Gå til innhold

Si fra om sexlek i barnehagen?

Gjest bhgmammaen

Anbefalte innlegg

Gjest bhgmammaen

Barnet mitt har fotalt at h_n og et par andre barn så på at to andre barn (gutt + jente) "smakte på tissene" til hverandre i barnehagen i går. De var da alene på et rom, og ingen voksne så det.

Jeg syns det vil være riktig av meg å nevne det i barnehagen. Ikke fordi det i seg selv er en kjempestor sak, men barnehagepersonalet ser jo mer enn oss foreldre, og kan evt. sette ting i sammenheng hvis sånt gjentar seg unormalt mye med ett eller flere spesifikke barn.

I og med at jeg ikke vil lage noen brudulje ut av dette, tenkte jeg å bare nevne det i en hente- eller bringesituasjon. Prøvde i morges, men fikk ingen voksne på tomannshånd, da både mitt og andre barn hang rundt oss hele tiden. Og slik er det ofte. I hentesituasjoner er det også ofte vanskelig å jage vekk barna for å prate alene med en voksen.

Så da tenkte jeg at jeg kunne ringe barnehagen og fortelle det til styreren. Men så syns jeg liksom at det blir så "big deal" når jeg ringer. Føler mer for å nevne det "i forbifarten"...

Syns dere jeg bør ringe, eller vente og håpe at anledningen byr seg i en hente- eller bringesituasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal du ringe - å "smake på tissen" til hverandre, skal jo ikke forekomme, og dette må barnehagepersonellet være obs på at foregår. Lettere å ringe, siden som du sier, i hente-bringe-stiuasjoner er det oftest barn rundt dere, og det passer ikke å ta det opp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bhgmammaen

Selvfølgelig skal du ringe - å "smake på tissen" til hverandre, skal jo ikke forekomme, og dette må barnehagepersonellet være obs på at foregår. Lettere å ringe, siden som du sier, i hente-bringe-stiuasjoner er det oftest barn rundt dere, og det passer ikke å ta det opp da.

Takk for svar. Jeg er også enig i at å smake er litt over streken i forhold til "uskyldig" sexlek som å vise fram, ta på osv. Men som sagt så vil jeg ikke lage storm i vannglass.

Men da er hvertfall du enig i at jeg ikke overreagerer ved å ta en telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syens godt at du kan ringe barnehagen. Da kan du be om å få snakke med ansvarlig på den avdelingen. Fortell at dette er noe du har hørt. At det sikkert ikke er en stor ting, men kanskje greit for dem å vite om.

Det må de jo sette pris på å få høre.

Jeg tror at det er viktig å ikke være bebreidende eller krass, men å fortelle dette litt ydmykt og si at du var usikker på om det var noen å ta opp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidl. bhansatt

Takk for svar. Jeg er også enig i at å smake er litt over streken i forhold til "uskyldig" sexlek som å vise fram, ta på osv. Men som sagt så vil jeg ikke lage storm i vannglass.

Men da er hvertfall du enig i at jeg ikke overreagerer ved å ta en telefon.

Nei, jeg tror ikke du overreagerer.

Jeg synes du skal si fra, fordi det kan være fint for dem å være obs på det som skjer, og hvordan det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bør du ta opp med leder i avd. Men ville ikke gjort det i en hente-bringe situasjon, med andre barn og voksne tilstede.

Kan du ikke ringe i løpet av dagen eller be om noen minutter med leder på eget rom når du skal hente barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Jeg synes absolutt du skal si i fra. Snakk med avdelingsleder, ikke assistenter, og gjør det uten barn rundt. Pr telefon er helt greit.

For noen år siden hadde vi noen episoder med uheldig sex-lek på barnehagen - der gjenstander ble brukt av de største jentene mot mindre jenter. Dette ble tatt alvorlig opp, og barnehagen endret en del rutiner (f.eks. tok bort en dør til et lekerom, slik at de alltid kunne hodle et øye med dem der inne - passet mer på hvor de store var til enhver tid enn de hadde gjort - alle skulle alltid ha trusa på osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dete ville jeg tatt opp. Synes det er helt greit å ringe. Det er jo ikke helt bra da, så de ansatte bør få greie på dette, så de kan holde et ekstra øye med ungene, ikke la de være alene i rom osv. Lage regler for barna i forhold til sånn form, for lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du gjerne vil gjøre det i en hente bringe situasjon. Kan du jo spørre om det er mulig å ta en kort prat på tomanshånd. Men det krever jo at de er to på vakt, slik at den ene har anledning til å gå på et eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest b&u arbeider

Jeg synes absolutt du skal si i fra. Snakk med avdelingsleder, ikke assistenter, og gjør det uten barn rundt. Pr telefon er helt greit.

For noen år siden hadde vi noen episoder med uheldig sex-lek på barnehagen - der gjenstander ble brukt av de største jentene mot mindre jenter. Dette ble tatt alvorlig opp, og barnehagen endret en del rutiner (f.eks. tok bort en dør til et lekerom, slik at de alltid kunne hodle et øye med dem der inne - passet mer på hvor de store var til enhver tid enn de hadde gjort - alle skulle alltid ha trusa på osv.)

''Snakk med avdelingsleder, ikke assistenter,''

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bhgassistent

Hvorfor?

Fordi det er avd.leder/ped.leder som er ansvarshavende på avdelingen, og denne personen som evt kommer til å behandle det videre. Mye bedre å snakke direkte med denne, enn å først skulle snakke med øvrig personal. Er heller ikke alle assistenter som helt vet hvordan de skal svare/reagere, mens ped.lederen skal i samsvar med sin stilling ta seg av slike henvendelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hvorfor?

Fordi jeg mener dette er såpass alvorlig at det bør kommuniseres til ledelsen direkte. Hvis en går via en annen person, får en ikke nødvendligvis budskapet 100% korrekt frem til ledelsen, som har ansvar for å endre rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Syns absolutt at du skal ta det opp med barnehagen (av mange grunner), og jeg syns du skal ta det opp direkte med ped.leder på den gjeldende avdelingen, ikke assistent(er). Du bør heller ikke ta det opp "i forbifarten", i hente/bringesit. eller andre sit. der det er andre voksne/barn til stede.

Ring gjerne, eller avtal et tidspunkt dere kan få 5 min for dere selv. Si det som de har sagt under her i tråden, at du er usikker på om/hvordan du skal si det, og at du ikke ville blåse dette opp til en stor sak osv. Ped.leder vil helt sikkert forstå hvorfor du føler det slik. :)

Det er viktig at slik info kommer videre, om de skal følge med og se om dette har noe "rot i virkeligheten" eller ikke - og gjøre noe med saken.

(Men et barn i barnehagealder finner sjelden opp slike historier uten at det er noe i det.)

Så si fra, med trygg forvissing om at det er det riktige å gjøre.

Hilsen ped.leder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...