kit Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hei - ja så skal altså gutten min begynne på Ungdomsskolen til høsten.. Allerede nå må de ta et standpunkt til hvilket språk de skal velge. For å kunne ha valget åpent for å søke seg videre på allmenn, så må de velge fransk, spansk eller tysk (engelsk fordypning stopper valg av allmenn, men kan velge yrkesfaglig studieretning. For min del er det en egen diskusjon på fornuften i dette..). Fransk har vi utelukket, men er nå veldig i tvil om spansk eller tysk. Han er i utgangspunktet ikke veldig glad i språk, så valget blir å ta det enkleste, for å oppnå best mulig karakter. Slik jeg kjenner språkene, så er tysk mest avansert gramatikkmessig, men enklere ordmessig enn spansk (fordelen med tysk er at der kan nok jeg hjelpe ham mest). Har noen av dere erfaringer å dele med meg om hva som er enklest av tysk eller spansk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg ville valgt spansk! Tysk er så tungt og traurig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Tysk! Helt klart :-) Språklikheten med norsk er logisk. Spansk er gresk for meg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1237733510' post='4117546] Tysk! Helt klart :-) Språklikheten med norsk er logisk. Spansk er gresk for meg ;-) Tysk er dritvanskelig. ørtenogførti kasuser og dritt. Dessuten er spansk mye finere. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest greit å kunne Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Tysk er dritvanskelig. ørtenogførti kasuser og dritt. Dessuten er spansk mye finere. ) selv har jeg mer bruk for tysk enn spansk...men men,man velger jo utifra egne behov 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hvis dere virkelig har et reellt valg, så er det kjempeheldige. I vår kommune er det ernorm underkapasitet på lærere i spansk, så i realiteten er det tysk og fransk det kan velges i. Jeg ville spansk jeg. Det er et språk som furuten i Spania er brukt på nesten et helt kontinent, Sør-Amerika. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirami Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Da ville jeg valgt tysk. Da har man fordelen av at store deler av ordforrådet og setningsoppbygningen er lik. Det er mange som hevder grammatikken er så vanskelig, men kommer man forbi "nybegynner"-nivået i spansk er grammatikken der ikke enkel heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Tysk er dritvanskelig. ørtenogførti kasuser og dritt. Dessuten er spansk mye finere. ) Niks. Tysk er veldig lett å forstå :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan begge språkene sånn noenlunne Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg vil si at det ikke er noen vesensforskjell i å lære de to språkene. Jeg digget den formelle puggingen i tysk (jada jeg ER litt rar). De fleste vil nok påstå at spansk er lettere å lære seg. Men også spansk har ørtentusen bøyninger på verbene..... Jeg ville latt lysten til den håpefull bestemme. Ingenting er mer motiverende enn det Min sønn valgte spansk men har "hatet" det fra første dag, og gjorde det han kunne for å få byttet til tysk - men det fikk han ikke lov til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan begge språkene sånn noenlunne Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Da ville jeg valgt tysk. Da har man fordelen av at store deler av ordforrådet og setningsoppbygningen er lik. Det er mange som hevder grammatikken er så vanskelig, men kommer man forbi "nybegynner"-nivået i spansk er grammatikken der ikke enkel heller. Amen! Signerer denne i samme slengen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Har du sett disse? http://vgd.no/forbruker/jobb-og-utdanning/tema/1302077/tittel/tysk-vs-spansk-vanskelighetsgrad http://guru.sol.no/question/sprak/fremmedsprak/tyskfransk-eller-spansk?page=2 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Digital Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Åhh,jeg ville tatt spansk.Det er mye enklere å snakke og da for man selvtillit til å lære mer! Selv slutta jeg med tysk på ungdomskolen etter ett halvt år,syntes det var vanskelig.Spansk snakker man i mange deler av verden. Ja,så slipper du å "love deg bort" med tysken også?