Gå til innhold

Kan øyenlegen ha tatt feil?

Gjest Caro38

Anbefalte innlegg

Gjest Caro38

Hei!

Jeg har fått vite at barnet mitt på 5 må begynne med briller, og styrken er på 8+!!! Det er moren min som har gjort meg usikker på dette ved å si at "det kan jo ikke være mulig, det må være en feil, han ser jo ikke såå dårlig" osv. Så nå lurer jeg da. Skjer det at øyenleger bommer fullstendig?

Det skal sies at øyenlegen er professor i faget sitt og har ca 30 års erfaring.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En meget vanlig medisinsk problemstilling i 2009:

Hvem er mest kompetent, bestemor eller professoren?

Tror jeg ville ha stolt mer på øyelegen enn på moren din - hva slags kompetanse har hun, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn kompenserer for manglende hørsel/syn eller hva det måtte være, med det de har som "virker." Foreldre og andre som kjenner ungene godt merker ofte ikke at det er noe galt.

Jeg vet hva jeg snakker om. Det ble nylig oppdaget, nærmest ved en tilfeldighet, at min yngste datter nesten ikke hører noenting. Jeg kunne sparket meg selv bak, som ikke har oppdaget det selv. Og jeg har fått mange aha-opplevelser skal jeg love deg, om hvorfor hun har virket vimsete, hvorfor hun alltid MÅ snakke høyest osv osv. Uff. (Det kan fikses heldigvis, hun blir nok helt fin igjen)

:-(

Og min eldste søster spurte mor i åtteårsalderen om hvorfor vi egentlig har to øyne når vi bare ser på ett...?! Det viste seg ganske riktig at hun er blind på det ene øyet og i ettertid, når vi ser på bilder av henne, så skakker hun alltid på hodet og myser på bilder fra hun var liten.

Det er lett å være etterpåklok. Jeg tipper at øyelegen vet hva han snakker om her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvilken kompetanse har egentlig moren din på dette?

Husk at barn har veldig elastiske øyemuskler og kan kompensere for dårlig syn ved å anstrenge seg. Dermed blir de ofte veldig slitne, og dette kan blant annet medføre hodepine, skoletrøtthet, uvilje til å lese med mer, om de ikke får avlastning ved briller.

Er du i tvil kan du jo ta en synstest hos optiker - det koster ikke all verden. Men øyelegen er antakelig den mest kompetente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nikkot

Tror det er moren din som bommer fullstendig på sine uttalelser.

Sjeler barnet ditt ?

Vårt gjorde det, jeg hadde fra hun var baby nevnt dette på helsestasjonen, uten at de har tatt meg på alvor.

Da hun var 7 år gammel, fikk jeg henvisning til øynelegen av vår fastlege, hvor de straks konkluderer med at grunnen til at hun sjeler er fordi at det øyet er så dårlig, så hjernen hennes har på en måte satt det "ut av drift". De mente at dette burde helsestasjonen oppdaget ved 4 års kontrollen, da jeg nevnte at jeg har sagt dette fra hun ble født, uten at noen hørte på meg, så blei han ordentlig irritert. Jo tidligere barn med langsynthet starter med behandling og briller, jo større er sjansen for at de klarer å trene opp igjen øyet, og kanskje kan slutte med briller.

Han trodde vi var for seint ute ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det hender at fagfolk bommer. Men bestemødre bommer nok atskillig oftere.

Når det er sagt, er det ingenting i veien med å f.eks. å få tatt en enkelt syntest et annet sted, for å se om resultatene likner hverandre.

Søsteren min var tilnærmet invalidisert i et år, fordi øyenlegen hennes (også en voksen, erfaren lege) hadde utstyrt henne med for sterke briller. Hvis man har samsynsproblemer (noe som kan skyldes diverse ulikheter mellom øynene) og får feil briller, kan man få symptomer som minner om migrene eller hjernerystelse (hodepine, kvalme osv.). Det tar lang tid å bli bra av dette, selv om man får korrigert synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne små har en enorm evne til å kompensere for dårlig syn!

Jeg kjenner en 3-åring som akkurat har fått briller. Han har 7 og 8 i styrke. Eneste tegnet han hadde var at vi en gang i ny og ne lurte på om han skjelte bittelitt. Ellers har han aldri virket hemmet og vi har aldri mistenkt dårlig syn.

Jeg tror jeg ville stolt på øyelegen, gitt - og tolket bestemors utsagn mer som undring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne har en sønn som fikk påvist svært dårlig syn. Det eneste ho merket før han fikk briller var at han var ukonsentrert, så ho lurte på om han hadde ADHD (de har det i familien der)

Etter at han fikk briller ble han konsentrert og utrolig flink på skolen.

Jeg hadde definitivt stolt på legen her. Og hva har du å tape da? At barnet får briller og at det ANTAGELIG ser mye bedre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyenlegen har nok rett. :o)

Som en annen her sier så kompenserer barn gjerne veldig for å rette opp noe som er galt. Min niese viste seg å være helt døv på ett øre og ha 50% hørsel på det andre (om jeg ikke husker helt feil), noe som ikke kom for en dag før hun selv sa det til moren i 2-årsalderen...! "Høre ikke på den sia!" da mora la telefonrøret inntil øret hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev til deg en gang før, så hadde vår datter 10% syn på ett øye og 50% syn på det andre før hun fikk briller.

Vi var ikke merket med at hun så dårlig.

Hun skrev, tegnet godt, leste bøker uten å merke seg med det. Det eneste vi merket, og som var grunnen til at vi tok kontakt med helsestasjonen for å sjekke synet hennes, var at hun myste litt, og skakket litt på hodet når hun så på TV.

Vi fikk sjokk da vi fikk høre hvor dårlig hun faktisk så.

Så ja, han kan ha tatt feil, men det behøver han absolutt ikke å ha gjort heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Mannen min er ekstremt langsynt, og det ble ikke oppdaget før han var 6 år. Som andre sier: De kompenserer noe voldsomt, disse barna. Dessuten er det lettere å "skjule" langsynthet, før de begynner på skolen, vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Guttungen har + 7.5 og + 8.5 og jeg ante ingenting før øyenlegen sa det. (da var han over 4 år gammel) Han fungerte jo han. Så barna kompenserer visstnok for det dårlige synet når de er langsynte, og de vet jo ikke om annet.

Så jeg tviler på at øyenlegen tar så grundig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...