H@yley Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hva gjør de for å ordne opp i mobbing på ditt barns skole. Tiltak, oppfølging etc. Hva kan man som foreldre kreve av skolen. Finnes det noe skriftlig på dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Her finner du informasjon om mobbing fra Barneombudet: http://www.barneombudet.no/temasider/skole_og_b/mobbing/fakta_mobbing/informasjo/ Linken inneholder også informasjon om tiltak som skolen skal sette i verk ved mobbing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 På mine barns skole ynder ledelsen å si at det ikke er mobbing. I alle fall veldig, veldig lite. Dette sier også lærerne på foreldremøter. Dessverre er ikke det sant, men hos oss stopper veldig mye av "varslingen" på lærerlinja. Lærerne "ordner opp", men i de alvorligste tilfellene duger ikke dette. Da må ledelsen inn, kalle inn til samtaler med foreldrene og eventuelt koble inn flere instanser. Om det står noe spesifikt i loven om hvordan mobbing skal håndteres vet jeg ikke, men det er jo skrevet utallige papirmetre om temaet. Alle planverk har med ordet "mobbing", men det blir veldig diffust. Ta kontakt med FAU på skolen din, hvis du ikke vil snakke direkte med skoleledelsen. Alle skoler _bør_ ha en plan for hvordan ting skal håndteres, og har de det ikke bør de snarest se til å få det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 På mine barns skole ynder ledelsen å si at det ikke er mobbing. I alle fall veldig, veldig lite. Dette sier også lærerne på foreldremøter. Dessverre er ikke det sant, men hos oss stopper veldig mye av "varslingen" på lærerlinja. Lærerne "ordner opp", men i de alvorligste tilfellene duger ikke dette. Da må ledelsen inn, kalle inn til samtaler med foreldrene og eventuelt koble inn flere instanser. Om det står noe spesifikt i loven om hvordan mobbing skal håndteres vet jeg ikke, men det er jo skrevet utallige papirmetre om temaet. Alle planverk har med ordet "mobbing", men det blir veldig diffust. Ta kontakt med FAU på skolen din, hvis du ikke vil snakke direkte med skoleledelsen. Alle skoler _bør_ ha en plan for hvordan ting skal håndteres, og har de det ikke bør de snarest se til å få det! Les denne informasjon fra Barneombudet, så har du noe mer konkret å vise til i forhold til lærere og skoleledelse, hvis ditt barn føler seg mobbet. http://www.barneombudet.no/temasider/skole_og_b/mobbing/fakta_mobbing/informasjo/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
H@yley Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Her finner du informasjon om mobbing fra Barneombudet: http://www.barneombudet.no/temasider/skole_og_b/mobbing/fakta_mobbing/informasjo/ Linken inneholder også informasjon om tiltak som skolen skal sette i verk ved mobbing. Tusen takk for nyttig informasjon! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hos oss har FAU og SU laget en plan for å forebygge og hjelpe mot mobbing. Forebygging er bl.a. familiegrupper med hjemmebesøk, mye snakk om det i klassene, stor tilstedeværelse av lærere ute og i garderobene. Tiltak er samtaler med de aktuelle elevene, foreldrene, lærerene. Sant og si er det ikke det helt store problemet hos oss. Erting foregår selvsagt, men lite systematisk mobbing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg ble mobbet som barn, men bare ett års tid. Det skjedde absolutt INGENTIG fra skolens side. De løftet ikke en finger selv om mamma og pappa tok det opp med de. Håper det har blitt endringer. Jeg syns det skal være lov til å være beinharde mot de som mobber, og da mener jeg sette de skikkelig til veggs. Gjerne i andres påsyn. Jeg går kanskje langt, men de ødelegger jo livene til andre mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg ble mobbet som barn, men bare ett års tid. Det skjedde absolutt INGENTIG fra skolens side. De løftet ikke en finger selv om mamma og pappa tok det opp med de. Håper det har blitt endringer. Jeg syns det skal være lov til å være beinharde mot de som mobber, og da mener jeg sette de skikkelig til veggs. Gjerne i andres påsyn. Jeg går kanskje langt, men de ødelegger jo livene til andre mennesker. Og da jeg var liten var lærerene med på mobbingen. bla ved å la de kule i klassen velge lag i gymmen. Da ble alltid de samme elevene valgt til sist. Det forundrer meg at de gjorde det på den måten. Var de kanskje litt dumme...? Håper dette ALDRI skjer i den moderne skolen....!