Lillemus Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 De fleste 10-åringer er vel 140 cm. (unntatt min lille knøtt) Takk for info:-) Jeg holder henne uansett bak en liten stund til. Min lille strek på 10 1/2 år har akkurat nådd 140 cm, men han har laaaangt igjen til 40 kg ja, først må han nå 30... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ok, det blir omtrent som hos oss. Datteren min sitter foran når bare en av oss voksne er med i bilen. Jeg ble usikker etter å ha lest tråden her igår kveld, men tror jeg føler meg rimelig trygg på at hun iallefall er lang nok for å sitte foran nå. Men du..er sønnen din fryktelig tynn? Datra mi er rikelig tynn nok, men lavere enn din og med omtrent samme vekt. Måtte bare spørre Ja, men han er ganske smal type, så han ser ikke mager ut. Det er ikke slik at ribbein og slikt stikker ut...,-) Men han har ikke et gram ekstra fett på kroppen, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Se mitt svar til Speak ovenfor med info fra Trygg Trafikk om dette (ca 3 år gml). Ja, det er godt mulig jeg husker feil eller har blandet med noe annet jeg har lest. Når du nevner det, tror jeg at jeg stilte et lignende spørsmål til Trygg Trafikk selv, men jeg finner ikke igjen den e-posten, den har nok blitt slettet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ja, men han er ganske smal type, så han ser ikke mager ut. Det er ikke slik at ribbein og slikt stikker ut...,-) Men han har ikke et gram ekstra fett på kroppen, da. Omtrent som datra mi. Hun er heller ikke mager og begynner å få former. Jeg vil tro vekta vil gå opp mer de neste par årene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Omtrent som datra mi. Hun er heller ikke mager og begynner å få former. Jeg vil tro vekta vil gå opp mer de neste par årene. Ja, det får man jo håpe:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Min lille strek på 10 1/2 år har akkurat nådd 140 cm, men han har laaaangt igjen til 40 kg ja, først må han nå 30... 40 kilo. Ja, det ser jeg nesten ikke for meg at ho noen gang kommer til. Straks 10 år og runder vel snart 25 kilo.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 40 kilo. Ja, det ser jeg nesten ikke for meg at ho noen gang kommer til. Straks 10 år og runder vel snart 25 kilo.... Min er 10 1/2 år og har nettopp rundet 29 kg... Så med 141 cm (han påstår det selv i alle fall!) er han ikke akkurat rund kan man si. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Min er 10 1/2 år og har nettopp rundet 29 kg... Så med 141 cm (han påstår det selv i alle fall!) er han ikke akkurat rund kan man si. Nei, han er nok ikke det. 4 kilo ekstra på 11 cm. Men det er nok enklere for barna enn å ha mange kilo for mye:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Nei, han er nok ikke det. 4 kilo ekstra på 11 cm. Men det er nok enklere for barna enn å ha mange kilo for mye:-) Det er ikke forbud mot å ha barn i forsetet enten du har kollisjonspute på høyresiden eller ikke. Det som ikke er tillatt er å ha bakovormontert barnestol i forsete hvor det er kollisjonspute montert på passasjerplass. Trygg Trafikk anbefaler med støtte fra helsemyndighetene og bilprodusentene at barn under 150 cm ikke sitter foran der det er kollisjonspute. Dette skyldes at kollisjonsputen er konstruert for voksne og dermed kan skade barnet pga. treffhøyde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Det er ikke forbud mot å ha barn i forsetet enten du har kollisjonspute på høyresiden eller ikke. Det som ikke er tillatt er å ha bakovormontert barnestol i forsete hvor det er kollisjonspute montert på passasjerplass. Trygg Trafikk anbefaler med støtte fra helsemyndighetene og bilprodusentene at barn under 150 cm ikke sitter foran der det er kollisjonspute. Dette skyldes at kollisjonsputen er konstruert for voksne og dermed kan skade barnet pga. treffhøyde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Det er nok kanskje tryggest at du heller argumenterer om at slik har _dere_ bestemt at det skal være! ;-) For hvis hun tror at "alle andre" bryter loven og snakker om det, kan det jo hende at hun får høre noe annet fra dette hold. Min 11 (snart 12)-åring sitter i forsetet av og til, og hadde noen av hans venner med påståelig mine sagt at jeg derved bryter loven, så hadde jeg tenkt mer på signaleffekten overfor mitt eget barn enn overfor denne vennen, ja, og glatt sagt fra at dette er fullt lovlig men at foreldre står fritt i å bestemme om deres barn skal få lov eller ikke;-) Jeg får gå på at dette er det som blir anbefalt, og som er det tryggeste. Og at jeg selvsagt vil gjøre det som er tryggest for henne ettersom jeg er så glad i henne:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg får gå på at dette er det som blir anbefalt, og som er det tryggeste. Og at jeg selvsagt vil gjøre det som er tryggest for henne ettersom jeg er så glad i henne:-) Jeg skjønner det slik at hun er under 150 cm? Isåfall er jo det et godt argument mht at "alle andre" får lov - det _kan_ jo hende at de er over 150 cm;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest og det er helt sant Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min datter blir 12 til sommeren. Hun er ca 153 cm høy og straks 40 kg. Aner du om det da er forsvarlig at hun sitter foran, uten bilpute og med airbag (stolen helt bak)? Jeg har en mor som er 153 cm og ca 50 kilo. Hun får nesten alltid lov å sitte i fremsetet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg har en mor som er 153 cm og ca 50 kilo. Hun får nesten alltid lov å sitte i fremsetet Hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg har en mor som er 153 cm og ca 50 kilo. Hun får nesten alltid lov å sitte i fremsetet Oi oi oi! Intet svigermor-sete der i gården, altså! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min lille strek på 10 1/2 år har akkurat nådd 140 cm, men han har laaaangt igjen til 40 kg ja, først må han nå 30... min 14 åring er 39 kg! skal de være ca 40 kg når de er 10 år? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 min 14 åring er 39 kg! skal de være ca 40 kg når de er 10 år? Det er vel ikke mange 10-åringer som er 40 kg - eller? Her er en tabell med "Højde og vægt i tabel beregnet ud fra ældre skandinavisk undersøgelse. Bemærk at børnene siden da generelt er blevet lidt højere og tungere." Selv med dette forbeholdet samt forbeholdet i tabellen om at vekten i puberteten kan variere veldig, fremgår det at 39 kilo er en stor 11-åring eller en liten 15-åring (gutt). http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/drengevaeksttabel.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 min 14 åring er 39 kg! skal de være ca 40 kg når de er 10 år? Alt etter høyden er normalvekt for en gutt på 14 år 35-63 kg, for jenter er tallene 38-59,5 kg ifølge nettdoktor.no. http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gutterveksttabell.php http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Alt etter høyden er normalvekt for en gutt på 14 år 35-63 kg, for jenter er tallene 38-59,5 kg ifølge nettdoktor.no. http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gutterveksttabell.php http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php Rart at intervallet er større for gutter enn for jenter. Kanskje det skyldes at de ofte er senere utviklet enn jenter og at det derfor fortsatt er en del tynne, slåpne gutter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Rart at intervallet er større for gutter enn for jenter. Kanskje det skyldes at de ofte er senere utviklet enn jenter og at det derfor fortsatt er en del tynne, slåpne gutter? Sikkert, noen gutter ser jo ut som de går i barneskolen til de begynner på vgs omtrent. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.