Gå til innhold

pubertetsnykker?

Gjest @krøll

Anbefalte innlegg

Gjest @krøll

Dette har vært en mildt sagt slitsom helg, rent psykisk. 11-åringen min har "tatt av", fullstendig. Fredag ble hun SUR fordi hun måtte legge seg kl. halv elleve. Det var det INGEN ANDRE som måtte på en fredag kveld.

Fortsatt sur på lørdag morgen, og bedre ble det ikke da hun etterhvert måtte skru av Hannah Montana (Gud, som jeg hater det fjollete pikebarnet. HM altså!!)

Så skulle hun på speidertur, så skulle hun ligge i telt, så skulle hun ikke ligge i telt, og så måtte hun ringe ørten andre pikebarn for å høre om de skulle ligge i telt, og så skulle hun ligge i telt likevel. Så kommer hun med det hun skal ha med. Tynne topper, korte strømper og SMINKE. Jeg gir opp!! Så ble det jo en krangel utav det da, hvor viktig det er med sminke når man liksom skal krabbe rundt i gjørma fra 9 til 12 på kvelden, og sove i telt etterpå.

Ullstilongs, boblebukse, lue og votter, no way. "E´kke vinter´n nå assa. mamma" Neida, er bare 0 grader, sludd og snø ute. Så var det gal farge på lua. Den kunne jo ikke være rød, de skulle jo gjemme seg!! Prøve å forklare ungen at kl 10 om kvelden er rødt nesten like svart som svart.

På søndagformiddag kommer hun hjem, blid som en lerke, helt til hun selv måtte pakke ut de gjørmete klærne fra sekken og legge de ut på vaskerommet. Det var da virkelig ikke nødvendig, hun kunne jo bare legge dem i skittentøyskurven? Klissbløtt og fullt av gjørme, jo takk, det skulle blitt lekkert. Så da ble hun sur for det også.

Så skulle vi ut på en liten tur på søndags ettermiddagen, men det orket hun jo hvertfall ikke, hun var bare sååå sliten, og måtte slappe av. Hun kunne jo få venninna til å komme over mens vi var borte så kunne de se på HM på TV og spise is!!

Det fikk hun ikke lov til så da ble hun sur, IGJEN.

Hun ble først blid igjen da ste-storesøster på 19 la full makeup da vi kom hjem igjen. Hun var blid da jeg vekket henne i dag tidlig, men er bekymret med tanke på hva k

hun kan finne på å bli sur for i kveld!!

Hjelp meg, er det sånn det skal bli de neste 5-6 årene her i huset, er jeg redd jeg kommer til å bli gråhåretog frustrert rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja disse nykkene til barna våre - min på 11 er også veldig ofte sur om dagen, og alt jeg og pappan gjør er galt. Vi er bare såååå dumme altså:-)

Men jeg hengte med opp i én ting - hun måtte skru av Hanna Montana på lørdags morgen? Det varer en halvtime, kunne hun ikke få se det ferdig da? Hvor lykkelig er du hvis noen nekter deg å se et program du ønsker å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres normalt ut for meg.

Trøsten er at de som starter såpass tidlig, kommer relativt tidlig ut igjen som litt mer moderate. Dvs. ikke akkurat som voksne, selvstendige mennesker, men med litt mindre hat mot foreldrene.

(Jeg bygger dette på et statistisk utvalg på én datter.)

Pass på at du velger ut de tingene som er vesentlige (akkurat som når man oppdrar en toåring). Du kan snart ikke bestemme over henne 100% uansett, så det er kanskje ikke så viktig å bråke om alt fra TV-kanal til kosthold, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøsten er at de som starter såpass tidlig, kommer relativt tidlig ut igjen som litt mer moderate. Dvs. ikke akkurat som voksne, selvstendige mennesker, men med litt mindre hat mot foreldrene.

Pass på at du velger ut de tingene som er vesentlige (akkurat som når man oppdrar en toåring). Du kan snart ikke bestemme over henne 100% uansett, så det er kanskje ikke så viktig å bråke om alt fra TV-kanal til kosthold, hvis du skjønner hva jeg mener.

'' (Jeg bygger dette på et statistisk utvalg på én datter.)''

mao har du, i følge ditt grunnlag 100% belegg for det du skriver :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Ja disse nykkene til barna våre - min på 11 er også veldig ofte sur om dagen, og alt jeg og pappan gjør er galt. Vi er bare såååå dumme altså:-)

Men jeg hengte med opp i én ting - hun måtte skru av Hanna Montana på lørdags morgen? Det varer en halvtime, kunne hun ikke få se det ferdig da? Hvor lykkelig er du hvis noen nekter deg å se et program du ønsker å se?

