Gå til innhold

Klær i begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest mora2
Skrevet

Lol, det er sant! Men de går også med utfordrende klær, ville ikke valgt det i en begravelse.

;0)

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Lotte :o)

5

• Helmi

2

• candyqueen_83

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mye man lurer på
Skrevet

De som står den døde nærmest, legger nok lite merke til hva folk har på seg - så lenge det ikke er "støtende" på noen måte. Holder en seg til avdempete farger, så går vel det meste. Men vil en være på den sikre siden, er det trygt å holde seg til svart/grått og andre mørke farger (unntatt rødt).

F.eks. husker ikke jeg noe om hva folk hadde på seg i min manns begravelse - unntatt en nær slektning som syntes at en rød dressjakke var ok å ha på seg. Akkurat dét syntes (synes) jeg var veldig merkelig, på grensen til det sårende - han var attpåtil en av kistebærerne...

Er nok riktig det at de nærmeste ikke legger noe særlig merke til hva andre har på i begravelse om det ikke er veldig veldig oppsiktsvekkende. Nå er vi av nærmeste familie til avdøde, derfor synes jeg det er viktig å være passende kledd.

Men nå er klærne i orden - rene og nystrøket.

Blir mørke klær på mannen min, meg og datteren. Junior har mørk penbukse med skjorte, litt lys, men en pen mørk genser utenfor som han kan ta av om det blir varmt, ETTER selve begravelsen.

Takk for svar

Gjest mye man lurer på
Skrevet

Hvis ikke noe spesielt har blitt sagt om klesdrakt syns jeg mørke, ganske nøytrale klær er fint. Trenger ikke være svart, og slett ikke barn trenger å ha svarte klær syns jeg.

Da min svigermor ble begravet i fjor hadde hele den nærmeste familien, damene altså, fargerike klær på. (Dvs de kvinnelige familiemedlemmene, mennene hadde svart dress, men slips med farge, evnt skjorte). Noe som var helt i hennes ånd. Hun hadde aldri på seg noe som var mørkt eller trist i klesveien, ever. Musikken var også lys og lett, og blomstene var mange og fargerike de også. I _den_ begravelsen var det veldig riktig og veldig godt, men det er klart at i andre begravelser hadde noe sånt vært helt feil.

Takk for svar

Nå er klærne klare - rene og nystrøkne.

Gjest mye man lurer på
Skrevet

Har hørt at det ikke lenger er "in" med svarte klær i begravelser...

Tja, hva som er in er ikke så viktig for min del - iallefall ikke i en begravelse.

Takk for svar

Gjest mye man lurer på
Skrevet

Jeg er sikkert gammeldags og har ikke lest resten av tråden ennå, men jeg synes at voksne skal ha mørke, diskrete klær, men en lys (ikke kritthvit) bluse inni mørk jakke går fint.

18-åringen kommer i mørkt antrekk så godt det lar seg gjøre. Mørke bukser, en mørk t-skjorte og kanskje en mørk ulljakke om hun har det?

Med barn er det ikke såååå nøye, men man kler dem ikke i det mest fargesprakende de har.

Takk for svar - er nok litt gammeldags på dette området jeg også.

Datteren var ute og handlet noen klær i går, ble fin mørk dressbukse og en fin mørk topp UTEN utringning. :) Så hun blir så fin så.

Minstemann har mørk bukse med skjorte som er lys, men tar en mørkere pen genser over, som kan tas av etter selve begravlsen

Gjest mye man lurer på
Skrevet

Jeg synes ikke det er så farlig om klærne ikke er sorte og mørke, selv om jeg ville unngått veldig sterke farger og mønstre. Var nylig i en stor begravelse der enken hadde en enkel lyseblå drakt og var helt nydelig.

Trange klær er vel ikke så farlig, men ville nok unngått dype utringninger og korte skjørt.

Takk for svar og råd

Gjest mye man lurer på
Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig med helt mørke klær til barn. Små barn synes jeg godt kan ha helt lyse klær.

Både for barn og voksne mener jeg at de fleste farger går an når de ikke er for skarpe eller det er for glorete mønstre. Ville likevel unngått spesielt rødt selv om jeg har sett det i begravelser også.

Takk for svar og råd. Nå er klærne rene og nystrøkne

Skrevet

Er nok riktig det at de nærmeste ikke legger noe særlig merke til hva andre har på i begravelse om det ikke er veldig veldig oppsiktsvekkende. Nå er vi av nærmeste familie til avdøde, derfor synes jeg det er viktig å være passende kledd.

Men nå er klærne i orden - rene og nystrøket.

Blir mørke klær på mannen min, meg og datteren. Junior har mørk penbukse med skjorte, litt lys, men en pen mørk genser utenfor som han kan ta av om det blir varmt, ETTER selve begravelsen.

Takk for svar

Høres ut som du/dere har funnet en god løsning på dette. Det viktigste er jo at en føler seg "vel" med tanke på klesvalg - det er jo så uendelig mye annet tankene går til på en slik dag.

Gjest mye man lurer på
Skrevet

Kondolerer med tapet av familiemedlemmet.

Først vil jeg si at jeg synes det er kjempefint at 7-åringe også får lov til å være med. Alt for ofte holdes barna utenfor har jeg inntryk av.

