3stakk Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 her også, etter å ha prøvd Åpent og Trygd uten respons så langt. Er litt for utålmodig kanskje ;-) Håper noen kan hjelpe, enten med lover og paragrafer, eller med et klart hode. En mann, ikke norsk statsborger, jobber og bor her. En dame – mannens kjæreste – kommer fra samme land som mannen, bor i New York, har aldri bodd eller arbeidet her. Disse to har fått et barn. Noen mener nå at mannen skal ha full pott, 2 ukers pappaperm + 6 ukers fedrekvote (er det ikke det det kalles?) Andre mener at så lenge han ikke skal bistå mor eller være sammen med barnet sitt (han skal ikke reise til NY) har han heller ikke behov for de to ukene. Ang. fedrekvoten har jeg forstått det slik at både mor og far må ha vært i inntektsgivende arbeid, minimum 50% stilling, for å ha rett til dette, men hvordan blir det da når mor aldri har vært i jobb i Norge? Jeg har sjekket lovverket, men alle hvis, om og men er liksom beregnet for folk som bor her. Håper dere skjønner hva jeg mener, og i tillegg har peiling på rettigheter (både med og uten u foran) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Med forbehold om at ting er blitt endret siden jeg hadde litt greie på dette: De to ukene i forbindelse med fødselen, får far på betingelse at han bruker dem til omsorg for mor og barn. Jeg tror derfor ikke at han har noe krav på dem hvis han beviselig verken bor sammen med eller er sammen med moren eller bistår henne med den nyfødte. De er uansett lønnet eller ulønnet avhengig av avtaleverket der han jobber. Fedrekvoten er regulert av andre regler som jeg tror er endret siden jeg hadde peiling, så den dropper jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Kan ikke tenke meg at han har rettigheter, men jeg er ingen ekspert. Jeg vet bare om et par m barn som er bosatt i Norge, der far er norsk og mor utenlandsk. De har utrolig få rettigheter, ikke en gang til barnetrygd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3stakk Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Med forbehold om at ting er blitt endret siden jeg hadde litt greie på dette: De to ukene i forbindelse med fødselen, får far på betingelse at han bruker dem til omsorg for mor og barn. Jeg tror derfor ikke at han har noe krav på dem hvis han beviselig verken bor sammen med eller er sammen med moren eller bistår henne med den nyfødte. De er uansett lønnet eller ulønnet avhengig av avtaleverket der han jobber. Fedrekvoten er regulert av andre regler som jeg tror er endret siden jeg hadde peiling, så den dropper jeg. Hun er der og han er her, og han skal ikke reise. Derfor er det et mysterium for meg at personalavd. i dag informerer om alle hans forestående permisjoner?! Jeg tror ikke de kan lovverket jeg altså. Det står nemlig svart på hvitt at de to ukene er for å bistå mor, ikke for at far skal ligge på sofan. (det etter komma står ikke i loven da) Takk for svar forresten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3stakk Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Kan ikke tenke meg at han har rettigheter, men jeg er ingen ekspert. Jeg vet bare om et par m barn som er bosatt i Norge, der far er norsk og mor utenlandsk. De har utrolig få rettigheter, ikke en gang til barnetrygd. Vet du, det synes jeg høres veldig rart ut. Tenk på all barnetrygden som sendes ut av landet. Jeg trodde alle i Norge fikk barnetrygd, så sant de har søkt da. Når det er sagt virker det som kommunene har ulik praksis på flere ting. Jeg vet bl.a. menn som får innvilget fedrekvoten selv om kona knapt nok har vært utenfor døra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg vet ikke dette, altså. Men er det ikke fremdeles sånn at svangerskapspermisjonspenger baserer seg på hennes opptjening? Og altså at far ikke får noe, dersom mor ikke har tjent opp. I så fall får han ikke de 6 ukene, i alle fall - siden mor bor i utlandet og ikke har tjent opp permisjon i Norge. Synes det er rart han får noe i det hele tatt, med de omstendighetene du beskriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3stakk Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg vet ikke dette, altså. Men er det ikke fremdeles sånn at svangerskapspermisjonspenger baserer seg på hennes opptjening? Og altså at far ikke får noe, dersom mor ikke har tjent opp. I så fall får han ikke de 6 ukene, i alle fall - siden mor bor i utlandet og ikke har tjent opp permisjon i Norge. Synes det er rart han får noe i det hele tatt, med de omstendighetene du beskriver. Ja det er det jeg også synes...med vanlig logisk tankegang, men jeg har oppdaget etter hvert at lov og logikk ikke nødvendigvis henger sammen. Mor må ha jobbet i minimum 50% stilling for at far kan ta ut kvoten, om jeg forstår det rett, men det kan da ikke være likegyldig i hvilket land det jobbes og betales skatt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Vet du, det synes jeg høres veldig rart