Gå til innhold

Barnet har mye magesmerter

Gjest 6-årings mamma

Anbefalte innlegg

Gjest 6-årings mamma

6-åringen min har hatt jevnlige magesmerter i et par år. Det kommer alltid veldig rett etter hun har spist (hun stopper til og med å spise når det kommer), men det kan også være der når hun våkner, eller noe ellers.

Smerten sitter midt på, og ofte rett over navlen, av og til nedenfor eller ved siden av. Hun spiser ikke spesielt fort, så det er nok ikke problemet. Og som sagt kan det også komme på tom mage eller når som helst.

En lege sa drikk mer melk, en annen lege sa kutt ut melken...

Det ble tatt noen blodprøver en gang, uten spesielle funn. Vi var hos en barnespesialist også, det var han som foreslo null melk/melkeprodukter. Barnet har asiatisk opprinnelse så legen har tenkt melkeintoleranse.

Vi har prøvd melkefri kost i lang tid nå (bare små glipp av og til i bursdager), og det har nok hjulpet LITT, men magesmertene er fortsatt et daglig problem, selv uten melk.

Jeg har begynt å tenke at det må handle om noe annet enn melk.

Hun er ellers en trygg og harmonisk unge, og smertene ser ikke ut til å ha med svingninger i humøret eller stress å gjøre.

Noen som har erfaring med noe liknende? Jeg begynner å lure på om jeg skal "forlange" av legen å ta noen flere prøver, men jeg aner jo ikke hva de kan ta. Gastologisk undersøkelse er kanskje for drastisk?

Føler meg rådvill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også 6 år.

Høres ut som mitt barn. I et år nå har han også hatt magesmerter som kommer i perioder. Heller ikke hos oss er det noe regelmessig tid, men i løpet av dagen.

Vi har i disse periodene gitt barnet biola å drikke, et glass om dagen. Kuttet ned på sterke mat og drikke, blant annet juice som barnet elsker. Melk drikkes ellers i moderate mengder siden barnet ikke er så glad i denne drikken.

Vi tror at det er fordi han er fra et annet land som gjør at han reagerer på noe av maten , er ellers frisk og rask. Og ingen problemer med avføringen.

Det hjelper som sagt å drikke biola hos oss og ikke for mye sterk mat når det inntrer.

Det har iallefall ikke noe med at barnet er adoptert og psykisk om du skjønner hva jeg mener. Men vi er bygd forskjellig.

Det er også viktig med regelmessige måltider og ikke for mye av gangen , men heller flere små måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mitt barn. I et år nå har han også hatt magesmerter som kommer i perioder. Heller ikke hos oss er det noe regelmessig tid, men i løpet av dagen.

Vi har i disse periodene gitt barnet biola å drikke, et glass om dagen. Kuttet ned på sterke mat og drikke, blant annet juice som barnet elsker. Melk drikkes ellers i moderate mengder siden barnet ikke er så glad i denne drikken.

Vi tror at det er fordi han er fra et annet land som gjør at han reagerer på noe av maten , er ellers frisk og rask. Og ingen problemer med avføringen.

Det hjelper som sagt å drikke biola hos oss og ikke for mye sterk mat når det inntrer.

Det har iallefall ikke noe med at barnet er adoptert og psykisk om du skjønner hva jeg mener. Men vi er bygd forskjellig.

Det er også viktig med regelmessige måltider og ikke for mye av gangen , men heller flere små måltider.

Laktoseintoleranse er veldig mye mer vanlig i andre verdensdeler enn Europa. Visstnok særlig i Sør-Amerika. Men, det MÅ jo ikke være det det gjelder. Få legen til å ta de vanligste matallergiprøver ved vanlig blodprøve. Det var slik vi fant ut at våre barn (egenfødte) har cøliaki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 5 1/2 sliter med det samme. Det som hjelper for henne er å unngå konserveringsmidler/tilsetningsstoffer så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget kunne vært skrevet av meg!:-0 Dattera mi er 7, og har hatt det nøyaktig slik du beskriver i et par år. Det er fryktelig!! Ho blir så hard i magen, at ho kvier seg for å gå på do- og blir enda hardere- og når ho da går på do, så får hun sprekker rundt åpningen, og det er SKREKKELIG vondt...

