Gjest bidragsbetaler Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Jeg har to barn som bor hos meg 50% av tiden. Til nå har jeg betalt ca 1500 i mnd i bidrag for disse. Mora til barna har nå funnet ut at hun vil gå på skole og det fører til hun før 0 i inntekt i flere år fremover. Dette gjør at bidrag stiger med nesten 200%. Jeg er i en vanskelig situasjon selv og dette vil føre til at min økonomi nærmest kollapser. Jeg må faktisk betale henne mer i bidrag enn jeg kan bruke på barna når de er hos meg. Finnes det noe lover og regler som sier noe om dette? 0 Siter
Sofline Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Har dere fått NAV (eller hvem det nå er som har med det å gjøre) til å regne det ut? I såfall er det ikke så mye å gjøre. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Er det private avtaler eller er det NAV som har regnet det ut? Iflg. sådan som jeg forsto bidragsveilederen på NAV sine sider, så skal bidraget ikke settes så høyt. 0 Siter
Gjest Erdetsant? Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Må du betale bidrag til mor når du har barna 50 %? 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Skal du betale bidrag når du har ungene 50% av tiden?! 0 Siter
Janna Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Er det private avtaler eller er det NAV som har regnet det ut? Iflg. sådan som jeg forsto bidragsveilederen på NAV sine sider, så skal bidraget ikke settes så høyt. Øh.. hallo! Det er snakk om to barn. Altså 750 kr pr. mnd pr. barn. Det er ikke mye om far tjener betydelig mer enn mor. Inntektsutjevning heter det. Jeg synes ikke synd på denne faren. Sånn er det. Mor vil få betydelig redusert inntekt i den perioden hun studerer. Skulle bare mangle at far må trå til. I tillegg kan han glede seg til hun er ferdig å studere. Da er det ikke sikkert han må betale bidrag i hele tatt. Sannsynligvis fordi hun har fått en bedre betalt jobb etter endt utdannelse. Dette jevner seg altså ut i lengden.. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Øh.. hallo! Det er snakk om to barn. Altså 750 kr pr. mnd pr. barn. Det er ikke mye om far tjener betydelig mer enn mor. Inntektsutjevning heter det. Jeg synes ikke synd på denne faren. Sånn er det. Mor vil få betydelig redusert inntekt i den perioden hun studerer. Skulle bare mangle at far må trå til. I tillegg kan han glede seg til hun er ferdig å studere. Da er det ikke sikkert han må betale bidrag i hele tatt. Sannsynligvis fordi hun har fått en bedre betalt jobb etter endt utdannelse. Dette jevner seg altså ut i lengden.. Jammen det er da ikke rettferdig at faren skal være med til å finansiere at eksen vil ta mer utdannelse. Når de deler på omsorgen for barna, må hun vel også bidra med sitt, selv om hun velger å studere. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Øh.. hallo! Det er snakk om to barn. Altså 750 kr pr. mnd pr. barn. Det er ikke mye om far tjener betydelig mer enn mor. Inntektsutjevning heter det. Jeg synes ikke synd på denne faren. Sånn er det. Mor vil få betydelig redusert inntekt i den perioden hun studerer. Skulle bare mangle at far må trå til. I tillegg kan han glede seg til hun er ferdig å studere. Da er det ikke sikkert han må betale bidrag i hele tatt. Sannsynligvis fordi hun har fått en bedre betalt jobb etter endt utdannelse. Dette jevner seg altså ut i lengden.. Det kan da ikke være riktig at far må lide økonomisk for at mor ønsker å ta mer utdanning? 0 Siter
Janna Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Jammen det er da ikke rettferdig at faren skal være med til å finansiere at eksen vil ta mer utdannelse. Når de deler på omsorgen for barna, må hun vel også bidra med sitt, selv om hun velger å studere. Hun gjør da det. Går fra fast inntekt til nesten ingenting. Må sikkert knipe inn på det meste. Reglene er da enda sånn at bidrag blir fastsatt etter hva det koster å ha barn. I tillegg er bidragsevne vektlagt. Hun har ingen bidragsevne. Det har far. Hvis far hadde valgt å studere, hadde han hatt null i bidragsevne. Da hadde han sluppet å betale bidrag. Er det like urettferdig? Det er mer betenkelig at 3000 kr pr mnd er være eller ikke være for denne faren. Da har han satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Han kan takke kun seg selv. Siden han må betale bidrag selv om de har 50% samvær, så tyder det på at han tjener bra. Det koster å ha unger. Sånn er det bare!! 0 Siter
