Gjest slik jeg forstår det Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Utdrag fra Dyrevernloven: Det følger av Dyrevernlovens § 6, 2. ledd at avlivning av et dyr man treffer på bare kan skje når det er så sykt, skadet eller hjelpeløst at det ikke kan leve lenger eller "verta godt att". Herav følger at avlivning ikke kan skje når man påtreffer en katt - eiet eller forvillet - som er frisk. Dette gjelder selv om katten er syk, hvis den er i en slik tilstand at den kan leve lenger og bli bra igjen. Det der kan da ikke stemme, kan det?. Har da hørt om mange som har fått avlivet katter hos dyrlegen, det er da mer humant enn om man bruker en hammer i hodet eller drukner dem (vi har alle lest slike historier i avisen). Hva med folk som eier en katt som får 6 små som de ikke får gitt vekk, er de da pålagt at ha dem alle, fordi det er forbudt å ta livet av dem?? Men at man ikke kan ta livet av andres katter (eller hamstere eller hunder eller hva det måtte være) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Ja, det foregår, hele tiden. Men lovlig, det er det ikke. Stakkars katter- godt de ikke kjenner til sine rettigheter! Da ville det jo ha blitt et helvete. Men de kan jo ikke snakke for seg- og dermed er det vel greit. Hvis alternativet er eiere som kverker kattene sine på mer kreativt vis er jo avliving hos dyrlege langt å foretrekke. Det ville i alle fall vært min vurdering og dyremedisin hadde vært mitt felt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Som voksne setter dere standaren for hvordan barna deres skal oppføre seg. I min verden er det fullstendig uakseptabelt å først skaffe seg et dyr for så vurdere avliving når ting ikke blir som planlagt. Det minner meg altfor mye om 5åringen som ville ha hamster, men uken etterpå var lei og heller ville ha playstation, hamsteret måtte jo stelles og attpåtil bet siden det ikke var blitt tamt.. For ordens skyld det var ikke min 5åring. Det er mange tiltak dere kan iverksette for å gjøre livet bedre for katten og dere. Sett av litt tid hver dag til kos og lek med katten, kjøpe Feliway ( http://www.orionvet.no/produkt_no?produkt=11173154 ) og sett i kontakten, lukk dørene til rommene katten ikke skal inn på, ha ren kattedo som katten alltid har tilgang til. Steriliser katten så den slipper hormonrushet og blir roligere. Skal dere på dø og liv omplassere katten så være ærlige med barna og si det som det er. Dere har verken tid, kapasitet eller er villige til å engasjere dere som katteiere og det er ikke katten sin skyld. Vi har sterilisert og vaksinert katten så fort den ble gammel nok. Katten har vært sky og nervøs hele tiden, fikk den da den var 4 mnd gammel. Vi fikk den via omplassering, og mistenker at den ikke ble forsøkt kost med noe særlig disse første månedene. Ungene er rolige jenter, og prøver så godt de kan å komme innpå katten, men den løper ofte unna dem. Det er ikke det at vi er lei katten, men vi får masse klager fra naboer pga tissing og avføring i nabolaget, og katten har kasse inne. Vi er rett og slett litt fortvilte og vet ikke hva vi skal gjøre med dette! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Ikke for å være frekk, men en kjælen katt kommer ikke flytende på ei fjøl. Tillitsfulle og kjælne dyr blir sånn av at eierne håndterer de og koser mye med de.. Vi har faktisk prøvd å kose med den hele tiden, det var jo absolutt ønsket vårt at den skulle bli kjælen! Den har bare ikke vært interessert i de 2 årene vi har prøvd, og den virker redd og nervøs. Jeg er selv oppvokst med flere katter, og ingen av dem har noengang vært slik som denne katten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Man _kvitter_ seg ikke med kjæledyr. Du kan ikke bestille en kjælen, kosete katt, den er et individ og måten den oppfører seg på, må dere bare ta på kjøpet! Så hvis dere misliker denne katten så veldig, omplasser den i det minste - man tar ikke livet av friske katter!!! Det er jo omplassering