Gå til innhold

Hva er en Ortoptist????

waxo

Anbefalte innlegg

Fikk brev i posten i dag om at gutten vår var henvist til ortoptist av øyelegen.

Vi har ikke fått beskjed om hvorfor, og nå lurer jeg litt på hva dette er.

Hva gjør en sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Orto betyr vel "rett" og optist har vel med synet å gjøre, så da blir vel en ortoptist, en person som skal hjelpe til med å gi noen rett syn....?

Har ikke hørt om det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg svarte deg i den andre øyelegetråden, men kan kopiere svaret mitt hit :o)

''Ortopist''

Har spesialutdannelse i å behandle skjeling og samsynproblemer.

Guttungen som er svært langsynt går også hos Ortopist. Der blir samsynet sjekket, tror jeg. Det er ikke jeg som følger han vanligvis, men har forstått at det er vanlig og er i tillegg til øyelegen. Han har ikke noe av disse problemene, men sjekkes jevnlig allikevel slik at det ikke skal oppstå uten at vi er klar over det.

Vi fikk heller ikke noe beskjed om hva det var, øyenlegen vår er også litt spesiell, men heldigvis dyktig i jobben. I hans tilfelle så glemmer han å kalle oss inn hvert år, og jeg må purre.

I starten gikk guttungen der litt oftere, og ortopist hadde dialog med øyelege dersom det ble oppdaget noe. Nå er vi 1 gang i året både hos ortopisten og øyenlegen. Andre barn jeg kjenner som sjekker synet fast går også til ortopist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ortoptist.no

Du mener vel optometrist? Det er en optometrist med ekstrautdannelse i å hjelpe barn med lese og skrivevansker.

Nei, hun mener ortoptist.

De er eksperter på sjeling, samsyn, osv

Sjelingen kan godt være såkalt "skjult sjeling", den behøver ikke å oppfattes av andre, men samsynet blir dårlig.

http://verden.abcsok.no/index.html?q=ortoptist&cs=latin1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel optometrist? Det er en optometrist med ekstrautdannelse i å hjelpe barn med lese og skrivevansker.

Nei, det er Ortoptist, hat noe med øyne å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Orto betyr vel "rett" og optist har vel med synet å gjøre, så da blir vel en ortoptist, en person som skal hjelpe til med å gi noen rett syn....?

Har ikke hørt om det altså...

Ah, orto betyr rett? Så ortoped betyr noe sånt som rette (riktige) ben? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så overskriften og tenkte at en ortopist var en spesialist på bena - en som lagde proteser og sånt - så feil kan man ta! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ekspert på skjeling. Vi har den ene sønnen vår til ortopist en gang i halvåret. Hun har ulike apparater for å sjekke synet og skjelingen. Og så gir hun beskjed om det fortsatt er nødvendig å bruke lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...