KaVa Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 http://www.dagbladet.no/2009/03/25/nyheter/foreldre/barn/innenriks/5462178/ Ifølge artikkelen skjønner ikke små barn sammenhengen mellom "du må kle på deg jakken" og "det er kalt ute". Ungene bør derfor få erfare selv - altså springe ut, kjenne det er kaldt, og så springe inn og hente jakken. Det er ingen poeng i å mase. Mulig dette er helt riktig, men dersom dette skal gjelde alt, så må i alle fall JEG bruke himla lang tid på morgenen for å få kledt på og fått mat i min ganske så surrete seksåring..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Ja, det er jo greit at det står svart på hvitt at masing ikke nytter slik at man kan prøve å ikke irritere seg så mye over at masinga ikke nytter! ;-) Men som du sier så må man jo ha disse barna ut av huset om morgenen, for barnehage/skole ogjobb for foreldrene, og flere av forslagene i artikkelen legger opp til at både mor og barn er hjemmeværende, slik som f eks dette rådet her: ''- Kanskje man kan si noe sånt som «Jeg vet at du ikke vil hente jakken din nå, men når du etterpå står og fryser utenfor, husk at den ligger på soverommet». '' Ikke særlig praktisk for den gjengse familie en vanlig hverdagsmorgen. Alternativet til mas kan da f eks være å ta fram jakka og rekke den til barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Om morgenen bruker jeg argumentet "Dette gjør vi hver morgen. Du skal ha av deg pysjen og på deg klærne". Om de ser konsekvensene eller ikke er ikke så interessant der og da, jeg satser mer på innarbeiding av rutiner enn på å få dem til å innse *hvorfor* de skal kle på seg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Om morgenen bruker jeg argumentet "Dette gjør vi hver morgen. Du skal ha av deg pysjen og på deg klærne". Om de ser konsekvensene eller ikke er ikke så interessant der og da, jeg satser mer på innarbeiding av rutiner enn på å få dem til å innse *hvorfor* de skal kle på seg ''jeg satser mer på innarbeiding av rutiner enn på å få dem til å innse *hvorfor* de skal kle på seg '' Vi og :-) Med en gutt med aspergers syndrom i huset, er rutiner kjempeviktige. Har faktisk ikke opplevd at ungene ikke har villet kle på seg og kle av seg, fordi rutinene er innarbeidet. Problemet hos oss er årstidene. Vår gutt med asperger sliter litt med å IKKE skulle kle på seg lue og votter når det blir varmere, fordi rutinen er så innarbeida. Men heldigvis kommer vi inn i "vårmodus" ganske greit etterhvert. (Største problemet er egentlig overgangsfasen når man av og til trenger lue, og av og til ikke...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Ja, det er jo greit at det står svart på hvitt at masing ikke nytter slik at man kan prøve å ikke irritere seg så mye over at masinga ikke nytter! ;-) Men som du sier så må man jo ha disse barna ut av huset om morgenen, for barnehage/skole ogjobb for foreldrene, og flere av forslagene i artikkelen legger opp til at både mor og barn er hjemmeværende, slik som f eks dette rådet her: ''- Kanskje man kan si noe sånt som «Jeg vet at du ikke vil hente jakken din nå, men når du etterpå står og fryser utenfor, husk at den ligger på soverommet». '' Ikke særlig praktisk for den gjengse familie en vanlig hverdagsmorgen. Alternativet til mas kan da f eks være å ta fram jakka og rekke den til barnet. ''Alternativet til mas kan da f eks være å ta fram jakka og rekke den til barnet.'' Jupp. (og så tenkte jeg, hva i all verden gjør jakka på SOVEROMMET? skal ikke den henge lett tilgjengelig i gangen? *fnis* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Alternativet til mas kan da f eks være å ta fram jakka og rekke den til barnet.'' Jupp. (og så tenkte jeg, hva i all verden gjør jakka på SOVEROMMET? skal ikke den henge lett tilgjengelig i gangen? *fnis* He he... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Alternativet til mas kan da f eks være å ta fram jakka og rekke den til barnet.'' Jupp. (og så tenkte jeg, hva i all verden gjør jakka på SOVEROMMET? skal ikke den henge lett tilgjengelig i gangen? *fnis* ''(og så tenkte jeg, hva i all verden gjør jakka på SOVEROMMET? skal ikke den henge lett tilgjengelig i gangen? *fnis*'' Det samme stussa jeg på, hehe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''jeg satser mer på innarbeiding av rutiner enn på å få dem til å innse *hvorfor* de skal kle på seg '' Vi og :-) Med en gutt med aspergers syndrom i huset, er rutiner kjempeviktige. Har faktisk ikke opplevd at ungene ikke har villet kle på seg og kle av seg, fordi rutinene er innarbeidet. Problemet hos oss er årstidene. Vår gutt med asperger sliter litt med å IKKE skulle kle på seg lue og votter når det blir varmere, fordi rutinen er så innarbeida. Men heldigvis kommer vi inn i "vårmodus" ganske greit etterhvert. (Største problemet er egentlig overgangsfasen når man av og til trenger lue, og av og til ikke...) ''Problemet hos oss er årstidene. Vår gutt med asperger sliter litt med å IKKE skulle kle på seg lue og votter når det blir varmere, fordi rutinen er så innarbeida.'' Det der er ikke nødvendigvis utelukkende knyttet til aspergerunger. ;-) Min jr gikk helst med lue om sommern og jeg kunne få han hjem fra sfo i t-skjorta etter først snøfall. "Det var ikke kaldt assa", sa han bare. Hos oss hadde definitivt IKKE hjulpet å sette han på trappa så han selv skulle få erfare behovet og lære på den måten (som jeg forøvrig tror bare er svada - klart rutiner også er en kilde til læring). Jeg tror faktisk ikke han kjente at "nå var det kaldt gitt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Alternativet til mas kan da f eks være å ta fram jakka og rekke den til barnet.'' Jupp. (og så tenkte jeg, hva i all verden gjør jakka på SOVEROMMET? skal ikke den henge lett tilgjengelig i gangen? *fnis* Ja, det tenkte jeg på også:-) Særlig fordi soverommet hos oss ligger i en annen etasje enn gangen ut :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Det med å la barn gå ut uten jakke når det er kaldt, og så erfare at man fryser, det har virket på mine barn, i hvert fall. Det samme med å erfare at man blir slapp hvis man glemmer eller dropper å spise. Det tar kanskje litt lenger tid første gangen, men så husker de det til senere. Det er noe som de har fokusert på i barnehagen også, at barn skal få ta egne valg, men de må også ta konsekvensen av valgene sine... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Ja, det tenkte jeg på også:-) Særlig fordi soverommet hos oss ligger i en annen etasje enn gangen ut :-) ''Særlig fordi soverommet hos oss ligger i en annen etasje enn gangen ut :-)'' Det er da ingen hindring ;-) Om gutten i huset skal ha npe på rommet sitt straks etter at han har kommet hjem, og så finner ut at det ble varmt når han kommer inn på soverommet - så er det jo der jakka ligger... Sannsynligvis på gulvet. Vrengt. Har dere ikke skikkelige sønner, eller? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Særlig fordi soverommet hos oss ligger i en annen etasje enn gangen ut :-)'' Det er da ingen hindring ;-) Om gutten i huset skal ha npe på rommet sitt straks etter at han har kommet hjem, og så finner ut at det ble varmt når han kommer inn på soverommet - så er det jo der jakka ligger... Sannsynligvis på gulvet. Vrengt. Har dere ikke skikkelige sønner, eller? :-) Så klart! :-) Jakka henges alltid opp i gangen og lue og votter legges på riktig sted. Men det stopper som regel der, da. Om morgenen slenges pysjen rett ned på gulvet, og etter kveldsstellet ligger klærne slengt på gulvet på badet.... *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Så klart! :-) Jakka henges alltid opp i gangen og lue og votter legges på riktig sted. Men det stopper som regel der, da. Om morgenen slenges pysjen rett ned på gulvet, og etter kveldsstellet ligger klærne slengt på gulvet på badet.... *sukk* ''Jakka henges alltid opp i gangen og lue og votter legges på riktig sted.'' Høres ikke ut som en sønn i mine ører... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg tror vi må stå opp to timer tidligere hver morgen hvis vi skulle innført strategiene som blir foreslått i artikkelen.. "når går ut uten jakke og kjenner at du begynner å fryse, kan det være kjekt for deg å vite at jakka henger her". "Når du er på vei til barnehagen med tom mage og kjenner at du blir sulten, kan det være fint for deg å vite at maten står på tallerkenen på bordet." "Når du kommer til tannlegen og det viser seg at du har hull i tennene, kan det være greit å vite at du har en tannbørste og tannkrem på badet.." ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg tror vi må stå opp to timer tidligere hver morgen hvis vi skulle innført strategiene som blir foreslått i artikkelen.. "når går ut uten jakke og kjenner at du begynner å fryse, kan det være kjekt for deg å vite at jakka henger her". "Når du er på vei til barnehagen med tom mage og kjenner at du blir sulten, kan det være fint for deg å vite at maten står på tallerkenen på bordet." "Når du kommer til tannlegen og det viser seg at du har hull i tennene, kan det være greit å vite at du har en tannbørste og tannkrem på badet.." ;-) ''Jeg tror vi må stå opp to timer tidligere hver morgen hvis vi skulle innført strategiene som blir foreslått i artikkelen.. '' Bare et apropos til hvor lang tid ting kan ta hvis man lar barn bestemme: Da jeg hadde 2-åring, var det ikke måte på hvor mye spennende man kunne finne på bare 3-400 meter hjem fra barnehagen. En dag bestemte jeg meg for at han skulle få ta den tiden det trengte, bare som et eksperiment. Sola skinte, jeg hadde tatt meg en brødskive før jeg dro fra jobb, og jeg hadde vært på do! ;-) Etter én time manglet vi fortsatt 50 meter - da løftet jeg han opp og bar han siste stykket...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Jeg tror vi må stå opp to timer tidligere hver morgen hvis vi skulle innført strategiene som blir foreslått i artikkelen.. '' Bare et apropos til hvor lang tid ting kan ta hvis man lar barn bestemme: Da jeg hadde 2-åring, var det ikke måte på hvor mye spennende man kunne finne på bare 3-400 meter hjem fra barnehagen. En dag bestemte jeg meg for at han skulle få ta den tiden det trengte, bare som et eksperiment. Sola skinte, jeg hadde tatt meg en brødskive før jeg dro fra jobb, og jeg hadde vært på do! ;-) Etter én time manglet vi fortsatt 50 meter - da løftet jeg han opp og bar han siste stykket...;-) *LOL* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Jeg tror vi må stå opp to timer tidligere hver morgen hvis vi skulle innført strategiene som blir foreslått i artikkelen.. '' Bare et apropos til hvor lang tid ting kan ta hvis man lar barn bestemme: Da jeg hadde 2-åring, var det ikke måte på hvor mye spennende man kunne finne på bare 3-400 meter hjem fra barnehagen. En dag bestemte jeg meg for at han skulle få ta den tiden det trengte, bare som et eksperiment. Sola skinte, jeg hadde tatt meg en brødskive før jeg dro fra jobb, og jeg hadde vært på do! ;-) Etter én time manglet vi fortsatt 50 meter - da løftet jeg han opp og bar han siste stykket...;-) Hehehe, det høres ganske kjent ut :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 ''Jeg tror vi må stå opp to timer tidligere hver morgen hvis vi skulle innført strategiene som blir foreslått i artikkelen.. '' Bare et apropos til hvor lang tid ting kan ta hvis man lar barn bestemme: Da jeg hadde 2-åring, var