Katt-ja Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ja, hva som er sikrest kan jo være ullent, MEN man skulle tro det fantes klare regler over hva som er lov/ikke lov. Det er sant :-) Men det viktigste for oss er jo hva som er sikrest,- ikke hvorvidt man kan få en bot... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Det er sant :-) Men det viktigste for oss er jo hva som er sikrest,- ikke hvorvidt man kan få en bot... Tja. Ikke nødvendigvis helt enig der. Det er mye enklere å fortelle en 10 eller 11-åring at slik er loven. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Tja. Ikke nødvendigvis helt enig der. Det er mye enklere å fortelle en 10 eller 11-åring at slik er loven. '' Det er mye enklere å fortelle en 10 eller 11-åring at slik er loven.'' Så fort man glemmer ;-) Glemte hele den problemstillingen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Så får vi se om de svarer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/ Her er mitt bidrag : ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Den eneste regelen som gjelder på dette feltet er, så vidt jeg vet, den forskriften som er linket til under. Da den kom husker jeg at Trygg Trafikk var kritisk til at den ikke også forbød barn under 12 år/140 cm å sitte foran med kollisjonspute. Det eneste som er regulert er at det ikke er lov å ha bakovervendt barnestol foran med kollisjonspute. Det er en grunn til at de fleste biler har kollisjonspute foran og ikke i baksetet, nemlig at det som regel er lengre frem til forsetet slik at man ikke slår hodet ved en kollisjon på samme måte som når man sitter i forsetet. Kollisjonsputene blåses opp med en voldsom fart og kraft og kan skade små kropper under selve oppblåsningen. Derfor er det tryggest å ha barna i baksetet. Det er dessuten generelt tryggere å sitte i baksetet enn i forsetet, uten sikkerhetsbelte er det 25% tryggere bak, med sikkerhetsbelte er det 15% tryggere bak (da er ikke kollisjonspute tatt med i beregningen). Min 11-åring er over 140 cm, men sitter alltid i baksetet. Han har kamerater som får lov å sitte i forsetet hos sine foreldre, da får de det også hos meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/ Her er mitt bidrag : ) Du er tydeligvis den flinkeste til å lete. Dette var jo klart. De BØR ikke sitte der p.g.a. faren, men det er ingen lov som forbyr det. Tusen takk:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hei, Jeg sendte spørsmål om dette til Trygg Trafikk for noen år siden, og da var spørsmålet om man kunne ha en unge på 8,5 år i forsetet bare fordi han var over 140 cm, eller om man også skulle ta hensyn til alder, spedbygdhet osv. Til dette fikk jeg følgende svar: ''Den generelle anbefalingen er 140 cm, men i den grad vi bruker alder sier vi ca 10 år, så kanskje kan det være greit å vente en stund til, når han som du sier er spedbygd, men lang. Hvis han sitter foran med airbag er det også fornuftig å passe på å skyve setet godt bakover, så han ikke sitter for nær airbagen. Som du sier er baksetet å foretrekke. '' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Den eneste regelen som gjelder på dette feltet er, så vidt jeg vet, den forskriften som er linket til under. Da den kom husker jeg at Trygg Trafikk var kritisk til at den ikke også forbød barn under 12 år/140 cm å sitte foran med kollisjonspute. Det eneste som er regulert er at det ikke er lov å ha bakovervendt barnestol foran med kollisjonspute. Det er en grunn til at de fleste biler har kollisjonspute foran og ikke i baksetet, nemlig at det som regel er lengre frem til forsetet slik at man ikke slår hodet ved en kollisjon på samme måte som når man sitter i forsetet. Kollisjonsputene blåses opp med en voldsom fart og kraft og kan skade små kropper under selve oppblåsningen. Derfor er det tryggest å ha barna i baksetet. Det er dessuten generelt tryggere å sitte i baksetet enn i forsetet, uten sikkerhetsbelte er det 25% tryggere bak, med sikkerhetsbelte er det 15% tryggere bak (da er ikke kollisjonspute tatt med i beregningen). Min 11-åring er over 140 cm, men sitter alltid i baksetet. Han har kamerater som får lov å sitte i forsetet hos sine foreldre, da får de det også hos meg. ''under 12 år/140 cm '' Sikker på at det ikke var under 10 år? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Tja. Ikke nødvendigvis helt enig der. Det er mye enklere å fortelle en 10 eller 11-åring at slik er loven. Det kan du jo gjøre lell! ;-) Med mindre de selv går på nettet og søker seg fram for å sjekke om du juger eller ikke;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/ Her er mitt bidrag : ) Min datter blir 12 til sommeren. Hun er ca 153 cm høy og straks 40 kg. Aner du om det da er forsvarlig at hun sitter foran, uten bilpute og med airbag (stolen helt bak)? