Gjest ottos-mamma Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Sønnen min på 15 har ikke lyst til å bli med på familiebesøk i helga. Vi bor på landet med nesten en mil til nærmeste tettsted, vi har naboer og folk som bor i sokkelen. Nå skal han jo på hybel til høsten, videregående. Han mener selv han kan greie å være alene hele helga. Jeg kan avtale med f.eks. leieboerne at de ringer hvis det blir bråk her, selv om jeg ikke tror han planlegger noe fest. Spesielt siden jeg har sagt at jeg kommer til å be slektninger om å se innom han i løpet av helga. Er jeg uansvarlig hvis jeg reiser 20 mil unna og lar han styre hjemme alene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malu Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det er klart det går ! Forutsatt at han er en fornuftig 15-åring, og du ikke har noen "dårlig magefølelse" rundt dette. Med familie/naboer som er informert ser jeg ingen problemer med dette. - som du sier - snart flytter han på hybel og må klare mye mer selv.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Nei, absolutt ikke - siden du stoler på ham og har sagt fra til noen voksne slik du beskriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Nei guri malla, bare reis! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Nei,- det høres jo ikke uansvarlig ut... En annen ting er at du antageligvis kommer til å ha en gnagende følelse i magen,- og pepre ham med sms'er hvor du spør om det går bra ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest florentine Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 La han være alene, men la han vite at naboer følger med. Kos deg og ikke tenk for mye på han i helgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 ."Nå skal han jo på hybel til høsten, videregående. Han mener selv han kan greie å være alene hele helga." Hvordan skal gutten kunne flytte på hybel til høsten om 5 mnd, hvis hanikke kan være alene hjemme i 2 dager? "Jeg kan avtale med f.eks. leieboerne at de ringer hvis det blir bråk her, selv om jeg ikke tror han planlegger noe fest. Spesielt siden jeg har sagt at jeg kommer til å be slektninger om å se innom han i løpet av helga." Hvordan blir det når gutten flyttet på hybel, skal du da be slektninger om å stikke innom annenhver dag for å sjekke hvordan han har det? "Er jeg uansvarlig hvis jeg reiser 20 mil unna og lar han styre hjemme alene?" NEI, det er du ikke!! Beklager hvis jeg virker ufin her, men jeg syns du virker som en overbeskyttende hønemor her. Så sant gutten er en normalt oppegående 15-åring klarer han fint å være alene et par dager. Antagelig kommer han til å syns at det er deilig å være litt alene, og kunne kose seg med dataspill og pizza uten at mor kommer og maser om leggetider og usunne måltider! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 ."Nå skal han jo på hybel til høsten, videregående. Han mener selv han kan greie å være alene hele helga." Hvordan skal gutten kunne flytte på hybel til høsten om 5 mnd, hvis hanikke kan være alene hjemme i 2 dager? "Jeg kan avtale med f.eks. leieboerne at de ringer hvis det blir bråk her, selv om jeg ikke tror han planlegger noe fest. Spesielt siden jeg har sagt at jeg kommer til å be slektninger om å se innom han i løpet av helga." Hvordan blir det når gutten flyttet på hybel, skal du da be slektninger om å stikke innom annenhver dag for å sjekke hvordan han har det? "Er jeg uansvarlig hvis jeg reiser 20 mil unna og lar han styre hjemme alene?" NEI, det er du ikke!! Beklager hvis jeg virker ufin her, men jeg syns du virker som en overbeskyttende hønemor her. Så sant gutten er en normalt oppegående 15-åring klarer han fint å være alene et par dager. Antagelig kommer han til å syns at det er deilig å være litt alene, og kunne kose seg med dataspill og pizza uten at mor kommer og maser om leggetider og usunne måltider! Det står i mødres jobdescription at de skal være overbeskyttende hønemødre - i alle fall i tankene - og så får man prøve å redusere det til beskyttende i praksis :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nabo`n Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Nabo`ne våre dro på hytta en hel helg, ca 1/2 times biltur unna, lot 12 åringene (tvillinger) være hjemme aleine. Neida, det er ikke langt å kjøre, MEN foreldrene er veldig glad i en dram, aldri en helg uten en eller ti drammer, selv med barna der, så om noe hadde skjedd hjemme, så måtte de først få tak i taxi evt. kjørt i fylla hjem ..... Tvillingene er av den art at de krangler ofte, gutten er litt pysete av seg, så han liker seg ikke hjemme aleine, ..... han liker sikkert ikke å se mamma og pappa på fylla hver gang de er på hytta heller, ..... så valget var kanskje enkelt for han, å bli hjemme aleine en helg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Nabo`ne våre dro på hytta en hel helg, ca 1/2 times biltur unna, lot 12 åringene (tvillinger) være hjemme aleine. Neida, det er ikke langt å kjøre, MEN foreldrene er veldig glad i en dram, aldri en helg uten en eller ti drammer, selv med barna der, så om noe hadde skjedd hjemme, så måtte de først få tak i taxi evt. kjørt i fylla hjem ..... Tvillingene er av den art at de krangler ofte, gutten er litt pysete av seg, så han liker seg ikke hjemme aleine, ..... han liker sikkert ikke å se mamma og pappa på fylla hver gang de er på hytta heller, ..... så valget var kanskje enkelt for han, å bli hjemme aleine en helg. ÆHHH? Og hva har det med denne saken å gjøre??????? