Snikkersen Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Barna mine på 7 og 10 fikk besøk av nabojentene (forøvrig fra somalia, men jeg vet ikke om det har noe å si) nettopp.De skulle "se på film". Jeg sto på kjøkkenet og kokte kakao til dem da jeg hørt noen forskrekkelige lyder fra stua. Jeg går inn dit, og det jeg ser er at barna ser på en forferdelig film! En skikkelig 18 årsgrense film der en gutt blitt pepret av soldater og blodet flyter. Jeg får litt sjokk, og skrur av umiddelbart. Opprørt spør jeg ungene hva dette er for noe. "En skrekkfilm, vi skal leke" sier barna da. Jeg spør gjestene omde får lov til å se på dette, og de sier at de får lov sammen med foreldrenen sine, og at de pleier å se på det sammen med foreldrenene sine PÅ LØRDAGSKVELDEN! Er jeg altfor følsom og streng her, eller er dette helt på jordet...? De fikk streng beskjed av meg om at dette ikke er noe for dem, og hvis dette gjentar seg er de ikke velkomne. Grunnen til at jeg sa det siste er fordi at jenta mi på 10 er endel alene hjemme, og jeg vil ikke at disse skal komme drassende med slike filmer til oss når jeg ikke er hjemme. Må understreke at det var en skikkelig fælfilm, vet ikke navnet på den. Men det var blodbad med stor b, og jeg ville selv aldri sett den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg ville snakka med foreldrene og fortalt dem at ungene deres tok med en film med 18-årsgrense hjem til dere for å se på den. Lat som om du tar som en selvfølge at ungene har gjort dette "ulovlig" og fortell at du heldigvis oppdaga ganske tidlig at de så på filmen og at du forklarte dem at slike filmer er forbudt for barn under 18 år. Jeg tror iallefall jeg ville gjort det på denne måten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg ville snakka med foreldrene og fortalt dem at ungene deres tok med en film med 18-årsgrense hjem til dere for å se på den. Lat som om du tar som en selvfølge at ungene har gjort dette "ulovlig" og fortell at du heldigvis oppdaga ganske tidlig at de så på filmen og at du forklarte dem at slike filmer er forbudt for barn under 18 år. Jeg tror iallefall jeg ville gjort det på denne måten... Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg ville snakka med foreldrene og fortalt dem at ungene deres tok med en film med 18-årsgrense hjem til dere for å se på den. Lat som om du tar som en selvfølge at ungene har gjort dette "ulovlig" og fortell at du heldigvis oppdaga ganske tidlig at de så på filmen og at du forklarte dem at slike filmer er forbudt for barn under 18 år. Jeg tror iallefall jeg ville gjort det på denne måten... Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Her synes jeg at det må være på sin plass å ta en samtale med foreldrene til jenta. Det er ikke sikkert at ting er som ungene sier, sannheten kan være et stykke unna. Jeg oppdaget nylig at min datter på 12 lånte ut filmer i den kategorien du nevner til sine venninner. Jeg ble sjokkert og måtte selvsagt ta affære. Vi har en god del filmer stående, men jeg har ikke tenkt på at hun kunne finne på å låne dem ut eller ha videokveld her sammen med vennene sine. Og bare tanken på at naboungene skulle komme hjem med voksenfilmer og si at de var lånt hos oss. Det ville vært trist om min datter av den grunn ikke skulle være velkommen hjem til dem. Jeg hadde i dette tilfelle vært glad for en telefon fra foreldrene. I vårt tilfelle løste dette seg uten slike drastiske tiltak, men jeg vil råde deg til å ta en prat med jentas foreldre. Det kan være at dem ikke vet hva som foregår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Her synes jeg at det må være på sin plass å ta en samtale med foreldrene til jenta. Det er ikke sikkert at ting er som ungene sier, sannheten kan være et stykke unna. Jeg oppdaget nylig at min datter på 12 lånte ut filmer i den kategorien du nevner til sine venninner. Jeg ble sjokkert og måtte selvsagt ta affære. Vi har en god del filmer stående, men jeg har ikke tenkt på at hun kunne finne på å låne dem ut eller ha videokveld her sammen med vennene sine. Og bare tanken på at naboungene skulle komme hjem med voksenfilmer og si at de var lånt hos oss. Det ville vært trist om min datter av den grunn ikke skulle være velkommen hjem til dem. Jeg hadde i dette tilfelle vært glad for en telefon fra foreldrene. I vårt tilfelle løste dette seg uten slike drastiske tiltak, men jeg vil råde deg til å ta en prat med jentas foreldre. Det kan være at dem ikke vet hva som foregår. ''I vårt tilfelle løste dette seg uten slike drastiske tiltak, men jeg vil råde deg til å ta en prat med jentas foreldre. Det kan være at dem ikke vet hva som foregår.'' Det tenkte jeg også. Det kan hende at jentene tok med seg filmen hjem til trådstarter fordi de