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 ''under 12 år/140 cm '' Sikker på at det ikke var under 10 år? Jeg synes å huske det, men sikker er jeg ikke. Det er jo nesten tre år siden den forskriften kom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min datter blir 12 til sommeren. Hun er ca 153 cm høy og straks 40 kg. Aner du om det da er forsvarlig at hun sitter foran, uten bilpute og med airbag (stolen helt bak)? Jeg hadde uten å blunke plasserte henne foran uten pute. ) Hun er lengre enn meg jo! Riktignok en del kilo lettere, men likevel - 0,5 cm høyere! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg synes å huske det, men sikker er jeg ikke. Det er jo nesten tre år siden den forskriften kom. Se mitt svar til Speak ovenfor med info fra Trygg Trafikk om dette (ca 3 år gml). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min datter blir 12 til sommeren. Hun er ca 153 cm høy og straks 40 kg. Aner du om det da er forsvarlig at hun sitter foran, uten bilpute og med airbag (stolen helt bak)? Jeg har min nesten 12-åring i framsetet innimellom. Han er nå kanskje rundt 157 cm høy og nesten 40 kg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Hei, Jeg sendte spørsmål om dette til Trygg Trafikk for noen år siden, og da var spørsmålet om man kunne ha en unge på 8,5 år i forsetet bare fordi han var over 140 cm, eller om man også skulle ta hensyn til alder, spedbygdhet osv. Til dette fikk jeg følgende svar: ''Den generelle anbefalingen er 140 cm, men i den grad vi bruker alder sier vi ca 10 år, så kanskje kan det være greit å vente en stund til, når han som du sier er spedbygd, men lang. Hvis han sitter foran med airbag er det også fornuftig å passe på å skyve setet godt bakover, så han ikke sitter for nær airbagen. Som du sier er baksetet å foretrekke. '' De fleste 10-åringer er vel 140 cm. (unntatt min lille knøtt) Takk for info:-) Jeg holder henne uansett bak en liten stund til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Det kan du jo gjøre lell! ;-) Med mindre de selv går på nettet og søker seg fram for å sjekke om du juger eller ikke;-) Ho søker opp det meste. Men fram til nå har jeg bare sagt at slik er reglene. Men ho synes jo at det er urettferdig at "alle andre" sitter foran. Og jeg ser jo at det stemmer også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg hadde uten å blunke plasserte henne foran uten pute. ) Hun er lengre enn meg jo! Riktignok en del kilo lettere, men likevel - 0,5 cm høyere! Okei, jeg stoler på deg når det gjelder bilsikring Hun har faktisk sittet foran uten pute en god stund nå, men etter å ha lest denne tråden igår, ombestemte jeg meg. Det ble litt surmuling om overnervøse mødre når jeg i dag tidlig forkynte at det ble baksetet på henne igjen Hun er jo ganske høy nå, om enn litt vel lett...Men jo mer jeg leser her, jo mer tenker jeg at hun iallefall har høyden på sin side! Hun har vokst ca 10-15 cm de siste mnd, så det skjer endel endringer mht bilsikring 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ho søker opp det meste. Men fram til nå har jeg bare sagt at slik er reglene. Men ho synes jo at det er urettferdig at "alle andre" sitter foran. Og jeg ser jo at det stemmer også. Det er nok kanskje tryggest at du heller argumenterer om at slik har _dere_ bestemt at det skal være! ;-) For hvis hun tror at "alle andre" bryter loven og snakker om det, kan det jo hende at hun får høre noe annet fra dette hold. Min 11 (snart 12)-åring sitter i forsetet av og til, og hadde noen av hans venner med påståelig mine sagt at jeg derved bryter loven, så hadde jeg tenkt mer på signaleffekten overfor mitt eget barn enn overfor denne vennen, ja, og glatt sagt fra at dette er fullt lovlig men at foreldre står fritt i å bestemme om deres barn skal få lov eller ikke;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg har min nesten 12-åring i framsetet innimellom. Han er nå kanskje rundt 157 cm høy og nesten 40 kg. Ok, det blir omtrent som hos oss. Datteren min sitter foran når bare en av oss voksne er med i bilen. Jeg ble usikker etter å ha lest tråden her igår kveld, men tror jeg føler meg rimelig trygg på at hun iallefall er lang nok for å sitte foran nå. Men du..er sønnen din fryktelig tynn? Datra mi er rikelig tynn nok, men lavere enn din og med omtrent samme vekt. Måtte bare spørre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.