KaVa Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Husker du at jeg fortalte deg om hva dere kunne prøve å si til eldstemann da han ikke ville godta at dere skiftet veggplater eller hva det var? Det var etter diverse opplevelser med min eldste. Hun var også slitsom vår og høst - da kan det være sommer den ene dagen og vinter den neste her vi bor. Det virket som om akkurat når vi hadde kommet inn i rutinen med votter og lue, var det tid for å ta det av igjen. Og hun var den siste i barnehagen som sluttet å skifte til shorts etter at hun hadde kommet fram - vi reiste tidlig om morgenen i langbukse, men ungene skiftet gjerne før de skulle ut. Det var viktig at jeg fjernet den kortbuksa fra kurven når det var blitt høst! Jaja, nå er hun snart russ og kler seg etter helt andre kriterier enn vær og årstid... ''Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse, det er bare sunn fornuft'' He he he (Husker godt da poden ikke ville pusse opp på vaskerommet, ja - og fallt i staver over at vi fjærna den horrible rosa-med-skyer-og-måker våtromstapeten, ja.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Ja, det var det! :-) Det var stolper som skulle tas på og snakkes om, og en bom som sperret slik at biler ikke kom seg inn på gangstien. Denne bommen kunne rikkes litt på så det kom noen utrolig spennende gnisselyder. Så kom man til en stor stein med et borehull fra sprengning. Der var det veldig spennende å stikke fingeren inn, og så måtte man jo prøve med en kvist, og til slutt slippe en stein oppi. Litt bortenfor der stakk det opp en sånn liten metallknott som var festet i en stein, og som vi var enige om kunne være Mummihuset. Neste stopp var vel en stubbe, der man kan sette seg ned og gå opp på og hoppe ned på bakken. (Mor oppdaget senere at dette var et yndet sted for hunder å tisse!!) Og så var det vel sikkert en million kongler som måtte plukkes, kastes, samles i lommer og snakkes om, pluss litt maur, gress, toppen av blomster og ymse annet! :-) Kongler, ja... Og parkdress-lommer fulle av stein. Noe jeg absolutt ikke savner fra småbarnstiden, var at trappa var dekket av verdifulle pinner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Husker du at jeg fortalte deg om hva dere kunne prøve å si til eldstemann da han ikke ville godta at dere skiftet veggplater eller hva det var? Det var etter diverse opplevelser med min eldste. Hun var også slitsom vår og høst - da kan det være sommer den ene dagen og vinter den neste her vi bor. Det virket som om akkurat når vi hadde kommet inn i rutinen med votter og lue, var det tid for å ta det av igjen. Og hun var den siste i barnehagen som sluttet å skifte til shorts etter at hun hadde kommet fram - vi reiste tidlig om morgenen i langbukse, men ungene skiftet gjerne før de skulle ut. Det var viktig at jeg fjernet den kortbuksa fra kurven når det var blitt høst! Jaja, nå er hun snart russ og kler seg etter helt andre kriterier enn vær og årstid... '' Jaja, nå er hun snart russ og kler seg etter helt andre kriterier enn vær og årstid...'' SÅNN - det var rett sitat, det :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 '' Jaja, nå er hun snart russ og kler seg etter helt andre kriterier enn vær og årstid...'' SÅNN - det var rett sitat, det :-) Ja, nå lurte jeg på om jeg hadde skrevet noe i søvne her... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Kongler, ja... Og parkdress-lommer fulle av stein. Noe jeg absolutt ikke savner fra småbarnstiden, var at trappa var dekket av verdifulle pinner. *S* Ja, det er utrolig hvor spennende det var med kongler, stein og pinner. Det var nesten så jeg lurte på hvorfor vi i det hele tatt kjøpte leker til han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Ja, det var det! :-) Det var stolper som skulle tas på og snakkes om, og en bom som sperret slik at biler ikke kom seg inn på gangstien. Denne bommen kunne rikkes litt på så det kom noen utrolig spennende gnisselyder. Så