Gå til innhold

Rehabiliterinspenger for statsansatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som vet om man helt sikkert får et tillegg fra Statens Pensjonskasse når man går over på rehabiliteringspenger etter å ha vært sykemeldt ett år? Jeg har forstått at jeg helt sikkert får 66% av det jeg har utbetalt i dag, men lurer på om det kan bli mer. Jeg har jobbet i staten i 6 år.

Jeg lurer også på om det er "vanskelig" å gå over fra sykepenger til rehabiliteringspenger for personer med psykiske lidelser. Jeg er redd for at legen og jobben vil prøve å presse meg tilbake på jobb før jeg er klar for det. Det er fortsatt flere mnd til jeg har vært sykemeldt ett år, men jeg har allerede begynt å grue meg i tillfelle jeg ikke får "lov" til å gå over på rehabiliteringspenger.

Skrevet

Arbeidsgiver ksn ikke nekte deg å gå over på rehabiliteringspenger. I staten har du rett til 1 års ulønnet perimisjon etter opphør av sykepenger.

Hvis legen din mener du er frisk nok til å prøve deg i jobb kan du søke om avventende uførepensjon, det vil si at du prøver deg litt i jobb for åse om du er istand til å jobbe. Går det ikke får du midlertidig uførepensjon.

Så vidt jeg vet får du ikke tillegg fra SPK men du må alikevel søke dem om uførepensjon, så samordner de med NAV.

tveita1365380780
Skrevet

Arbeidsgiver ksn ikke nekte deg å gå over på rehabiliteringspenger. I staten har du rett til 1 års ulønnet perimisjon etter opphør av sykepenger.

Hvis legen din mener du er frisk nok til å prøve deg i jobb kan du søke om avventende uførepensjon, det vil si at du prøver deg litt i jobb for åse om du er istand til å jobbe. Går det ikke får du midlertidig uførepensjon.

Så vidt jeg vet får du ikke tillegg fra SPK men du må alikevel søke dem om uførepensjon, så samordner de med NAV.

Du trenger ikke å søke til NAV hvis du er medlem av pensjonskassen,men du får utbetalingen gjennom NAV

Skrevet