Janna Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Det kan da ikke være riktig at far må lide økonomisk for at mor ønsker å ta mer utdanning? Jo det er riktig. Men far kan unngå dette. Ved å bli student selv. Da slipper han å betale bidrag. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Jo det er riktig. Men far kan unngå dette. Ved å bli student selv. Da slipper han å betale bidrag. Det der er jo helt høl i hue. Rett og slett. 0 Siter
Gjest bidragsbetaler Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Hun gjør da det. Går fra fast inntekt til nesten ingenting. Må sikkert knipe inn på det meste. Reglene er da enda sånn at bidrag blir fastsatt etter hva det koster å ha barn. I tillegg er bidragsevne vektlagt. Hun har ingen bidragsevne. Det har far. Hvis far hadde valgt å studere, hadde han hatt null i bidragsevne. Da hadde han sluppet å betale bidrag. Er det like urettferdig? Det er mer betenkelig at 3000 kr pr mnd er være eller ikke være for denne faren. Da har han satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Han kan takke kun seg selv. Siden han må betale bidrag selv om de har 50% samvær, så tyder det på at han tjener bra. Det koster å ha unger. Sånn er det bare!! Takk for alle svar. Bidraget vil øke fra 1500 til 4500 kr. Og ja, det kan være det som kollapser økonomien. Jeg tjener ikke mye, ca 350 i året. Det er 5 år siden vi flytte fa hverandre. I løpet av den tiden har jeg betalt kr 1500 fordi hun har hatt veldig liten inntekt. Når hun er ferdig med utdannelsen er ungene så store at jeg ikke lengre trenger å betale bidrag. Hun velger å slutte å jobbe for å studere. Jeg studerer ved siden av jobb fordi jeg har ikke økonomi til å studere på full tid. Det kan hun fordi hun er gift med en som jobber. Jeg har det tøft økonomisk pga samlivsbrudd (ikke med mora..), husleie, bil osv. I tillegg skal jeg nå betale mer i bidrag enn jeg kan spandere på mine egne barn når de er her 50 % av tiden. Dette er sykt. 0 Siter
Gjest bidragsbetaler Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Jo det er riktig. Men far kan unngå dette. Ved å bli student selv. Da slipper han å betale bidrag. Og hvordan skal jeg da betale for husleie, bil og fø to unger og meg selv? 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Hun gjør da det. Går fra fast inntekt til nesten ingenting. Må sikkert knipe inn på det meste. Reglene er da enda sånn at bidrag blir fastsatt etter hva det koster å ha barn. I tillegg er bidragsevne vektlagt. Hun har ingen bidragsevne. Det har far. Hvis far hadde valgt å studere, hadde han hatt null i bidragsevne. Da hadde han sluppet å betale bidrag. Er det like urettferdig? Det er mer betenkelig at 3000 kr pr mnd er være eller ikke være for denne faren. Da har han satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Han kan takke kun seg selv. Siden han må betale bidrag selv om de har 50% samvær, så tyder det på at han tjener bra. Det koster å ha unger. Sånn er det bare!! ''Det er mer betenkelig at 3000 kr pr mnd er være eller ikke være for denne faren. Da har han satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Han kan takke kun seg selv.'' Jeg har grei økonomi, det er ikke fett, men det går rundt. Hadde jeg fått en utgift på 3000,- til i mnd hadde jeg ikke hatt til mat. At man ikke har 3000,- til overs når neste lønn kommer inn på konto betyr da ikke at man kan takke seg selv for en økonomisk vanskelig situasjon! 