Gå til innhold

å kvitte seg med kjæledyr..

iselin

Anbefalte innlegg

Ja, det foregår, hele tiden. Men lovlig, det er det ikke. Stakkars katter- godt de ikke kjenner til sine rettigheter! Da ville det jo ha blitt et helvete. Men de kan jo ikke snakke for seg- og dermed er det vel greit.

Det er fullt lovlig å få egne katter avlivet selv om de er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

17

• Orio

6

• iselin

5

• Bookworm

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest qigong

Tror du må skrive dette på forum for psykiatri. Kanskje katten din er deprimert? :-). Lykkepiller er tingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernloven forbyr drap på andres dyr, hvis det ikke er alvorlig sykt eller skadet. Det forbyr ikke avliving av friske dyr som man selv eier.

Da skjønner jeg ikke hvorfor NOAH skriver at det er ulovlig. Kan se ut som om loven kan tolkes forskjellig?

En annen ting er at det skulle ha vært forbudt - om det ikke er det. Og det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kopernikus

Da skjønner jeg ikke hvorfor NOAH skriver at det er ulovlig. Kan se ut som om loven kan tolkes forskjellig?

En annen ting er at det skulle ha vært forbudt - om det ikke er det. Og det er min mening.

Hvis NOAH tolker loven dithen at det er ulovlig å avlive dyr man selv eier, så er det ganske oppsiktsvekkende. Jeg synes loven er veldig klar på det området. Kan det hende at NOAH ikke tolker loven slik, men mener at den bør være slik?

Var inne på siden til NOAH, men kunne ikke finne noe i "arkivet" som støtter opp om det du sier. Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis NOAH tolker loven dithen at det er ulovlig å avlive dyr man selv eier, så er det ganske oppsiktsvekkende. Jeg synes loven er veldig klar på det området. Kan det hende at NOAH ikke tolker loven slik, men mener at den bør være slik?

Var inne på siden til NOAH, men kunne ikke finne noe i "arkivet" som støtter opp om det du sier. Har du en link?

Jeg fant denne saken her:

http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Articles;action=Article.publicOpen;ID=1544

Se under:

Konklusjonen er kort fortalt at det er forbudt å avlive

Men jeg tar vel feil, har jeg skjønt. Så da er det jo bare å drepe i vei hvis det ikke skulle passe å ha dyret lenger:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kopernikus

http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Articles;action=Article.publicOpen;ID=1544

Se under:

Men jeg tar vel feil, har jeg skjønt. Så da er det jo bare å drepe i vei hvis det ikke skulle passe å ha dyret lenger:-(

De skriver:

- katter som er i noens eie (strl.§§ 291 og 391)

- friske katter (dyrevernloven § 6)

- hjemløse katter på egen eller andres grunn (strl.§ 407, viltloven §3)

Sitat slutt.

De henviser til dyrevernsloven § 6, og sjekker man på lovdata kan man se at NOAH skriver det de vil for å fremme sin sak.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19741220-073.html&emne=dyrevern*&&

Ellers gjelder saken andres dyr, ikke sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De skriver:

- katter som er i noens eie (strl.§§ 291 og 391)

- friske katter (dyrevernloven § 6)

- hjemløse katter på egen eller andres grunn (strl.§ 407, viltloven §3)

Sitat slutt.

De henviser til dyrevernsloven § 6, og sjekker man på lovdata kan man se at NOAH skriver det de vil for å fremme sin sak.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19741220-073.html&emne=dyrevern*&&

Ellers gjelder saken andres dyr, ikke sine egne.

Ja, ja...da er det vel slik da. Dessverre. Men det er jo et lite lyspunkt av mange veterinærer tar mer og mer avstand fra denne lettvinte løsningen. Jeg kjenner en kar som hadde en 2 år gammel katt som ingen kunne ta vare på. Han påstår at da han var hos dyrlegen for å få den avlivet, så tvang dyrlegen han til å sitte med katten på fanget til den sovnet inn. Til tross for at denne karen helst ville slippe det...Som en slags straff - eller påtvunget tid til ettertanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Takk for et saklig og fornuftig svar. Jeg har også tenkt på om det kan være noe galt med katten, siden den er så veldig sky og nervøs. Skal snakke med en dyrlege om det. og høre om han tror det skyldes noen form for sykdom.

