waxo Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Fikk brev i posten i dag om at gutten vår var henvist til ortoptist av øyelegen. Vi har ikke fått beskjed om hvorfor, og nå lurer jeg litt på hva dette er. Hva gjør en sånn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Orto betyr vel "rett" og optist har vel med synet å gjøre, så da blir vel en ortoptist, en person som skal hjelpe til med å gi noen rett syn....? Har ikke hørt om det altså... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Ortoptistens oppgave er diagnostikk, forebyggende arbeid og behandling av skjeling (strabisme), synsnedsettelse (amblyopi), samsynsproblemer og øyerelaterte lese-/skrivevansker. http://www.ortoptist.no/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xbellax Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Det er en som jobber med syn -skjeling, nedsatt syn, samsynsproblemer, lese og skrivevansker osv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg svarte deg i den andre øyelegetråden, men kan kopiere svaret mitt hit ) ''Ortopist'' Har spesialutdannelse i å behandle skjeling og samsynproblemer. Guttungen som er svært langsynt går også hos Ortopist. Der blir samsynet sjekket, tror jeg. Det er ikke jeg som følger han vanligvis, men har forstått at det er vanlig og er i tillegg til øyelegen. Han har ikke noe av disse problemene, men sjekkes jevnlig allikevel slik at det ikke skal oppstå uten at vi er klar over det. Vi fikk heller ikke noe beskjed om hva det var, øyenlegen vår er også litt spesiell, men heldigvis dyktig i jobben. I hans tilfelle så glemmer han å kalle oss inn hvert år, og jeg må purre. I starten gikk guttungen der litt oftere, og ortopist hadde dialog med øyelege dersom det ble oppdaget noe. Nå er vi 1 gang i året både hos ortopisten og øyenlegen. Andre barn jeg kjenner som sjekker synet fast går også til ortopist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest orore Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Du mener vel optometrist? Det er en optometrist med ekstrautdannelse i å hjelpe barn med lese og skrivevansker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ortoptist.no Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Du mener vel optometrist? Det er en optometrist med ekstrautdannelse i å hjelpe barn med lese og skrivevansker. Nei, hun mener ortoptist. De er eksperter på sjeling, samsyn, osv Sjelingen kan godt være såkalt "skjult sjeling", den behøver ikke å oppfattes av andre, men samsynet blir dårlig. http://verden.abcsok.no/index.html?q=ortoptist&cs=latin1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Du mener vel optometrist? Det er en optometrist med ekstrautdannelse i å hjelpe barn med lese og skrivevansker. Nei, det er Ortoptist, hat noe med øyne å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Orto betyr vel "rett" og optist har vel med synet å gjøre, så da blir vel en ortoptist, en person som skal hjelpe til med å gi noen rett syn....? Har ikke hørt om det altså... Ah, orto betyr rett? Så ortoped betyr noe sånt som rette (riktige) ben? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest linket Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 http://www.ortoptist.no/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Så overskriften og tenkte at en ortopist var en spesialist på bena - en som lagde proteser og sånt - så feil kan man ta! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Ah, orto betyr rett? Så ortoped betyr noe sånt som rette (riktige) ben? :-) Korrekt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Korrekt :-) Helt orto! ;oP 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Det er en ekspert på skjeling. Vi har den ene sønnen vår til ortopist en gang i halvåret. Hun har ulike apparater for å sjekke synet og skjelingen. Og så gir hun beskjed om det fortsatt er nødvendig å bruke lapp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.