Gå til innhold

oppførsel på spisested

Gjest litt sjokkert

Anbefalte innlegg

Gjest litt sjokkert

Når man reiser en hel gruppe på tur, med like klær, og drar for å spise i samlet tropp, er det da lurt å

-plassere alle de 22 barna i alderen 3 til 11 år på et langbord for seg

-plassere alle de voksne ved et annet langbord bak en skillevegg der de koser seg med mat og drikke

-la ungene spise og styre seg selv, forsyne seg med 6 sugerør, løpe rundt i lokalet, fly ut og inn av døra ved en traffikert vei, la 3-åringene "jage" 8-åringene og slå dem, fotografere hverandre med mobiltelefonene sine mens de hyler og skriker

-mens det er andre gjester tilstede i lokalet som prøver å spise maten sin?

-la de 2-3 voksene som faktisk synes dette er uakseptabel oppførsel ta jobben med å snakke alle 22 ungene tilrette?

*litt sjokka i dag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Nei, det er selvsagt ikke akseptabelt. De voksne burde absolutt ha sittet sammen med barna, og passet på.

Jeg opplevde noe liknende en gang vi var på Dollie Dimples og spiste. Der var det selskap for en gutt i 10-11 års alderen, og 15-20 gjester. Foreldrene satt ved bordet, men barna var ferdige og hoistet rundt i lokalet og laget baluba (ikke krangling, men mye herjing) - og foreldrene til bursdagsbarna sa ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''med like klær''

Jeg synes i grunn dette er sært nok i seg selv.. Var det en sekt?

Alt det andre du forteller, er naturligvis fullstendig uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Nei, dette hadde jeg ikke funnet trivelig i det hele tatt. Hadde blitt ganske sur om det var meg som skulle ut og spise, og så mange unger hadde herjet vilt.

Men hva gjør man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

''med like klær''

Høres ut som et idrettslag, spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok gjort meg fort ferdig og sagt til betjeningen i det jeg gikk at dersom dette var vanlig hos dem så kom jeg ikke til å komme tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt sjokkert

''med like klær''

hehe, nei, det var ingen sekt, men et idrettslag i like gensere.

-og i individuelle idretter er ikke nødvendigvis alle like gamle, som orientering, langrenn, alpint, tennis etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

hehe, nei, det var ingen sekt, men et idrettslag i like gensere.

-og i individuelle idretter er ikke nødvendigvis alle like gamle, som orientering, langrenn, alpint, tennis etc etc

Hvis du vet hvilket idrettslag det er, så send en mail til styreleder og forklar hva du var vitne til.

Slik gjør man definitivt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt sjokkert

Nja - i alderen 3 til 11 år? Veldig mixklasse i så fall...

alt er ikke fotballag med samme årskull vet du.

Dette var utøvere av en individuell idrett, ispedd et par småsøsken på 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til de andre her, syns jeg i grunnen du overdriver litt. Jeg hadde vel ikke nytt å sitte ved nabobordet til ungene, men jeg hadde ikke blitt opprørt heller. Du sier jo også at to-tre av de voksne faktisk snakket barna til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er ikke fotballag med samme årskull vet du.

Dette var utøvere av en individuell idrett, ispedd et par småsøsken på 3 år.

OK, jeg tolket det som om de var i alle aldre mellom 3 og 11.

Ellers er jeg enig med deg i at de voksne reiselederne her ikke gjorde jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Hvis du vet hvilket idrettslag det er, så send en mail til styreleder og forklar hva du var vitne til.

Slik gjør man definitivt ikke.

''Hvis du vet hvilket idrettslag det er, så send en mail til styreleder og forklar hva du var vitne til. ''

Godt tips. Når de går i lag-gensere, representerer de jo idrettslaget sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Hvis du vet hvilket idrettslag det er, så send en mail til styreleder og forklar hva du var vitne til. ''

Godt tips. Når de går i lag-gensere, representerer de jo idrettslaget sitt.

