Spirello Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg har hormonspiral, men gruer meg vanvittig til å fjerne den. Kan jeg be om narkose? Jeg har fjernet kobberspiral for noen år siden, og det var helvettes vondt. Verre enn å føde synes jeg.. Nå har jeg helt angst for å fjerne den, siden legen ikke fant trådene ved kontroll. Hun mente de hadde blitt dyttet litt opp i livmorsmunnen ved samleie, men at de kunne fiskes ut med tang!!!! Holdt på å svime av bare hun sa det.. jada - jeg er litt pysete. Vi ønsker å prøve å få barn kanskje allerede til høsten.. Hvor lang tid tar det før man får vanlig mens og EL etter spiralbruk? Jeg vet med meg selv at jeg blir utrolig utålmodig hvis valget for å sette i gang er tatt Så greit å vite.. Jeg tar medisiner jeg må kutte ut tre mnd. før prøving også. Kanskje lurt å ta ut spiralen litt etter jeg har kutta ut medisinene, og heller bruke kondom i mellomtiden? Har noen av dere fått fjerna spiral der trådene ikke er synlige? Jeg får mildt sagt helt angst... Klarer ikke engang tanken på at legen skal grave inni der etter trådene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg har nettopp vært hos Gyn og fått fjernet hormonspiralen, etter at fastlegen ikke fant trådene. Det gikk i grunnen helt greit. (Men litt vondt å sette inn den nye, men det skal jo ikke du) Ta det med ro, det er nok det å grue seg som er det verste! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg har nettopp vært hos Gyn og fått fjernet hormonspiralen, etter at fastlegen ikke fant trådene. Det gikk i grunnen helt greit. (Men litt vondt å sette inn den nye, men det skal jo ikke du) Ta det med ro, det er nok det å grue seg som er det verste! Hvordan fant gyn. den da? Graving? *au au* jeg svimer fort av, så ser for meg det verste... Kan jeg spørre om henvisning til sykehuset da? Det sa forresten legen jeg går til på sykehuset (pga. sykdommen min) at hun skulle sende meg en rekvisisjon på, men jeg vil ikke ta den ut riktig ennå. Kan du si hvordan det blie gjort? Husker med angst den gyn.studentet som dro sakte i trådene på den andre mens jeg nærmest hyla ut Hehe.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvordan fant gyn. den da? Graving? *au au* jeg svimer fort av, så ser for meg det verste... Kan jeg spørre om henvisning til sykehuset da? Det sa forresten legen jeg går til på sykehuset (pga. sykdommen min) at hun skulle sende meg en rekvisisjon på, men jeg vil ikke ta den ut riktig ennå. Kan du si hvordan det blie gjort? Husker med angst den gyn.studentet som dro sakte i trådene på den andre mens jeg nærmest hyla ut Hehe.. Gyn har bl.a. ultralyd og kan se spiralen selv om trådene er korte. Hun behøvde ikke lete i det hele tatt, sa bara at "nå er den ute". Jeg innbilder meg at spiralen er litt som en slags "paraply", som folder seg ut/opp. Den er som en T til vanlig, men blir til en I når den skal inn og ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Gyn har bl.a. ultralyd og kan se spiralen selv om trådene er korte. Hun behøvde ikke lete i det hele tatt, sa bara at "nå er den ute". Jeg innbilder meg at spiralen er litt som en slags "paraply", som folder seg ut/opp. Den er som en T til vanlig, men blir til en I når den skal inn og ut. Ok, det var betryggende svar.. *puh* Da skal jeg nok overleve jeg og.. hehe.. *pyse* Takk! Du dempet angsten mitt en god del.. selv om jeg fortsatt har et snev. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg tviler sterkt på at du får narkose for dette. Det tar jo normalt bare noen sekunder. Om du har superangst så kan du kanskje få bedøvelse? Jeg har fått bedøvelse noen ganger når de tar celleprøver. (Ikke slike du tar hos fastlegen, men prøver hvor de klipper noen biter) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Ok, det var betryggende svar.. *puh* Da skal jeg nok overleve jeg og.. hehe.. *pyse* Takk! Du dempet angsten mitt en god del.. selv om jeg fortsatt har et snev. Så fint! Jeg grudde meg litt, jeg også, bl.a. fordi en venninne hadde fortalt hvor pyton hun hadde syntes det var. Men det var bedre enn fryktet! Men, et lite tips, ta en Naproxen eller en annen tablett som hjelper mot mens-smerter, ca. 1 time før du skal til Gyn. Det kan hjelpe både mens den blir fjernet, og også på den menslignenede murringen du kan få etterpå. Pluss at det kanskje demper angsten litt til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg tviler sterkt på at du får narkose for dette. Det tar jo normalt bare noen sekunder. Om du har superangst så kan du kanskje få bedøvelse? Jeg har fått bedøvelse noen ganger når de tar celleprøver. (Ikke slike du tar hos fastlegen, men prøver hvor de klipper noen biter) Tenkte siden legen sa hun måtet fiske inni livmorsmunnen, høres ille ut.. Hadde trådene hengt ut som de skal hadde jeg ikke fått så hetta.