Gå til innhold

Oppkast hos 2 år gammel jente.

Gjest Mataya

Anbefalte innlegg

Gjest Mataya

Hei. Jenta mi, som snart er 2 år gammel, kaster opp litt for ofte, synes jeg. Hun har allerede kastet opp 4-5 ganger i år. Før det har hun kastet opp jevnlig med 1-2 mnd. mellomrom. Hun virker alltid kvalm når hun kaster opp, men ellers ikke smertepåvirket. Dog den siste gangen hun kastet opp, i går, sa hun at hun hadde vondt i magen. Og det hadde hun, tror jeg. Hun kaster alltid opp 3-12 ganger, helt til magesekken er tom. Hun blir sløv rett før hun kaster opp, så jeg vet alltid når hun kommer til å kaste opp. Hun kan sove litt mellom oppkastøktene og sover alltid i noen timer etterpå. Hun er ofte febervarm når hun kaster opp. Noen ganger kommer oppkastøktene samtidlig med forkjølelse/influensa. Hun kaster aldri opp i mer enn max et halvt døgn. Etter det er hun frisk og fin igjen, i blant er hun litt varm etterpå og dagen etter. Hun vil alltid ha drikke og mat etter hun er ferdig å kaste opp og dagen etter spiser hun tilnærmet normalt igjen. Til vanlig er hun veldig energisk, frisk og fornøyd. Hun har sjelden diare. Hun har litt utslett på armene, det er der stort sett konstant. Hun har alltid hatt litt stor mage. Barnelege har kjent på magen da hun var yngre og sa at det var en helt vanlig babymage. Merker meg allikevel ved det. Kan dette være matvareallergi eller bare ømfindtlig mage? Jeg, hennes mamma, har mild astma og lett allergi. Jeg reagerer også fort på mat og har ofte mageknip og er kvalm. Jenta mi har god appetitt, hun spiser det meste og har normal høyde og vekt. Jeg er bekymret for hva dette kan være. Vet at barn lett kaster opp, men jeg synes hun kaster opp litt for ofte. Kan det være noen medfødte misdannelser i mage, tarm eller spiserør? Jeg tror at det mest sannsynlig er ømfindtlig mage/reaksjon på mat. Hun har kastet opp av paprike og minimais noen ganger. Mulig det er omgangssyke noen av gangene, men jeg tror ikke det kan være det hver gang. Hva tror du dette kan være? På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen lege eller ekspert, bare en helt vanlig mamma.

Disse rundene minner meg om det sønnen min hadde når han slet med nyrene (hydronefrose) men han hadde da store smerter i tillegg.. merket smertene ved at han ble helt "borte" under anfallene, ettersom han ble større klarte han å sette ord på smertene selvfølgelig.

Ettersom hun er syk så ofte, kan det lønne seg å sjekke det litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første råd vil nok være å føre en grundig mat-dagbok og se om du finner et mønster i oppkast-hyppigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Noen barn har en slik tendens til oppkast som du beskriver. Det er ellers friske barn, som i forbindelse med lette infeksjonssykdommer eller dårlig matlyst og lite væskeinntak av annen grunn, får et stoffskifte som gir øket fettforbrenning. Årsaken til dette er ukjent og det er helt ufarlig. Ved øket forbrenning av fett vil stoffskifteprodukter av fettforbrenningen ( ketotiske stoffer) føre til kvalme, appetittmangel, lite væskeinntak- som igjen fører til øket fettforbrenning. Symptomene er litt sløvhet og kvalme, gjerne magesmerter og oppkast. Noen ganger varer dette bare noen timer, men det kan også være et større problem med langvarige brekninger og behov for intravenøs væske hos noen. Det går an å forebygge ved å gi søt drikke og lettfordøyelige kalorier.

Diagnosen er enkel. En urinprøve vil vise øket innhold av ketoner og det kan enkelt påvises hos legen ved en Ketostiks undersøkelse av urin når hun kaster opp.

Ut fra det du forteller er jeg sikker på at hun ikke har noen misdannelse av spiserør eller tarm, og jeg tror heller ikke hun har noen form for allergi. Den tendensen til ketotisk stoffskifte som jeg mener hun har, hører som regel småbarnsalderen til, og det hører til skjeldenhetene at det fortsetter oppover i skolealderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til trekløver

Jeg ser du har fått svar fra legen, men jeg svarer likevel. De hyppige oppkast-episodene du beskriver likner veldig på hvordan vi hadde det med vår datter for rundt et års tid siden, da hun var 4 år. Hun kastet opp 8 ganger i løpet av et halvt år, uten egentlig å være syk. Det startet alltid med at hun ble kjempeslapp og klaget over vondt i hodet og magen, og så kastet hun opp flere ganger i løpet av 2-3 timer - og så var hun frisk igjen, like brått som det startet. Dette skjedde altså såpass hyppig at jeg begynte å notere ned datoene, og til slutt kontaktet vi lege. Når jeg tenkte tilbake fant jeg ut at hun også hadde kastet opp ofte og tilsynelatende uten grunn også da hun var mindre, men ikke så ofte at vi hadde reagert på det. Det ble nå tatt diverse prøver uten at de egentlig fant ut noe, og etter hvert er disse merkelige oppkast-anfallene blitt helt borte. HUn har også alltid hatt en stor og utstående mage, noe vi nevnte for legen, men det ble som sagt ikke funnet noe unormalt med henne, så vi har måttet slå oss til ro med det.

Jeg regner med at det barnelegen her skriver også kan stemme for vår datter, og at hun har "vokst det av seg" nå. Vi er ihvertfall flere som har opplevd det samme som dere!

Håper det går bra med jenta deres, og at det går over slik som det gjorde for vår jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...