Gå til innhold

Konsentrasjonsvansker mm. hos gutt 8 år

Gjest tina69

Anbefalte innlegg

Gjest tina69

Sønnen vår på 8 år har alltid vært en aktiv og levende gutt. Han prater mye, og har lange og detaljerte historier. Mange tanker i hodet på en gang. Etter at han begynte på skolen, har imidlertid konsentrasjonsproblemene hans blitt veldig tydelige, og de går ut over mestringsfølelsen hans. Han klarer seg bra på skolen, men sliter veldig med skolearbeidet. Han faller ofte ut og må hentes inn igjen, også når han gjør lekser. Syns lekser er et ork og skolen kjedelig. En 8-åring syns vel normalt at skolen ikke er så gal? Han sier at han er dårlig på skolen, i alle fag, og at alle er bedre enn ham. Det hjelper ikke hvor mye vi enn prøver å oppmuntre ham, det avfeier han med at vi sier det for å trøste. Når det er noe han ikke får til (og dette gjelder også andre ting enn skolearbeidet), blir han kjempesinna, det er tydelig han har masse frustrasjon i seg. Han har også "tvangshandlinger" (har hatt dette siden han var 4-5) - dette går i perioder, i begynnelsen var det litt lyder og ansiktsmimikk - det ene avløste det andre, aldri flere ting på en gang. Nå for tiden er det rituale før han skal sove, han har visse ting han bare MÅ gjøre før han legger seg til å sove. Dette plager ham veldig. Han kan også ha vanskelig for å ligge stille, får plutselig rykning i et bein f.eks. Dette har imidlertid bedret seg med årene, var ille da han var mindre.

Vi har ei datter som er to år yngre, og hun fungerer på en helt annen måte enn sin bror. Gjør leksene unna omtrent på egen hånd, mye bedre på finmotorikk, leser nesten like bra som broren, større indre ro. Så det er lett å se forskjellen. Dette kan jo selvfølgelig bero på individuelle forskjeller og forskjeller i kjønn, men det er vanskelig å si.

Vi har bare hatt et par korte samtaler med skolen om dette. De er oppmerksom på konsentrasjonsvanskene hans, men sier at han viser faglig fremgang, så det er ingen grunn til bekymring.

Vi ER imidlertid bekymret, all den tid sønnen vår helt tydelig plages av dette. Den dårlige selvfølelsen hans er veldig sårt å være vitne til. Han har alltid vært en glad og lykkelig gutt, men frustrasjonen hans har tatt mer over, bortsett fra når han leker og gjør ting han føler han mestrer. Vi føler oss maktesløse. Spekulerer i om det kan være ADD, Asberger, eller om dette er noe han vokser av seg? Hadde vært så fint å få synspunkter på dette fra noen utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Stå på deres! Vi hadde et barn som ditt, dvs. enda verre stilt. Det gikk så langt som til en erklæring om at livet ikke var verdt å leve. 8 år gammel! Hos oss var problemene kjempestore på skolen, og overkommelige hjemme(der var det omtrent som du beskriver det),så det var skolen som tilslutt ba om å få koble inn ppt, men dere kan også gjøre det!

Nå, to år etterpå, når jeg ser tilbake på alt, ser jeg at problemene vokste seg digre på skolen delvis fordi de taklet alt dårlig. Vi fikk negative meldinger som gikk på kritikk av vår oppdragelse og ungen fikk masse negative tilbakemeldinger og havnet i en skikkelig nedadgående spiral. "I første klasse var jeg bare slem", har vi fått høre i ettertid.

Grunnen til at problemene oppstod for oss, var proteinintoleranse. Derover strides de lærde, men så snart vi fjernet gluten og melk fra kostholdet ble ungen en helt annen. Våken, konsentrert, glad, avbalansert.... Og mottagelig for alle de flotte menneskene og tiltakene skolen satte inn. I dag, to år etterpå, ser vi kun spor av den gamle ungen hvis vi er uheldige og får inn gluten eller melk i kostholdet.

Ikke gi dere! Stå på til dere får tilfredsstillende svar og hjelp. Det er ingen grunn til å vente og se om han ramler helt utfor stupet før han skal få hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på omtrent samme alder.

Noe av det du beskriver om motvilje mot lekser og stillesittende aktiviteter, høres helt normale ut for meg.