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Vår skole er en "Olweus-skole". Det er et eget program mot mobbing. Men mobbing skjer nok likevel, dessverre.... Mange lærere er nok ganske "blinde" på hva som skjer i det skjulte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Og da jeg var liten var lærerene med på mobbingen. bla ved å la de kule i klassen velge lag i gymmen. Da ble alltid de samme elevene valgt til sist. Det forundrer meg at de gjorde det på den måten. Var de kanskje litt dumme...? Håper dette ALDRI skjer i den moderne skolen....!!! Slik var det i min skole også. Det var alltid de samme elevene, som fikk velge lag og alltid de samme elevene, som ble valgt sist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Olweusskole her og, de mente i 4 år at de ikke hadde problemer med mobbing på den skolen, men etter at vi tok vårt barn ut og inn på en annen skole fikk pipen en annen lyd. Vi var lei av å kjempe mot veggen (rektor og adminstrasjon, ikke lærer). Håper bare det hjelper for de som kommer etter oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kopernikus Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Slik var det i min skole også. Det var alltid de samme elevene, som fikk velge lag og alltid de samme elevene, som ble valgt sist. Er like ille å bli fortalt at man må gå sammen to og to. Husker tilbake på det med skrekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Vår skole er en "Olweus-skole". Det er et eget program mot mobbing. Men mobbing skjer nok likevel, dessverre.... Mange lærere er nok ganske "blinde" på hva som skjer i det skjulte. ''Mange lærere er nok ganske "blinde" på hva som skjer i det skjulte'' Her er du nok ved sakens kjerne, ja... Det er jo nettopp det at mye av mobbingen skjer i det skjulte som er problemet. Den som har hatt med unger, og kanskje spesielt jenter, vet at et blikk kan være nok for å mobbe en annen, men det er utrolig vanskelig å "ta" den som sender disse blikkene... Jeg er jo selv lærer, og jeg er helt enig i at de ansatte ved hver enkelt skole må skjerpe seg, og bli enda mer oppmerksom på det som skjer. Olweus-skole hos oss også, og siden jeg i tillegg til å være lærer, også er mor til 2 elever ved denne skolen, ser jeg at vi lærere dessverre har en lang vei å gå.... Vi har nok ikke store problemer, men blir bare 1 elev mobbet, er dette 1 elev for mye, og det må vi til bunns i. Jeg har aldri blitt direkte mobbet sjøl, men ble holdt litt utenfor i et års tid, da min mor døde. Da var jeg 11 år. Hadde jeg ikke hatt den faren jeg har, da, vet jeg ikke hvordan det hadde gått, men faren min stod på, og tok kontakt også med foreldrene til dem som var som kaldest. Han snakket rolig, saklig og alvorlig med dem, og det hjalp, altså! Hvordan det er å være forelder til et barn som blir mobbet, kan jeg bare tenke meg til, - det må være forferdelig!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Skolen vår har noe som heter Zippy. Noen som vet noe om det? Helt ærlig så vet jeg fint lite om hva det dreier seg om. Har "bare" en førsteklassing, er rimelig førstereis når det gjelder disse tingene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Opplæringsloven $9, mener jeg det er, er ganske klar på hva foreldre kan kreve av skolen. Dersom dere melder det inn, helst skriftlig, plikter skolen å behandle det etter reglene for enkeltvedtak, og må besvare og begrunne. Deretter kan dere anke til fylkesmannen, dersom skolen ikke gjør noe. Viktig å ta det formelt på et tidlig stadium. Du kan jo lese her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/lover_regler/reglement/2006/Veileder-til-opplaringsloven-kapitel-9a-/3.html?id=437839 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Se her også: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/lover_regler/reglement/2006/Veileder-til-opplaringsloven-kapitel-9a-/4.html?id=437840 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.