Det gjør de absolutt, og slik oppførsel kan slå negativt tilbake på dem. Som idrettsleder kan man gjerne like å vite hvilke ledere man skal sende med på neste tur, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt sjokkert

I motsetning til de andre her, syns jeg i grunnen du overdriver litt. Jeg hadde vel ikke nytt å sitte ved nabobordet til ungene, men jeg hadde ikke blitt opprørt heller. Du sier jo også at to-tre av de voksne faktisk snakket barna til rette.

Bare for å utdype litt:

Jeg var med som forelder til to av ungene, og jeg var en av dem som grep inn og tok tak i de ungene som bråka etter en stund. (mine barn skrus ikke så lett opp, så de oppførte seg rimelig ok akkurat der og da - hadde mine to vært med på balubaen hadde jeg nok grepet inn tidligere)

Vi hadde ikke en hovedreiseleder, men hver familie hadde ansvar for seg og sine.

Så jeg er mest sjokkert over at foreldrene til de som bråket mest ikke tok tak i egne barn, men lot andre voksne sette foten ned. Særlig siden de jo på en måte representerer idrettslaget sitt når de har lag-genser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utdype litt:

Jeg var med som forelder til to av ungene, og jeg var en av dem som grep inn og tok tak i de ungene som bråka etter en stund. (mine barn skrus ikke så lett opp, så de oppførte seg rimelig ok akkurat der og da - hadde mine to vært med på balubaen hadde jeg nok grepet inn tidligere)

Vi hadde ikke en hovedreiseleder, men hver familie hadde ansvar for seg og sine.

Så jeg er mest sjokkert over at foreldrene til de som bråket mest ikke tok tak i egne barn, men lot andre voksne sette foten ned. Særlig siden de jo på en måte representerer idrettslaget sitt når de har lag-genser på.

OK, så du deltok i dette følget? Hvis du syns det var pinlig, så burde du vel strengt tatt ha sagt det til de andre på voksenbordet? De kan jo umulig ha opplevd det som pinlig selv (og kanskje nettopp derfor ungene dere var utagerende, har kanskje ikke fått korreks for denslags før heller...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så du deltok i dette følget? Hvis du syns det var pinlig, så burde du vel strengt tatt ha sagt det til de andre på voksenbordet? De kan jo umulig ha opplevd det som pinlig selv (og kanskje nettopp derfor ungene dere var utagerende, har kanskje ikke fått korreks for denslags før heller...).

Skjønner denne forelderen godt,- man forventer jo - hvis de som var med på det verste bråket hadde foreldre med seg - at det var disse foreldrene som tar tak i det. Ikke så enkelt å korrigere andres unger - i deres foreldres påsyn... Det er noe med å finne ut at - nei, de har visst ikke tenkt å gjøre noe med, det,- da må jeg ta ansvar... Det er ikke gjort på et øyeblikk,- man må jo gi dem sjansen til å gripe inn selv.

Og så lurer man vel også på hvor går grensen egentlig,- helt støyfritt går det jo selvsagt ikke for seg hvis man har en hel barne/ungdomsgjeng med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt sjokkert

Skjønner denne forelderen godt,- man forventer jo - hvis de som var med på det verste bråket hadde foreldre med seg - at det var disse foreldrene som tar tak i det. Ikke så enkelt å korrigere andres unger - i deres foreldres påsyn... Det er noe med å finne ut at - nei, de har visst ikke tenkt å gjøre noe med, det,- da må jeg ta ansvar... Det er ikke gjort på et øyeblikk,- man må jo gi dem sjansen til å gripe inn selv.

Og så lurer man vel også på hvor går grensen egentlig,- helt støyfritt går det jo selvsagt ikke for seg hvis man har en hel barne/ungdomsgjeng med seg...

Nettopp! Der beskrev du både situasjonen og reaksjonen min gangske korrekt.

Så lenge mine to satt rimelig fredelig tok det en god stund før jeg fant ut at dette ikke gikk an lenger.

det er ikke alltid mine to er englebarn heller , så det er sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke noe problem å skjønne at man ikke vil si fra til de andre. Men jeg syns nå likevel at det er det riktige å gjøre, "ta tyren ved hornene" hvis man blir opprørt over noe. Det bedrer seg ikke hvis man ikke sier fra, men bare klager på DOL... Det er noe med "nabokjerringer som bør bry seg"-prinsippet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...