HM går ikke bare en halv time, syns det går hele dagen, jeg, hver eneste dag. Dessuten har hun hatt hele stua og for seg selv og sett på fjollete programmer i to timer før vi sto opp. Der har hun rigget seg til med dyne, og pute, brødskive med masse nugatti og oboy-melk. Syns ikke det var så veldig galt å skru over på noe annet etter å ha sett ferdig den ørtende episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' (Jeg bygger dette på et statistisk utvalg på én datter.)''

mao har du, i følge ditt grunnlag 100% belegg for det du skriver :-).

Nettopp. Med ett barn av hvert kjønn har jeg et upåklagelig grunnlag for å uttale meg om det meste :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp. Med ett barn av hvert kjønn har jeg et upåklagelig grunnlag for å uttale meg om det meste :-))

:-)

Med to _svært_ forskjellige gutter, kan jeg bare uttale meg med 50% sikkerhet ang gutter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM går ikke bare en halv time, syns det går hele dagen, jeg, hver eneste dag. Dessuten har hun hatt hele stua og for seg selv og sett på fjollete programmer i to timer før vi sto opp. Der har hun rigget seg til med dyne, og pute, brødskive med masse nugatti og oboy-melk. Syns ikke det var så veldig galt å skru over på noe annet etter å ha sett ferdig den ørtende episoden.

Ok, men det går bare en halvtime på lørdagsmorgen Du sa ikke noe om hvor lenge hun hadde sett TV før dette. Men her har vi i hvert fall en regel som sier at programmer som sees på, kan sees ferdig... Det synes jeg egentlig bare er rett og rimelig - hvilken voksen hadde godtatt at andre skulle bestemme dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

:-)

Med to _svært_ forskjellige gutter, kan jeg bare uttale meg med 50% sikkerhet ang gutter....

Nå vinkler du det helt feil, KaVa. Med to helt forskjellige gutter, kan du tvert imot si at du har full oversikt over _alle_ variasjoner innenfor hannkjønnet. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vinkler du det helt feil, KaVa. Med to helt forskjellige gutter, kan du tvert imot si at du har full oversikt over _alle_ variasjoner innenfor hannkjønnet. ;o)

* fnis *

Ja, såpass primitive arter kan det ikke finnes så mange varianter av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

* fnis *

Ja, såpass primitive arter kan det ikke finnes så mange varianter av...

Nemlig. ;o)

Huff, stakkars gutta. Men alt handler jo om hvordan man vinkler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Trøsten er at de som starter såpass tidlig, kommer relativt tidlig ut igjen som litt mer moderate. ''

Gjelder det også for oss som har en treogethalvt år gammel fjortis? *desperat, men håpefull*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Trøsten er at de som starter såpass tidlig, kommer relativt tidlig ut igjen som litt mer moderate. ''

Gjelder det også for oss som har en treogethalvt år gammel fjortis? *desperat, men håpefull*

Vet ikke helt om teorien holder så langt ned i alder.

Men jeg pleier å skrive her at mange av de kjekke, fornuftige 4-åringene man møter, har hatt en eller annen grusom periode tidligere.

Jeg husker det var en eller annen her (GA?) som hadde store forventninger til en spontan "helbredelse" av det meste på 4-årsdagen. Så det er ikke uvanlig at de er slitsomme i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Med to helt forskjellige gutter, kan du tvert imot si at du har full oversikt over _alle_ variasjoner innenfor hannkjønnet. ;o)''

Strengt tatt burde du vel si _begge_ istedenfor _alle_ når det bare er to;-)

Hilsen rødblyant-morsan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhhhjaaaaaa - SÅNN er det, selvsagt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en ting å si:

Pick your battles.

Ikke krangle på alt. Velg det som er viktigst, gi klare beskjeder og konsekvenser og stå på ditt.

Velg bort det som ikke er fullt så viktig, slik at ikke hver dag blir en eneste lang kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem man elsker dem tukter mann sies det.

Ja, må stemme i at det er en stor prøvelse innimellom. Jeg firer på enkelte ting, men definitivt ikke på andre. Da får ho bare bli så sur som ho vil.

Selvsakt på de ha skikkelige klær om de skal være ute lenge. Og selvsagt må de rydde etter seg da de kommer hjem. Jeg hadde nok også satt snuppa til å vaske klærne også. (Selv om ho bare er 9)

Husk å gi ros da ho er hyggelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Dette er godt å lese!!!! Jeg har også en 11 åring, (gutt) og han tåler fint lite noen ganger. Han blir sur og rasende sint for den minste ting og forsurer tilværelsen for resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...