Gå til innhold

Skolegutten vil ikke spise frokost.

vici

Anbefalte innlegg

Han orker ikke frokost på morgenen. Han skal gå til skolen, en 2 km lang tur og lunsjen er jo ikke før utpå dagen. Han sier han ikke har tid til å spise noe på skolen før lunsj.

Har alltid lest at frokost er dagens viktigste måltid, men hva gjør jeg når gutten sitter og spiser tre små bit av en skive på tre kvarter? Nå har det bare blitt masing pga at han må skyndte seg osv.

Hvordan er det hos dere? Hva er minimum mengde mat/frukt for en skolegutt til frokost? Han spiser som regel et par druer og et kvart eple så det er da noe. Men jeg syns liksom det er altfor lite når han står opp kl 6 og lunsjen er vel i 10.30 tiden?

Nytter ikke sende med han noe i hånden heller, kaster det bare i en busk på skoleveien.

Han får tilbud om havregryn med melk og frukt, skive, ristet brød eller yoghurt med havregryn oppi. Andre forslag som kan hjelpe tidlig på morgenen. Vi har grei tid på morgenen, men har ikke tid til å steke ferskt brød osv!

Til lunsj så spiser han 1-2 brødskiver, kanskje en yoghurt av og til, brokkolibiter, eplebiter osv. Synes liksom at han ikke spiser for mye her heller, ligger ofte noe igjen pga han fikk ikke tid til å spise opp alt sier han. (somlegutt når det gjelder mat og påkledning).

Så kreative, enkle forslag som kan friste til frokost ønskes! Hvordan gjør dere det med skolebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• morsan

5

• AneM1365380603

4

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg har heller ikke lyktes med å få mine til å spise frokost...

Et resultat (tror jeg) var at den ene av dem fikk både b-vitamin- og jern-mangel - selvsagt ikke bare pga. frokosten,- men h*n var aldri skikkelig sulten (med mindre vi hadde pizza, taco etc) - og vokste mye.

Men,- du sier dere ikke har tid til å steke fersk brød om morgenen. Hvilket vel betyr at du mistenker at han da ville ha spist mer. Hva med halvstekte rundstykker/frosne som du tar opp kvelden før? Halvstekte trenger jo bare 10 min. i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Har du snakket med han om at mat er kroppens drivstoff osv.? Hos oss fungerer gjerne fornuft og sannhet bedre enn det meste, og ungene kan gjerne gjøre ting de ikke orker hvis de vet at det er best for dem.

Noen er ikke matmennesker om morgenen, sånn er det bare, men som du sier - noe bør han spise. Du nevner ferskt brød spesielt - hjelper det å bare varme brødskiver, da, i ovnen, slik at de ligner nybakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Sønnen min var vanskelig å få i frokost tidligere. Nå har vi tv på kjøkkenet, og da spiser han en skive. Før vi fikk tv måtte jeg nesten mate han ;) Litt mat i munnen og litt drikke... Uff, så jeg dillet med han, men jeg anket litt på det slik som du gjør. Andre ganger ga jeg han en skive på veien til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine _må_ spise en brødskive eller ett knekkebrød, evt. forkostblanding om morgenen. De er ikke storspisere på den tiden av døgnet, men det klarer de å få i seg uten å bruke halve dagen. :o)

Frys ned halve brød og tin dem i microen - hos meg er de som nystekte etter 5:30 på tineprogram. Pannekaker fra gårsdagens middag er ypperlig frokost, likeså rester av tomatsuppe, pølser eller kjøttboller som varmes litt i microen. Vil han ha frukt så gi ham frukt, banan metter ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg glemte å si at han elsker pizzasmørbrød om morgenen. Brødskive med ketchup, ost og pizzakrydder, enten i microen eller i ostegrillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I perioder der ungene ikke spiser frokost gir jeg de Mini Max som jeg får kjøpt på apoteket. Det er en ernæringsdrikk som kan erstatte et måltid. Den gir litt metthetsfølense i tillegg til at de får den næringen de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feil for oss

Jeg glemte å si at han elsker pizzasmørbrød om morgenen. Brødskive med ketchup, ost og pizzakrydder, enten i microen eller i ostegrillen.

Det hørtes ut som en fetende uvane. Jeg vet at dette hadde fått mine til å spise mere, men det er ikke aktuelt å introdusere dette som alternativ frokost i vårt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det hørtes ut som en fetende uvane. Jeg vet at dette hadde fått mine til å spise mere, men det er ikke aktuelt å introdusere dette som alternativ frokost i vårt hjem.

Hva er det du mener er fetende med slike ostebrød - er det brødet, osten, pizzakrydderet eller ketchup'en?

Ville vært litt skeptisk til daglig inntak av ketchup fordi det er farlig for tennene, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er ikke mer fetende enn en skive med hvitost. Forskjellen er at osten er smelta. Ketchupen gir kanskje et par kchal mer, men jeg har aldri smør på skive med smelta ost.

Sønnen min er 143 cm og 30 kg, så jeg anker ikke akkurat på vekta ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feil for oss

Hva er det du mener er fetende med slike ostebrød - er det brødet, osten, pizzakrydderet eller ketchup'en?

Ville vært litt skeptisk til daglig inntak av ketchup fordi det er farlig for tennene, men...

Ostefettet. En kjent sak som fører til overvekt. Se på engelsmenn og amerikanere. Ost til alle måltider, kun avbrutt av smult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med 10 åringen min. Problemet hennes er at hun er så trøtt, og alt tar så lang tid. Har vi vært flinke og stått opp tidligere enn vanlig, går det bedre. Kanskje et råd hos dere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ostefettet. En kjent sak som fører til overvekt. Se på engelsmenn og amerikanere. Ost til alle måltider, kun avbrutt av smult.

Nuvel, gulost på skiva har jo vært en slager her i årtier, for ikke å si århundrer, uten at fedme har vært veldig utbredt tidligere.

Husk at ostehøvelen er en norsk oppfinnelse - i forhold til franskmenn og amerikanere er vi gniene på osten! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.. Om man bruker grovt brød og mager hvitost er det vel ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ristet brød (i brødrister) eller toast (i toastjern). Ellers kan du lage en vaffelrøre med grovt mel og steke vafler - tar heller ikke veldig lang tid dersom røra f.eks er forberedt kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ei skive med ost i løpet av dagen er ikke farlig i forhold til fedme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er favorittmaten hans da? For noe er bedre enn ingenting.

Hva med pannekaker? Det tar jo ikke mange minuttene å steke. Og med grovt mel så er ikke det noe dårlig alternativ:-)

Her spiser vi rørte blåbær/bringebær (som vi tar opp fra fryseren hver morgen), musli, youghurt og melk.

Snuppa spiser ikke så mye, med dette er jo veldig bra mat.

Selv synes jeg det er mye enklere å spise noe med melk (frokostblandinger eller grøt) i stedet for brød.

Kanskje han glemmer seg bort dersom du setter han foran TV'n, og spiser da? Fin musikk eller lydbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

verken jeg eller frøkna spiser frokost. Vi klarer rett og slett ikke mat kl seks på morgenen. Det hender innimellom at hun tar en drikkeyougert. I klassen hennes er det mange som ikke spiser frokost, så der har lærerne innført 10 min spising på slutten av første time. Og det funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Lag smoothie av frosne jordbør og blåbær, havregryn, yoghurt naturell og appelsinjuice. Dette glir ned på høykant om morgenen hos oss, og man er mett lenge pga havregrynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Havregrøt? Det får min jr - tar to min å koke. Med kanel og litt sukker på toppen. Ellers støttes toglis smootie- forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...