vi i første omgang ønsker... Jeg har også tenkt at det for katten sin del heller ikke kan være godt å være så sky og redd bestandig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Først bør du sjekke katten for urinveisinfeksjon, eller om den kan ha andre smerter som gjør den nervøs. Jeg hadde en katt med UV, og den tisset plutselig i skoene.... For å bli kvitt at den går på do i sandkasser ol kan du ha kattesand inne. Men ungenes sandkasser bør ha trekk over, ikke bare pga deres katt, men alle andres også. Det er en perfekt kattedo ;0) Man kan få kjøpt div sprayer ol for å holde kattene unna, men jeg har mine tvil om de virker... Ellers bør så klart ikke en frisk katt avlives. Men om den er overnervøs og sky, har den det ikke godt slik heller. Men jeg ville tatt det opp med dyrlegen, og fått en vurdering derfra. Noen katter blir slik, uavhengig av hva dere som eiere har gjort. Alle katter har egen personlighet, og noen er rett og slett skye. Men dere bør legge merke til i hvilke situasjoner katten bli ekstra nervøs, kanskje noe kan endre på? Har katten fast plass å ligge på? Den bør få en plass der den kan trekke seg bort, og som er "ulovlig" for ungene. Når det kommer til ungene, ville jeg sagt det som det er. Vi har for ikke lenge siden avlivet en av våre katter. (urinsteiner)Forferdelig trist, både for oss og ungene. Men de slo seg helt til ro med at pus måtte dø, da den var syk. :0) Takk for et saklig og fornuftig svar. Jeg har også tenkt på om det kan være noe galt med katten, siden den er så veldig sky og nervøs. Skal snakke med en dyrlege om det. og høre om han tror det skyldes noen form for sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katteeier Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 min katt var også veldig nervøs,og har vel et snev av sosial angst.hun ble mishandlet som barn fant vi ut av.det tok tid,men du verden for en herlig katt!!å avlive henne ville vært synd for henne,og jeg ville gått glipp av mye kos!nå er hun en lykkelig 12 år gammel katt:) hun gjemmer seg fortsatt når det ringer på døra,men når hun ser hvem det er,kommer hun frem igjen. i "nervøse periosder" skjer det at hun tisser eller bæsjer andre steder enn kassa,men for min del så ser jeg det som et tegn på at noe er galt,og har sluttet å bli sur.er stort sett noe konkret hun sliter med. får håpe det ordner seg for deres katt og!ikke alle er like kjælne,og noen er selektive i hvem de koser med.du nevnte vel at det ene barnet ditt får kose med katten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Det der kan da ikke stemme, kan det?. Har da hørt om mange som har fått avlivet katter hos dyrlegen, det er da mer humant enn om man bruker en hammer i hodet eller drukner dem (vi har alle lest slike historier i avisen). Hva med folk som eier en katt som får 6 små som de ikke får gitt vekk, er de da pålagt at ha dem alle, fordi det er forbudt å ta livet av dem?? Men at man ikke kan ta livet av andres katter (eller hamstere eller hunder eller hva det måtte være) Jeg har bare sitert fra dyrevernloven- og der kommer det jo tydelig fram hva som er lov og ikke. Og den stemmer sikkert. Om loven følges- det er en annen sak. Katter har jo aldri hatt høy status i vårt samfunn - og da er det vel ikke så viktig å følge loven heller, kanskje...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hvis alternativet er eiere som kverker kattene sine på mer kreativt vis er jo avliving hos dyrlege langt å foretrekke. Det ville i alle fall vært min vurdering og dyremedisin hadde vært mitt felt. Ja, selvfølgelig er det best å sørge for avliving hos veterinær. Det er da ingen som har stilt spørsmål ved det. Men man skal ha en god grunn for å avlive et friskt dyr. "Å vær lei" og at "den skiter og tisser utendørs" på ikke passende steder, er ikke noen god grunn. Stakkars katter...det er visst snart ikke plass til dem i vårt samfunn. Det er feil om de går utendørs- for da tisser og berser de i