Gå til innhold

Gitar

morsan

Anbefalte innlegg

trollemor;o)

Klart det går an å begynne på el gitar, men det er veldig lett å "jukse" og lære seg unoter, det er min erfaring.

Du hører heller ikkje så lett om strengene klinger fritt eller om du spiller med rein intonasjon.

Ok, det har du nok rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du lærer i en kulturskole el? I tilfelle tror jeg du er en meget streng lærer som setter enorme krav til de unge elevene. Det er et fåtall som greier å øve i 30 minutt hver dag i den alderen der. Jeg sier at de må øve 10 minutt hver dag, det er overkommelig og de slipper å gå med dårlig samvittighet hele tiden fordi de ikke greier å gjøre som læreren krever.

''Er du lærer i en kulturskole el?''

Nei, det har eg ikkje nerver til.

''I tilfelle tror jeg du er en meget streng lærer som setter enorme krav til de unge elevene. Det er et fåtall som greier å øve i 30 minutt hver dag i den alderen der.''

Det er ikkje snakk om enorme krav, det er snakk om å øve såpass mye at en klarer å "komme over kneikene" _før_ en går lei, du må bli stimulert gjennom egen fremgang det er ihvertfall min erfaring.

''Jeg sier at de må øve 10 minutt hver dag, det er overkommelig og de slipper å gå med dårlig samvittighet hele tiden fordi de ikke greier å gjøre som læreren krever.''

Eg mener 10 minutter er alt for lite!

Ps! Ronnie Le Tekrø (fra TNT) øvde opptil 16 timer for dagen når han var rundt 16 år gammel, han blei god!

Men nå har han tapt seg kraftig, og spiller bare "tullball". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med læreren og si det som det er. Læreren til mine barn har sett når de har hatt perioder med lite motivasjon og latt dem spille annen musikk slik som filmmusikken til Star Wars og Harry Potter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de må i det minste vite hvilke akkorder som passer sammen og hvilke som _ikkje_ gjør det.

Ellers låter det helt forjævlig...:)

Neida ;-)

De finner jo ikke på selv i begynnelsen, da spiller de det som står på notene, evt det de hører med ørene sine.

Å legge på komp til en melodilinje er ganske avansert, og de færreste 12 åringer fikser det som nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I tilfelle tror jeg du er en meget streng lærer som setter enorme krav til de unge elevene. Det er et fåtall som greier å øve i 30 minutt hver dag i den alderen der.''

Det er ikkje snakk om enorme krav, det er snakk om å øve såpass mye at en klarer å "komme over kneikene" _før_ en går lei, du må bli stimulert gjennom egen fremgang det er ihvertfall min erfaring.

''Jeg sier at de må øve 10 minutt hver dag, det er overkommelig og de slipper å gå med dårlig samvittighet hele tiden fordi de ikke greier å gjøre som læreren krever.''

Ps! Ronnie Le Tekrø (fra TNT) øvde opptil 16 timer for dagen når han var rundt 16 år gammel, han blei god!

Det er noe med å stikke finger'n i jorda og sette realistiske mål for elevene. Unger i dag har vanvittig mange aktiviteter og klarer ikke å få øvd hver dag. Foreldrene følger det ikke opp heller.

Det er utrolig ofte at elevene kommer og sier at de har "glemt" å øve fordi de var bortreist i helga (og det er bare da de kan øve), de var i bursdag, de hadde lekser, de var på svømming, mamma glemte å si det osv.

Selv jeg som er kulturskolelærer selv har ikke unger som øver hver eneste dag i 30 min. 7-åringen øver i snitt 10 min 5 dager i uka, mens 9-åringen øver 5 ganger a 3 minutter nesten hver dag (dvs hver gang han går forbi pianoet - dette er bare når han har en lekse han er tent på forøvrig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Der ser du, han øvde for mye;o)

Jeg øker selvsagt "kravene" til øving etterhvert som de blir eldre, og hver elev får krav utifra motivasjon, ferdigheter, evner osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Det er noe med å stikke finger'n i jorda og sette realistiske mål for elevene. Unger i dag har vanvittig mange aktiviteter og klarer ikke å få øvd hver dag. Foreldrene følger det ikke opp heller.

Det er utrolig ofte at elevene kommer og sier at de har "glemt" å øve fordi de var bortreist i helga (og det er bare da de kan øve), de var i bursdag, de hadde lekser, de var på svømming, mamma glemte å si det osv.

Selv jeg som er kulturskolelærer selv har ikke unger som øver hver eneste dag i 30 min. 7-åringen øver i snitt 10 min 5 dager i uka, mens 9-åringen øver 5 ganger a 3 minutter nesten hver dag (dvs hver gang han går forbi pianoet - dette er bare når han har en lekse han er tent på forøvrig...)

Jeg tror jeg ble en bedre lærer etter at mine barn begynte i kulturskolen. Plutselig skjønte jeg at det faktisk går fint an å glemme å øve ei uke....;o) Ungene har utrolig mange tilbud og uka går altfor fort. Men de finnes de elevene som "glemmer" å øve hver uke, men det er heldigvis ikke så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen grunn til at du ikke skal ta det opp med læreren. Det er jo meningen at sønnen din skal synes det er morsomt, og det er ikke akkurat gratis å gå på musikkskole heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen grunn til at du ikke skal ta det opp med læreren. Det er jo meningen at sønnen din skal synes det er morsomt, og det er ikke akkurat gratis å gå på musikkskole heller...

Nei, det er jammen sant;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med læreren og si det som det er. Læreren til mine barn har sett når de har hatt perioder med lite motivasjon og latt dem spille annen musikk slik som filmmusikken til Star Wars og Harry Potter.

Læreren ser nok sikkert at interessen ikke er på topp, men det blir bare mer og mer klassiske stykker... :-( Må ta det opp, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''mamma glemte å si det osv.''

Alltid greit å ha noen å skylde på! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''mamma glemte å si det osv.''

Alltid greit å ha noen å skylde på! ;-)

...Og har du lagt merke til at det bestandig er _mamma_ som glemte å si fra? _Mamma_ som glemte å pakke ned ...? _Mamma_ som ikke sendte med ...?

Litt pussig i grunnen, at det aldri er pappa som glemmer slikt...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og har du lagt merke til at det bestandig er _mamma_ som glemte å si fra? _Mamma_ som glemte å pakke ned ...? _Mamma_ som ikke sendte med ...?

Litt pussig i grunnen, at det aldri er pappa som glemmer slikt...

;-)

*he he* Da sier man heller det motsatte : Gjett hva?? I dag var det faktisk PAPPA som minnet meg på at jeg skulle øve!! Utrolig, men sant!" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...