Men kombinasjonen med litt tvangspregede handlinger og tics, gir meg de samme følelsene som dere har, av at dette også er noe som ligger litt utenom det vanlige. Spesielt fordi han selv er klar over og plages av at han har disse spesielle tingene.

Så jeg støtter deg i at han bør utredes av noen som har peiling, ikke bare av synsere som er fornøyde så lenge han ikke forstyrrer for mye, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg har dessverre ingen tips til hva og hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS-mamsen

Hei

Når jeg leser tråden slår det meg at gutten din kanskje har Tourette syndrom?

har selv en 8 åring med Tourette. H*n har ikke konsentrasjonsproblemer eller mye av andre diagnoser som følger med, men jeg har lest veldig mye om TS de siste årene. Anbefaler at dere søker litt på nettet, samt sjekker hjemmesiden til Norsk Touretteforening. Videre synes jeg dere skal starte utredning. Dersom det er en diagnose er det noe håndfast, og lettere å få den hjelpen dere har krav på.

Lykke til! Hos oss fungerer det veldig bra, til tross for TS'en:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Kommer nettopp fra et møte på skolen om min sønn på 7. Ukonsentrert, faller ut, trives best i mindre grupper ( når det gjelder faglig) det går seint -men framover. han er flink sosialt og veldig flink grovmotorisk. Sliter finmotorisk.han har vært sein hele veien ( sein til å gå, snakke etc) Vi vurderte sammen med barnahegen omhan trengte utredning , men skolen sa vi skulle vente sånn at de lærte han å kjenne. Nå har vi bedt om en sakkyndig vurdering og vi vurderer en utredning. jeg sitter her og er veldig usikker egentlig- er han sein eller har han en diagnose? Jeg ser at vi hjemme her bruker veldig mye ressurser på han i lekser, fritid etc. vet liksom ikke hva godt vi kan gjøre. veldig bra samarbeid med skolen. Noen som kjenner seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Stå på deres! Vi hadde et barn som ditt, dvs. enda verre stilt. Det gikk så langt som til en erklæring om at livet ikke var verdt å leve. 8 år gammel! Hos oss var problemene kjempestore på skolen, og overkommelige hjemme(der var det omtrent som du beskriver det),så det var skolen som tilslutt ba om å få koble inn ppt, men dere kan også gjøre det!

Nå, to år etterpå, når jeg ser tilbake på alt, ser jeg at problemene vokste seg digre på skolen delvis fordi de taklet alt dårlig. Vi fikk negative meldinger som gikk på kritikk av vår oppdragelse og ungen fikk masse negative tilbakemeldinger og havnet i en skikkelig nedadgående spiral. "I første klasse var jeg bare slem", har vi fått høre i ettertid.

Grunnen til at problemene oppstod for oss, var proteinintoleranse. Derover strides de lærde, men så snart vi fjernet gluten og melk fra kostholdet ble ungen en helt annen. Våken, konsentrert, glad, avbalansert.... Og mottagelig for alle de flotte menneskene og tiltakene skolen satte inn. I dag, to år etterpå, ser vi kun spor av den gamle ungen hvis vi er uheldige og får inn gluten eller melk i kostholdet.

Ikke gi dere! Stå på til dere får tilfredsstillende svar og hjelp. Det er ingen grunn til å vente og se om han ramler helt utfor stupet før han skal få hjelp!

Har nettopp vært på møte m skolen ang ca samme ting - gutten som nå skal opp i 4de "detter ut" og blir ukonsentrert til tider i klassen, klarer ikke jobbe godt m gruppe arbeid, men bra alene, fungerer best i smågrupper, men ikke store grupper.

Holder på med henvisning til PPT for utredning.

Men jeg lurte på dette med proteintolleranse - hvordan målte dere det?

Jeg har bestilt time hos fastlegen for å ta blodprøve for å sjekke om han tåler melk - holder det, eller må vi ta andre prøver også? Hørte noen snakke om Selolje - noen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke vært i tvil, ville henvist ham til PPT for å få utredet hans hjelpebehov i skolen. PPT stiller ikke diagnoser, de utreder hvor hans problemområder ligger, og anbefaler målrettede tiltak som skolen må iverksette.