Var til legen, og fikk beskjed om å kutte ut melk en periode, og drikke rikelig med vann.Vi kjøpte Laktulose, som ho tok 3 ganger om dagen i 14 dager, tror jeg det var...

Nå er det leenge siden ho var hard, og det ser ut til at så lenge ho drikker mye vann, kan ho også drikke litt melk. Men av erfaring vil ho ikke drikke melk, for da blir ho hard i magen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget kunne vært skrevet av meg!:-0 Dattera mi er 7, og har hatt det nøyaktig slik du beskriver i et par år. Det er fryktelig!! Ho blir så hard i magen, at ho kvier seg for å gå på do- og blir enda hardere- og når ho da går på do, så får hun sprekker rundt åpningen, og det er SKREKKELIG vondt...

Var til legen, og fikk beskjed om å kutte ut melk en periode, og drikke rikelig med vann.Vi kjøpte Laktulose, som ho tok 3 ganger om dagen i 14 dager, tror jeg det var...

Nå er det leenge siden ho var hard, og det ser ut til at så lenge ho drikker mye vann, kan ho også drikke litt melk. Men av erfaring vil ho ikke drikke melk, for da blir ho hard i magen....

Akkurat slik du beskriver var minstejenta vår da hun var rundt 2 år. Steinhard i magen, blødde når hun var på do. Vi økte stadig dosen med laktulose i samråd med legen - og til slutt fikk vi jo cøliaki diagnose da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Syber

Vår 8-åring har også mye magesmerter. Det er tatt blodprøver uten resultat, og vi kan ikke se noe mønster i at han reagerer på spesiell type mat.

Ei jeg kjenner har et barn med melkeintoleranse. Hun sier at hvis du skal finne ut om barnet har melkeintoleranse (det behøver ikke vises på blodprøver), så må man kutte ut all melk i maten. Dvs at i stedetfor melk må man bruke soyamelk i pannekaker, sauser, ikke spise ost, kjøpe brød uten melk, kjøttpålegg uten melk osv, osv. Det er veldig mange produkter det er melk i og som barna kan reagere på.

Det anbefales også å kutte ut juice og andre sitrusprodukter som appelsin.

Dette bør kuttes ut i en periode på i hvertfall 3-4 uker, helst mer, og deretter sakte innføre produktene igjen. Da kan man kanskje finne ut om barnet får smerter av f eks juice eller melk.

Ellers så finnes det noen alternative leger som er ekspert på matintoleranse, og som kan ta andre prøver enn det vanlige leger gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personifica

Ja, jeg tror også det handler om noe annet enn melk.

Er det du som har skrevet de andre 6-årings mamma innleggne?

Hvis det er det, Hvis!, så er det mulig du er for overbeskyttende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik du beskriver var minstejenta vår da hun var rundt 2 år. Steinhard i magen, blødde når hun var på do. Vi økte stadig dosen med laktulose i samråd med legen - og til slutt fikk vi jo cøliaki diagnose da....

Uhps! :-( Da bør jeg vel strengt tatt ta ho med til legen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6-årings mamma

Vår 8-åring har også mye magesmerter. Det er tatt blodprøver uten resultat, og vi kan ikke se noe mønster i at han reagerer på spesiell type mat.

Ei jeg kjenner har et barn med melkeintoleranse. Hun sier at hvis du skal finne ut om barnet har melkeintoleranse (det behøver ikke vises på blodprøver), så må man kutte ut all melk i maten. Dvs at i stedetfor melk må man bruke soyamelk i pannekaker, sauser, ikke spise ost, kjøpe brød uten melk, kjøttpålegg uten melk osv, osv. Det er veldig mange produkter det er melk i og som barna kan reagere på.

Det anbefales også å kutte ut juice og andre sitrusprodukter som appelsin.

Dette bør kuttes ut i en periode på i hvertfall 3-4 uker, helst mer, og deretter sakte innføre produktene igjen. Da kan man kanskje finne ut om barnet får smerter av f eks juice eller melk.

Ellers så finnes det noen alternative leger som er ekspert på matintoleranse, og som kan ta andre prøver enn det vanlige leger gjør.

