Gjest når legen er en sur gubbe Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hei! Dattra mi på 4 år driver og "utredes" for langsynhet og skjeve hornhinner. Hun har vært til kontroll av synet to ganger på helsestasjonen og ble henvist videre til en øyenlege. Vi var hos øyenlegen for ca tre uker siden. Jeg gikk dit med et åpent sinn og visste ikke noe om legen på forhånd. Han virket dyktig, men akk så utidig. Han forklarte ikke noe om HVA han undersøkte,(jeg torde heller ikke spørre) men sa til slutt at det kunne tyde på at hun var langsynt og hadde skjeve hornhinner. Jeg spurte forsiktig om det kunne være snakk om bruk av briller hvorpå han svarte "Nå må vi ta en ting av gangen". Hun satt på fanget mitt mens han undersøkte henne og jeg fikk beskjed om å holde hodet hennes helt rett når hun skulle se på noen figurer borte på veggen. Ved et par tilfeller var han tydeligvis ikke helt fornøyd med innsatsen min for han sa "Nå må mamma se hva hun driver med". Høres sikkert ikke så farlig ut, men jeg syntes han var en tanke udregelig. Hun skal dit til uka igjen til videre kontroll, denne gangen med dråper på øynene for å forstørre pupillene -for dermed å kunne undersøke nærmere. Jeg lurer på følgende: dersom jeg liker legen like dårlig denne gangen, er det mulig å bytte lege? Hvordan gjør jeg i så fall det? Må jeg tilbake til helsestasjonen og få ny henvisning til en annen øyenlege eller kan jeg bestille time hos en annen lege selv? En ting er hvis vi bare skal dit denne ENE gangen, men hvis det ender med at vi må gå jevnlig til øyenlege kjenner jeg at jeg kvier meg. Det skal nevnes at jeg ETTER dette besøket fikk høre av moren min at hun har en venninne som har gått hos denne øyenlegen - og denne venninnen hadde fortalt moren min at han var en sur gubbe. Jeg er nemlig ikke typen som er misfornøyd i hytt og pine så jeg tar dette som en slags bekreftelse på at jeg ikke overreagerer:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Legen kan jo godt være en dyktig øyenlege for din datter selv om han ikke er særlig hyggelig på det menneskelige plan. Jeg synes ikke din beskrivelse av hendelsesforløpet under konsultasjonen, var noe å hisse seg opp over, de fleste leger er bare opptatt av å gjøre de undersøkelsene de skal og så bli ferdig med pasienten, de hyggeprater ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Vår eldste har hatt briller siden hun var 3, og vi går jevnlig hos en øyenlege som er dyktig, men ikke har særlig gode menneskelige kvaliteter... De tingene du referer reagerer jeg overhodet ikke på, og hvis legen er dyktig i faget, ville jeg ikke byttet pga det. Jeg tenker som så vedr. vår øyenlege, at vi er inne hos ham kanskje 10 minutter 1-2 ganger i året - det takler vi. Jeg har også snakket med jenta vår om det, og hun tar det hele helt greit. Hun gjør så godt hun kan det hun får beskjed om, og så blir det så greit så. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Vår eldste har hatt briller siden hun var 3, og vi går jevnlig hos en øyenlege som er dyktig, men ikke har særlig gode menneskelige kvaliteter... De tingene du referer reagerer jeg overhodet ikke på, og hvis legen er dyktig i faget, ville jeg ikke byttet pga det. Jeg tenker som så vedr. vår øyenlege, at vi er inne hos ham kanskje 10 minutter 1-2 ganger i året - det takler vi. Jeg har også snakket med jenta vår om det, og hun tar det hele helt greit. Hun gjør så godt hun kan det hun får beskjed om, og så blir det så greit så. Jeg kunne ha skrevet akkurat det samme som deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Dette er jo bare bagateller, kjære deg. Ærlig talt, så lenge legen er flink, hade jeg brydd meg lite om disse tingene... Overraksjon? Ja, jeg mener det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Du er litt hårsår synes jeg, med mindre han var irritert og frekk når han sa det han sa, om han sa det på en helt vanlig måte synes jeg det var helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Ring til et øyelegesenter og hør, da vel? De har sikkert erfaring med at folk bytter øyelege. Valgte selv øyelege med omhun da jeg skulle ha time med minstemann - ville ikke til en som ikke har erfaring med barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Når barnet skal til fysioterapeut er det ihvertfall veldig viktig at dette er en som har erfaringer med barn. De må vite hvordan et "normalt" barn skal være, og hvilken behandling som vil fungere. Om det er likedan hos en øyelege vet jeg ikke, men jeg synes selv at det er viktig at jeg forstår hva optikeren sier og mener. Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du bytter øyelege. Hvis dette er på et stort senter kan du bare ringe å høre om du kan komme til en annen på neste undersøkelse. Man går heller ikke to ganger til en frisør man ikke liker, så jeg ville byttet om jeg var deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Tror jammen vi har samme øyelege til barna jeg :-) Sønnen min er langsynt, ble oppdaget i fjor sommer. Var til kontroll der i juni, og fikk beskjed om at vi ville få ny time etter ca 3 mnd. Da 3 mnd var gått fikk vi brev i posten med regning for at vi ikke hadde kommet til timen. Vi ringte og forklarte at vi faktisk ikke hadde fått noen time, og dama på kontoret skulle sjekke med øyelegen hva de skulle gjøre. Etter litt tid kom det nytt brev i posten, der det lå innkallelse til ny time og beskjed om at vi måtte betale regninga ettersom de ikke kunne lastes for at Posten gjorde dårlig jobb :-) Akkurat som vi kan lastes liksom :-) Da vi kom til neste time betalte vi og regnet med at alt var greit. Gutten ble undersøkt og øyelegen lurte fælt på hva som hadde skjedd med forrige innkallelse. Vi snakket litt rundt det og jeg trodde vi hadde forstått hverandre. Da vi skulle gå fikk vi ny time med en gang til neste gang, så ikke det skulle være noen tvil som han sa. Neste gang vi dukket til time sier han: `Ja her er dere ja, som ikke kom til den timen den gangen, det var jo dumt. Du MÅ jo skjønne det at det er viktig for sønnen deres sitt syn at dere faktisk møter til de timene som blir satt opp. Det er veldig viktig at dere følger opp dette. Akkurat som om jeg ikke vet det, vi hadde jo ikke fått den timen og det hadde vi jo også snakket om forrige gang, følte meg liksom litt ferdig med det :-) Ble litt irritert akkurat der og da, men har skratta mye av det etterpå :-) Nå i dag fikk vi plutselig brev i posten om at vi var henvist til Ortoptist, noe jeg virkelig ikke aner hva er, eller hvorfor han er henvist dit.Hadde jo vært hyggelig om øyelegen kunne fortalt oss hvorfor han henviser videre, og iallefall gitt beskjed om at han tenkte gjøre det. Blir uansett spennende å se :-) Blir sikkert bra :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Tror jammen vi har samme øyelege til barna jeg :-) Sønnen min er langsynt, ble oppdaget i fjor sommer. Var til kontroll der i juni, og fikk beskjed om at vi ville få ny time etter ca 3 mnd. Da 3 mnd var gått fikk vi brev i posten med regning for at vi ikke hadde kommet til timen. Vi ringte og forklarte at vi faktisk ikke hadde fått noen time, og dama på kontoret skulle sjekke med øyelegen hva de skulle gjøre. Etter litt tid kom det nytt brev i posten, der det lå innkallelse til ny time og beskjed om at vi måtte betale regninga ettersom de ikke kunne lastes for at Posten gjorde dårlig jobb :-) Akkurat som vi kan lastes liksom :-) Da vi kom til neste time betalte vi og regnet med at alt var greit. Gutten ble undersøkt og øyelegen lurte fælt på hva som hadde skjedd med forrige innkallelse. Vi snakket litt rundt det og jeg trodde vi hadde forstått hverandre. Da vi skulle gå fikk vi ny time med en gang til neste gang, så ikke det skulle være noen tvil som han sa. Neste gang vi dukket til time sier han: `Ja her er dere ja, som ikke kom til den timen den gangen, det var jo dumt. Du MÅ jo skjønne det at det er viktig for sønnen deres sitt syn at dere faktisk møter til de timene som blir satt opp. Det er veldig viktig at dere følger opp dette. Akkurat som om jeg ikke vet det, vi hadde jo ikke fått den timen og det hadde vi jo også snakket om forrige gang, følte meg liksom litt ferdig med det :-) Ble litt irritert akkurat der og da, men har skratta mye av det etterpå :-) Nå i dag fikk vi plutselig brev i posten om at vi var henvist til Ortoptist, noe jeg virkelig ikke aner hva er, eller hvorfor han er henvist dit.Hadde jo vært hyggelig om øyelegen kunne fortalt oss hvorfor han henviser videre, og iallefall gitt beskjed om at han tenkte gjøre det. Blir uansett spennende å se :-) Blir sikkert bra :-) ''Ortoptist'' Har spesialutdannelse i å behandle skjeling og samsynproblemer. Guttungen som er svært langsynt går også hos Ortopist. Der blir samsynet sjekket, tror jeg. Det er ikke jeg som følger han vanligvis, men har forstått at det er vanlig og er i tillegg til øyelegen. Han har ikke noe av disse problemene, men sjekkes jevnlig allikevel slik at det ikke skal oppstå uten at vi er klar over det. Vi fikk heller ikke noe beskjed om hva det var, øyenlegen vår er også litt spesiell, men heldigvis dyktig i jobben. I hans tilfelle så glemmer han å kalle oss inn hvert år, og jeg må purre. I starten gikk guttungen der litt oftere, og ortopist hadde dialog med øyelege dersom det ble oppdaget noe. Nå er vi 1 gang i året både hos ortopisten og øyenlegen. Andre barn jeg kjenner som sjekker synet fast går også til ortopist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synes nå jeg da.. Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Storm i et vannglass... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.