Gå til innhold

Hva sier vi til vår ungdom vedr. alkohol/alder?

Gjest unge og alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest unge og alkohol

16 åringen vår skjønner ikke hvorfor vi ikke kan godta at hun drikker alkohol. I det legger hun at hun forstår det er 18 års grense for å kjøpe, men hun sier at det ikke står noen plass at det ikke er lov å drikke alkohol, selv om hun bare er 16? hva svarer man da? Har sagt til henne at hun er for ung og at det kan være skadelig for henne, og at jeg ikke godtar at hun drikker. Har også snakket med henne om at mye galt kan skje i ruset tilstand, som man kan angre på. Får da til svar at hun ønsker drikke alkohol og har full kontroll. Synes dette blir svært vanskelig da hun ikke aksepterer foreldres regler. Har funnet alkohol flere ganger på rommet, og hun blir kjempesint, og sier vi ikke eier respekt for henne ved å gå rundt å snoke. merket allerede ved 13 - 14 års alder at hun drakk alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliza1365380759

Hver er det som bryter loven ved å kjøpe/gi henne alkohol? Kjøper hun selv mister salgsstedet bevillingen hvis det oppdages, bruker hun falsk leg bryter hun selv loven ved dokumentforfalskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Hver er det som bryter loven ved å kjøpe/gi henne alkohol? Kjøper hun selv mister salgsstedet bevillingen hvis det oppdages, bruker hun falsk leg bryter hun selv loven ved dokumentforfalskning.

Minst en av mine foreldre var våken når jeg kom hjem etter å ha vært ute i helgene, og da var det forventet at jeg skulle "slå av en liten prat" før jeg gikk for å sove... Og ofte kunne de jo "like godt" hente meg når jeg skulle hjem, siden de like vel var våkne.. Kan garantere at det fungerte! ;-) Enten hun liker det eller ikke, så bor hun i deres hus og er mindreårig, ergo er det dere som bestemmer. Stram inn der det svir mest ved overtramp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset hadde det vært helt uaktuelt at en 16-åring drakk. (Joda, jeg vet at de tester, men om jeg har mine regler så vil jeg gjøre forbruket lavere)

Det er ulovlig for henne å kjøpe alkohol, og det er ulovlig for andre å selge alkohol til henne. Slik er det bare!!!

Jeg har sett på nært hold hva alkohol kan gjøre med folk, og hadde tydd til harde midler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hun har ikke lov å kjøpe alkohol, ingen andre har lov å kjøpe alkohol til henne og ingen har lov til å skjenke henne alkohol. Ergo burde hun ikke ha noen muligheter til å eie eller å drikke alkohol i det hele tatt.

Her i huset har vi vært meget strenge på 18 års grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

For det første: Grunnen til at det er 18 års aldersgrense for å kjøpe alkohol er fordi at mindreårige ikke skal drikke.

Det er du som bestemmer over datteren din frem til hun er 18, så om du ikke synes det er rett det hun gjør, så skal hun rette seg etter det. Du bestemmer oppdragelsen.

Kanskje drikker hun for at hun kjeder seg?

Er det noe hun interesserer seg for som dere kunne gjøre sammen?

Si at du hjelper henne økonomisk med sertifikatet om hun ikke drikker mer før hun er 18.

Bruk tid sammen, vær hyggelig men bestemt.

Ikke forstå henne ihjel, men prøv å sette deg inn i hennes situasjon og jobb MED henne.

På hennes alder er det nok vanlig og teste alkohol for første gang, det vet du sikkert selv:)

Men noen har tendenser til å dra ting langt, og siden hun er så ung er det viktig at noen sier ifra.

Og "noen" i dette tilfellet er deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Grunnen til at det er 18 års aldersgrense for å kjøpe alkohol er fordi at mindreårige ikke skal drikke.

Det er du som bestemmer over datteren din frem til hun er 18, så om du ikke synes det er rett det hun gjør, så skal hun rette seg etter det. Du bestemmer oppdragelsen.

Kanskje drikker hun for at hun kjeder seg?

Er det noe hun interesserer seg for som dere kunne gjøre sammen?

Si at du hjelper henne økonomisk med sertifikatet om hun ikke drikker mer før hun er 18.

Bruk tid sammen, vær hyggelig men bestemt.

Ikke forstå henne ihjel, men prøv å sette deg inn i hennes situasjon og jobb MED henne.

På hennes alder er det nok vanlig og teste alkohol for første gang, det vet du sikkert selv:)

Men noen har tendenser til å dra ting langt, og siden hun er så ung er det viktig at noen sier ifra.

Og "noen" i dette tilfellet er deg.

Hva gjør du i en tråd fra mars?

''Det er du som bestemmer over datteren din frem til hun er 18, så om du ikke synes det er rett det hun gjør, så skal hun rette seg etter det.''

O, hellige enfold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

Hva gjør du i en tråd fra mars?

''Det er du som bestemmer over datteren din frem til hun er 18, så om du ikke synes det er rett det hun gjør, så skal hun rette seg etter det.''

O, hellige enfold!

Måtte smile og nikke litt til den siste kommentaren din laban :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
srp1365380487

Herre gud, høres ut som at det er ungen som bestemmer hjemme og ikke mora. At du i det hele tatt "lurer" på noe sånt er helt uforståelig for meg. Hvis jeg hadde merket alkohol-lukt på min 13-14-åring hadde det blitt så månelyst at han ikke hadde våget så mye som å kikke på et polutsalg på mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei her må du sette foten ned og komme med sanksjoner når hun bryter reglene. Alkohol er forbudt for barn under 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...