Gå til innhold

Fritt-talende ung kar...

Gjest Kompisen til sønnen min

Anbefalte innlegg

Gjest Kompisen til sønnen min

Nabogutten er jevngammel med min sønn og de er blitt gode venner. De henger mye sammen, og derfor er de også blitt trygge på oss foreldre når de besøker hverandre.

Jeg er overvektig og tåler det fint hvis unger kommenterer at jeg er stor (såfremt de bare er undrende og det er de stort sett).

Men nå har denne gutten hengt seg litt opp i at jeg er stor. Her en dag sa han: hvis du vil bli gravid trenger du nesten ikke få større mage ;) - Det var litt søtt egentlig..

Men dagen etter sa han: Skjønner nesten ikke at mannen din vil være kjæresten din jeg når du er så tjukk- ikke så søtt...

Og i dag sa han: hvor får du kjøpt såå store bukser så de passer til deg..? -Heller ikke så søtt... ;)

Bør jeg stoppe han?

Guttene er 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg gjort, ja. For det første er det ubehagelig for deg i lengden og det kan være sønnen din blir flau også.

Si det på en pen måte. Forklar at det er ikke så veldig pent å kommentere andres vekt og han kan holde de tankene for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Si ifra på en grei måte at det ikke er høflig å snakke så mye om det at folk er tjukke. Alle ser det likevel, og det er ikke nødvendig å kommentere det. Folkeskikk på læres fra hele "landsbyen" - dvs alle som omgås barna. Og jeg ville ha satt pris på at min snart åtteåring hadde blitt veiledet i en sånn sak.

Jeg har ei overvektig venninne, og en gang opplevde vi at barn som var i følge med foreldre kommenterte henne høyt og tydelig. Foreldrene hørte, men reagerte ikke. Da ga venninna mi en tydelig tilbakemelding med veldig dobbel bunn til foreldrene om folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, jeg ville kommentert (med et lite smil) at sånne kommentarer ikke er så hyggelig å få. Du gjør ham jo egentlig en tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nulltoelranse

Jeg synes barn skal få høre helt klart at de ikke skal kommentere eller tulle over andres kropper. De har ofte ikke forutseetninger til å skjønne når de går for langt. Sikkert ikke ondt ment men jeg synes ikke de skal få lov til å fortsette slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Er selv i samme situasjon som deg, og har fått liknende kommentarer, men jeg har stoppet det når jeg ikke lenger synes det er greit. Og gjøres det på en skikkelig måte er det jo læring i det også, og sånt bør læres. Vi skal vise respekt for hverandre uansett hvordan vi ser ut synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flaut å være feit

Jeg opplevde det samme.Gutten hadde besøk av en kompis som sa til meg at jeg var feit.Han sa det bare rett ut.Jeg ble paff og bare stod der.Da sa gutten min:mamma er ikke feit men hun er kraftig.Da var dem 6 år.Da måtte jeg bare smile :-).Har lært gutten min at man ikke kaller folk for feite og det hadde gått inn til han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar eller to er greit, men ikke mange, så jeg ville ha sagt det på en pen måte at han ikke skal kommentere andre på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Ja, jeg synes du skal si i fra til ham at slik sier vi ikke.

I min familie kan vi tøyse mye, men jeg sier klart i fra dersom ungene går over streken. De kan f.eks. tulle med min slappe mage, men ikke mange ganger og over lang tid, og jeg liker heller ikke hvis de sier at det ser ut som om jeg har baby i magen.... Jeg har et stort vertikalt arr på magen etter keisersnittene, og jeg liker ikke når ungene henger seg oppi det at det ikke er så pent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg hadde satt meg ned med guttene, jeg, begge to - og snakket litt ordentlig med dem. Om hva som er OK å si, og hvorfor det IKKE er OK å si at folk er feite selv om de er det. Om dette å bli såret, og at det ikke er alt man trenger å spørre om.

Og - at de skal spørre hjemme om det er noe de lurer på i forhold til andre menneskers kropper.

Jeg hadde også muligens snakket med guttens foreldre, de kan jo være helt uvitende om hva gutten går og sier til folk. Kan hende de ville blitt veldig glad for å få høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du kan si fra på en ordentlig måte at det ikke er akseptabelt med slike kommentarer.

Jeg er også litt overvektig. I går pratet dattern min om et skjørt i str. 2 år som fortsatt passer til henne, enda hun nå er 6 år. Hun lurte fælt på hvordan det fortsatt kunne passe. "Tja, det er vel fordi du ikke er noe tjukk rundt magen, det", svarte jeg. "Men du er tjukk", svarte hun blidt. Jeg glemte i farta at hun nok er for liten til å forstå ironi, så jeg svarte snurt: "takk for den, det var jo hyggelig sagt av deg." Så skjønte hun vel at hun hadde sagt noe feil, for hun begynte med en gang å bortforklare med at hun mente at bamsen som satt ved siden av oss, var tjukk, ikke jeg.

Jaja... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du stoppe ham. Forklare at man ikke kommenterer kroppene til andre mennesker på den måten.