det ikke måte på hvor mye spennende man kunne finne på bare 3-400 meter hjem fra barnehagen. En dag bestemte jeg meg for at han skulle få ta den tiden det trengte, bare som et eksperiment. Sola skinte, jeg hadde tatt meg en brødskive før jeg dro fra jobb, og jeg hadde vært på do! ;-) Etter én time manglet vi fortsatt 50 meter - da løftet jeg han opp og bar han siste stykket...;-) ''Da jeg hadde 2-åring, var det ikke måte på hvor mye spennende man kunne finne på bare 3-400 meter hjem fra barnehagen. En dag bestemte jeg meg for at han skulle få ta den tiden det trengte, bare som et eksperiment. Sola skinte, jeg hadde tatt meg en brødskive før jeg dro fra jobb, og jeg hadde vært på do! ;-) Etter én time manglet vi fortsatt 50 meter - da løftet jeg han opp og bar han siste stykket...;-)'' He he he - men jeg er sikker på at det var en veldig koselig tur for dere begge, likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Da jeg hadde 2-åring, var det ikke måte på hvor mye spennende man kunne finne på bare 3-400 meter hjem fra barnehagen. En dag bestemte jeg meg for at han skulle få ta den tiden det trengte, bare som et eksperiment. Sola skinte, jeg hadde tatt meg en brødskive før jeg dro fra jobb, og jeg hadde vært på do! ;-) Etter én time manglet vi fortsatt 50 meter - da løftet jeg han opp og bar han siste stykket...;-)'' He he he - men jeg er sikker på at det var en veldig koselig tur for dere begge, likevel. Ja, det var det! :-) Det var stolper som skulle tas på og snakkes om, og en bom som sperret slik at biler ikke kom seg inn på gangstien. Denne bommen kunne rikkes litt på så det kom noen utrolig spennende gnisselyder. Så kom man til en stor stein med et borehull fra sprengning. Der var det veldig spennende å stikke fingeren inn, og så måtte man jo prøve med en kvist, og til slutt slippe en stein oppi. Litt bortenfor der stakk det opp en sånn liten metallknott som var festet i en stein, og som vi var enige om kunne være Mummihuset. Neste stopp var vel en stubbe, der man kan sette seg ned og gå opp på og hoppe ned på bakken. (Mor oppdaget senere at dette var et yndet sted for hunder å tisse!!) Og så var det vel sikkert en million kongler som måtte plukkes, kastes, samles i lommer og snakkes om, pluss litt maur, gress, toppen av blomster og ymse annet! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''jeg satser mer på innarbeiding av rutiner enn på å få dem til å innse *hvorfor* de skal kle på seg '' Vi og :-) Med en gutt med aspergers syndrom i huset, er rutiner kjempeviktige. Har faktisk ikke opplevd at ungene ikke har villet kle på seg og kle av seg, fordi rutinene er innarbeidet. Problemet hos oss er årstidene. Vår gutt med asperger sliter litt med å IKKE skulle kle på seg lue og votter når det blir varmere, fordi rutinen er så innarbeida. Men heldigvis kommer vi inn i "vårmodus" ganske greit etterhvert. (Største problemet er egentlig overgangsfasen når man av og til trenger lue, og av og til ikke...) Husker du at jeg fortalte deg om hva dere kunne prøve å si til eldstemann da han ikke ville godta at dere skiftet veggplater eller hva det var? Det var etter diverse opplevelser med min eldste. Hun var også slitsom vår og høst - da kan det være sommer den ene dagen og vinter den neste her vi bor. Det virket som om akkurat når vi hadde kommet inn i rutinen med votter og lue, var det tid for å ta det av igjen. Og hun var den siste i barnehagen som sluttet å skifte til shorts etter at hun hadde kommet fram - vi reiste tidlig om morgenen i langbukse, men ungene skiftet gjerne før de skulle ut. Det var viktig at jeg fjernet den kortbuksa fra kurven når det var blitt høst! Jaja, nå er hun snart russ og kler seg etter helt andre kriterier enn vær og årstid... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.