Gå til innhold

Sterilisering

mombasa

Anbefalte innlegg

Jeg er - som mange andre her inne ser jeg:-) - ferdig med å få barn. Har skrevet et innlegg om sterilisering før, men prøver nå med en ny vinkling. Er det noen damer her inne som har erfaring å dele om dette? Har sett at dette kan gjøres med lokalbedøvelse, noe som jeg føler mest aktuelt for meg. Hvordan funker dette? Blir man lenge sykmeldt? Er det lang ventetid? Skal en tur til legen også selvfølgelig, men der er det i hvert fall lang ventetid:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sterilisert og har ikke angret en dag! :o)

Hos meg ble det gjort i narkose og jeg trodde ikke man gjorde det i lokalbedøvelse?

Vanligvis blir man sykemeldt en dag eller to og inngrepet er enkelt og greit. :o) Ventetiden var på St. Olavs den gangen jeg gjorde det (2003) 3 år... Men av en eller annen grunn tok de et raid og gjorde unna en haug steriliseringer for å få unne ventelistene litt så jeg sto vel på liste i halvannet år "bare". Men det varierer sikkert fra sykehus til sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering av kvinner utføres bare i narkose. Det må gjøres med scoop, og da kan jeg love deg at du har lyst til å sove gjennom ;-) Er vanskelig å komme til egglederne i lokalbedøvelse og uten å "blåse" opp buken.

Utføres ved dagkirurgi, og du får hjem samme dag hvis du er i form til det og har noen hjemme sammen med deg første døgnet. Noen får mye luftsmerter de første to døgnene. Ikke så mye sårsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetid må du finne ut av lokalt.

Det er en enkel liten operasjon, de går inn gjennom navlen og du er i narkose i svært kort tid. De lager "hull" i navlen og dessuten etpar støttesnitt lenger ned.

Hvis du ikke får luftsmerter (det hadde ikke jeg), er det bare litt ubehag akkurat i forbindelse med snittene i noen dager. Det kommer vel litt blod også for de fleste, men langt mindre enn ved vanlig mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Näckrosa

Jeg er sterilisert og har ikke angret en dag! :o)

Hos meg ble det gjort i narkose og jeg trodde ikke man gjorde det i lokalbedøvelse?

Vanligvis blir man sykemeldt en dag eller to og inngrepet er enkelt og greit. :o) Ventetiden var på St. Olavs den gangen jeg gjorde det (2003) 3 år... Men av en eller annen grunn tok de et raid og gjorde unna en haug steriliseringer for å få unne ventelistene litt så jeg sto vel på liste i halvannet år "bare". Men det varierer sikkert fra sykehus til sykehus.

Isj.. og jeg som tenker på å få gjort akkurat dette.. Nå vet jeg ikke om jeg tør. Ja, er litt pyse. -Går de inn i navlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj.. og jeg som tenker på å få gjort akkurat dette.. Nå vet jeg ikke om jeg tør. Ja, er litt pyse. -Går de inn i navlen?

Det er ikke noe å gru seg til! Og sexlivet etterpå blir et helt annet når kroppen ikke er påvirket av hormonprevensjon! I alle fall hos meg. :o)))

Ja, kikkhull via navlen så du får ingen arr etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det to dager etter siste fødsel, da var jeg jo på sykehuset uansett - og da slipper man å betale (det koster jo noen lapper....). Inngrepet ble gjort i lett narkose og var helt greit, men jeg hadde sinnssyke luftsmerter i nesten en uke etterpå (pga at de fyller buken med luft før inngrepet). Det var ubeskrivelig vondt, men har man født er man jo i stand til å tåle litt smerte... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Näckrosa

Jeg gjorde det to dager etter siste fødsel, da var jeg jo på sykehuset uansett - og da slipper man å betale (det koster jo noen lapper....). Inngrepet ble gjort i lett narkose og var helt greit, men jeg hadde sinnssyke luftsmerter i nesten en uke etterpå (pga at de fyller buken med luft før inngrepet). Det var ubeskrivelig vondt, men har man født er man jo i stand til å tåle litt smerte... ;)

Trodde dette var "gratis" jeg..? Hvor mye koster en sterilisering?