sandkasser og blomsterbed. Og holder vi dem innendørs - ja da er det sannelig dyreplageri :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Om jeg hadde hatt en katt jeg ikke så råd for å ha mere hadde jeg ikke betenkt meg å dratt til dyrelegen for avliving. At det ikke skulle lov er bare tull. Jeg vet flere som har fått avlivet både voksne katter og kattunger hos dyrelegen og dette blir sett på som en human måte å bli kvitt dyrene på. I noen byer er det jo storstilte aksjoner for å bli kvitt ville katter, det settes opp feller og kattene avlives.Ifølge loven burde jo ikke dette heller være tillatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Om jeg hadde hatt en katt jeg ikke så råd for å ha mere hadde jeg ikke betenkt meg å dratt til dyrelegen for avliving. At det ikke skulle lov er bare tull. Jeg vet flere som har fått avlivet både voksne katter og kattunger hos dyrelegen og dette blir sett på som en human måte å bli kvitt dyrene på. I noen byer er det jo storstilte aksjoner for å bli kvitt ville katter, det settes opp feller og kattene avlives.Ifølge loven burde jo ikke dette heller være tillatt. Jeg tror den lovteksten nedenfor gjelder det at man ikke kan ta grep og avlive naboens katter fordi man synes de ikke får godt nok stell eller at man synes naboen har alt for mange... eller om det kommer en løshund rekende i gatene, så kan man ikke uten videre bare ta livet av den hunden... Jeg tror det er slike ting lovteksten sikter til.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kopernikus Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Siden katten betyr så mye for åtteåringen vil han hate dere for resten av livet hvis dere kvitter dere med den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kopernikus Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Det er ikke lov å avlive friske kjæledyr. Avliving er kun noe man gjør når dyret er gammelt og sykt. Dere skulle ikke ha hatt en katt med den innstillingen dere har, eller spesielt mannen din. Jeg mistet min kjære 15 år gamle katt i vinter pga av kreft, og jeg skulle ønsket meg 15 år til med den samme katten, om det var mulig. Kjæledyr er ikke bruk og kast- det er levende vesener. ''Det er ikke lov å avlive friske kjæledyr.'' Det er lov, men om det er etisk korrekt er en annen sak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kopernikus Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Utdrag fra Dyrevernloven: Det følger av Dyrevernlovens § 6, 2. ledd at avlivning av et dyr man treffer på bare kan skje når det er så sykt, skadet eller hjelpeløst at det ikke kan leve lenger eller "verta godt att". Herav følger at avlivning ikke kan skje når man påtreffer en katt - eiet eller forvillet - som er frisk. Dette gjelder selv om katten er syk, hvis den er i en slik tilstand at den kan leve lenger og bli bra igjen. Du har gått glipp av det essensielle i den paragrafen, nemlig at "avlivning av et dyr man _treffer på_ bare kan skje når det er så sykt, skadet eller hjelpeløst at det ikke kan leve lenger" Et dyr man treffer på altså, loven gjelder ikke for dyr man eier selv. Man er herre over sitt eget dyr, og kan innenfor loven avlive det om man vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Du har gått glipp av det essensielle i den paragrafen, nemlig at "avlivning av et dyr man _treffer på_ bare kan skje når det er så sykt, skadet eller hjelpeløst at det ikke kan leve lenger" Et dyr man treffer på altså, loven gjelder ikke for dyr man eier selv. Man er herre over sitt eget dyr, og kan innenfor loven avlive det om man vil. Nå er jeg ingen jurist, men dette er konklusjonen til NOAH: Konklusjonen er kort fortalt at det er forbudt å avlive - katter som er i noens eie (strl.§§ 291 og 391) - friske katter (dyrevernloven § 6) - hjemløse katter på egen eller andres grunn (strl.