Vi bruker bare soyamelk eller rismelk her i huset. Hun spiser heller ikke matprodukter med vanlig melk i. Det er også svært sjelden hun spiser sitrusfrukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6-årings mamma

Biola? Men det tviler jeg på at mitt barn kan drikke siden hun ikke tåler kumelk. Det er jo laktose i biola, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

Biola? Men det tviler jeg på at mitt barn kan drikke siden hun ikke tåler kumelk. Det er jo laktose i biola, ikke sant?

De små biolaflaskene, fire i en pakke til 31,- kr, de er uten lactose. Tror de har to forskjellige smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6-årings mamma

De små biolaflaskene, fire i en pakke til 31,- kr, de er uten lactose. Tror de har to forskjellige smaker.

Men jeg trodde at all kumelk og melkeprodukter inneholdt laktose, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliza1365380759

Det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi:

http://www.allergikokken.no/matallergi--intoleranse/laktoseintoleranse/dette-kan-du-spise--drikke/

http://www.allergikokken.no/matallergi--intoleranse/laktoseintoleranse/laktoseintoleranse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

Men jeg trodde at all kumelk og melkeprodukter inneholdt laktose, jeg?

Ja, det stemmer. Men de små biolaflaskene er tilsatt lactase som bryter ned lactosa.

Her i huset tåler de heller ikke lactose, og vi må ligge unna alle varer som inneholder melk/smør/lactose. Litt slitsomt i førsten å sette seg inn i hvilke produkter som inneholder lactose, for det er mange!

Har dere tatt lactose test? Det finnes også en gen-variant som mange har. (var ikke jenta di adoptert?) Den gen-varianten slår ikke ut før barnet er noen år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6-årings mamma

Ja, det stemmer. Men de små biolaflaskene er tilsatt lactase som bryter ned lactosa.

Her i huset tåler de heller ikke lactose, og vi må ligge unna alle varer som inneholder melk/smør/lactose. Litt slitsomt i førsten å sette seg inn i hvilke produkter som inneholder lactose, for det er mange!

Har dere tatt lactose test? Det finnes også en gen-variant som mange har. (var ikke jenta di adoptert?) Den gen-varianten slår ikke ut før barnet er noen år gammel...

Nei hun har aldri tatt noen lactose-test. Hun har bare tatt en blodprøve en gang. Det er fordi jenta er adoptert fra Asia at både jeg og legen har tenkt at det er melk hun reagerer på. Det er jo blitt LITT bedre etter vi kuttet ut melkeprodukter, men ikke nok.

Hvordan tas lactose-test, er det omstendelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

I flere år i oppveksten var jeg selv plaget av magesmerter som satt rundt navlen. Jeg var også på røntgen, men uten at de fant noe annet enn at jeg muligens produserte litt for mye magesyre.

Når jeg hadde vondt, pleide jeg å sette meg på kne ved en stol eller sofaen. Jeg hvilte med overkroppen i stolen og lot magen være "fri"/henge i løse lufta (hehe, høres ut som jeg hadde _den_ digre magen ;-))

Etterhvert som jeg vokste til, slutta jeg bare å ha vondt i magen...Aner den dag i dag ikke hva det kom av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

Nei hun har aldri tatt noen lactose-test. Hun har bare tatt en blodprøve en gang. Det er fordi jenta er adoptert fra Asia at både jeg og legen har tenkt at det er melk hun reagerer på. Det er jo blitt LITT bedre etter vi kuttet ut melkeprodukter, men ikke nok.

Hvordan tas lactose-test, er det omstendelig?

Ved vanlig laktosetest må man drikke/spise lactose, ser ut som melis. (må være fastende) Etter et kvarter tar man stikk i fingeren, hvis den slår ut må man ta nytt stikk etter et kvarter, slik er det i fem kvarter. (hvis ikke jeg husker feil)

Gentesten, er blodprøve i armen. (et lite glass)

Man må ha rekvisisjon fra fastlegen til begge testene. Gentesten er ganske ny i Norge, så ikke alle fastleger som vet om den. Gentesten gir sikrere svar enn vanlig laktisetest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...