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg ville definitivt pensa han inn på spansk! Det er det språket som er mest utbredt. Ingen har ihvertfall bruk for tysk lenger, mener 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Min jr valgte spansk selv, og siden vi mente han skulle gjøre akkurat dét la vi oss ikke oppi dette valget, hehe... Jeg tror det er mer bruk for spansk i dag, og vegen til italiensk og fransk er også kortere om du behersker spansk (kan sammenlignes med svensk/ norsk/ dansk). Siden tysk først bare snakkes i Tyskland blir det mer for et skriftlig språk å regne, mens spansk jo snakkes i mange land, og dermed er et kommunikasjonsmiddel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan begge språkene sånn noenlunne Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg ville definitivt pensa han inn på spansk! Det er det språket som er mest utbredt. Ingen har ihvertfall bruk for tysk lenger, mener ''Ingen har ihvertfall bruk for tysk lenger'' - da har vi fastslått det! At Tyskland er et av verdens største industriland og en av Norges viktigste handelspartnere med sine over 80 millioner folk (sånn sett Europas største land) teller jo ikke. ;P ps. hvorfor hadde man mer bruk for det før i tiden synes du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saphira Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Da ville jeg valgt tysk. Da har man fordelen av at store deler av ordforrådet og setningsoppbygningen er lik. Det er mange som hevder grammatikken er så vanskelig, men kommer man forbi "nybegynner"-nivået i spansk er grammatikken der ikke enkel heller. *Signerer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 ''Ingen har ihvertfall bruk for tysk lenger'' - da har vi fastslått det! At Tyskland er et av verdens største industriland og en av Norges viktigste handelspartnere med sine over 80 millioner folk (sånn sett Europas største land) teller jo ikke. ;P ps. hvorfor hadde man mer bruk for det før i tiden synes du? Fordi det var utbredt tidligere i øst-Europa. Nå lærer de engelsk på skolen der istedet. Jeg sa da at det var MIN mening...? Spansk er da vitterlig mer utbredt enn tysk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan begge språkene sånn noenlunne Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Fordi det var utbredt tidligere i øst-Europa. Nå lærer de engelsk på skolen der istedet. Jeg sa da at det var MIN mening...? Spansk er da vitterlig mer utbredt enn tysk. jada, du sa det Derfor jeg geipet søtt til deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kit Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg vil si at det ikke er noen vesensforskjell i å lære de to språkene. Jeg digget den formelle puggingen i tysk (jada jeg ER litt rar). De fleste vil nok påstå at spansk er lettere å lære seg. Men også spansk har ørtentusen bøyninger på verbene..... Jeg ville latt lysten til den håpefull bestemme. Ingenting er mer motiverende enn det Min sønn valgte spansk men har "hatet" det fra første dag, og gjorde det han kunne for å få byttet til tysk - men det fikk han ikke lov til Vi har snakket mye med ham om de forskjellige språkene - men ikke så enkelt å velge selv heller når han ikke aner hva det går i.. Pluss at det er stor sjangs for å velge feil, som du også sier, så da derfor driver jeg litt research for å hjelpe ham ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg er enig med AAA under her - har dere et reelt valg (og siden du skriver at han egentlig ikke er så glad i språk), prøv spansk. Han ender kanskje opp med tysk uansett hvis situasjonen er som mange andre steder, nemlig at det er for mange som velger spansk, slik at noen må ha andrevalget sitt. Spansk er utbredt og dagens sydenreisende ungdom føler at de får bruk for det i større grad enn tysk. Men du kjenner ham best - noe av det frustrerende med tysken er jo at man må ha en god del grammatikk relativt tidlig. For en "matematiker" som liker systemer og regler, kan jo tysk være greit, siden det er få problemer med uttalen. Men NB dette forutsetter at de har lært norsk grammatikk ordentlig - mange gjør ikke det idag. Det er umulig å lære seg tysk hvis man bare har vage ideer om hva et objekt er (vet ikke om det heter objekt fremdeles, men du skjønner nok hva jeg mener). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.