Gå til innhold

Dra til syden uten barnet?

Gjest For anledningen NN

Anbefalte innlegg

Gjest Ciccacc

Jeg blir litt usikker på om det ikke blir verre for deg. Du prøver å forsvare det for deg selv at dette er viktig for dere som familie. Hvis du har dårlig samvittighet i en hel uke så vet jeg ikke hvor mye nytte dere har av å være bare to. Dere må i hvert fall legge praktiske bekymringer vekk.

En seksåring greier seg fint en uke hos besteforeldre eller andre familiemedlemmer så det burde ikke være et problem. Uten at jeg vet om en uke i Syden nødvendigvis er det riktige. Hva med storbyferie eller andre voksenaktiviteter som ikke hun har glede av å være med på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

3

• løvinne71

3

• Spirello

2

• Tonette

1

Mest aktive i denne tråden

Vi tok en uke i syden uten barn. Da var barna hos farmor og farfar. Vi hadde litt dårlig samvittighet for at vi dro på tur uten ungene, men vi fokuserte på hvor kjekt de ville få det hos besteforeldrene. De elsker å være der.

Hvis barnet er avhengig av deg så ville jeg latt henne venne seg til å overnatte hos andre først. Lettere å reise hvis du vet at hun føler seg trygg og har det bra. Og så får dere litt alenetid under tilvenningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt de som ikke klarer å dra fra ungene sine en ukes tid, jeg...

Reis. Vær ærlig med henne, og si at du og pappa'n trenger litt kjærestetid, og at dere skal kjøpe med en sydengave til henne.

Så lenge barnet har en plass å være der hun føler seg trygg, ser jeg overhodet ingen grunn til at dere ikke skal dra alene med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilje30

Reis til syden, for all del. Det er mye viktigere for barnet at mor og far klarer å finne tilbake til hverandre enn at hun får bli med til syden. Kos dere og dyrk kjærligheten, barnet kan få en tur senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Utifra hennes alder, så er hun gammel nok til å kunne forstå en enkel forklaring på hvorfor dere velger å reise alene.

Dere trenger ikke nødvendigvis fortelle henne at dere har det vanskelig hvis det kan gjøre henne bekymret.

Men dere kan forklare at foreldre av og til trenger litt "kjæreste-tid" for å snakke sammen, og ha mulighet til å gjøre "voksen-ting" på ferien som å slappe av (kjedelig for henne), dra på utflukter, eller kunne gå på bar / restaurant sent på kvelden etc.

Kort sagt kan dere fremlegge ferieplanene på en måte som hun ikke finner så attraktivt. Så slipper hun følelsen av å bli utelatt fra noe som er gøy å spennende.

Hvis hun har et godt alternativ til sted å være mens dere er borte, og barnevaktene kan klare å finne på noe som er morsomt for henne, så aksepterer hun nok at dere reiser uten henne denne gangen.

Dere kan jo inngå en avtale om at neste ferie blir "barne-ferie" eller at dere skal finne på noe morsomt sammen når dere kommer hjem.

Det høres ut for meg som en fornuftig investering i forholdet at dere prioriterer hverandre akkurat nå.

Man er jo fortsatt kvinne/mann og kjærester etter at man har blitt foreldre. Og det er viktig å ivareta parforholdet selvom man har barn å ta hensyn til.

Jeg tror mange forhold ryker i småbarnsperioden nettopp pga mangel på proiritering, eller mulighet til å pleie forholdet.

Og hvis man alltid velger å la hensynet til barna komme foran egne ønsker og behov, kan man lett gjøre seg selv og familielivet en bjørnetjeneste.

Godt svar, jeg henger meg på her, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Vi har dratt på turer uten guttungen ja. Vi har ikke vært i syden, men storbyferierer, smak og behag hva man setter størst pris på uten barn.

Jeg synes at dere kan dra. Mange gode forslag til hva dere kan forklare til jenta her i tråden.

Så lenge du vet at du kommer til å ha det bra på tur, og ikke gå rundt med svart samvittighet, da kan det ødelegge mer enn det hjelper.

Vi har hatt stor nytte av å komme oss vekk litt. Guttungen er jo da plassert en plass han er trygg og trives godt. Ekstra gave fra turen vanker det jo på han. Og gjerne har han fått gått på kino, bowling el.l mens vi var borte, som han da kan fortelle oss om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Jeg ville ikke gjort det, men jeg sliter heller ikke i forholdet til min mann.

Jeg syns dere skal ta dere en tur til syden, bare du og mannen din. Jenta di vil sikkert savne deg, men det går bra.

God tur, reis med god samvittighet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg tror ikke at sydentur kan hjelpe på i et ekteskap som vakler.

Her må det familievernkontor og andre kvalitetsfolk til for å hjelpe dere på vei.

En reise vil være bra kanskje i der og da, men ikke på lang sikt. Det er i hverdagen man sliter på hverandre og den kommer tilbake med et brak etterat man er ferdig med ferieuka.

