Gjest Maya83 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hei! jeg håper du kan hjelpe meg. jeg har en gutt på 3 år som har vært plaget med obstipasjon over lengre perioder, 1-2 år.Av og til kommer det "normal"/bløt avføring, men oftest harde knoller/klumper. Vi har brukt laktukose i perioder, men er litt redd for å bruke det over lang tid. Han spiser fiber rikt mat, og drikker også rikelig og er veldig aktiv om dagen.. Og er blid og medgjørlig ellers. Viser bare misnøye når han skal bæsje..Men i dag satt han og skulle bæsje, er sprut rød i ansiktet og angtrenger seg skikkelig for å få den ut. Men det kommer ingenting, men han sier at det er noe i baken, Så ser jeg i baken hans, der ser det ut som at det er innerhuden i analåpningen som stikker ut! Jeg fikk jo sjokk! Hva er dette? er det farlig ? og hva skal jeg gjøre?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Du er sikkert redd, derfor svarer jeg, selv om jeg ikke er lege. Dette kan skje hvis man presser veldig hardt. Det er ikke farlig, så vidt jeg vet. Tarmen blir trukket inn av seg selv, ellers kan man hjelpe den. Bruk i tilfelle glidemiddel, vaselin eller noe annet ufarlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Du beskriver symptomer som er vanlig ved opstipasjon, dvs. avf. er blitt fast, hard og sjelden.Det kan være mange årsaker, men viktig er liten stimulering av tarmen ved at det er lite slaggstoffer i maten, frukt,fiber.Behandling vil si å øke slaggstoffene i maten, rilelig drikke, melk som surmelk, reduser vanlig melk, bruk Cultura,yoghurt,Biola virker gunstig. Lactulose som du bruker er et vanlig middel,osmotisk virkende.Ofte må du øke dosen utover det vanlige, (angitt på flasken) ofte mer enn en dose pr døgn.Maltekstrakt brukes også. Disse to stoffer virker osmotisk, holder på væske i tarmen og stimulerer derved.Renset parafin brukes gjennom munnen for å bløtgjøre avf. også,to eller flere doser daglig døgnet, med en dose f.ek. om morgenen, må ofte brukes i lang tid, start med stor dose, reduser etterhvert som du får effekt.Ikke gi fettløselige vitaminer sammen med parafin. Innøve gode og regelmessige dovaner, ta god tid, gi belønning når barnet får til noe.Det kan komme rifter og sår hud omkring endetarmen, kan behandles med cortisonalve i noen dager.Ved smerter cortisonsalve sammen med et bedødvende middel.. Ved hårdnakket opstipasjon må man av og til bruke klyster(Klyx) for å tømme endetarmen, barn føler store klyster som ubehagelig,men microlax ,toilax tolereres. Oljeklyster og parafin bukes også . Tarmstimulerende midler brukes også, Dulcolax og Toilax. Det du ser i er slimhinne fra endetarmen som buker ut når barnet presser, er ufarlig, kan av og gil gi blodspor på avf. Behandling er å få avf. mykere, slik jeg har beskrevet, slik at barnet ikke behøver å presse så hardt. Kommer slimhinnen utenfor endetarmsmuskel, må den dyttes tilbake med en finger, få evt. hjelp av fastlegen din. Apoeteket er en enkel og grei veiledning ved behandling av opstipasjon - 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille83 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Du er sikkert redd, derfor svarer jeg, selv om jeg ikke er lege. Dette kan skje hvis man presser veldig hardt. Det er ikke farlig, så vidt jeg vet. Tarmen blir trukket inn av seg selv, ellers kan man hjelpe den. Bruk i tilfelle glidemiddel, vaselin eller noe annet ufarlig. tusen takk for svar.. Nå ble jeg rolig, trudde at det her var livsfarlig...og at tarmen var på vei ut... Hilsen Maya83 (innlogga m et anna navn) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.