Gå til innhold

Bidrag opp 200%

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Hun gjør da det. Går fra fast inntekt til nesten ingenting. Må sikkert knipe inn på det meste. Reglene er da enda sånn at bidrag blir fastsatt etter hva det koster å ha barn. I tillegg er bidragsevne vektlagt. Hun har ingen bidragsevne. Det har far. Hvis far hadde valgt å studere, hadde han hatt null i bidragsevne. Da hadde han sluppet å betale bidrag. Er det like urettferdig?

Det er mer betenkelig at 3000 kr pr mnd er være eller ikke være for denne faren. Da har han satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Han kan takke kun seg selv.

Siden han må betale bidrag selv om de har 50% samvær, så tyder det på at han tjener bra. Det koster å ha unger. Sånn er det bare!!

''Det er mer betenkelig at 3000 kr pr mnd er være eller ikke være for denne faren. Da har han satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Han kan takke kun seg selv.''

!?

Nå begynner jeg å lure på om du helt mangler gangsyn her. Mor velger jo selv å studere og ikke tjene penger overhodet!

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• double

10

• Lillemus

7

• Janna

6

• tzatziki1365380058

2

Skrevet

''Det er mer betenkelig at 3000 kr pr mnd er være eller ikke være for denne faren. Da har han satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Han kan takke kun seg selv.''

??? 3000 ekstra i måneden - hver måned - er da en del for de fleste, vil jeg tro? Og moren her,- som selv velger å droppe inntekt,- hva med henne? Når du snakker om at faren selv har satt seg i en vanskelig øk. situasjon...

Men du synes det er helt ok at denne damen (barnas mor) skal droppe å ta utdanning, fordi eksen mener han ikke har råd til at hun gjør det?

Skrevet

Men du synes det er helt ok at denne damen (barnas mor) skal droppe å ta utdanning, fordi eksen mener han ikke har råd til at hun gjør det?

''Men du synes det er helt ok at denne damen (barnas mor) skal droppe å ta utdanning, fordi eksen mener han ikke har råd til at hun gjør det?''

Da får hun finansiere utdanningen sin selv, evt. at hennes nye ektemann trår støttende til. At eksen skal ruineres fordi det passer henne å ta denne utdannelsen nå er ikke riktig på en flekk. Da får hun ta opp studielån som andre folk.

Gjest Kopernikus
Skrevet

Hvor mye tror du jeg får for en 15 år gammel Toyota?

Ikke så mye.

Skrevet

"hun har jo en ny mann, kan ikke han hjelpe til heller?"

He he, unnskyld at jeg flirer litt, men er det noen som skal forsørge barna, så er det da de biologiske foreldrene i aller føste rekke. :-)

''He he, unnskyld at jeg flirer litt, men er det noen som skal forsørge barna, så er det da de biologiske foreldrene i aller føste rekke. :-)''

Jo, men dersom hun er gift med den nye partneren har han faktisk en forsørgerplikt overfor henne - noe eksen heldigvis ikke har. Han har ikke forsørgerplikt overfor hennes barn, men da får hun ta opp studielån slik andre studenter gjør.

Gjest høstløv
Skrevet

Det må vel være rettferdig at begge deler på utgiftene ved det å ha barn.

Hvis hun vil ta mer utdanning, så får hun fire på kravet om en slik formidabel økning av bidraget.

Skrevet

Be om å få full omsorg eller hva det nå heter.

Synes det er horribelt at mor kan gjøre slikt, jeg!

''Be om å få full omsorg eller hva det nå heter.

Synes det er horribelt at mor kan gjøre slikt, jeg''

Ja det er virkelig horribelt at en dame ønsker å ta utdanning så hun kan få seg en jobb eller en bedre betalt jobb.

Gjest ViViola
Skrevet

''Men du synes det er helt ok at denne damen (barnas mor) skal droppe å ta utdanning, fordi eksen mener han ikke har råd til at hun gjør det?''

Jeg mener at mor gjerne må ta utdanning, men da må hun sørge for å dekke opp sin del av det økonomiske rundt ungene selv.

Det er helt på jordet at far skal betale mer av utgiftene for ungene for at mor skal få studere.

Snu det på hodet, da: Er det riktig at far skal la være å leve for at hans x skal få studere?

Gjest ViViola
Skrevet

''Be om å få full omsorg eller hva det nå heter.

Synes det er horribelt at mor kan gjøre slikt, jeg''

Ja det er virkelig horribelt at en dame ønsker å ta utdanning så hun kan få seg en jobb eller en bedre betalt jobb.

''Ja det er virkelig horribelt at en dame ønsker å ta utdanning så hun kan få seg en jobb eller en bedre betalt jobb.''

Nei, det er supert, men hun kan ikke forvente at hennes x skal finansiere det!

Synes du det er greit, du da?

Skrevet

Da får hun finansiere utdanningen sin selv, evt. at hennes nye ektemann trår støttende til. At eksen skal ruineres fordi det passer henne å ta denne utdannelsen nå er ikke riktig på en flekk. Da får hun ta opp studielån som andre folk.

Tror du virkelig at det økte bidraget kan finansiere en utdanning?

