morsan Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Junior går på kommunal musikkskole og spiller akustisk gitar. Men den siste tiden kjeder han seg litt mye, for læreren legger hovedvekt på klassiske stykker. Junior vil heller spille poplåter og slikt - sanger som han kjenner til. De kjedelige musikkstykkene gjør at han er adskillig mindre interessert i å øve enn han var tidligere. Han sier at han han heller vil spille el-gitar, for å få låter han liker bedre. Men man kunne jo ha spilt mer pop/rock med akustisk gitar også, dersom bare læreren hadde hatt en litt annen innstilling, men hvordan bør jeg ta opp dette med læreren i tilfelle? Og kan det anbefales å begynne med el-gitar før man er mer trent på akustisk? Takknemlig for synspunkter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Har endel erfaring opp igjennom årene. Den metoden jeg har mest tro på er noe som heter suzuki-metoden. Denne er utviklet av en mann som heter Suzuki og som har hatt stor suksess når det gjelder barn og musikk. Den sier noe om at barn lærer "på øret" slik det lærer språk. At kjente sanger kan læres inn og musikk kan utvikles. Tror klassiske stykker som barn ikke har interesse for kan gjøre at de heller dropper ut. Man må ta læringen fra barnets ståsted og interessefelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Har endel erfaring opp igjennom årene. Den metoden jeg har mest tro på er noe som heter suzuki-metoden. Denne er utviklet av en mann som heter Suzuki og som har hatt stor suksess når det gjelder barn og musikk. Den sier noe om at barn lærer "på øret" slik det lærer språk. At kjente sanger kan læres inn og musikk kan utvikles. Tror klassiske stykker som barn ikke har interesse for kan gjøre at de heller dropper ut. Man må ta læringen fra barnets ståsted og interessefelt. Ja, jeg frykter at han kan droppe ut hvis han ikke får noen forandring. Men er det lurt å gå over til el-gitar av den grunn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ja, jeg frykter at han kan droppe ut hvis han ikke får noen forandring. Men er det lurt å gå over til el-gitar av den grunn? Hva med begge deler? Sønnen min har hele tiden brukt disse parallelt. Det finnes jo også halv-akustiske gitarer som kan brukes til det meste? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Hva med begge deler? Sønnen min har hele tiden brukt disse parallelt. Det finnes jo også halv-akustiske gitarer som kan brukes til det meste? Hvis vi kjøper elgitar vil han jo fortsatt ha den andre gitare og kan spille på den hjemme, men slik kulturskolens opplegg er, må man velge mlm klassisk gitar og elgitar når det gjelder undervisningen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hvis vi kjøper elgitar vil han jo fortsatt ha den andre gitare og kan spille på den hjemme, men slik kulturskolens opplegg er, må man velge mlm klassisk gitar og elgitar når det gjelder undervisningen Okey, da er det kanskje lurt å skaffe en el-gitar slik at gutten beholder interessen? Motivasjon og glede over det han spiller er vel det viktigste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Bare ta det opp med læreren du! Jeg er lærer i kulturskolen, og det er mye bedre at elev og foreldre tar opp det de er misfornøyde med enn at de plutselig slutter og man sitter igjen uten å skjønne hvorfor de ikke har sagt ifra før, og hva man kunne gjort annerledes for å beholde eleven. Du kan jo spørre om han ikke kan få den eller den låta i tilllegg til det klassiske, du kan spørre om det finnes en spillebok dere kan kjøpe med litt populærmusikk som supplement f.eks. I vår kulturskole underviser samme lærer på el-gitar og akustisk, og han spiller litt forskjellige sjangre. (noen av 11-års-bertene mine vil bare spille Disneylåter f.eks - da får de lov til det, også sniker jeg inn litt øvelser nesten uten at de merker det...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 ''Og kan det anbefales å begynne med el-gitar før man er mer trent på akustisk?'' Nei! Det er en kjempefordel, og nesten tvingende nødvendig å lære grunnleggende teoretiske og praktiske kunnskaper før en begynner å spille "låter". Med en elektrisk gitar er det fort gjort å hoppe over dette, og begynne å spille "Smoke on the water"! he.he.. Sjøl om det er tungt og kjedelig i starten, harmonilære fks. er svært viktige grunnleggende kunnskaper i alle mulige musikkgenrer, kanskje untatt for frijazz og samtidsmusikk...:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 ''Og kan det anbefales å begynne med el-gitar før man er mer trent på akustisk?'' Nei! Det er en kjempefordel, og nesten tvingende nødvendig å lære grunnleggende teoretiske og praktiske kunnskaper før en begynner å spille "låter". Med en elektrisk gitar er det fort gjort å hoppe over dette, og begynne å spille "Smoke on the water"! he.he.. Sjøl om det er tungt og kjedelig i starten, harmonilære fks. er svært viktige grunnleggende kunnskaper i alle mulige musikkgenrer, kanskje untatt for frijazz