§ 407, viltloven § 3) At det allikevel gjøres kommer vel at at veterinærer ofte vil vurdere som at et dyr som bor sammen med mennesker som egentlig ikke ønsker dem, kan være grunnlag for at et dyr ikke har det bra. Flere og flere veterinærer sier nei til å avlive friske dyr etter bruk og kast-metoden: http://www.aftenposten.no/dyr/article1369195.ece 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kopernikus Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Nå er jeg ingen jurist, men dette er konklusjonen til NOAH: Konklusjonen er kort fortalt at det er forbudt å avlive - katter som er i noens eie (strl.§§ 291 og 391) - friske katter (dyrevernloven § 6) - hjemløse katter på egen eller andres grunn (strl.§ 407, viltloven § 3) At det allikevel gjøres kommer vel at at veterinærer ofte vil vurdere som at et dyr som bor sammen med mennesker som egentlig ikke ønsker dem, kan være grunnlag for at et dyr ikke har det bra. Flere og flere veterinærer sier nei til å avlive friske dyr etter bruk og kast-metoden: http://www.aftenposten.no/dyr/article1369195.ece NOAH ja, de tolker den nok litt på den måten de vil. Om man tar med seg hund eller katt ut i skogen og skyter den gjør man ikke noe ulovlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kopernikus Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Nå er jeg ingen jurist, men dette er konklusjonen til NOAH: Konklusjonen er kort fortalt at det er forbudt å avlive - katter som er i noens eie (strl.§§ 291 og 391) - friske katter (dyrevernloven § 6) - hjemløse katter på egen eller andres grunn (strl.§ 407, viltloven § 3) At det allikevel gjøres kommer vel at at veterinærer ofte vil vurdere som at et dyr som bor sammen med mennesker som egentlig ikke ønsker dem, kan være grunnlag for at et dyr ikke har det bra. Flere og flere veterinærer sier nei til å avlive friske dyr etter bruk og kast-metoden: http://www.aftenposten.no/dyr/article1369195.ece Merk at mitt forrige innlegg gjelder kun hvis dyret er sitt eget. NOAH har rett i at man ikke kan avlive dyr man treffer på om ikke det foreligger en god grunn, som f.eks. skadet, eller om hunden utgjør en trussel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katteeier Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Merk at mitt forrige innlegg gjelder kun hvis dyret er sitt eget. NOAH har rett i at man ikke kan avlive dyr man treffer på om ikke det foreligger en god grunn, som f.eks. skadet, eller om hunden utgjør en trussel. men man kan jo lure på hvorfor enklete skaffer seg dyr,når de ikke er villig til å ta ordentlig vare på det.mannen til hun i hovedinnlegget virker vel ikke akkurat som den mest dyrevennlige personen. min katt ville nok også blitt avlivet hadde han valgt,men hun er i dag mye bedre enn da hun var 2 år!hun er 12 år,trygg her hos meg,litt redd fremmede,men selv dyrlegen ser jo at hun stortrives på tross av en hard start 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 NOAH ja, de tolker den nok litt på den måten de vil. Om man tar med seg hund eller katt ut i skogen og skyter den gjør man ikke noe ulovlig. Jeg tror/mener å ha lest at Dyrebeskyttelsen tolker loven på samme måten som NOAH. Uansett- så blir jeg lei meg av av å lese om enkelte menneskers holdninger til liv og død hos dyr. Avliving er jo bare et annet ord for drap/mord, og vakrere enn det er det ikke når man tar livet av friske dyr som har livet foran seg. Man bør vite hvilket ansvar man påtar seg når man anskaffer et dyr. Jeg er helt og holdent på de svakestes side, for å si det sånn:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg har bare sitert fra dyrevernloven- og der kommer det jo tydelig fram hva som er lov og ikke. Og den stemmer sikkert. Om loven følges- det er en annen sak. Katter har jo aldri hatt høy status i vårt samfunn - og da er det vel ikke så viktig å følge loven heller, kanskje...... Dyrevernloven forbyr drap på andres dyr, hvis det ikke er alvorlig sykt eller skadet. Det forbyr ikke avliving av friske dyr som man selv eier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.