Opplevde noe med et par barn her for en stund siden - den ene var ei jente som er _litt_ overvektig, bare litt antydning til mage. Den andre har veldig flat mage. I garderoben i svømmehallen begynner denne tynne jenta og le og peke på den andres mage, hun med mange begynte å gråte. Jeg reagerte spontant på dette (kjente begge jentene), og fortalte i klare ordelag at man ikke kommenterer kroppene til andre, på noen måte, fordi den andre da kan bli lei seg...

Unger kan ikke gå rundt å tro at de kan kommentere hver minste ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

Jeg nevnte noe om hva jeg mener man skal akseptere av barn/ unge og ikke i en anne tråd nylig, og dette er et godt eksempel på hva man _ikke_ skal akseptere.

Jeg ville sagt til nabogutten at "jeg tror du egentlig forstår at man kan bli lei seg når du sier at noen er tykk, gjør du ikke? Jeg vil ikke at du skal si det flere ganger". Ikke mye dill, ikke pakke innbudskapet, ikke forenkle eller unnskylde. Som noen sier lenger neddi her - t.o.m. en 6-åring (og mindre unger) skjønner at de treffer ømme punkter når det gjennomføres flere ganger sånn som her.

Dernest vill e jeg sagt fra til foreldrene, både hva sønnen har sagt, og hvordan du har respondert. Dersom jeg var mor til denne gutten hadde jeg ønsket å vite hvordan han oppførte seg, sånn at jeg kunne plukke av han denne utidigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det skal bli akseptert at barna kommenterer kroppene til andre, enten de er sånn eller sånn. Sånt er uhøflig, og kan være veldig sårende, selv om det kommer fra barn..

Ikke alltid barn tenker seg om og plumper ut med noe, sånn er det bare.. men nå har han kommentert str din tre ganger. Jeg hadde sagt fra. Si at du blir lei deg når han sier slemme tin til deg. Sånt burde han ha lært hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Syns det må være helt greit å si ifra at dette ikke er hyggelig, og at du faktisk blir lei deg. Kan jo være greit at du sier ifra om sånt når han tydeligvis ikke har lært det hjemme.

Jeg ble utsatt for det samme, riktignok ikke til meg personlig, men sønnen min fikk høre det. En klassekamerat gikk bort til min sønn og lurt på om hvem som var mora hans, og om det var "hu feite" (Jeg er 163 og 80 kg) Da var det en av kameratene hans som grep inn og sa fra at : Mora til ...... er grei hun, og mora di er det jo lettere å hoppe over enn å gå rundt. Tror ikke han kommenterte vekta til noen flere ganger.

Ellers må man bare heve seg over slike kommentarer. Hvis noen kommeterer min vekt sier jeg at vekta mi er mitt problem og den dagen jeg har lyst til å diskutere den med deg skal jeg spørre. Da tier de fort stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal lære at vi er forskjellige, og å akseptere det!

Det har jeg lært barnet mitt helt fra starten av. Jeg syns tilmed ord som tykk er stygt å si, og hun får ikke si det om andre mennesker.

Jeg syns du skal si fra, det er på høy tid at han lærer at slikt sier man ikke til noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør stoppe ham. Foreldrene hans er jo ikke tilstede når kommentarene faller, og dette skal du ikke finne deg i.

Si at du ikke vil høre flere kommentarer om din kropp, fordi det er uhøflig og frekt. Dessuten har han ingenting med å snakke om andres kropper, hverken tynne eller tykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Hvis han ikke lære hjemme at han ikke skal kommentere alt og alle, ja da er det kanskje på tide at du stopper ham. Hvis du lar ham fortsette kommer du til misslike ham etterhvert...

bare si at nå syns du det er nok snakk om dette og at det ikke alltid er så snilt å si slikt til andre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Syns det må være helt greit å si ifra at dette ikke er hyggelig, og at du faktisk blir lei deg. Kan jo være greit at du sier ifra om sånt når han tydeligvis ikke har lært det hjemme.

Jeg ble utsatt for det samme, riktignok ikke til meg personlig, men sønnen min fikk høre det. En klassekamerat gikk bort til min sønn og lurt på om hvem som var mora hans, og om det var "hu feite" (Jeg er 163 og 80 kg) Da var det en av kameratene hans som grep inn og sa fra at : Mora til ...... er grei hun, og mora di er det jo lettere å hoppe over enn å gå rundt. Tror ikke han kommenterte vekta til noen flere ganger.

Ellers må man bare heve seg over slike kommentarer. Hvis noen kommeterer min vekt sier jeg at vekta mi er mitt problem og den dagen jeg har lyst til å diskutere den med deg skal jeg spørre. Da tier de fort stille.

men er det virkelig mennesker som kommenterer vekta di???? Jeg ville aldri i verden ha funnet på å gjort noe slikt og jeg skjønner ikke at noen gjør det. Jeg kommenterer verken tykke eller tynne, men sier rett som det er ; Så fin du er i dag ol til folk jeg treffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...