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg var også hos gynekolog og tok ut hormonspiralen fordi trådene ikke vistes. Det gikk kjempegreit. Jeg kan ikke huske at det var vondt i det hele tatt. Men jeg tror nok at gynekologen er flinkere til slikt enn fastlegen ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Tenkte siden legen sa hun måtet fiske inni livmorsmunnen, høres ille ut.. Hadde trådene hengt ut som de skal hadde jeg ikke fått så hetta.. Mine var også borte, men han "fant" dem med en gang alikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Så fint! Jeg grudde meg litt, jeg også, bl.a. fordi en venninne hadde fortalt hvor pyton hun hadde syntes det var. Men det var bedre enn fryktet! Men, et lite tips, ta en Naproxen eller en annen tablett som hjelper mot mens-smerter, ca. 1 time før du skal til Gyn. Det kan hjelpe både mens den blir fjernet, og også på den menslignenede murringen du kan få etterpå. Pluss at det kanskje demper angsten litt til :-) Jeg byttet for noen måneder siden. Jeg har nesten ikke tråder på mine spiraler pga mann som klager på "vondt". Dermed må legen klippe _helt_inn. Som ventet fant ikke legen tråden, og jeg måtte til gynekolog. Hun fant det på UL, men fikk ikke tak, så spiralen måtte dras ut ved å ta tak i en av sidevingene. Jepp - jeg kjente det godt, men hun gjorde det _veldig_ sakte, så jeg overlevde. Var øm i magen i to dager, så var det helt greit. Ta en smertestillende først, det glemte jeg. Sette inn ny spiral var ikke vondt i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg fjernet min spiral selv for mange år siden. Skulle bare dra litt i trådene og vips så var den ute. Kjente ingenting... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det går da fint. Jeg har også fjernet hormonspiral på sykehuset uten bedøvelse da de ikke fant trådene, og du klarer det fint. ;-) (Lege kunne nok også gjort det.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dokkami Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg lå og gruet meg til han skulle ta den ut, da det var fryktelig vondt å få den inn. Plutselig sa han at nå var den ute, mens jeg omentrent ikke hadde kjent det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg var i narkose da min ble fjernet, men det var fordi den ble fjernet samtidig som jeg ble sterilisert, så den siden av saken kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg gikk rett i normal syklus etterpå. Fikk en helvetes mens 2-3 dager etter, den varte 4-5 dager med enorme blødninger (noe som er helt normalt), deretter gikk jeg rett i syklus med eggløsning et par uker senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg gruet meg også til å ta ut hormonspiralen men det gjorde mye mindre vondt enn å sette den inn. Ta to ibux en time før du går til legen. Jeg fikk en blødning umiddelbart etter at spiralen ble tatt ut og var gravid en måned senere. Du blir fruktbar igjen med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 ''Jeg har fjernet kobberspiral for noen år siden, og det var helvettes vondt. Verre enn å føde synes jeg..'' Det er nok ikke normalt at spiralfjerning gjør så vondt, så det må ha vært noen spesielle forhold den gangen som gjorde det så smertefullt. . Jeg har satt inn/fjernet noen spiraler, både kobber og hormon, i årenes løp - kan ikke huske at fjerning noen gang har vært spesielt ubehagelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg gruet meg noe forferdelig også. Jeg tok en smertestillende før jeg gikk til legen, og det gikk faktisk veldig fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Debra-irl Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Da jeg fjernet kobberspiral syns jeg det gjorde skikkelig vondt. Men da jeg skulle bytte hormonspiral i sommer, var det ikke i nærheten av vondt. Der fant heller ikke legen spiralen med en gang pga korte tråder. Men det gikk veldig bra. Et lite trykk i det den ble dratt ut og det var det. Håper det blir sånn for deg også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hos meg var også trådene forsvunnet, og det var vanskelig å fiske tak i den med tang. Da fikk jeg litt lokabedøvelse, og det gikk helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.