mirami Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Min jr valgte spansk selv, og siden vi mente han skulle gjøre akkurat dét la vi oss ikke oppi dette valget, hehe... Jeg tror det er mer bruk for spansk i dag, og vegen til italiensk og fransk er også kortere om du behersker spansk (kan sammenlignes med svensk/ norsk/ dansk). Siden tysk først bare snakkes i Tyskland blir det mer for et skriftlig språk å regne, mens spansk jo snakkes i mange land, og dermed er et kommunikasjonsmiddel. Følte bare for å "pirke" litt: Likheten mellom fransk, italiensk og spansk kan IKKE sammenliknes med likheten mellom svensk, norsk og dansk. Likheten mellom fransk og spansk (kan ikke italiensk) blir vel mer som likheten mellom norsk og tysk eller nederlandsk vil jeg tro. Og tysk snakkes forresten ikke bare i Tyskland, men også i Østerrike, Sveits og Lichtenstein + er minioritetsspråk i Italia og Nederland. Det er derfor det desidert største språket i EU. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Følte bare for å "pirke" litt: Likheten mellom fransk, italiensk og spansk kan IKKE sammenliknes med likheten mellom svensk, norsk og dansk. Likheten mellom fransk og spansk (kan ikke italiensk) blir vel mer som likheten mellom norsk og tysk eller nederlandsk vil jeg tro. Og tysk snakkes forresten ikke bare i Tyskland, men også i Østerrike, Sveits og Lichtenstein + er minioritetsspråk i Italia og Nederland. Det er derfor det desidert største språket i EU. Du, her er vi uenige ja Det er mulig norsk/ svensk/ dansk er mer likt (iallefall for oss nordmenn - vi forstår nabospråkene mye bedre enn de forstår vårt) enn italiensk/ spansk/ fransk er, men jeg er langtfra enig i at det kan sammenlignes med norsk/ nederlandsk/ tysk. Selv har jeg tysk fra u-skolen og fransk fra gymnaset, og kunne aldri sett en tysk (og iallefall ikke en nederlandsk) film og fått med meg handlingen. I voksen alder har jeg lært meg turist-spansk *kremt*, og dette gikk uten tvil lettere fordi jeg snakket fransk fra før. Jeg skjønner også det grøfste i italienske filmer (med unntak av napolitansk dialekt som jeg ikke skjønner et kvekk av), og også der kan jeg stotre såpass at jeg overlever ferien. Min erfaring er ellers at tysktalende behersker engelsk (det har vel med økonomi og utdanningsnivå å gjøre) langt bedre enn folk i spansktalende land, spesielt i sør-amerika. Av den grunn var jeg også gira på at jr skulle velge spansk forran tysk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 ''Ingen har ihvertfall bruk for tysk lenger'' - da har vi fastslått det! At Tyskland er et av verdens største industriland og en av Norges viktigste handelspartnere med sine over 80 millioner folk (sånn sett Europas største land) teller jo ikke. ;P ps. hvorfor hadde man mer bruk for det før i tiden synes du? Tja, man kan jo synse så mye man vil, men Tysklands 80 millioner blir jo litt puslete sammenlignet med de 400 millionene som har spansk som morsmål. Og da er det ikke regnet med alle de som har det som andrespråk og fremmedspråk. ''Today, about 400 million people speak Spanish as a native language, making it the world's second or third most spoken language, depending on the sources.'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gpsoem Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Vi anbefalte ham å velge tysk fordi vi kunne hjelpe ham til å få en god karakter i dette språket. Selv om vi tror at det spanske språket er mest aktuelt, synes vi at en god karakter er viktigere på vei i utdannelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Anbefal ham å velge det språket der du kan hjelpe ham mest. Siden han ikke er glad i språk, er det ekstra viktig at han kan få hjelp hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hvorfor kan man ikke velge allmenn med eng. fordypning? Det har gutten vår valgt, men fikk ikke noe beskjed om at det begrenser valgene på videregående. Nå kjenner jeg at jeg ble litt stresset. Kan man ikke som i "gamle dager" velge allmenne fag og ha c-språk for de som ikke hadde språkfag på ungdomsskolen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kit Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Hvorfor kan man ikke velge allmenn med eng. fordypning? Det har gutten vår valgt, men fikk ikke noe beskjed om at det begrenser valgene på videregående. Nå kjenner jeg at jeg ble litt stresset. Kan man ikke som i "gamle dager" velge allmenne fag og ha c-språk for de som ikke hadde språkfag på ungdomsskolen? Hei. Der jeg bor kan en ikke velge C-språk på allmenn og må derfor ha det grunnleggende for å komme inn, da en må ha et fremmedspråk på allmenn. Dette er relativt nytt, men er usikker på om det gjelder alle byer. Grunnen er - som vanlig - økonomi. Dvs. at en ikke setter inn ressuser til C-språk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Spansk. Men jeg er totalt inhabil, jeg digger språk og hadde både fransk og spansk på skolen i tillegg til engelsk fordypning. ;-) Jeg mener spansk er mye mer relevant i verden i dag enn tysk, men det å få hjelp hjemme er vel så viktig. Så i ders tilfelle ville jeg nok likevel endt med tysk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei. Der jeg bor kan en ikke velge C-språk på allmenn og må derfor ha det grunnleggende for å komme inn, da en må ha et fremmedspråk på allmenn. Dette er relativt nytt, men er usikker på om det gjelder alle byer. Grunnen er - som vanlig - økonomi. Dvs. at en ikke setter inn ressuser til C-språk. Takk for svar. Dette må jeg finne ut av før høsten kommer. God sommer! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.