Gå til innhold

Å utsette barna for barnesykdommer

Gjest for at de skal "bli ferdig" med det.

Anbefalte innlegg

Jeg spør sikkert dumt men hvorfor vil noen tvangssmitte barnet sitt? Fordi det passer bedre at barnet er sykt nå enn om en uke?

Jeg har ikke barn, ergo spørsmålet :)

Antar det er for å sikre seg at man får barnesykdommene mens man ER barn. Nå er det jo bare vannkopper igjen å få - alt annet er man jo vaksinert mot.

Men da jeg var barn ble vi ikke vaksinert mot noen av dem, og ikke gikk alle i bhg heller. Jeg husker en mor i nabolaget var veldig opptatt av å sende sin 10-11-åring hjem til noen med kusma og slikt for at hun skulle "bli ferdig med det".

Moren min hadde kusma som noen og tredveåring, samtidig med oss barna, og hun var skikkelig slått ut i én måned. For menn kan det være farlig hvis de får kusma i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

5

• KaVa

4

• Gumman

4

• Mary Poppins

4

Mest aktive i denne tråden

Mary Poppins

Antar det er for å sikre seg at man får barnesykdommene mens man ER barn. Nå er det jo bare vannkopper igjen å få - alt annet er man jo vaksinert mot.

Men da jeg var barn ble vi ikke vaksinert mot noen av dem, og ikke gikk alle i bhg heller. Jeg husker en mor i nabolaget var veldig opptatt av å sende sin 10-11-åring hjem til noen med kusma og slikt for at hun skulle "bli ferdig med det".

Moren min hadde kusma som noen og tredveåring, samtidig med oss barna, og hun var skikkelig slått ut i én måned. For menn kan det være farlig hvis de får kusma i voksen alder.

Ah ok skjønner :-) Takk for oppklaringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Enten fordi det passer fint å få det om ca 14 dager, eller fordi det kan være en fordel å få det når man er liten fordi man da ikke får det så hardt.

Ok ja den ser jeg jo. Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Ditt barn har jo allerede blitt utsatt for smitten..Så om han blir syk er det langt fra sikkert det er pga hjemmebesøket.

Jeg har prøvd å få mine unger smittet med vannkopper fra de var små...Men det var enklere sagt enn gjort... Nå er snuppen 5,5 år, og hadde tre-fire prikker for en tid siden. Regner ,med det var vannkopper. :0)

Jeg syns det er like greit å bli ferdige med barnesykdomene, men mine blir tydeligvis ikke smittet så lett da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Sitat: "For menn kan det være farlig hvis de får kusma i voksen alder."

De kan bli sterile av det, for på voksne menn kan kusma spre seg til testiklene.

Nå blir barn vaksinert mot kusma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er jo greit å "viljesmitte" eget barn, men da er det uansvarlig å sende det i barnehagen etterpå, spesielt ved barnesykdommer som vannkopper, som smitter før utbrudd...

Det er da ikke uansvarlig å sende unger i barnehagen selv om de kanskje blir syke - hvor lenge skal de holde seg unna da, til inkubasjonstiden er over?

Jeg mener at så lenge jeg tar "risken" med å ha barna mine i barnehage, så må jeg regne med at de blir syke innimellom, og også at de blir smittet av barnesykdommer som vannkopper. Jeg kan ikke forvente at andre skal ta hensyn til mitt barn til de grader at de holder friske barn hjemme fordi mitt barn kanskje blir smittet fordi de andre barna kanskje blir syke (altså har vært eksponert for smitte)...

Synes heller ikke det er noe poeng å prøve å stoppe "epidemier" som vannkopper osv. Det er bedre at ungene får det når de er små, og det er alltid noen akkurat DET tidspunktet ikke passer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Som jeg ser flere har vært inne på.... smitten er allerede i barnehagen.

Selv da er det ikke sikkert at ditt barn blir smittet. I barndommen så besøkte jeg min bestevenninne m/vannkopper uten å bli smittet.

Så fikk mine barn vannkopper... og jeg ble smittet og veldig syk....

_veldig_ glad for at mine barn fikk det som barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg ville ikke brydd meg en døyt om noen gjorde det ene eller det andre. Blir barna syke, ja så blir de syke. Syns enkelte er litt hysteriske både ene og andre veien.....

Ja, sånn er det bare. Særlig når man er relativ fersk i foreldrerollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i... Jeg hadde to barn som var dekket overalt, til og med inne på øynene! Jeg har hørt at om man bare har hatt få prikker er det større mulighet for at man kan få det igjen pga at man ikke har fått bygd opp immunforsvaret nok. I så fall er nok mine barn sikre på å ikke få det igjen.

Jeg tror faktisk det er mulig å få vannkopper to ganger hvis det første utbruddet er ekstremt mildt.

Min datter hadde tre prikker da det gikk vannkopper her ene gangen (med forbehold om at dette _kunne_ ha vært noe annet enn vannkopper da), men hun fikk skikkelig vannkopper et par år senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke sikkert ditt barn blir sykt. Som barn hadde min beste venninne kusma og jeg tilbrakte masse tid sammen med henne, men fikk det ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg spør sikkert dumt men hvorfor vil noen tvangssmitte barnet sitt? Fordi det passer bedre at barnet er sykt nå enn om en uke?

Jeg har ikke barn, ergo spørsmålet :)

Når det gjelder vannkopper blir en gjerne sykere jo eldre enn er når en blir smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke uansvarlig å sende unger i barnehagen selv om de kanskje blir syke - hvor lenge skal de holde seg unna da, til inkubasjonstiden er over?