ut. Tenk på all barnetrygden som sendes ut av landet. Jeg trodde alle i Norge fikk barnetrygd, så sant de har søkt da. Når det er sagt virker det som kommunene har ulik praksis på flere ting. Jeg vet bl.a. menn som får innvilget fedrekvoten selv om kona knapt nok har vært utenfor døra. Tro hva du vil - her er lenke til en tilsvarende sak: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6498677 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3stakk Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Tro hva du vil - her er lenke til en tilsvarende sak: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6498677 Jeg betvilte ikke det du sa altså, men synes det høres veldig rart ut med tanke på all barnetrygd som går ut av landet. Vi hadde en ansatt i fjor med kone og barn i hjemlandet, og de fikk barnetrygd. Nå skal det visst også utbetales barnetrygd til det tilfellet jeg startet innlegget med, iflg. personal. Er det rart man blir forvirret... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 To ukers pappaperm har han ikke rett til hvis han ikke skal bistå mor: § 12-3. Omsorgspermisjon (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. Fedrekvoten har han heller ikke rett til fordi mor ikke har rett til foreldrepenger fordi hun ikke er medlem av folketrygden. Det er mulig at han har opparbeidet seg en selvstendig rett til foreldrepenger. I såfall må han ha bodd og jobbet her i 12 mnd slik at han er medlem av folktrygden. Det er jo et vilkår at mor er i arbeid, men jeg vet ikke hvordan det er når mor ikke er medlem av folketrygden og barnet antagelig heller ikke er det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3stakk Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 To ukers pappaperm har han ikke rett til hvis han ikke skal bistå mor: § 12-3. Omsorgspermisjon (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. Fedrekvoten har han heller ikke rett til fordi mor ikke har rett til foreldrepenger fordi hun ikke er medlem av folketrygden. Det er mulig at han har opparbeidet seg en selvstendig rett til foreldrepenger. I såfall må han ha bodd og jobbet her i 12 mnd slik at han er medlem av folktrygden. Det er jo et vilkår at mor er i arbeid, men jeg vet ikke hvordan det er når mor ikke er medlem av folketrygden og barnet antagelig heller ikke er det. Tusen takk for alle svar! Føler meg sterkere foran morgendagens møte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det kommer an på hvilket land det dreier seg om. EU landene har feks en gjensidig avtale med Norge. Da jeg flyttet til Norge fra England måtte jeg bare levere et skjema fra det engelske trygdeverket om at utbetalingene derfra hadde stoppet. Så fikk jeg norsk barnetrygd. Ingen av oss, verken foreldrene eller barnet, er norske statsborgere, men alle er diverse EU borgere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg betvilte ikke det du sa altså, men synes det høres veldig rart ut med tanke på all barnetrygd som går ut av landet. Vi hadde en ansatt i fjor med kone og barn i hjemlandet, og de fikk barnetrygd. Nå skal det visst også utbetales barnetrygd til det tilfellet jeg startet innlegget med, iflg. personal. Er det rart man blir forvirret... Huff, den "tro hva du vil" ser jeg er mye krassere enn den var ment. Det var ikke ment krasst i det hele tatt - bare til som illustrasjon. Men jeg syns det er veldig rart at en mor som ikke har opptjent rettighetene sine skal kunne høste så mye. Og så har vel strengt tatt ikke personalavdelingen noe med barnetrygden å gjøre? Det går vel direkte fra NAV? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3stakk Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Huff, den "tro hva du vil" ser jeg er mye krassere enn den var ment. Det var ikke ment krasst i det hele tatt - bare til som illustrasjon. Men jeg syns det er veldig rart at en mor som ikke har opptjent rettighetene sine skal kunne høste så mye. Og så har vel strengt tatt ikke personalavdelingen noe med barnetrygden å gjøre? Det går vel direkte fra NAV? Jada, det vet jeg, men vi fikk en mail ferdig opplistet fra personal med lover og paragrafer over alt denne personene hadde rettigheter til både nå og i fremtiden. I dag har jeg sjekket ut med nav's eget hjelpepanel. Han har ingen rett til fedrekvote. Pappapermen følger arbeidsstedets hovedtariffavtale, og her står det svart på hvitt at far må bo sammen med mor og delta i omsorgen av barnet for å få lønn. For å få de to ukene må han bistå mor, selv om det skulle vært uten lønn. Hipp hurra, jeg er ikke helt på jordet lell. Nå er det bare å oppspore far og få han på jobb, har ikke hørt et pip på to dager, men jeg vet han ikke har reist. Noen som har en personalavd. å bytte bort? Ang "tro hva du vil" så ikke tenk på det. Såpass må vi tåle. Bedre å sjekke det ut med en gang istedenfor å slenge dritt, og den biten har vi vel klart fint, ikke sant? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.