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ottos-mamma Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 ."Nå skal han jo på hybel til høsten, videregående. Han mener selv han kan greie å være alene hele helga." Hvordan skal gutten kunne flytte på hybel til høsten om 5 mnd, hvis hanikke kan være alene hjemme i 2 dager? "Jeg kan avtale med f.eks. leieboerne at de ringer hvis det blir bråk her, selv om jeg ikke tror han planlegger noe fest. Spesielt siden jeg har sagt at jeg kommer til å be slektninger om å se innom han i løpet av helga." Hvordan blir det når gutten flyttet på hybel, skal du da be slektninger om å stikke innom annenhver dag for å sjekke hvordan han har det? "Er jeg uansvarlig hvis jeg reiser 20 mil unna og lar han styre hjemme alene?" NEI, det er du ikke!! Beklager hvis jeg virker ufin her, men jeg syns du virker som en overbeskyttende hønemor her. Så sant gutten er en normalt oppegående 15-åring klarer han fint å være alene et par dager. Antagelig kommer han til å syns at det er deilig å være litt alene, og kunne kose seg med dataspill og pizza uten at mor kommer og maser om leggetider og usunne måltider! Nei jeg tror ikke at jeg er overbeskyttende hønemor. For ikke så lenge siden hadde vi foreldremøte med politi til stede, og da fikk vi høre skrekkhistorier om ungdom alene hjemme og raserte hus. Rolig ungdom ble invadert av eldre ungdom som tok seg til rette. Moralen var nærmest at man ikke skal reise fra sine håpefulle. Samtidig må jo barna få lov til å lære seg å være alene, de skal jo ut av redet snart. Politiets advarsler er jo ikke lett å glemme, så for å sikre meg at jeg ikke er helt på jordet som vurderer å la poden være alene hjemme spør jeg her. Her er ingen redd for å komme med sin oppriktige mening. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ottos-mamma Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det står i mødres jobdescription at de skal være overbeskyttende hønemødre - i alle fall i tankene - og så får man prøve å redusere det til beskyttende i praksis :-) Man forsøker i det minste å gjøre ting riktig, så både avkommet og omgivelsene er sånn passe fornøyd. Og ikke minst, at en sjøl kan leve med de valg man tar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandarin1365380635 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Nei jeg tror ikke at jeg er overbeskyttende hønemor. For ikke så lenge siden hadde vi foreldremøte med politi til stede, og da fikk vi høre skrekkhistorier om ungdom alene hjemme og raserte hus. Rolig ungdom ble invadert av eldre ungdom som tok seg til rette. Moralen var nærmest at man ikke skal reise fra sine håpefulle. Samtidig må jo barna få lov til å lære seg å være alene, de skal jo ut av redet snart. Politiets advarsler er jo ikke lett å glemme, så for å sikre meg at jeg ikke er helt på jordet som vurderer å la poden være alene hjemme spør jeg her. Her er ingen redd for å komme med sin oppriktige mening. ) Skjønner deg godt. Er i samme situasjon. Har en 15-åring, og skal bort om 3 uker fra onsdag til søndag. Har vel bestemt meg for at han skal få være hjemme alene disse dagene. Er overhodet ikke bekymret for at han ikke skal klare seg alene. Men det jeg er bekymret for er at noen får vite at han er alene, og så går jungeltelegrafen, og før han vet ordet av det så har han ikke kontroll lenger. Har sagt til han at jeg skal bort, men at han ikke trenger å fortelle noen at jeg er bortreist. At jeg ikke er hjemme trenger jo ikke bety annet enn at jeg kommer når som helst. Han har vært hjemme tidligere alene, men da har jeg ikke vært lenger unna enn at jeg kunne vært hjemme på en times tid om det skulle være noe. Det har aldri vært noe problem. Han har hatt en 2-3 kompiser som har vært og sett film, og ikke noe annet tull. Nå skal jeg til Oslo og er ca 1,5 t med fly unna, så det er ikke bare å komme seg hjem om det skulle være noe. Han har ei tante som bor ikke så langt unna oss. Skal fortelle henne at jeg reiser bort, og sier til sønnen min at hun kommer til å følge med, uten at jeg direkte ber henne om det. Det går nok bra skal du se. Vi er vel alle bekymret for våre håpefulle. Det er ikke så enkelt å slippe taket... Man er redd for at noe skal skje, og da kommer man jo til å klandre seg selv i ettertid for at man lot dem være alene. Men synes det er betryggende at ingen som har svart her hadde hatt betenkeligheter å gjøre det... Så da er det vel bare å pakke kofferten God tur!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vingla Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Det bør gå fint. Selv var jeg alene hjemme fra jeg var ca 13 år i helger osv. Det var aldri noe problem.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Streng mamma:) Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Nei jeg tror ikke at jeg er overbeskyttende hønemor. For ikke så lenge siden hadde vi foreldremøte med politi til stede, og da fikk vi høre skrekkhistorier om ungdom alene hjemme og raserte hus. Rolig ungdom ble invadert av eldre ungdom som tok seg til rette. Moralen var nærmest at man ikke skal reise fra sine håpefulle. Samtidig må jo barna få lov til å lære seg å være alene, de skal jo ut av redet snart. Politiets advarsler er jo ikke lett å glemme, så for å sikre meg at jeg ikke er helt på jordet som vurderer å la poden være alene hjemme spør jeg her. Her er ingen redd for å komme med sin oppriktige mening. ) Du har så rett! Jeg er glad for at jeg er en litt overbeskyttende hønemor jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.