Ang klærne så synes jeg du/dere kan gå i det du har skissert. Man MÅ ikke ha på seg sorte klær. Nøytrale farger går helt fint. Det viktigste er vel egentlig at de er rene og strøkne. Pentøy som er flekkete eller skrukkete er ikke pent.

Takk for svar.

Klærne er nå rene og nystrøkne. Enig i at det ikke er noe pent å pynte seg med skrukkete tøy.

Gjest mye man lurer på
Skrevet

Synes planen din høres greit ut :)

Takk for svar.

Gjest mye man lurer på
Skrevet

Jeg ville gått i litt mørke klær. Samme om det er tettsittende og utringet.

Ville latt jenta bestemme selv, det er sikkert belastning nok, om ikke man krangle om hva slags klær man skal ha på i en times tis. På denne årstiden har du som regel ei jakke også over.

Håper dagen går greit for dere alle. *klem*

''Ville latt jenta bestemme selv, det er sikkert belastning nok, om ikke man krangle om hva slags klær man skal ha på i en times tis. På denne årstiden har du som regel ei jakke også over.''

Takk for svar - og noen krangel om klær i slike situasjoner er ikke å foretrekke. Hun hadde vært ute og handlet i går, kjøpte seg mørk pen dressbukse og mørk topp til, uten utringning. Så hun ble så fin så. Var også viktig for henne å kle seg riktig til denne anledningen.

Gjest mye man lurer på
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1237820653' post='4118437]

Hvit skjorte under jakke går greit. Bukse/jakke/skjørt = grå/brun/svart. Topper/overdeler = ikke mønster i skarpe farger/fargesprakende.

Jeg stusset litt på min oppmerksomhetskrevende nabo (over 50 år by the way) som stilte i helhvitt og noe utfordrende i sin egen mors begravelse. Men hun vil være snakkis...

Takk for svar.

Gjest mye man lurer på
Skrevet

Liberalt og liberalt, har inntrykk av at folk går i "mye rart" nå for tiden.

Selv så kjører jeg den "gamle stilen". Synes det er det mest korrekte.

Det blir da klær i brunt eller sort, anstendig tøy (ikke utringninger over hode) Kan bruke lys skjorte i mørkt tøy hvis ikke jeg bruker hele drakter el, pene vanlige sko eller støvletter. Altså rene, pene litt elegante klær og sko, men som ikke skiller seg veldig ut av mengden

Dessuten kjører jeg aldri løst hår. Har lengde og setter alltid opp håret.

Men jeg har veldig respekt for gravferd og sorgen rundt dette.

Slik sett så kjører jeg aldri forbi en gravlund med høy musikk i bilen og vinduene åpne heller, slår alltid av slik lyd slik at de som går rundt gravene til sine kjære ikke blir "forstyrret". (de blir jo sikkert ikke det men, det skader ikke å viser hensyn heller mer enn mindre)

Utrigninger, skjærende farger på tøy, masse glorete smykker etc gjør seg absorlutt ikke i en gravferd synes nå jeg i allefall.

Er nok litt gammeldags selv når det gjelder dette med begravelse.

Men nå har vi klærne klare alle sammen - godt å ha det i tide, så man slipper å stresse med dette rett før.

Det er ikke mange dagene siden jeg kjørte i sentrum, da var det et gravfølge ute og kjørte. Fraktet vel kisten fra sykehuset til gravlund vil jeg tro. Og da stopper man naturlig nok for å slippe fram hele gravfølget, det var 5 biler etter begravelsesbilen. Men alle gjør tydeligvis ikke det, var noen som hadde så dårlig tid at de kjørte mellom og splittet følget. Slikt blir jeg irritert over å se. Kjente det nesten kokte i meg.

Takk for svar

Gjest Bedre å tone ned enn opp
Skrevet

Er nok litt gammeldags selv når det gjelder dette med begravelse.

Men nå har vi klærne klare alle sammen - godt å ha det i tide, så man slipper å stresse med dette rett før.

Det er ikke mange dagene siden jeg kjørte i sentrum, da var det et gravfølge ute og kjørte. Fraktet vel kisten fra sykehuset til gravlund vil jeg tro. Og da stopper man naturlig nok for å slippe fram hele gravfølget, det var 5 biler etter begravelsesbilen. Men alle gjør tydeligvis ikke det, var noen som hadde så dårlig tid at de kjørte mellom og splittet følget. Slikt blir jeg irritert over å se. Kjente det nesten kokte i meg.

Takk for svar

Ja, dette med å ikke respektere gravfølge er utrolig trist.

Selv så bremser jeg ned og evnt.. stopper for å vise min respekt.

Det var en ganske tøff opplevelse da vi kjørte to av familiens nyfødte i slikt følge og det var flere bilder som kjørte mellom og splittet gravfølget vårt.

At det går ann å ha så liten respekt.

Gjest mora2
Skrevet

''Ville latt jenta bestemme selv, det er sikkert belastning nok, om ikke man krangle om hva slags klær man skal ha på i en times tis. På denne årstiden har du som regel ei jakke også over.''

Takk for svar - og noen krangel om klær i slike situasjoner er ikke å foretrekke. Hun hadde vært ute og handlet i går, kjøpte seg mørk pen dressbukse og mørk topp til, uten utringning. Så hun ble så fin så. Var også viktig for henne å kle seg riktig til denne anledningen.

Det hørtes jo bra ut.

Håper alt går bra for dere. Ikke bare i begravelsen, men også når hverdagen kommer.

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...