Gå til innhold

Øreproblemer

Gjest kommer og går

Anbefalte innlegg

Gjest kommer og går

9-åringen vår har det siste året hatt en del plager i spesielt ene øret som kommer og går. Har mye voks og han har stikkende smerter av og til. Har brukt ørelys og da har det kommet mye voks ut. Har hørt at man ikke skal bruke for ofte ørelys for da kan en bli plaget med mere ørevoskproduksjon. Vi vil derfor nå vente en stund før jeg bruker det igjen. Bruker også en del nesespray og det pleier å hjelpe. Han fikk en antibiotikakur i januar. Ble bra etter det før det etter en liten stund kom tilbake igjen. Hun har ikke vært særlig plaget med ørene før hun kom i fjerde klasse.Er litt skeptisk for å bare bruke antibiotika også.

Noen som har gode tips for hva vi skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om du har litt erfaring. Kanskje jeg kan spørre deg litt mer om hvordan ørelyset fungerer?

Har hatt tilbakevendende forkjølelse med hes stemme, tett pust og tette ører siden november. Nå tenkte jeg å prøve ørelys og se om det kunne funke. Prøvde det i kveld, med assistanse fra en også uerfaren ørelysbruker...

1. Hvor langt inn skal en putte ørelyset? Ville ikke "stappe" det for langt inn pga jeg var så øm i øregangene og visste ikke helt hvor langt inn det skulle (stod ikke beskrevet nøyaktig nok på pakken).

2. Hørte rare knitrelyder (som "twist-knitring"/godteripapir) inni øret underveis, ellers ikke noe spesielt. Vanlig?

3. Lot det brenne helt ned til metallringen, og fjernet det så og fikk flak med (glødende) aske ned i ansiktet. Brant meg i nesa! :-O Er dette vanlig eller var jeg/vi bare klønete? Det stod det skulle ta ca 6 min pr lys, vårt lys brant heftig og raskt ned i begynnelsen, litt tregere mot slutten, men raskere enn 6 min.

4. Dottene og vakuumet i hodet var ca like ille etterpå, og jeg fant ikke noe ørevoks. Aner ikke hvor den eventuelle ørevoksen blir av etterpå om den skal være noe annet sted enn ytterst i øret eller inni lyset??? Hvor blir den av?

Mange spørsmål fra en uvitende og fersk ørelys-bruker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kommer og går

Høres ut som om du har litt erfaring. Kanskje jeg kan spørre deg litt mer om hvordan ørelyset fungerer?

Har hatt tilbakevendende forkjølelse med hes stemme, tett pust og tette ører siden november. Nå tenkte jeg å prøve ørelys og se om det kunne funke. Prøvde det i kveld, med assistanse fra en også uerfaren ørelysbruker...

1. Hvor langt inn skal en putte ørelyset? Ville ikke "stappe" det for langt inn pga jeg var så øm i øregangene og visste ikke helt hvor langt inn det skulle (stod ikke beskrevet nøyaktig nok på pakken).

2. Hørte rare knitrelyder (som "twist-knitring"/godteripapir) inni øret underveis, ellers ikke noe spesielt. Vanlig?

3. Lot det brenne helt ned til metallringen, og fjernet det så og fikk flak med (glødende) aske ned i ansiktet. Brant meg i nesa! :-O Er dette vanlig eller var jeg/vi bare klønete? Det stod det skulle ta ca 6 min pr lys, vårt lys brant heftig og raskt ned i begynnelsen, litt tregere mot slutten, men raskere enn 6 min.

4. Dottene og vakuumet i hodet var ca like ille etterpå, og jeg fant ikke noe ørevoks. Aner ikke hvor den eventuelle ørevoksen blir av etterpå om den skal være noe annet sted enn ytterst i øret eller inni lyset??? Hvor blir den av?

Mange spørsmål fra en uvitende og fersk ørelys-bruker:

Jeg har ikke så veldig peiling men vi har fått masse voks ut her så da har vi vel gjort riktig:)

Jeg putter ikke det så langt inn, bare akkuratt innenfor slik at du kjenner det. Når vedkommende hører lyden fra lyset så prøver jeg å holde det rolig akkuratt der. Vedkommende ligger avslappet på siden. Jeg legger et håndkle over skulderen i tilfelle aske. Har en kopp med vann ved siden av meg, så setter jeg ørelyset nedi der når jeg er ferdig.

For å finne ut hvor mye voks som har kommet så ruller jeg det helt ut nederst når jeg er ferdig.

Lykke til med evt. nytt forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...