Gå til innhold

Betalt inn en dag for sent til Lånekassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

paragraf 5, mente hun nok :-)

Ja, det ga mer fornuft! :-)

Skrevet

?

Skulle vært § 5, siste ledd.

''Forfell gjeldsbrevet på ein sundag eller annen helgedag eller på ein laurdag eller på den 1 eller 17 mai, blir forfallsdagen utdrygd til yrkedagen etter. Dette gjeld òg når gjeldsbrevet lyder på betaling innen ein serskild nemnd frist som går ut på ein helgedag eller på ein laurdag eller på 1 eller 17 mai.''

Gjest Elextra
Skrevet

Paragraf?

Husker ikke, og er for trøtt til å finne ut av det nå :P

Skrevet

Fantastisk, tusen takk!

Stoler likevel ikke på at ikke Lånekassen er eit unnatak frå lova. :-( Får bare vente å se. Takk for hjelpen hvertfall, paragrafen er lagret!

Det ble feil paragraf, det er § 5, siste ledd.

Sjekket opp loven om utdanningsstøtte og forskriftene raskt, men fant ingen unntak fra dette.

Skrevet

Husker ikke, og er for trøtt til å finne ut av det nå :P

Så kjapt gjennom forvaltningsloven, men fant ingenting om dette.

Gjest Elextra
Skrevet

Så kjapt gjennom forvaltningsloven, men fant ingenting om dette.

Mulig det står i forskrift, men er temmelig sikker på at dette er en regel innen forvaltningsretten.

Skrevet

Mulig det står i forskrift, men er temmelig sikker på at dette er en regel innen forvaltningsretten.

Trenger jo ikke ha egen regel om dette innen forvaltningen når det følger av gjeldsbrevloven som Orio viste til. Da trenger de kun egne regler dersom den vanlige loven IKKE skulle gjelde likevel;-)

Skrevet

Har sett gjennom loven en gang til, men finner ikke noe om dette. Er du helt sikker på at forvaltningsloven sier noe om det? (Eller forskriftene til loven?)

Gjest Elextra
Skrevet

Trenger jo ikke ha egen regel om dette innen forvaltningen når det følger av gjeldsbrevloven som Orio viste til. Da trenger de kun egne regler dersom den vanlige loven IKKE skulle gjelde likevel;-)

Du sier noe, jeg kjente ikke til regelen Orio viste til, men Forvaltningsloven er vel tross alt en mer generell og overordnet regel, ergo er det ingen "egen regel" :-).

Hvorvidt Lånekassen er bundet av Forvaltningsloven er en annen sak.

Gjest Elextra
Skrevet

Har sett gjennom loven en gang til, men finner ikke noe om dette. Er du helt sikker på at forvaltningsloven sier noe om det? (Eller forskriftene til loven?)

Jeg mener ganske bestemt at en vanligvis sier dette følger av "vanlige forvaltningsrettslige regler", men hvorvidt det følger av forskrift eller lov vet jeg ikke.

En annen sak er om Lånekassen er bundet av forvaltningsloven/forvaltningsretten.

Skrevet

Jeg mener ganske bestemt at en vanligvis sier dette følger av "vanlige forvaltningsrettslige regler", men hvorvidt det følger av forskrift eller lov vet jeg ikke.

En annen sak er om Lånekassen er bundet av forvaltningsloven/forvaltningsretten.

"Dette følger av vanlige forvaltningsrettslige regler" er en gansks standard frase, men så vidt meg bekjent er det ikke noen forvaltningsrettslige regler om når regninger skal være betalt for å være betalt i tide.

Skrevet

Du sier noe, jeg kjente ikke til regelen Orio viste til, men Forvaltningsloven er vel tross alt en mer generell og overordnet regel, ergo er det ingen "egen regel" :-).

Hvorvidt Lånekassen er bundet av Forvaltningsloven er en annen sak.

Jeg må nesten spørre hva slags juridisk kompetanse du har. Nå virker det som du er litt ute på jordet.

Lånekassen er bundet av forvaltningsloven.

''Forvaltningsloven er vel tross alt en mer generell og overordnet regel''

Forvaltningsloven og gjeldsbrevloven har lik "rang", de er lover, altså over forskrifter og under grunnloven. Og de er begge "generelle" lover på hvert sitt område. Gjeldsbrevloven gjelder betaling av fordringer. Forvaltningsloven gir regler for saksbehandlingen innen offentlig forvaltning.

Hvis det finnes både generelle og mer spesifikke regler for noe går den mest spesifikke regelen foran når den kan anvendes (når vilkårene for å anvende den er oppfylt). Hvis du tror en generell regel går foran har du misforstått.

Hvis forvaltningsloven hadde hatt regler for når en fordring skal anses som betalt innen forfall ville ikke det vært den regelen som gjelder generelt, det ville vært en spesialregel for bestemte fordringer.

Gjest @krøll
Skrevet

Det ble feil paragraf, det er § 5, siste ledd.

Sjekket opp loven om utdanningsstøtte og forskriftene raskt, men fant ingen unntak fra dette.

Den der skal jeg legge meg på minne hvis det skjer en gang til. Jeg ringte nemlig å klaget og da svarte den "hyggelige" damen i tlf at det var mitt ansvar å få betalt før forfallsfristen om den falt på en søndag. Jeg måtte betale 280 kr i straffegebyr.

Skrevet

Å jo da. Krav på 28o kr dumper snart ned i postkassen din. Det sammen skjedde meg for en stund siden. 15 på søndag og betalt på mandag 16. Dermed ble det en dag for sent og purregebyr på 280 kr. Sure penger når man egentlig ikke er for sent ute.

Herlighet... Sier du det, ja. Det var firkanta!

Skrevet

Hvordan har det gått? Har du fått krav om å betale gebyr?

Gjest Meline
Skrevet

Hvordan har det gått? Har du fått krav om å betale gebyr?

Jeg sendte dem en mail, og fikk til svar at de ikke sender purring før etter ca 10 dager. Phu! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...