Gå til innhold

Klær i begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikkert gammeldags og har ikke lest resten av tråden ennå, men jeg synes at voksne skal ha mørke, diskrete klær, men en lys (ikke kritthvit) bluse inni mørk jakke går fint.

18-åringen kommer i mørkt antrekk så godt det lar seg gjøre. Mørke bukser, en mørk t-skjorte og kanskje en mørk ulljakke om hun har det?

Med barn er det ikke såååå nøye, men man kler dem ikke i det mest fargesprakende de har.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Lotte :o)

5

• Helmi

2

• candyqueen_83

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Bedre å tone ned enn opp
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1237820349' post='4118433]

''Dessuten kjører jeg aldri løst hår. Har lengde og setter alltid opp håret.''

Er ikke det _veldig_ konservativt? Ser for meg stram knute i nakken ala år 1895...

*ler* Hva du ser for deg er jo en ting da, sannheten kan være noe helt annet.

Det er da mange måter å sette opp et hår på som er både elegant og pent. Det har jeg aldri hatt problemer med :) "Stram knute" har da ikke noe med dette å gjøre.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Har hørt at det ikke lenger er "in" med svarte klær i begravelser...

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1237820653' post='4118437]

Hvit skjorte under jakke går greit. Bukse/jakke/skjørt = grå/brun/svart. Topper/overdeler = ikke mønster i skarpe farger/fargesprakende.

Jeg stusset litt på min oppmerksomhetskrevende nabo (over 50 år by the way) som stilte i helhvitt og noe utfordrende i sin egen mors begravelse. Men hun vil være snakkis...

Jeg så at Vanessa Redgrave hadde helhvit drakt i sin datters begravelse.

Skrevet

Har hørt at det ikke lenger er "in" med svarte klær i begravelser...

"in"? Synes det er rart å snakke om moter i den sammenhengen.

Greit nok at konvensjonene endres over tid, men "in" er et merkelig begrep i denne sammenheng synes jeg.

Skrevet

Ja, jeg så også det :-) Og at niesa hadde enormt stort utslått hår. Jeg har aldri fått med meg at løst hår er udannet i begravelser? *håpløst medlem av bermen*

candyqueen_83
Skrevet

Hvem er Vanessa Redgrave?

Skrevet

Hvem er Vanessa Redgrave?

Mor til nylig avdøde Natascha Richardson. NR var gift med Liam Neeson, hun døde etter en skiulykke.

candyqueen_83
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1237829772' post='4118524]

Mor til nylig avdøde Natascha Richardson. NR var gift med Liam Neeson, hun døde etter en skiulykke.

NR vet jeg hvem er :o) Takk

Skrevet

Hvis ikke noe spesielt har blitt sagt om klesdrakt syns jeg mørke, ganske nøytrale klær er fint. Trenger ikke være svart, og slett ikke barn trenger å ha svarte klær syns jeg.

Da min svigermor ble begravet i fjor hadde hele den nærmeste familien, damene altså, fargerike klær på. (Dvs de kvinnelige familiemedlemmene, mennene hadde svart dress, men slips med farge, evnt skjorte). Noe som var helt i hennes ånd. Hun hadde aldri på seg noe som var mørkt eller trist i klesveien, ever. Musikken var også lys og lett, og blomstene var mange og fargerike de også. I _den_ begravelsen var det veldig riktig og veldig godt, men det er klart at i andre begravelser hadde noe sånt vært helt feil.

Skrevet

De som står den døde nærmest, legger nok lite merke til hva folk har på seg - så lenge det ikke er "støtende" på noen måte. Holder en seg til avdempete farger, så går vel det meste. Men vil en være på den sikre siden, er det trygt å holde seg til svart/grått og andre mørke farger (unntatt rødt).

F.eks. husker ikke jeg noe om hva folk hadde på seg i min manns begravelse - unntatt en nær slektning som syntes at en rød dressjakke var ok å ha på seg. Akkurat dét syntes (synes) jeg var veldig merkelig, på grensen til det sårende - han var attpåtil en av kistebærerne...

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1237829507' post='4118522]

Ja, jeg så også det :-) Og at niesa hadde enormt stort utslått hår. Jeg har aldri fått med meg at løst hår er udannet i begravelser? *håpløst medlem av bermen*

''Jeg har aldri fått med meg at løst hår er udannet i begravelser?''

Jeg kan aldri tenkee meg at dette er noen generell regel.

Skrevet

''Jeg har aldri fått med meg at løst hår er udannet i begravelser?''

Jeg kan aldri tenkee meg at dette er noen generell regel.

*puster lettet ut* ;-)

Gjest mora2
Skrevet

Jeg ville gått i litt mørke klær. Samme om det er tettsittende og utringet.

Ville latt jenta bestemme selv, det er sikkert belastning nok, om ikke man krangle om hva slags klær man skal ha på i en times tis. På denne årstiden har du som regel ei jakke også over.

Håper dagen går greit for dere alle. *klem*

Gjest Kopernikus
Skrevet

Jeg ville gått i litt mørke klær. Samme om det er tettsittende og utringet.

Ville latt jenta bestemme selv, det er sikkert belastning nok, om ikke man krangle om hva slags klær man skal ha på i en times tis. På denne årstiden har du som regel ei jakke også over.

Håper dagen går greit for dere alle. *klem*

''Jeg ville gått i litt mørke klær. Samme om det er tettsittende og utringet.''

Man bør ikke se ut som en hore i en begravelse. Det skal være klassiske klær som ikke la fantasien løpe løs.

Gjest mora2
Skrevet

''Jeg ville gått i litt mørke klær. Samme om det er tettsittende og utringet.''

Man bør ikke se ut som en hore i en begravelse. Det skal være klassiske klær som ikke la fantasien løpe løs.

Hore? Oiooi, herlig med fordommer gitt!

Om du ikke har fått det med deg, går de fleste horer faktisk i vanlige jeans. Da ble det mange horer da....

Gjest Kopernikus
Skrevet

Hore? Oiooi, herlig med fordommer gitt!

Om du ikke har fått det med deg, går de fleste horer faktisk i vanlige jeans. Da ble det mange horer da....

Lol, det er sant! Men de går også med utfordrende klær, ville ikke valgt det i en begravelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...