Gå til innhold

Derfor hører ikke barn etter

KaVa

Anbefalte innlegg

''Og parkdress-lommer fulle av stein.''

Lillevill overtok en parkdress etter flyflys lille frøken i fjor høst. Den var ren og pen og så helt ubrukt ut - og det aller, aller beste med dressen, ifølge Lillevill selv, var at den kom ferdig med fine steiner i lomma....

*hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

10

• morsan

9

• laban

5

• kaffepiken

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia

Det er helt sikkert riktig at barn ikke forstår alle sammenhenger. Men jeg synes heller ikke at det er noe poeng i at barna skal få bestemme hver minste ting, og erfare før de skjønner sammenhengen. Noen ting _må_ de bare gjøre, fordi det er slik!

Som f.eks. å ha nok klær på seg ute, pusse tenner (man kan jo ikke vente til de har erfart tannverk), spise mat, osv osv. Noen ting bare _er slik_, og det må også barna forstå.

H e l t enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og parkdress-lommer fulle av stein.''

Lillevill overtok en parkdress etter flyflys lille frøken i fjor høst. Den var ren og pen og så helt ubrukt ut - og det aller, aller beste med dressen, ifølge Lillevill selv, var at den kom ferdig med fine steiner i lomma....

* fnis *

Minsten min arvet også en parkdress en gang, etter søskenbarnet sitt. Søsteren min er mindre nøye enn meg når det gjelder klesvask. Derfor ble jeg ikke så forbauset da jeg så den var litt småskitten selv om den hadde ligget ubrukt hos dem noen år - jeg bare heiv den til vask.

Da oppdaget jeg etter hvert at lommene ikke var tømt, heller! Heldigvis holdt steinene seg på plass. Det hadde blitt dyr arv dersom vaskemaskina hadde tatt kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de egentlig skjønne alle sammenhenger og tas med på råd for enhver pris da?

-er det ikke det de har foreldre til?

9-åringen min skjønner da sammenhengen mellom kaldt vær og klesvalg, han er stor nok til det.

Niesa mi på 3 derimot insisterer på å gå uten votter i -25 fordi hun ikke liker votter. -og det hjelper _ikke_ at hun får kjenne om det er kaldt, vottene må omtrent teipes fast på hendene hennes... Hvis søstra mi skulle ta den oppskriften fra avisa bokstavelig hadde jo ungen forfryst fingrene for lenge siden.

Nok en oppdragelses-oppskrift uten rot i virkeligheten spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja - sikkert lurt å la dem merke det, men det går jo ikke i praksis - akkurat som du påpeker KaVa.

Jeg var praktikant en gang og eldste gutten jeg passet, som var 3 år, nektet å ta på seg gummistøvler en dag det regnet. Jeg lot ham gå ut i sokkelesten.

Han kom fort inn og tok på seg støvlene :)

Så det er helt sikkert noe i det, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Her i huset syns jeg den teknikken fungrer utmerket i enkelte situasjoner.

Ikke få ganger snuppen har kommet inn igjen fordi han vil ha lue, jakke eller votter på likevel.

Husker et eks, Snuppen skulle på død & liv bade lenge før sommeren. Ja,du må bare bade, sier jeg. Tror ikke han fikk av seg mer enn sokkene før han om bestemte seg ;0)

Enkelte ting som tannpuss, må gjennomføres uansett de forstår det eller ikke. Men kampen om jakken eler vottene den gidder ikke jeg ta. De finner fort nok utav at de fryser. Så tar jeg heller med votter i veska til de vil ha de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine unger skjønte sammenhengen etter å ha erfart en gang da... de er ikke så dumme at de trenger å erfare hver gang- har en hoppet i en kald dusj EN gang, så sjekker en vannet før en går inn neste gang:))

Unger må ikke undervurderes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger skjønte sammenhengen etter å ha erfart en gang da... de er ikke så dumme at de trenger å erfare hver gang- har en hoppet i en kald dusj EN gang, så sjekker en vannet før en går inn neste gang:))

Unger må ikke undervurderes..

Nei, det er jeg enig i. Men andre ting er vanskeligere å erfare. Hvorfor skifte fra nattdrakt til vanlige klær, f.eks? Hadde det vært opp til junior, ville han bodd i nattdrakten døgnet rundt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...