Jeg mener at så lenge jeg tar "risken" med å ha barna mine i barnehage, så må jeg regne med at de blir syke innimellom, og også at de blir smittet av barnesykdommer som vannkopper. Jeg kan ikke forvente at andre skal ta hensyn til mitt barn til de grader at de holder friske barn hjemme fordi mitt barn kanskje blir smittet fordi de andre barna kanskje blir syke (altså har vært eksponert for smitte)...

Synes heller ikke det er noe poeng å prøve å stoppe "epidemier" som vannkopper osv. Det er bedre at ungene får det når de er små, og det er alltid noen akkurat DET tidspunktet ikke passer for.

Dersom du velger å viljesmitte dem, synes jeg det er en uting å påtvinge andre unger smitte.

Man må selvsagt forvente smitte når unger er i barnehage, men det er likevel unødvendig å utsette unger for mer smitte enn nødvendig.

Dersom man likevel finner det nødvendig å viljesmitte ungene sine, synes jeg det er viktig at det blir slått opp en plakat om mulig vannkoppesmitte i barnehagen (dersom barnet er viljesmittet av et barn utenom barnehagen), på lik linje med når det faktisk ER vannkoppeutbrudd i barnehagen.

Det er unger og nygravide foreldre som bør unngå vannkoppesmitte for enhver pris, og de bør dermed vite om mulig smitte, dersom det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mary Poppins

Når det gjelder vannkopper blir en gjerne sykere jo eldre enn er når en blir smittet.

Ja det er jeg klar over, jeg bare tenkte ikke at det kunne være en grunn til å tvangsmitte barnet sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Dersom du velger å viljesmitte dem, synes jeg det er en uting å påtvinge andre unger smitte.

Man må selvsagt forvente smitte når unger er i barnehage, men det er likevel unødvendig å utsette unger for mer smitte enn nødvendig.

Dersom man likevel finner det nødvendig å viljesmitte ungene sine, synes jeg det er viktig at det blir slått opp en plakat om mulig vannkoppesmitte i barnehagen (dersom barnet er viljesmittet av et barn utenom barnehagen), på lik linje med når det faktisk ER vannkoppeutbrudd i barnehagen.

Det er unger og nygravide foreldre som bør unngå vannkoppesmitte for enhver pris, og de bør dermed vite om mulig smitte, dersom det er mulig.

''Dersom man likevel finner det nødvendig å viljesmitte ungene sine, synes jeg det er viktig at det blir slått opp en plakat om mulig vannkoppesmitte i barnehagen (dersom barnet er viljesmittet av et barn utenom barnehagen), på lik linje med når det faktisk ER vannkoppeutbrudd i barnehagen. ''

Jeg synes det blir litt voldsomt å varsle om at man kanskje blir syk om 14 dager, liksom :) Mener du at det skal slås opp beskjed hver gang man i ettertid oppdager at man har vært sammen med unger/folk som var syke, og at man KAN risikere å være smittet og bli syk, også?

Jeg synes generelt ikke jeg har noen informasjonsplikt før ungen er blitt syk. I forhold til barn som absolutt ikke tåler vannkoppe-smitte, feks, så er jeg enig, men jeg synes det er like viktig at det blir informert i barnehagen om at det er barn der som absolutt ikke må bli smittet. I en slik situasjon ville jeg ikke funnet på å "viljesmitte" ungene mine, naturligvis.

Jeg har nok motsatt syn enn mange - jeg mener det er veldig viktig at ungene BLIR smittet av feks vannkopper mens de er små, siden det er fryktelig å få det som voksen. Jeg var sjeleglad da mine ble syke for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dog ganske vanlig, faktisk:-)

Kanskje noe bare foreldre kan forstå?

Det må jo være slitsomt for det syke barnet og foreldrene hvis folk kommer innom for "å bli smittet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom man likevel finner det nødvendig å viljesmitte ungene sine, synes jeg det er viktig at det blir slått opp en plakat om mulig vannkoppesmitte i barnehagen (dersom barnet er viljesmittet av et barn utenom barnehagen), på lik linje med når det faktisk ER vannkoppeutbrudd i barnehagen. ''

Jeg synes det blir litt voldsomt å varsle om at man kanskje blir syk om 14 dager, liksom :) Mener du at det skal slås opp beskjed hver gang man i ettertid oppdager at man har vært sammen med unger/folk som var syke, og at man KAN risikere å være smittet og bli syk, også?

Jeg synes generelt ikke jeg har noen informasjonsplikt før ungen er blitt syk. I forhold til barn som absolutt ikke tåler vannkoppe-smitte, feks, så er jeg enig, men jeg synes det er like viktig at det blir informert i barnehagen om at det er barn der som absolutt ikke må bli smittet. I en slik situasjon ville jeg ikke funnet på å "viljesmitte" ungene mine, naturligvis.

Jeg har nok motsatt syn enn mange - jeg mener det er veldig viktig at ungene BLIR smittet av feks vannkopper mens de er små, siden det er fryktelig å få det som voksen. Jeg var sjeleglad da mine ble syke for noen år siden.

''I forhold til barn som absolutt ikke tåler vannkoppe-smitte, feks, så er jeg enig, men jeg synes det er like viktig at det blir informert i barnehagen om at det er barn der som absolutt ikke må bli smittet. I en slik situasjon ville jeg ikke funnet på å "viljesmitte" ungene mine, naturligvis.''

Der er jeg veldig enig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''I forhold til barn som absolutt ikke tåler vannkoppe-smitte, feks, så er jeg enig, men jeg synes det er like viktig at det blir informert i barnehagen om at det er barn der som absolutt ikke må bli smittet. I en slik situasjon ville jeg ikke funnet på å "viljesmitte" ungene mine, naturligvis.''

Der er jeg veldig enig:-)

Ja der ser du, godt vi er enige om noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...