Gå til innhold

Høyt B12 nivå hos snart 13 år gammel jente.

Gjest suppeguri

Anbefalte innlegg

Gjest suppeguri

Min datter på snart 13 år har fått påvist høyt B12 nivå. Dette kom fram etter blodprøver som ble tatt, da hun etter å ha vært i dårlig form, hatt sår hals og hostet over lengre tid ble testet for kyssesyken. B12 nivået lå på 701, og i følge legen skal det ligge mellom 150-580. Ellers hadde hun fin blodprosen på 13,6, lavt jernlager som lå nede på 3, leververdi på 7, lymfocytter 1,1 og hvite blodlegemer på 8,1. CRP ga ingen utslag. Kyssesyke hadde hun ikke. Legen mente at B12 verdien måtte følges opp med ny prøve etter 2 uker, da det i noen tilfeller kunne være tengn på leukemi. Hun fikk dessuten astmamedisin, da legen mener at blåseprøven var så dårlig at sannsynligheten for astma var stor. Hun fikk dessuten beskjed om å ta jerntabeletter og c-vitamin. Etter 2 uker har vi nå tatt nye prøver, og B12 verdien er nå oppe i 782!! Ellers var alle andre prøver helt fine, sa legen. Han hadde dessuten snakket om de høye B12 verdiene med en annen lege på legesenteret, og de var enige om at det ikke er unormalt at en jente i vekst lagrer B12. Sa ingenting om at dette måtte følges opp. Min datter er lang og slank, og er i en vokseperiode. Hun trener dessuten mye, både håndball og fotball. Har god apetitt, men spiser sikkert ikke nok frukt og grønnsaker. Vi spiser mest kjøtt, og fisk en gang i blant. Ikke viltkjøtt. Går og bekymrer meg veldig over det høye B12 nivået, spesielt etter legen sa at det kunne være tegn på leukemi. Har hørt at det ikke er farlig med for mye B12, men at det er veldig sjeldent at man får så høye verdier dersom man ikke tar tilskudd. Hva mener du vi skal gjøre? Kan vi slappe av og tro at dette er normalt, eller bør det følges videre opp? Er det noen prøver som bør tas for å utelukke alvorlig sykdom? Er veldig takknemlig for svar;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest suppeguri

Burde vel ha fortalt at hun er i betraktelig bedre form nå, enn hun var da vi fikk tatt første blodprøven. Hun er ikke i slapp, hoster ikke og er sitt gammle jeg igjen.

Hun har foreløpig ikke fått menstruasjon, men er i puberteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Din lege tar feil. Det er ingen sammenheng med høyt B12 nivå og sykdom. Høyt nivå er uttrykk for at hun har en kost som er rik på B12, som finnes i animalske produkter, som kjøtt, melk og egg. Dessuten har hun en god resorpsjon fra tarmen. Jeg har tallrike ganger fått tilbake blodprøver fra pasienter der B12 er høyt, og har fremhevet det som en positiv ting, som uttrykk for at kosthold og tarmfunksjon er bra.

Dere skal slappe av, og ikke tenke på B12, ikke kontrollere verdien, og ikke ta andre prøver for å være helt sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...