Gå til innhold

Våkner plutselig mye tidligere!

Gjest Kine-sofie

Anbefalte innlegg

Gjest Kine-sofie

Vi har ei lita ei på 9 mndr. Hun har hittil sovet 12 timer hver natt, siden fødsel, og vi er sånn sett blitt "godt vant". Pleier legge henne kl 20, og hun sover dermed til 08. MEN siste uka har vi lagt henne til vanlig tid, men hun våkner kl 06!!

Hun har ingen tann på gang akkurat nå (vanligvis kunne det ha ført til mer romstrering), er helt frisk etc. MEN det blir merkbart lysere i rommet for tiden..Kan det ha noe å si?

Eller er det vanlig at de små endrer søvnmønster sånn etterhvert? Dette er vår første, så vi har ikke helt peil.

Hun sover forøvrig ca 2 timer midt på dagen,og en time innimellom ellers...Helt fint det :)

Noen forslag til hva som kan føre til at hun nå våkner så tidlig? Og det at det har snudd slik bare i løpet av en uke? Huff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sikkert lyset.

Jeg våknet av meg selv 6.30 i dag jeg også for vi hadde glemt å dra for gardinene på soverommet. Jeg er vanligvis helt amøbe om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvfølgelig være lyset, men når ungene er så små, så endres sovemønsteret avogtil. Det skal også sies at kl seks ikke er så veldig tidlig for en unge på den alderen da. Ungen har jo sovet hele natten og våkner ikke før det er morgen, og slik er det ikke alle foreldre med så små unger som opplever, før etter maaange år.

Nyt at hun sover hele natten, det må være herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lyset - og det kan være at hun begynner å trenge litt mindre søvn på natta.

Det er helt normalt at de små våkner i 6-7-tiden (og før også...).

Jeg ville kjøpt lystette gardiner til rommet og sett om det hjalp. Og gjør det ikke det, så får dere bare tenke tilbake på den tiden hun sov til 8 med vedmod ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har tatt sommertiden på forskudd + litt til? ;-)

Kan nok være lyset, pluss at så små barn ofte endrer søvnmønster og andre rutiner "i ett sett". Jeg syntes ihvertfall at jeg knapt rakk å venne meg til en ny rutine før den ble forandret....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knapp litt inn på dagsovingen, det hjelper. Ellers er klokken 6 ganske vanlig stå-opp tid for sånne små, så det kan hende dere bare må venne dere til det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

At hun er 9 måneder og inntil nå har sovet 15 timer i døgnet er jo ganske ekstraoridinært! Ikke så rart at behovet for søvn reduseres noe nå, og ikke uvanlig at det skjer ved at barnet våkner tidligere på morgenen.

Nå er hun såpass stor at du kan styre søvnmønstret litt, og du kjenner henne og er den nærmeste til å avgjøre hvordan. Mine gikk over fra to til en daglurer da de var rundt 9 måneder, og sov da ca. halvannen time på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi - da er dere heldige! Poden min på 3,5 år våkner før 7 i helgene han.. det er luxus hvis han sover til 8. Og det skjer kun en sjelden gang.

Kutt ned på dagsovinga som flere her sier.. Også har det sikker noe med lyset å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kine-sofie

Knapp litt inn på dagsovingen, det hjelper. Ellers er klokken 6 ganske vanlig stå-opp tid for sånne små, så det kan hende dere bare må venne dere til det :o)

:) Tja, kl 6 er ikke "lov" å stå opp her i huset. Lille snupp skal ikke lære at det er heeelt ok å stå opp for dagen da. Tok det opp med helsestasjonen,og de var helt enige. Foreldre som står opp med barna sine enten 5 eller 6, gjør seg selv og barnet en sor bjørnetjeneste. Fikk beskjed av helsesøster om å la barnet ligge i seng til minimum kl 7....jaja, så fikk hun heller ligge og tulle i sengen litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kine-sofie

Det kan være lyset - og det kan være at hun begynner å trenge litt mindre søvn på natta.

Det er helt normalt at de små våkner i 6-7-tiden (og før også...).

Jeg ville kjøpt lystette gardiner til rommet og sett om det hjalp. Og gjør det ikke det, så får dere bare tenke tilbake på den tiden hun sov til 8 med vedmod ;)

Kjøpte lystette gardiner, og har i natt hatt en normal natt - hun sov fra 8 til 8 ! JIPPI!! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kine-sofie

Helt sikkert lyset.

Jeg våknet av meg selv 6.30 i dag jeg også for vi hadde glemt å dra for gardinene på soverommet. Jeg er vanligvis helt amøbe om morgenen.

Jepp, det var nok lyset. Etter kjøp av lystette gardiner sov hun igjen hele natten :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kine-sofie

Det er nok morgenlyset ja. :o) Ut og kjøpe lystette rullegardiner om dere vil ha morgenfred fremover.

Gjort! :) Takker for tips og råd til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kine-sofie

Oi - da er dere heldige! Poden min på 3,5 år våkner før 7 i helgene han.. det er luxus hvis han sover til 8. Og det skjer kun en sjelden gang.

Kutt ned på dagsovinga som flere her sier.. Også har det sikker noe med lyset å gjøre også.

Ja, skjønner det kan være tungt altså - og regner med at kanskje snuppa også vil romstrere mye tidligere når hun blir eldre. Men nå som hun er så liten, er det ikke "lov"...

Forøvrig sies det jo at har man hatt et godt søvnmønster fra nyfødt omtrent, så varer det ofte ved. Får håpe det er tilfellet hos oss, også håper jeg poden din tar til vett og lar dere sove enda lenger i helgene ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...