Lykke til, håper det ordner seg for dere og katten. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle brukt litt tid på å oppdra den?

Er du en god rollemodell for barna dine når du "kvitter" deg med levende vesener du har tatt på deg ansvaret for?

Fysj, sier jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den artikkelen du linket til i et tidligere innlegg, men kunne ikke se der at NOAH mener det er ulovlig å få egne kjæledyr avlivet hvis de er friske.

Jeg kan heller ikke se at det er rom for så veldig mange tolkninger av dyrevernsloven §6 som du har vist til tidligere.

Jeg er enig med deg i at det ikke burde være lov å avlive friske dyr, men da må det også finnes et alternativ for de som ikke lenger kan ha dyret, f.eks pga nyoppstått alvorlig allergi. Og så dukker jo spørsmålet om hvem som skal avgjøre om dyret er "sykt nok" til å avlives? Virkeligheten er jo at det ikke bare er muligheten for å bli frisk som avgjør, men også kostnadene ved behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se under:

Jeg har lest den saken du viser til. Det er en anmeldelse for "privat avliving" av katter fordi kattene ble opplevd som plagsomme. Det var ikke noe sted snakk om avliving av egne katter, bare villkatter og katter eid av andre.

Hvis du leser hele avsnittet om konklusjonen, ikke bare den korte oppsummeringen ser du også at det kun er snakk om villkatter og katter eid av andre.

''Friske katter kan fremmede ikke avlive på egen eller andres grunn enten det dreier seg om eide, hjemløse eller forvillede katter.''

"Fremmede" betyr andre enn kattens eiere. Det er bare hvis katten er alvorlig syk/skadet at andre enn eierene har lov til å sørge for avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den artikkelen du linket til i et tidligere innlegg, men kunne ikke se der at NOAH mener det er ulovlig å få egne kjæledyr avlivet hvis de er friske.

Jeg kan heller ikke se at det er rom for så veldig mange tolkninger av dyrevernsloven §6 som du har vist til tidligere.

Jeg er enig med deg i at det ikke burde være lov å avlive friske dyr, men da må det også finnes et alternativ for de som ikke lenger kan ha dyret, f.eks pga nyoppstått alvorlig allergi. Og så dukker jo spørsmålet om hvem som skal avgjøre om dyret er "sykt nok" til å avlives? Virkeligheten er jo at det ikke bare er muligheten for å bli frisk som avgjør, men også kostnadene ved behandling.

OK:-) Jeg gir meg:-)

Enhver dyreeier som er glad i kjæledyret sitt vet når tiden er inne for å avslutte livet ved sykdom. Det er jeg helt sikker på. Ellers tas jo avgjørelsen ofte i samråd med veterinær.

Jeg mener i hvert fall at avliving bør være den aller siste utvei. Vi hadde et eksempel i familien for et par år siden, da moren min døde og etterlot seg en katt. Min bror mente da bastant at vi bare måtte få avlivet den. Jeg protesterte og klarte etter hvert å finne et nytt hjem til den. Og der lever den idag og har det bra

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver dyreeier som er glad i kjæledyret sitt vet når tiden er inne for å avslutte livet ved sykdom. Det er jeg helt sikker på. Ellers tas jo avgjørelsen ofte i samråd med veterinær.

Jeg mener i hvert fall at avliving bør være den aller siste utvei. Vi hadde et eksempel i familien for et par år siden, da moren min døde og etterlot seg en katt. Min bror mente da bastant at vi bare måtte få avlivet den. Jeg protesterte og klarte etter hvert å finne et nytt hjem til den. Og der lever den idag og har det bra

Jeg er 100% enig i at avliving bør være absolutt siste utvei, og det tror jeg det er for mange. Men lovene er ikke alltid lagt opp etter hva vi synes er riktig.

:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Enhver dyreeier som er glad i kjæledyret sitt vet når tiden er inne for å avslutte livet ved sykdom. Det er jeg helt sikker på.''

En dyrlege jeg kjenner mente at det vel så ofte var tilfelle at dyreeiere ventet "for lenge" med å avlive syke dyr, slik at dyret etter dyrlegens mening led unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enhver dyreeier som er glad i kjæledyret sitt vet når tiden er inne for å avslutte livet ved sykdom. Det er jeg helt sikker på.''

En dyrlege jeg kjenner mente at det vel så ofte var tilfelle at dyreeiere ventet "for lenge" med å avlive syke dyr, slik at dyret etter dyrlegens mening led unødig.

Ja, det har sikkert lett for å bli slik. Det er ikke så lett å være 100% rasjonell i en slik situasjon. Da jeg spurte veterinæren før avlivingen av min syke katt i vinter, om hun trodde at han led/hadde smerter, så svarte hun : Det vet vi rett og slett ikke så mye om - hvordan dyr opplever smerte/lidelse. Så de mener tydeligvis forskjellig, ekspertene også :-) Og det var helt og holdent opp til meg når jeg ville at det skulle skje. Hun presset ikke på i det hele tatt om tidspunktet.

Ellers så var det vel ikke det som var problemstillingen fra Orio. Det var "hvem som skal avgjøre når dyret er sykt_nok til at det bør avlives".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig i at avliving bør være absolutt siste utvei, og det tror jeg det er for mange. Men lovene er ikke alltid lagt opp etter hva vi synes er riktig.

:- )

Vi får håpe at det er siste utvei for mange, selv om en noen ganger kan få inntrykk av at det er førstevalget:-(

Vi må nok bare leve med loven som den er, ja, dessverre...Takk for avklaring fra deg. For hvis jeg ikke husker feil, så er vel du utdannet jurist? :-) Mener i hvert fall at du nevnte det en gang her inne:-) Beklager hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en katt som jeg var kjempeglad i. Hadde hatt den i mange år før barna kom. Da eldstejenta var 4 år ble hun allergisk mot katten. Vi prøvde i ett år og omplassere den, men det er ikke så lett med en såpass gammel katt. Så vi måtte avlive den. Vi sa til ungene at den var gammel og syk (forberedte dem jo godt) og at vi derfor måtte avlive den. Ville ikke at eldstejenta skulle føle noe skyld for dette.

Ungene var kjempeglade i katten men det er nok mor som savner den mest "snufs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe at det er siste utvei for mange, selv om en noen ganger kan få inntrykk av at det er førstevalget:-(

Vi må nok bare leve med loven som den er, ja, dessverre...Takk for avklaring fra deg. For hvis jeg ikke husker feil, så er vel du utdannet jurist? :-) Mener i hvert fall at du nevnte det en gang her inne:-) Beklager hvis jeg tar feil.

Ja, jeg er jurist. Og det er vel ikke det verste du kan "beskylde" noen for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jurist. Og det er vel ikke det verste du kan "beskylde" noen for?

Neida, tvert i mot :-) Jeg bare syntes det var litt dumt hvis jeg husket feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kopernikus

Ja, ja...da er det vel slik da. Dessverre. Men det er jo et lite lyspunkt av mange veterinærer tar mer og mer avstand fra denne lettvinte løsningen. Jeg kjenner en kar som hadde en 2 år gammel katt som ingen kunne ta vare på. Han påstår at da han var hos dyrlegen for å få den avlivet, så tvang dyrlegen han til å sitte med katten på fanget til den sovnet inn. Til tross for at denne karen helst ville slippe det...Som en slags straff - eller påtvunget tid til ettertanke...

Du glemmer at det er dyr det står om dette. Spiser du gris? I så fall hvorfor setter du katter høyere? Når man er død får man fred. Det gjelder også katter. Folk er helt hysteriske når det gjelder unødvendige avlivinger av dyr, men kjøtt spiser de. Døden vil komme til oss alle, om den kommer før eller senere er likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...