Skrevet

''He he, unnskyld at jeg flirer litt, men er det noen som skal forsørge barna, så er det da de biologiske foreldrene i aller føste rekke. :-)''

Jo, men dersom hun er gift med den nye partneren har han faktisk en forsørgerplikt overfor henne - noe eksen heldigvis ikke har. Han har ikke forsørgerplikt overfor hennes barn, men da får hun ta opp studielån slik andre studenter gjør.

Hvordan vet du at hun ikke tar opp studielån?

Studielån regnes ikke som inntekt.

Skrevet

Jeg mener at mor gjerne må ta utdanning, men da må hun sørge for å dekke opp sin del av det økonomiske rundt ungene selv.

Det er helt på jordet at far skal betale mer av utgiftene for ungene for at mor skal få studere.

Snu det på hodet, da: Er det riktig at far skal la være å leve for at hans x skal få studere?

Synes du skulle ta diskusjonen med NAV jeg, istedenfor å uttale deg om ei dame du ikke en gang vet noe om.

Gjest ViViola
Skrevet

Synes du skulle ta diskusjonen med NAV jeg, istedenfor å uttale deg om ei dame du ikke en gang vet noe om.

Så du vil ikke svare på spørsmålet om det er riktig at far skal finansiere mors studier? Neida. Men du uttaler deg jo akkurat like mye om dama du også. Kjenner du henne?

Skrevet

Så du vil ikke svare på spørsmålet om det er riktig at far skal finansiere mors studier? Neida. Men du uttaler deg jo akkurat like mye om dama du også. Kjenner du henne?

Jeeses..

Gjest ViViola
Skrevet

Jeeses..

Akkurat, som jeg tenkte.

Bye-bye.

Gjest bidragsbetaler
Skrevet

Jeeses..

Hun må gjerne ta utdanning, og jeg kan gå med på å øke bidraget noe for at det skal bli lettere. Nå har vi ikke bodd sammen på nesten 5 år. Iløpet av de årene har jeg betalt mitt bidrag hver måned selv om vi hele tiden har hatt delt omsorg. Jeg har ikke en høy lønn, men problemet har vært at hun har jobbet svært lite i disse årene.

Men slik det blir nå, får hun både stipend, lån, støtte av mannen og et høyt bidrag.

Jeg og barna sitter igjen med nærmest nada. Hvor rettferdig er det?

Og som sagt tidligere, jeg studerer også, det tar jeg på kveldstid, fordi jeg ikke har råd til å slutte å jobbe.

Gjest høstløv
Skrevet

Hun må gjerne ta utdanning, og jeg kan gå med på å øke bidraget noe for at det skal bli lettere. Nå har vi ikke bodd sammen på nesten 5 år. Iløpet av de årene har jeg betalt mitt bidrag hver måned selv om vi hele tiden har hatt delt omsorg. Jeg har ikke en høy lønn, men problemet har vært at hun har jobbet svært lite i disse årene.

Men slik det blir nå, får hun både stipend, lån, støtte av mannen og et høyt bidrag.

Og som sagt tidligere, jeg studerer også, det tar jeg på kveldstid, fordi jeg ikke har råd til å slutte å jobbe.

Håper du har tenkt på at du kan bli lignet i skatteklasse 2.

Skrevet

''Men slik det blir nå, får hun både stipend, lån, støtte av mannen og et høyt bidrag. Jeg og barna sitter igjen med nærmest nada. Hvor rettferdig er det?''

Det er ikke rettferdig i det hele tatt og selv om du tjener forholdsvis bra så har du ikke en lønn det er noe å hyle "høytlønnet" av heller. Ut fra de opplysninger vi har fått så langt synes jeg at mor ikke eier skamvett. Jeg hadde aldri fått meg til å gjøre noe slikt mot eksen min, ungene skal jo ha det bra når de er hos ham også.

Skrevet

Sant nok, rettferdig virker det ikke.

Har du vært til time hos NAV selv og sjekket mulighetene der med tanke på å få satt ned bidraget? Det kan jo være at det finnes en mulighet. Du har også muligheten til å klage på vedtaket innen oppgitt frist.

Så lenge bidraget går via NAV er det de som fastsetter bidraget, både på godt og ondt. Det går sevsagt å ordne bidraget privat, men da må dere begge være enige i det.

Skrevet

Hei

Min mann har et barn fra før, og i forbindelse med at hans ekskone ønsket å være hjemme uten lønn med nytt barn (etter de tre første leveårene) kom denne diskusjonen opp hos oss.

Så vidt vi fant ut kan ikke den ene parten velge å slutte å jobbe, for å la den andre part betale desto mer av bidraget. Jeg mener vi fant dokumentasjon på at det er ok å gå ned til 80% stilling for å være mer hjemme med små barn, men velger man selv å ha lavere inntekt enn dette så skal bidraget beregnes som om man har 80% lønn.

Finner ikke noen god link akkurat nå, men i linken under står det litt ( § 7.4.3): Dersom en eller begge parter er uten inntekt, eller inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende ut fra utdanning og evner burde kunne oppnå, uten at det gis rimelig grunn til dette, er det gitt adgang til å fastsette inntekten skjønnsmessig.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/stmeld/2006-2007/Stmeld-nr-19-2006-2007-/7/4.html?id=470136

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...