og samtidsmusikk...:-) Ja, jeg vil jo ikke at han skal begynne "for tidlig" på elgitar, men synd om han mister håpet slik som det er nå. han har spilt gitar i 3-4 år nå, så _noe_ kunnskaper har han jo;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Bare ta det opp med læreren du! Jeg er lærer i kulturskolen, og det er mye bedre at elev og foreldre tar opp det de er misfornøyde med enn at de plutselig slutter og man sitter igjen uten å skjønne hvorfor de ikke har sagt ifra før, og hva man kunne gjort annerledes for å beholde eleven. Du kan jo spørre om han ikke kan få den eller den låta i tilllegg til det klassiske, du kan spørre om det finnes en spillebok dere kan kjøpe med litt populærmusikk som supplement f.eks. I vår kulturskole underviser samme lærer på el-gitar og akustisk, og han spiller litt forskjellige sjangre. (noen av 11-års-bertene mine vil bare spille Disneylåter f.eks - da får de lov til det, også sniker jeg inn litt øvelser nesten uten at de merker det...) Tusen takk for svar:-) Ja, vi skal ta det opp med læreren:-) God å få svar fra en med skikkelig inside information;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ja, jeg vil jo ikke at han skal begynne "for tidlig" på elgitar, men synd om han mister håpet slik som det er nå. han har spilt gitar i 3-4 år nå, så _noe_ kunnskaper har han jo;-) Kor gammal er han da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Kor gammal er han da? Fyller 12 senere i år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Fyller 12 senere i år. Eg ville venta med å kjøpe elgitar. Bruk det som ei gulerot frem til han blir 13 fks., han bør øve minst 30 minutt hver dag om han skal ha progresjon i utviklinga. Men du kan jo be gitarlæreren "flette inn" noen av sønnen din sine favorittmelodier innimellom, kan ikkje tro det vil by på noen problemer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 ''Og kan det anbefales å begynne med el-gitar før man er mer trent på akustisk?'' Nei! Det er en kjempefordel, og nesten tvingende nødvendig å lære grunnleggende teoretiske og praktiske kunnskaper før en begynner å spille "låter". Med en elektrisk gitar er det fort gjort å hoppe over dette, og begynne å spille "Smoke on the water"! he.he.. Sjøl om det er tungt og kjedelig i starten, harmonilære fks. er svært viktige grunnleggende kunnskaper i alle mulige musikkgenrer, kanskje untatt for frijazz og samtidsmusikk...:-) Vi lærer ikke en liten unge harmonilære før h*n kan spille låter altså! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Vi lærer ikke en liten unge harmonilære før h*n kan spille låter altså! Bravo :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Vi lærer ikke en liten unge harmonilære før h*n kan spille låter altså! Joda, de må i det minste vite hvilke akkorder som passer sammen og hvilke som _ikkje_ gjør det. Ellers låter det helt forjævlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det går fint an å begynne rett på el gitar uten å ha spilt akustisk. Som lærer ville jeg blitt veldig glad for å bli fortalt hva elevene ønsker å lære. Si det som det er, at han ønsker å spille mer popmusikk og at han har lyst å spille el-gitar. Kanskje har de band på kulturskolen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 ''Og kan det anbefales å begynne med el-gitar før man er mer trent på akustisk?'' Nei! Det er en kjempefordel, og nesten tvingende nødvendig å lære grunnleggende teoretiske og praktiske kunnskaper før en begynner å spille "låter". Med en elektrisk gitar er det fort gjort å hoppe over dette, og begynne å spille "Smoke on the water"! he.he.. Sjøl om det er tungt og kjedelig i starten, harmonilære fks. er svært viktige grunnleggende kunnskaper i alle mulige musikkgenrer, kanskje untatt for frijazz og samtidsmusikk...:-) Det gar an å begynne på el-gitar, men det er kanskje ikke det lureste. .. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Eg ville venta med å kjøpe elgitar. Bruk det som ei gulerot frem til han blir 13 fks., han bør øve minst 30 minutt hver dag om han skal ha progresjon i utviklinga. Men du kan jo be gitarlæreren "flette inn" noen av sønnen din sine favorittmelodier innimellom, kan ikkje tro det vil by på noen problemer. Er du lærer i en kulturskole el? I tilfelle tror jeg du er en meget streng lærer som setter enorme krav til de unge elevene. Det er et fåtall som greier å øve i 30 minutt hver dag i den alderen der. Jeg sier at de må øve 10 minutt hver dag, det er overkommelig og de slipper å gå med dårlig samvittighet hele tiden fordi de ikke greier å gjøre som læreren krever. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det gar an å begynne på el-gitar, men det er kanskje ikke det lureste. .. Klart det går an å begynne på el gitar, men det er veldig lett å "jukse" og lære seg unoter, det er min erfaring. Du hører heller ikkje så lett om strengene klinger fritt eller om du spiller med rein intonasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.