kom man til en stor stein med et borehull fra sprengning. Der var det veldig spennende å stikke fingeren inn, og så måtte man jo prøve med en kvist, og til slutt slippe en stein oppi. Litt bortenfor der stakk det opp en sånn liten metallknott som var festet i en stein, og som vi var enige om kunne være Mummihuset. Neste stopp var vel en stubbe, der man kan sette seg ned og gå opp på og hoppe ned på bakken. (Mor oppdaget senere at dette var et yndet sted for hunder å tisse!!) Og så var det vel sikkert en million kongler som måtte plukkes, kastes, samles i lommer og snakkes om, pluss litt maur, gress, toppen av blomster og ymse annet! :-) Det må ha vært en utrolig koselig tur hjem fra barnehagen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Kongler, ja... Og parkdress-lommer fulle av stein. Noe jeg absolutt ikke savner fra småbarnstiden, var at trappa var dekket av verdifulle pinner. ''Og parkdress-lommer fulle av stein. Noe jeg absolutt ikke savner fra småbarnstiden, var at trappa var dekket av verdifulle pinner.'' Tror vi har samme unger, jeg.... Eldstemann hadde en pinneperiode, og senere en stein periode (som han ennå ikke har vokst helt fra). Minstemann drar med seg alt av interessante småting, stein, pinner, en rusten spiker, et godtepapir, ei fjær - yuu name it.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 '' Jaja, nå er hun snart russ og kler seg etter helt andre kriterier enn vær og årstid...'' SÅNN - det var rett sitat, det :-) *fnis* det ble litt komisk med den forrige siteringen, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Ja, nå lurte jeg på om jeg hadde skrevet noe i søvne her... :-) he he - du syntes altså ikke at omskjæring av gutter var en naturlig del av denne tråden? :-) Nei, jeg som blingsa, bare. Trodde jeg hadde kopiert sitatet, men hadde tydeligvis ikke gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Og parkdress-lommer fulle av stein. Noe jeg absolutt ikke savner fra småbarnstiden, var at trappa var dekket av verdifulle pinner.'' Tror vi har samme unger, jeg.... Eldstemann hadde en pinneperiode, og senere en stein periode (som han ennå ikke har vokst helt fra). Minstemann drar med seg alt av interessante småting, stein, pinner, en rusten spiker, et godtepapir, ei fjær - yuu name it.... ...for ikke å snakke om små biter av ødelagte blinklys og slikt. Den reneste juvelen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Det må ha vært en utrolig koselig tur hjem fra barnehagen :-) Ja, vi koste oss:-) Mye av de tingene jeg skrev om skjedde jo også ellers, men vi stoppet ikke på alle stedene hver gang, og han fikk ikke bruke all den tid han ville før vi gikk videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Og parkdress-lommer fulle av stein. Noe jeg absolutt ikke savner fra småbarnstiden, var at trappa var dekket av verdifulle pinner.'' Tror vi har samme unger, jeg.... Eldstemann hadde en pinneperiode, og senere en stein periode (som han ennå ikke har vokst helt fra). Minstemann drar med seg alt av interessante småting, stein, pinner, en rusten spiker, et godtepapir, ei fjær - yuu name it.... ''Minstemann drar med seg alt av interessante småting, stein, pinner, en rusten spiker, et godtepapir, ei fjær - yuu name it....'' Vi er fortsatt litt der.. Eldstemann kom hjem her om dagen og proklamerte at "en manns søppel er en annen manns skatt" hvorpå han viste fram dagens fangst på vei hjem fra skolen.