Gå til innhold

oppførsel på spisested

Gjest litt sjokkert

Anbefalte innlegg

Gjest litt sjokkert

Ja, det er ikke noe problem å skjønne at man ikke vil si fra til de andre. Men jeg syns nå likevel at det er det riktige å gjøre, "ta tyren ved hornene" hvis man blir opprørt over noe. Det bedrer seg ikke hvis man ikke sier fra, men bare klager på DOL... Det er noe med "nabokjerringer som bør bry seg"-prinsippet...

Det var ikke så mye ment som klaging og for å si at jeg er bedre til å oppdra unger enn andre, mer for å finne ut om dette faktisk ikke var akseptabelt, og om jeg kanskje bør ta det opp før neste tur med denne gjengen.

Hvis alle her synes det er helt greit at så mange barn samlet betyr bråkete resturangbesøk så har jeg jo ikke noen grunn til å snakke med de andre foreldrene. Det kunne jo hende det er jeg som er altfor striks?

Det er helt annerledes å tenke igjennom en situasjon i etterkant og tenke at man burde gjort slik eller sånn, enn når man er midt oppe i situasjonen og ikke er helt sikker på hva som er den rette måten å reagere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke så mye ment som klaging og for å si at jeg er bedre til å oppdra unger enn andre, mer for å finne ut om dette faktisk ikke var akseptabelt, og om jeg kanskje bør ta det opp før neste tur med denne gjengen.

Hvis alle her synes det er helt greit at så mange barn samlet betyr bråkete resturangbesøk så har jeg jo ikke noen grunn til å snakke med de andre foreldrene. Det kunne jo hende det er jeg som er altfor striks?

Det er helt annerledes å tenke igjennom en situasjon i etterkant og tenke at man burde gjort slik eller sånn, enn når man er midt oppe i situasjonen og ikke er helt sikker på hva som er den rette måten å reagere på.

''mer for å finne ut om dette faktisk ikke var akseptabelt, og om jeg kanskje bør ta det opp før neste tur med denne gjengen.''

OK, jeg skjønner. Og du har jo fått svar på det spørsmålet fra alle her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Jobber i barnehage.

Når vi skal ut på tur, steder vi _vet_ kan bli en utfordring, steder vi vet det er mange andre som ønsker at det skal være stille (feks. biblioteket), eller uoversiktlige steder, el. steder med mange mennesker, så tar vi en prat med barna på forhånd. Forteller i klartekst hvordan vi ønsker at de skal oppføre seg, hva som er lov/ikke, hvor de har lov å være osv. Vi ønsker å vise utad at vi vet hva vi driver med, har kontroll på ungene, og vi tror også at ungene får en bedre opplevelse av å ha en viss kontroll på seg selv (eller at vi hjelper dem med det). De får mer ut av turen/besøket når de kan hygge seg i stedet for å herje vilt.

Kan være et tips til de(re) som skal håndtere større barnegrupper en annen gang.

Hva med å gjøre noe lignende neste gang? Være litt føre-var? Disse er jo såpass store at det går an å forklare dem, ikke bare vanlig folkeskikk/ resturantskikk, men også det å være representanter for idrettslaget - og generelt oppføre seg som folk (ikke aper) når man er ute på by'n..

Det er svært mange som er "grenseløse" når de er i stor flokk, og særlig når foreldrene er med - da blir liksom ansvarsrollene visket ut for både barna og foreldrene.. Merkelig det der.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage.

Når vi skal ut på tur, steder vi _vet_ kan bli en utfordring, steder vi vet det er mange andre som ønsker at det skal være stille (feks. biblioteket), eller uoversiktlige steder, el. steder med mange mennesker, så tar vi en prat med barna på forhånd. Forteller i klartekst hvordan vi ønsker at de skal oppføre seg, hva som er lov/ikke, hvor de har lov å være osv. Vi ønsker å vise utad at vi vet hva vi driver med, har kontroll på ungene, og vi tror også at ungene får en bedre opplevelse av å ha en viss kontroll på seg selv (eller at vi hjelper dem med det). De får mer ut av turen/besøket når de kan hygge seg i stedet for å herje vilt.

Kan være et tips til de(re) som skal håndtere større barnegrupper en annen gang.

Hva med å gjøre noe lignende neste gang? Være litt føre-var? Disse er jo såpass store at det går an å forklare dem, ikke bare vanlig folkeskikk/ resturantskikk, men også det å være representanter for idrettslaget - og generelt oppføre seg som folk (ikke aper) når man er ute på by'n..

Det er svært mange som er "grenseløse" når de er i stor flokk, og særlig når foreldrene er med - da blir liksom ansvarsrollene visket ut for både barna og foreldrene.. Merkelig det der.. :-)

Om alle hadde gjort som dere!!!! Vi har barnehager hos oss flere ganger i uka som regel og noen har sånn disiplin at det er en fryyyd! Ungene ser ut til å storkose seg alikevel. :o) Jeg mener ikke at ungene er underkuet, men de har lært å oppføre seg når de er ute "i verden". :o)

Andre lar ungene herje villt og bråke som de lyster og har null kontroll eller disiplin og jeg tenker ofte i mitt stille sinn at jeg lurer på hvordan de har det hjemme i barnehagen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt sjokkert

Jobber i barnehage.

Ja, det er ikke noe problem hvis man har planen klar på forhånd særlig hvis en av de voksne er ansvarlig.

Problemet her var at alle hadde med seg foreldrene sine, og at foreldrene var ansvarlig for egne barn men at de var mer opptatt av å skravle enn å passe på ungene sine. Vi hadde ingen som var definert som reiseleder ettersom dette er en individuell idrett og ikke noe egentlig lag.

Jeg er ofte ute på tur med barnegrupper i 8-9-10-11-årsalderen, og når jeg _vet_ at jeg har ansvar for dem er det null problem. Hadde jeg vært reiseleder på turen hadde jeg grepet inn for lenge siden - men jeg var "bare" med som en av flere foreldre. Derfor ble jeg ganske paff over hvor langt de andre foreldrene lot det gå.

Feilen lå nok i at noen insisterte på å lage "barnebord" og "voksenbord" og at endel av de voksne da tok helt fri fra foreldrerollen.

Jeg kommer til å ta det opp før neste års arrangement, helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...