Er det mulig å få gjort dette i en alder under 40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis!? Nånei, sterilisering av kvinner koster i overkant av 6000,- med mindre du har helsemessige grunner til det, da kan du få det dekket. Om man er under 25 år må man ha særlige grunner for det og kan få avslag, etter det kan ikke noen nekte deg såvidt jeg vet. Jeg var 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Näckrosa

Gratis!? Nånei, sterilisering av kvinner koster i overkant av 6000,- med mindre du har helsemessige grunner til det, da kan du få det dekket. Om man er under 25 år må man ha særlige grunner for det og kan få avslag, etter det kan ikke noen nekte deg såvidt jeg vet. Jeg var 35.

Fytti! Det var jo litt av en sum..

-Hvordan blir menstruasjon etter en sterilisering da? Endrer den seg? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Sterilisering av kvinner kr 6079 ''

http://www.nav.no/page?id=354

Ikke så billig nei. Kan få det dekket dersom det er gode nok medisinske grunner for det, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1237363565' post='4114288]

''Sterilisering av kvinner kr 6079 ''

http://www.nav.no/page?id=354

Ikke så billig nei. Kan få det dekket dersom det er gode nok medisinske grunner for det, tror jeg.

''Kan få det dekket dersom det er gode nok medisinske grunner for det, tror jeg.''

Jepp, for det fikk jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fytti! Det var jo litt av en sum..

-Hvordan blir menstruasjon etter en sterilisering da? Endrer den seg? )

Mensen er helt som vanlig, de kutter og brenner egglederne bare, de gjør noe ikke noe med eggstokkene og livmora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan få det dekket dersom det er gode nok medisinske grunner for det, tror jeg.''

Jepp, for det fikk jeg. :o)

Var det jeg trodde, men tenkte at jeg ikke skulle uttale meg bombastisk siden jeg ikke var helt sikker. ;o)

6 tusen kr i egenandel, det er mye altså. Lurer på om det er strenge regler for å få det dekket jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1237363695' post='4114291]

Var det jeg trodde, men tenkte at jeg ikke skulle uttale meg bombastisk siden jeg ikke var helt sikker. ;o)

6 tusen kr i egenandel, det er mye altså. Lurer på om det er strenge regler for å få det dekket jeg?

'' Lurer på om det er strenge regler for å få det dekket jeg?''

Jeg hadde fått beskjed fra gynekologen som oprererte meg for cyctosele at jeg ikke fikk lov til å få flere barn for da kunne hele "korsstingsbroderiet" revne fra A-Å. Og det holdt til å få dekket steriliseringen. Hadde det ikke skriftlig engang, med mindre de innhentet journalen min på sykehuset da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Lurer på om det er strenge regler for å få det dekket jeg?''

Jeg hadde fått beskjed fra gynekologen som oprererte meg for cyctosele at jeg ikke fikk lov til å få flere barn for da kunne hele "korsstingsbroderiet" revne fra A-Å. Og det holdt til å få dekket steriliseringen. Hadde det ikke skriftlig engang, med mindre de innhentet journalen min på sykehuset da.

Det var sikkert sendt epikrise til legen din, det er vanlig når en har gjort ett eller annet på sykehus.

Dette er ikke aktuelt for meg nå, men begynte og tenke på det i forbindelse med at vi snakket om svangerskap i vennegjengen her en dag, og jeg har prestert nå og fått nyretrøbbel. Da kom sterilisering også opp som tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Näckrosa

Mensen er helt som vanlig, de kutter og brenner egglederne bare, de gjør noe ikke noe med eggstokkene og livmora.

Au.. Kjenner på at jeg er litt pysete ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ? sterilisering

[quote name=Shira :o)' timestamp='1237364159' post='4114302]

Det var sikkert sendt epikrise til legen din, det er vanlig når en har gjort ett eller annet på sykehus.

Dette er ikke aktuelt for meg nå, men begynte og tenke på det i forbindelse med at vi snakket om svangerskap i vennegjengen her en dag, og jeg har prestert nå og fått nyretrøbbel. Da kom sterilisering også opp som tema.

Vil det si, at en som hadde invalidiserende bekkenløsning under -og etter svangerskap, og ennå har det, kan få det dekket? Legen fraråder meg flere barn, og jeg tåler heller ikke hormonell prevensjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...