Gå til innhold

hvilket brød anbefaler dere til de minste?

Gjest Trenger brødtips

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger brødtips

vesla mi på ca. et år har nettopp begynt å spise brød, det blir mer leking enn spising og hun tar mye i munnen og spytter ut igjen... noe går ned og det meste ikke.

Er i tvil om hva slags brød jeg skal velge.

Det skal ikke være for mye salt i det osv.

vil ikke la henne tygge skorper ennå før jeg ser hun takler å spise skikkelig, noe jeg mener hun ikke gjør helt ennå.

Hva slags brød ville dere valgt, spesielt merke? Skulle selvsagt helst bakt selv, men pga full jobb rekker jeg det bare ikke, og i helgene liker jeg å slappe av... dessuten har jeg 10 tommeltotter hva brødbaking angår ;-)

helsesøster mente jeg burde velge grovest mulig,

men jeg har hørt de da ofte tar ut frøene og ikke vil spise? Samtidig skal det ikke være for fint for da samler det seg opp til en hard ball i ganen som de ka nfå i halsen og få dårlig fordøyelse osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Vi ga all slags brød til våre da de var i den alderen, men antakelig er det beste om du kunne kjøpe brød på f.eks. Helios, om du ikke baker selv. Evt. kan du jo spørre på bakeren om de har brød med redusert saltinnhold.

Det kan jo selvfølgelig også være greit å unngå brød med mye store korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

I begynnelsen har vi brukt halvgrovt brød uten store frø. Altså ting med omtrent samme konsistens som kneipp, men med litt mer næringsinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine små fikk det brødet vi hadde - og vi bruker bare grovt brød. Valgte ikke de med mye og store korn i.

Josefine-brødet er jo grovt og uten hele korn.

Helkorn-brød behøver absolutt ikke være grove brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig grove brød uten hele korn. Let litt, så finner du sikkert noe som er greit.

Ang. skorper så gav jeg skalker (som jo er bare skorper) fra snuppa var ganske lita (før ho kunne sitte). Da gnagde ho i vei. Det var aldri noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bare gitt det vi selv har hatt, uten å tenke at de små trenger noe helt spesielt brød...? De med størst korn i trenger man jo ikke velge, men hvis man ellers spiser helt vanlige grove norske hverdagsbrød så er det vel akkurat det ungene bør lære seg å like også. Tror det er bare greit å variere litt også, så lærer de fra begynnelsen av at brød er ikke bare én smak eller konsistens.

Ang skorper så pleier vel de små bare like å ha litt å gnage på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette var noe jeg aldri stressa med :-) Jeg gav ungene det brøvet vi hadde i huset - som regelt et som heter "Grovbrød" (ganske enkelt), som i realiteten sikkert er halvgrovt, ikke grovt. Brødet var uten hele korn.

Ungene mine elsket å gnage på skorpa, spesielt i forbindelse med at tennene klødde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte "vanlig brød" - tok ingen spesielle hensyn utover å la være å kjøpe helkornbrød samt brød med alskens hele frø i. Grovt brød av sammalt korn av ymse typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spiste aldri noen annet brød enn det vi spiste. Vanlig brød uten for store korn i. Skorper var knall mot kløende gommer og det er godt å gnage på så det er ingen grunn til ikke å gi skorper. Skjær dem gjerne av og gi dem ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøh.... Bør man mene noe om det? Mine barn har fått det brødet vi tilfeldigvis har hatt i huset. Det har stort sett vært en eller annen variant av grovbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Dette ville jeg ikke tenkt mye på. Gi henne det brødet dere til enhver tid har, og utvikler det seg slik at hun _absolutt_ ikke vil ha brødmat så kan dere evt prøve dere fram - men selv ikke da trenger det å handle om brødtype. Jr nektet å svelge brød, og dyttet innpå bit etter bit som tilslutt bare ble en diger klump oppi ganen. Det viste seg at han hadde gedigne mandler og vondt for å svelge, så etter operasjon gled også brød ned som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Vita hjertego er sunt og godt grovt brød uten så mye kjerner og frø. Lillemannen vår har spist brød med fuglefrø og skorper siden han var et halvt år, det går unna det. Hvis han tar for mye spytter han det bare ut igjen. Men det er sikkert greit å starte med bittesmå biter uten noe kjerner eller frø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

''helsesøster mente jeg burde velge grovest mulig, men jeg har hørt de da ofte tar ut frøene og ikke vil spise?''

Det er ikke noe unger gjør rent instinktivt, altså, på linje med å puste, liksom. :-)

Mine har spist brød fra de var 6-7 måneder gamle (ikke noe til grøtunger, nei), og bare hjemmebakt. Med både solsikkefrø og linfrø og helkorn - og poteter i. Så det kan gå riktig bra, det.

(Og brødbaking - det passer supert med å slappe av i helgene. Brødene gjør seg stort sett selv, du bare blander og baker ut - og setter inn og tar ut av ovnen. Resten handler om å vente. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebakt grovbrød som resten av familien - tror barn venner seg til det meste og jo mer mat som resten av familien jo bedre har alltid vært min filosofi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''helsesøster mente jeg burde velge grovest mulig, men jeg har hørt de da ofte tar ut frøene og ikke vil spise?''

Det er ikke noe unger gjør rent instinktivt, altså, på linje med å puste, liksom. :-)

Mine har spist brød fra de var 6-7 måneder gamle (ikke noe til grøtunger, nei), og bare hjemmebakt. Med både solsikkefrø og linfrø og helkorn - og poteter i. Så det kan gå riktig bra, det.

(Og brødbaking - det passer supert med å slappe av i helgene. Brødene gjør seg stort sett selv, du bare blander og baker ut - og setter inn og tar ut av ovnen. Resten handler om å vente. :-))

Poteter? Det hørtes fornuftig ut!

Har du oppskrift, eller kanskje ei ca-oppskrift til meg? *smile pent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Klart jeg har oppskrift! :-)

Kvelden før baking:

1 liter kefir helles i en bolle

Tilsett:

1-2 dl helkorn

1-2 dl kli

1-2 dl linfrø

1-2 dl havregryn

La blandingen stå på benken natta over.

Bakedag:

Hell "kefirguffa" over i bakebollen

Tilsett:

1,5 pakke tørrgjær

ca. 6 ss olje

2-3 kokte, finhakkede poteter

3-4 ts salt

1-2 dl lunkent vann

1-2 dl solsikkefrø

2 ts sukker

1/2-1 pose grovbakst

Hvetemel til passe deig

Heves til ca. dobbel størrelse.

Bak ut 3 brød og legg dem i former (3-liters?).

Etterhev i ca. 45 minutter.

Før steking: Pensle brødene med vann eller melk, og strø sesamfrø på toppen.

Stekes i 45 minutter på 175 grader (varmluftsovn).

NB! Jeg bruker ikke mål på helkorn og slikt, jeg bare kaster oppi noe. Målene har jeg skrevet ned for å gi en ca-indikasjon.

Vær obs! - har du begynt å bake disse, må du fortsette, de er nemlig vanedannenede. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hm... Den ble jo ikke så veldig leselig, da, siden det ikke er doble linjeskift.

Hvis du vil ha den tilsendt på mail, så send meg en mail på [email protected].

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...