Gå til innhold

Rehabiliterinspenger for statsansatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som vet om man helt sikkert får et tillegg fra Statens Pensjonskasse når man går over på rehabiliteringspenger etter å ha vært sykemeldt ett år? Jeg har forstått at jeg helt sikkert får 66% av det jeg har utbetalt i dag, men lurer på om det kan bli mer. Jeg har jobbet i staten i 6 år.

Jeg lurer også på om det er "vanskelig" å gå over fra sykepenger til rehabiliteringspenger for personer med psykiske lidelser. Jeg er redd for at legen og jobben vil prøve å presse meg tilbake på jobb før jeg er klar for det. Det er fortsatt flere mnd til jeg har vært sykemeldt ett år, men jeg har allerede begynt å grue meg i tillfelle jeg ikke får "lov" til å gå over på rehabiliteringspenger.

Skrevet

Arbeidsgiver ksn ikke nekte deg å gå over på rehabiliteringspenger. I staten har du rett til 1 års ulønnet perimisjon etter opphør av sykepenger.

Hvis legen din mener du er frisk nok til å prøve deg i jobb kan du søke om avventende uførepensjon, det vil si at du prøver deg litt i jobb for åse om du er istand til å jobbe. Går det ikke får du midlertidig uførepensjon.

Så vidt jeg vet får du ikke tillegg fra SPK men du må alikevel søke dem om uførepensjon, så samordner de med NAV.

tveita1365380780
Skrevet

Arbeidsgiver ksn ikke nekte deg å gå over på rehabiliteringspenger. I staten har du rett til 1 års ulønnet perimisjon etter opphør av sykepenger.

Hvis legen din mener du er frisk nok til å prøve deg i jobb kan du søke om avventende uførepensjon, det vil si at du prøver deg litt i jobb for åse om du er istand til å jobbe. Går det ikke får du midlertidig uførepensjon.

Så vidt jeg vet får du ikke tillegg fra SPK men du må alikevel søke dem om uførepensjon, så samordner de med NAV.

Du trenger ikke å søke til NAV hvis du er medlem av pensjonskassen,men du får utbetalingen gjennom NAV

Skrevet

Du trenger ikke å søke til NAV hvis du er medlem av pensjonskassen,men du får utbetalingen gjennom NAV

Jeg måtte søke både NAV og pensjonskassen, det var klar beskjed fra pensjonskassen. Har styrt noe veldig emd å samle inn all dokumentasjon som kreves begge steder.

tveita1365380780
Skrevet

Jeg måtte søke både NAV og pensjonskassen, det var klar beskjed fra pensjonskassen. Har styrt noe veldig emd å samle inn all dokumentasjon som kreves begge steder.

Da er det nye regler. Jeg har i tre år kun søkt pensjonskassen. Ulempen med å få det gjennom pensjonskassen er at du må søke hvert år. Men da slipper du å gå via NAV. Der må du være frisk for å orke alt maset.

Gjest du må søke
Skrevet

Mannen min jobber i Trondheim kommune og har vært sykemeldt i 1 år.Nå får han rehab penger fra nav og litt fra kommunens pensjonskasse hver mnd.Han fikk brev med søknadsskjema fra dem når han gikk over på rehab.Hadde dem ikke sendt det brevet så hadde han ikke vist at han hadde krav på det

• 5 måneder senere...
Skrevet

Hei. Når du er statsansatt og går på rehabiliteringspenger får du utbetalt det overskytende mellom nav-trygd og 66% av lønnen fra Spk. Du må søke begge steder, og så samordnes trygdene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...