Hvis de finner at det er grunnlag for videre utredning anbefaler de at barnet henvises til BUP, og så tar dere stilling til om dere ønsker videre utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har nettopp vært på møte m skolen ang ca samme ting - gutten som nå skal opp i 4de "detter ut" og blir ukonsentrert til tider i klassen, klarer ikke jobbe godt m gruppe arbeid, men bra alene, fungerer best i smågrupper, men ikke store grupper.

Holder på med henvisning til PPT for utredning.

Men jeg lurte på dette med proteintolleranse - hvordan målte dere det?

Jeg har bestilt time hos fastlegen for å ta blodprøve for å sjekke om han tåler melk - holder det, eller må vi ta andre prøver også? Hørte noen snakke om Selolje - noen som har prøvd det?

Proteinintoleranse mot gluten og melk måles med en urinprøve som sendes til enten bmlab eller neurozym pharma. Det kan ikke måles på vanlige prøver legen tar. -men ta dem også! Og før du evt. kutter ut gluten; ta cøliakitester! Cøliaki-diagnose gir rett til grunnstønad til dekning av fordyret kosthold. PI gjør det ikke, med mindre man kan påvise annen diagnose, f.eks IBS. Slike tester må tas før man forsøker diett for å gi evt. utslag. Når tarmen har leget seg, er det for sent.

(beklager sent svar. Jeg var på ferie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Proteinintoleranse mot gluten og melk måles med en urinprøve som sendes til enten bmlab eller neurozym pharma. Det kan ikke måles på vanlige prøver legen tar. -men ta dem også! Og før du evt. kutter ut gluten; ta cøliakitester! Cøliaki-diagnose gir rett til grunnstønad til dekning av fordyret kosthold. PI gjør det ikke, med mindre man kan påvise annen diagnose, f.eks IBS. Slike tester må tas før man forsøker diett for å gi evt. utslag. Når tarmen har leget seg, er det for sent.

(beklager sent svar. Jeg var på ferie)

Tusen takk for tips ruskesnusk,

Nå har vi fått resultatene fra testen, og det viser seg at han har ganske høye utslag på melkeprotein, så nå har vi startet diett. Dette blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips ruskesnusk,

Nå har vi fått resultatene fra testen, og det viser seg at han har ganske høye utslag på melkeprotein, så nå har vi startet diett. Dette blir spennende.

Lykke til med kostholdsomleggingen GIN! Måtte det være like vellykket hos dere som det har vært hos oss! Råd: Ta det litt forsiktig i starten og trapp ned melkebruken heller enn å slutte "cold turkey". På den måten reduserer dere risikoen for abstinenser av betydning. Husk også at det tar tid før melkerestene er ute av kroppen og dere ser full effekt. Ikke gi opp med en gang, men prøv noen måneder iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med kostholdsomleggingen GIN! Måtte det være like vellykket hos dere som det har vært hos oss! Råd: Ta det litt forsiktig i starten og trapp ned melkebruken heller enn å slutte "cold turkey". På den måten reduserer dere risikoen for abstinenser av betydning. Husk også at det tar tid før melkerestene er ute av kroppen og dere ser full effekt. Ikke gi opp med en gang, men prøv noen måneder iallfall!

Lite tillegg: I Norsk Proteinintoleranseforening har de likemenn som sikkert kan gi flere og bedre råd enn det jeg kan komme med. Jeg kan bare dele våre egne erfaringer. http://www.npif.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Hei tina69.

Har du sjekket gutten din for adhd/add?

add er det samme som adhd bare at de er ikke hyperaktive.

Anonym.

Hei.

Ja, endelig fulgte jeg magefølelsen min og kontaktet legen, som raskt henviste til utredning for adhd og tourette. Godt å bli tatt på alvor. Utredningen er ikke ferdig ennå, men vi har fått mange bekreftelser på at bekymringene våre var berettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest apelsin

Hei.

Ja, endelig fulgte jeg magefølelsen min og kontaktet legen, som raskt henviste til utredning for adhd og tourette. Godt å bli tatt på alvor. Utredningen er ikke ferdig ennå, men vi har fått mange bekreftelser på at bekymringene våre var berettiget.

Hei tina69.

Hvis gutten din får noe diagnose og hvis du lurer på noe i forbindelse med diagnosen, da kan du poste nytt innlegg her på bokstavbarn.

Husk at alderen til å gå på bup er opp til 23 år.

Anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...