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Kongler, ja... Og parkdress-lommer fulle av stein. Noe jeg absolutt ikke savner fra småbarnstiden, var at trappa var dekket av verdifulle pinner. Jeg har det ennå jeg, junior fyller straks 11. Pinner er flotte våpen i følge ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg har det ennå jeg, junior fyller straks 11. Pinner er flotte våpen i følge ham. Har du lest "Den som elsker noe annet" av Karin Fossum? Hun er så utrolig flink til å skrive om barns oppførsel og dialoger, på en naturlig måte. Det blir liksom eklere når du kjenner igjen de hverdagslige situasjonene som ender med forferdelse, så veldig godt. I den boka er det en liten guttunge som blir myrdet. Han går alene en strekning på landet, og på deler av den flyr han rundt med en pinne sånn litt i sin egen verden, fekter og lager lyder, akkurat slik de gjør i den alderen. Jeg tror alle som leser den scenen, er glad når de ser sin egen skitne guttevalp komme hjem om kvelden. En annen scene jeg husker godt fra en av bøkene hennes, er når ei lita jente lider all verdens kvaler når hun forsøker å la være å sette seg inn i en relativt fremmed manns bil. Hun vet godt at hun ikke må gjøre det, men han har _babykaniner_ på gården sin... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Små barn trenger ikke forstå hvosfor de skal ha på den bestemte klesdrakten. De skal ta den på fordi far har sagt det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ''Og parkdress-lommer fulle av stein. Noe jeg absolutt ikke savner fra småbarnstiden, var at trappa var dekket av verdifulle pinner.'' Tror vi har samme unger, jeg.... Eldstemann hadde en pinneperiode, og senere en stein periode (som han ennå ikke har vokst helt fra). Minstemann drar med seg alt av interessante småting, stein, pinner, en rusten spiker, et godtepapir, ei fjær - yuu name it.... Lillesøster hos oss kom hjem fra skolen med en utroolig tung sekk en dag. Da hadde hun funnet halvparten av et knekt øksehode i skogen (heldigvis den butte enden) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Det er helt sikkert riktig at barn ikke forstår alle sammenhenger. Men jeg synes heller ikke at det er noe poeng i at barna skal få bestemme hver minste ting, og erfare før de skjønner sammenhengen. Noen ting _må_ de bare gjøre, fordi det er slik! Som f.eks. å ha nok klær på seg ute, pusse tenner (man kan jo ikke vente til de har erfart tannverk), spise mat, osv osv. Noen ting bare _er slik_, og det må også barna forstå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Det er helt sikkert riktig at barn ikke forstår alle sammenhenger. Men jeg synes heller ikke at det er noe poeng i at barna skal få bestemme hver minste ting, og erfare før de skjønner sammenhengen. Noen ting _må_ de bare gjøre, fordi det er slik! Som f.eks. å ha nok klær på seg ute, pusse tenner (man kan jo ikke vente til de har erfart tannverk), spise mat, osv osv. Noen ting bare _er slik_, og det må også barna forstå. Det tenker jeg og :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Har du lest "Den som elsker noe annet" av Karin Fossum? Hun er så utrolig flink til å skrive om barns oppførsel og dialoger, på en naturlig måte. Det blir liksom eklere når du kjenner igjen de hverdagslige situasjonene som ender med forferdelse, så veldig godt. I den boka er det en liten guttunge som blir myrdet. Han går alene en strekning på landet, og på deler av den flyr han rundt med en pinne sånn litt i sin egen verden, fekter og lager lyder, akkurat slik de gjør i den alderen. Jeg tror alle som leser den scenen, er glad når de ser sin egen skitne guttevalp komme hjem om kvelden. En annen scene jeg husker godt fra en av bøkene hennes, er når ei lita jente lider all verdens kvaler når hun forsøker å la være å sette seg inn i en relativt fremmed manns bil. Hun vet godt at hun ikke må gjøre det, men han har _babykaniner_ på gården sin... Nå fikk jeg vondt i magen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Kongler, ja... Og parkdress-lommer fulle av stein. Noe jeg absolutt ikke savner fra småbarnstiden, var at trappa var dekket av verdifulle pinner. ''Og parkdress-lommer fulle av stein.'' Lillevill overtok en parkdress etter flyflys lille frøken i fjor høst. Den var ren og pen og så helt ubrukt ut - og det aller, aller beste med dressen, ifølge Lillevill selv, var at den kom ferdig med fine steiner i lomma.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.