Det var da voldsomt.... Dette vet vel trådstarter best, hun har da ikke sagt noe om hva som er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det vil da ikke hjelpe

Det var da voldsomt.... Dette vet vel trådstarter best, hun har da ikke sagt noe om hva som er vanskelig.

Hvis man må dra på en ukes tur pga. vanskeligheter, så er det naivt å tro at det ikke gjelder forholdet dem imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan det hjelpe å komme bort fra hverdagen en liten stund for å få et annet perspektiv på ting. Kanskje å oppleve at forholdet kan fungere under bedre betingelser, slik at det føles verdt det å arbeide for å få hverdagen til å fungere også.

Dessverre vil ikke en uke være nok til å finne tilbake til hverandre igjen. Det er hverdagslivet som må fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt uenig i!

Ofte kan litt "alenetid" være mere verdt for travle småbarnforeldre enn 100 timer på kontoret til "fagfolk"

Det er mye "terapi" i å kunne få tid og anledning til å gå ut av foreldrerollen noen dager, og finne hverandre igjen som kjærester.

Vi vet ikke hva akkurat trådstarter sliter med i sitt forhold.

Men jeg har absolutt ingen tro på at fagfolk og parterapi, alltid er "den beste medisinen" når man har problemer. Mange par klarer utmerket godt å ordne opp på egenhånd. Og ofte er det bare tid og anledning som skal til for å komme over krisen.

En ukes ferie er ikke nok til å få et forhold til å fungere. Det er hverdagslivet som må ryddes opp i og det tar lengre tid å finne utav en 1 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. det kan for alt vi vet være andre påkjenninger det er snakk om? Uansett syns jeg trådstarter og mannen kan få avgjøre selv hvorvidt det er en sydentur de har behov for.

Naivt å tro at ikke det gjelder de to og deres forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... på om barnet kan bli igjen hjemme.

Jeg synes ikke det burde være noe problem å anbefale ekteskapsterapi for dem. Det vil jo være det beste for barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Et godt forhold er viktigst for barnet

For all del ikke lyv!!!

Forklar barnet at dere vil ha dere en uke for dere selv fordi dere trenger voksentid.

Noen ganger (i helgene f.eks) må våre barn gå i en annen stue eller et annet rom hvis jeg og min mann trenger å prate sammen, voksenprat. De er blitt hesynsfulle barn med innlevelse i at andre også har behov. Etter at vi har fått tid for oss selv så er vi til stede for barna og er sammen med de. Dette er kjempeviktig for alle, styrker forholdet noe som også er til det beste for barnet. Anbefaler bøker av Jesper Juul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Hvis man må dra på en ukes tur pga. vanskeligheter, så er det naivt å tro at det ikke gjelder forholdet dem imellom.

Men hvis de tror det vil hjelpe, så må de jo prøve. Det er vel vanlig at en gjør det en kan selv før man søker hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner barnepass til henne, hvor du vet at hun vil trives og ha det fint, så bør du ikke ha dårlig samvittighet for å reise bort en uke, når jenta er såpass stor.

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For anledningen NN

Her drar du jammen konklusjoner. Til din informasjon, i korte trekk så dreier det seg om psykisk sykdom hos mannen, noe som igjen har ført til psykisk slitenhet hos meg. At vi føler for å komme vekk fra mas og jag av den grunn, få prata skikkelig med hverandre og koble av, har ingenting med at det er krise i forholdet mellom oss to.

Du fremstår som snever, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For anledningen NN

Tusen takk for alle konstruktive (og ikke fullt så konstruktive) svar! Har ennå ikke bestemt oss for hva vi gjør, men har fått mange gode innspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jenta de har et godt og trygt sted å være så synes jeg at dette høres KJEMPEFORNUFTIG ut!!! Reis med god samvittighet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ukes ferie er ikke nok til å få et forhold til å fungere. Det er hverdagslivet som må ryddes opp i og det tar lengre tid å finne utav en 1 uke.

Hvordan vet du hva som skal til for at hverdagen skal fungere bedre for dem?

Når det gjelder problemer på det "psykologiske plan" så kan det være mange ulike årsaker til at man (tidvis) sliter i parforholdet.

Dermed er det også mange forskjellige "oppskrifter" på hvordan problemene bør takles / løses.

Noen par har kanskje nytte av, eller trenger langvarig hjelp fra fagfolk, ( uten at dette nødvendigvis redder forholdet) Mens andre par opplever kriser som de klarer å løse på egenhånd, og faktisk får parforholdet til å fungere bra igjen.

Å søke hjelp hos fagfolk for samlivsproblemer, kan derfor ikke akkurat sammenlignes med at man går til legen for å få en resept på pencilin - og dermed blir man frisk!

Bildet er adskillig mere nyansert. Så jeg synes din konklusjon virker lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...