ikke får se dem hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciccacc Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Det kan ha noe å si at familien er fra Somalia. Somalske barn har forskjellige grenser og kan oppleves som grenseløse for oss. Jeg ville snakket med foreldrene og forklart at slikt får ikke dine barn lov å se på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Det høres for meg helt grusomt ut at barn skal se noe slikt, og du har selvfølgelig din fulle rett til å nekte dine barn å se slik (det gjør jeg også). På den annen side, andre familier får nå gjøre som de selv ønsker og vil - selv om aldersgrenser på filmer skulle være en grei pekepinn på hvem som bør se dem, og ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Vi er ikke så nøye på aldersgrensene på spill og filmer, så ungene får se filmer litt over deres egen aldersgrense. De har feks sett noen Harry Potter-filmer. Jeg synes derfor at det er vanskelig å gå direkte ut fra aldersgrensen på filmer. Du kan kanskje prøve å forklare dem at hvis filmene har høyere aldersgrense enn feks 7 år, vil du gjerne godkjenne filmen før de begynner å se den. Vi har sagt at ungene ikke trenger å se Harry Potter når de har besøk, fordi noen unger kan synes dette er skummelt og få mareritt. De respekterer faktisk dette. Jeg ville ikke aksepert at besøkende hadde med filmer til oss. Det er absolutt ikke nødvendig, fordi vi har mer enn nok filmer i huset selv. Hva andre ser hjemme kan man ikke blande seg inn i. Hvis du kjenner foreldrene til denne jenta kan du selvfølgelig nevne at noen barn får mareritt av å se filmer med høyere aldersgrense enn deres alder, men jeg ville ikke gjort noe nummer ut av det. Noen foreldre har ikke noe filter i forhold til hva ungene driver med, og de vil heller aldri skjønne problemet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Vi er ikke så nøye på aldersgrensene på spill og filmer, så ungene får se filmer litt over deres egen aldersgrense. De har feks sett noen Harry Potter-filmer. Jeg synes derfor at det er vanskelig å gå direkte ut fra aldersgrensen på filmer. Du kan kanskje prøve å forklare dem at hvis filmene har høyere aldersgrense enn feks 7 år, vil du gjerne godkjenne filmen før de begynner å se den. Vi har sagt at ungene ikke trenger å se Harry Potter når de har besøk, fordi noen unger kan synes dette er skummelt og få mareritt. De respekterer faktisk dette. Jeg ville ikke aksepert at besøkende hadde med filmer til oss. Det er absolutt ikke nødvendig, fordi vi har mer enn nok filmer i huset selv. Hva andre ser hjemme kan man ikke blande seg inn i. Hvis du kjenner foreldrene til denne jenta kan du selvfølgelig nevne at noen barn får mareritt av å se filmer med høyere aldersgrense enn deres alder, men jeg ville ikke gjort noe nummer ut av det. Noen foreldre har ikke noe filter i forhold til hva ungene driver med, og de vil heller aldri skjønne problemet. Jeg er heller ikke så nøye på aldersgrensene, mine barn har sett Harry Potter og Narnia og andre filmer med 11 årsgrense. Det går helt fint. Problemet her var at denne filmen var rimelig fæl, og absolutt ingenting for barn. Ikke for voksne heller, for så vidt. Av det lille jeg så var det ren voldsforherligelse. Et barn som ble pepret av et automatgevær, der soldater sto rundt og gliste.... Men jeg regner med at jeg sa ifra såpass sterkt at de ikke kommer med denne typen filmer til oss igjen. Hva de ser hjemme kan jeg jo ikke blande meg borti. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg er heller ikke så nøye på aldersgrensene, mine barn har sett Harry Potter og Narnia og andre filmer med 11 årsgrense. Det går helt fint. Problemet her var at denne filmen var rimelig fæl, og absolutt ingenting for barn. Ikke for voksne heller, for så vidt. Av det lille jeg så var det ren voldsforherligelse. Et barn som ble pepret av et automatgevær, der soldater sto rundt og gliste.... Men jeg regner med at jeg sa ifra såpass sterkt at de ikke kommer med denne typen filmer til oss igjen. Hva de ser hjemme kan jeg jo ikke blande meg borti. Min 8-åring ville sikkert gjerne ha sett den filmen. Han digger alt som minner om skyting, og skjønner ikke hvorfor jeg ikke liker det. Han spiller et playstation-spill som det skytes heftig i, og jeg liker ikke at han spiller det når han har venner her. Men pappan har godkjent spillet, så det er vel ikke så ille som jeg tror. Pappan tester nemlig alle spill selv, og gjemmer bort en del som han mener ikke er noe for ungene. Hadde det vært opp til meg hadde de ikke kommet lenger enn Sonic og Mario på spillsiden, men det er greit å vite at gubben faktisk vurderer dette og har et filter som virker ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.