å prøve dette igjen, og ta en ny prat med helsesøster. Nei, da er jo ikke det noen løsning,- jeg sov godt jeg, med ungene i sengen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg ville også har lagt meg inn på jentas soverom en periode for å se om den tryggheten vil hjelpe. Ellers må jeg få si at å våkne tre ganger om natten burde ikke være noe problem. Voksne tåler det hvis det ikke varer i timevis. Jeg er selv oppe 2 til 4 ganger om natten for å se til barna, eller gå på do eller kun for å ikke stivne i kroppen min. Noe jeg fort gjør hvis jeg ligger stille i 8-10 timer. Alt blir en vane og jeg sovner alltid i løpet av en halvtime igjen. Så jeg er sikker på at dere vil klare dette. Gi trygghet som jenta trenger så vil det gå seg til. En ting til: Det er viktig at du får lagt deg til riktig tid. Ved 22-23 tiden om kvelden så vil du få nok timer søvn før du står opp ved 6-7 tiden igjen. ''Ellers må jeg få si at å våkne tre ganger om natten burde ikke være noe problem. Voksne tåler det hvis det ikke varer i timevis.'' Problemet er jo at trådstarter ikke får sove igjen etterpå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 ''Ellers må jeg få si at å våkne tre ganger om natten burde ikke være noe problem. Voksne tåler det hvis det ikke varer i timevis.'' Problemet er jo at trådstarter ikke får sove igjen etterpå... Men mannen hennes gjør det, og han kan påta seg oppgaven, mens hun får lov til å sove i fred hele natten igjennom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Men mannen hennes gjør det, og han kan påta seg oppgaven, mens hun får lov til å sove i fred hele natten igjennom. Ah,- ja! Der var den gylne løsning :-) Med mindre mannen er av samme støpning som min mann - og ikke våkner uten at trådstarter må til og vekke ham først... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Sitat: "Faren har sovehjerte og står opp oftere enn meg, men jeg har dessverre store søvnproblemer- og kan ihvertfall glemme det når jeg blir vekket på denne måten. " La barnet gå til faren og vekke ham og la ham ta seg av problemet. Du kan bruke sov-i-ro så blir du ikke vekket opp i utide. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.