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Takk for alle svar. Bidraget vil øke fra 1500 til 4500 kr. Og ja, det kan være det som kollapser økonomien. Jeg tjener ikke mye, ca 350 i året. Det er 5 år siden vi flytte fa hverandre. I løpet av den tiden har jeg betalt kr 1500 fordi hun har hatt veldig liten inntekt. Når hun er ferdig med utdannelsen er ungene så store at jeg ikke lengre trenger å betale bidrag. Hun velger å slutte å jobbe for å studere. Jeg studerer ved siden av jobb fordi jeg har ikke økonomi til å studere på full tid. Det kan hun fordi hun er gift med en som jobber. Jeg har det tøft økonomisk pga samlivsbrudd (ikke med mora..), husleie, bil osv. I tillegg skal jeg nå betale mer i bidrag enn jeg kan spandere på mine egne barn når de er her 50 % av tiden. Dette er sykt. Da blir det vel egentlig billigere for deg om barna bor hos deg hele tiden? 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Takk for alle svar. Bidraget vil øke fra 1500 til 4500 kr. Og ja, det kan være det som kollapser økonomien. Jeg tjener ikke mye, ca 350 i året. Det er 5 år siden vi flytte fa hverandre. I løpet av den tiden har jeg betalt kr 1500 fordi hun har hatt veldig liten inntekt. Når hun er ferdig med utdannelsen er ungene så store at jeg ikke lengre trenger å betale bidrag. Hun velger å slutte å jobbe for å studere. Jeg studerer ved siden av jobb fordi jeg har ikke økonomi til å studere på full tid. Det kan hun fordi hun er gift med en som jobber. Jeg har det tøft økonomisk pga samlivsbrudd (ikke med mora..), husleie, bil osv. I tillegg skal jeg nå betale mer i bidrag enn jeg kan spandere på mine egne barn når de er her 50 % av tiden. Dette er sykt. Be om å få full omsorg eller hva det nå heter. Synes det er horribelt at mor kan gjøre slikt, jeg! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Hun gjør da det. Går fra fast inntekt til nesten ingenting. Må sikkert knipe inn på det meste. Reglene er da enda sånn at bidrag blir fastsatt etter hva det koster å ha barn. I tillegg er bidragsevne vektlagt. Hun har ingen bidragsevne. Det har far. Hvis far hadde valgt å studere, hadde han hatt null i bidragsevne. Da hadde han sluppet å betale bidrag. Er det like urettferdig? Det er mer betenkelig at 3000 kr pr mnd er være eller ikke være for denne faren. Da har han satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Han kan takke kun seg selv. Siden han må betale bidrag selv om de har 50% samvær, så tyder det på at han tjener bra. Det koster å ha unger. Sånn er det bare!! ''Det er mer betenkelig at 3000 kr pr mnd er være eller ikke være for denne faren. Da har han satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Han kan takke kun seg selv.'' ??? 3000 ekstra i måneden - hver måned - er da en del for de fleste, vil jeg tro? Og moren her,- som selv velger å droppe inntekt,- hva med henne? Når du snakker om at faren selv har satt seg i en vanskelig øk. situasjon... 0 Siter
Gjest bidragsbetaler Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Da blir det vel egentlig billigere for deg om barna bor hos deg hele tiden? Ja, det hadde faktisk vært mye bedre. Jeg ønsker å ha ungene så mye som mulig og har slåss med mora i flere år for å kunne ha de 50 %. Vi fedre stiller meget svakt når det gjelder barn og bidrag. Flere jeg kjenner har fått livene sine nærmest ødelagt pga lang kamp for å kunne skikkelig samvær og bidrag helt ut av en annen verden. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Be om å få full omsorg eller hva det nå heter. Synes det er horribelt at mor kan gjøre slikt, jeg! Ja, jeg tror faktisk at man kan få full omsorgsrett, når moren ikke har økonomisk evne til å forsørge barna sine. Og nå hun kommer til å få kr 0 i inntekt, så har hun ikke økonomisk evne på selvstendig grunnlag. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Ja, det hadde faktisk vært mye bedre. Jeg ønsker å ha ungene så mye som mulig og har slåss med mora i flere år for å kunne ha de 50 %. Vi fedre stiller meget svakt når det gjelder barn og bidrag. Flere jeg kjenner har fått livene sine nærmest ødelagt pga lang kamp for å kunne skikkelig samvær og bidrag helt ut av en annen verden. Ja, jeg tror faktisk at man kan få full omsorgsrett, når moren ikke har økonomisk evne til å forsørge barna sine. Og nå hun kommer til å få kr 0 i inntekt, så har hun ikke økonomisk evne på selvstendig grunnlag. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.