Gå til innhold

Musikktimer for små barn

Glimtipper

Anbefalte innlegg

På grunn av sønnen min sine språkproblemer og hans store interesse for musikk, har vi blitt anbefalt å gi han musikktimer. Vi tenkte vi skulle starte når han fyller fire år.

Musikkskolen det er snakk om tilbyr det meste, både vokal og mange forskjellige instrumenter.

Hva ville dere anbefalt for et så lite barn? Piano er uaktuelt, for det har vi ikke hjemme, så han ville ikke fått øvet seg i mellom timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du finner noe "allmusikk"-grupper hadde jeg satset på det. En gruppe der de driver med både sang og orff-instrumenter.

Sang er sikkert veldig ok med tanke på språket?

http://www.youthmusic.org.uk/Priority_Areas/early_years/Early_years_policy.html

Takk for linken :)

Ja, en slik type gruppe hadde vært perfekt, men jeg finner ikke noe her jeg bor. Kanskje jeg skal forhøre meg litt rundt omkring før vi bestemmer oss.

Hvis ikke, er det et instrument du tror en fire-åring kan begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken :)

Ja, en slik type gruppe hadde vært perfekt, men jeg finner ikke noe her jeg bor. Kanskje jeg skal forhøre meg litt rundt omkring før vi bestemmer oss.

Hvis ikke, er det et instrument du tror en fire-åring kan begynne med?

Det finnes et opplegg for små fiolinister som heter Suzuki. Det finnes for noen flere instrumenter også, ihvertfall piano og fløyte tror jeg.

http://www.britishsuzuki.org.uk/

Jenta mi begynte på noe tilsvarende utviklet i Norge for blåsere, og begynte på trompet som 4-åring.

Det må være et veldig tilpasset og spesiellt opplegg hvis han skal begynne å lære seg et instrument så tidlig, og det krever tett oppfølging av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et opplegg for små fiolinister som heter Suzuki. Det finnes for noen flere instrumenter også, ihvertfall piano og fløyte tror jeg.

http://www.britishsuzuki.org.uk/

Jenta mi begynte på noe tilsvarende utviklet i Norge for blåsere, og begynte på trompet som 4-åring.

Det må være et veldig tilpasset og spesiellt opplegg hvis han skal begynne å lære seg et instrument så tidlig, og det krever tett oppfølging av foreldrene.

Takk for ny link og erfaring rundt instrumenter :)

Jeg skal tenke litt mer på det og se om vi ikke finner noe som er mer generelt i nærområdet. Jeg vet at kirkene rundt omkring her arrangerer diverse grupper for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen min begynte på blokkfløyte da han var 5 år. Det ble sagt at det var et bra instrument å begynne på for små barn (dette var på internasjonal skole i utlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med et så lite barn og hvis begrunnelsen er knyttet til språkproblemer er det ikke uten videre nødvendig at han øver mellom timene. Uten å vite mer enn det du skriver vil jeg anta at den anbefalingen dere har fått er begrunnet med at han skal få mestringsopplevelser, at han skal få oppleve å kunne kommunisere uavhengig av språkvansker og at musikken skal kunne støtte språkutviklingen. Jeg vil hevde at lærerens egnethet og tilpassingen av opplegget er vel så viktig som valg av instrument (selv om noen instrument selvfølgelig er utelukket pga. størrelsen). Sang kan f.eks. være positivt, men ikke om læreren terper på det svake området, nemlig tekstlæring. Om en derimot jobber med lydproduksjon, pust, kropp og bevegelse, utforsker mikrofon m.m. vil dette kunne være positivt. Jeg ville snakket med musikkskolen og spurt hva de tror, kanskje har de en lærer med interesse eller erfaring, aller helst noen som også har relevant bakgrunn, som fordypning i arbeid med små barn eller musikkterapi/musikk og helse. Ellers er det riktig at Suzukiopplegg kan være noe. Det finnes også andre opplegg for opplæring på fiolin fra ca. 3 år. 4 år er heller ikke for tidlig for piano. Hva med slagverk? Mitt inntrykk er at slagverkslærere ofte er kreative og fleksible og så har de jo mange forskjellige instrumenter å spille på, bokstavelig talt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Musikkleik. På vår kulturskole har vi grupper for barn fra 0-6 år. her er det sang, rytmeinstrument, sangleker og "musikkopplæring" som passer for de minste. Vi legger det opp på en spennende og stimulerende måte. Vi har mange forskjellige instrumenter, kosedyr som vi synger om osv.

Passer perfekt for barn med språkproblemer.

Sjekk ut "musikk fra livets begynnelse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...