Gjest Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 hei for to måneder siden var jeg hos doktor med min sønn på 4 år, han var trøtt, gretten og uopplagt,og kunne enkelte dager sove i opp til 2,5t på ettermiddagen samtidig som han sov som normalt på natten ( ca fra 19.30-07.00). HB ? ble sjekket (stikk i fingertuppen) den var 11,0 og han fikk beskjed om å ta jerntilskudd. den første måneden var det vanskelig å få i ham jerntiskudd og ved sjekk etter en mnd hadde verdien sunket til 10,0, selv om han nå de siste 3 ukene har vært kjempeflink og tatt jerntilskudd to ganger om dagen er han fortsatt trett, sliten og uopplagt. det går bra fra morgenen, men utpå dag blir han gretten og veldig lett sutrete, eksempelvis sov han lørdag 2,5 t på sofaen fra ca kl 14, sovnet ca 20.30 på kvelden og sov til kl 11.30 på søndag(10.30 gammel tid, klokken ble stilt den natten). han har altid vært glad i mat, men nå må det lirkes for å få ham til å spise ordentlig, hvis det ikke serveres fiskegrateng eller yoghurt da. han har ikke drukket melk de siste ukene, men har fått en del juice med c-vitaminer for å bedre opptak av jern. føler nå at det kanskje bør sjekkes om det kan være andre grunner til at han er så trøtt å sliten, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, hos fastlegen er det litt sånn at han gjor det man som "kunde" ber om og ferdig med det. har du noen gode råd ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Det er ikke noen overbevisende jermangel i prøvene du beskriver(normalverdier ca. 11.3-12.3), og når han har fått jern i en mnd. taler mot jernmangel, Men dersom siste pøven du tok viser 1.0 ( og den er riktig, har han falt i jern) Jeg synes det skal tas en ny blodstatus ,med blodprosent, ferritin( jernlagre) hvite blod legemer med differensialtelling av hvite blodlegemer, blodplater og CRP og barnet bør få en full undersøkes av lege.Du kan få denne us hos fastlegen eller hos en barnelege. Det kan være mange grunner til at barnet er sliten og trett og ikke i formm og sover mye, utenom eller i tillegg til blodmangel. Prøvene jeg har beskrevet vil gi deg en orientering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Som hjertebarnsmamma tenker jeg med en gang på hjertefeil når jeg hører om slitne barn med lite matlyst. Få legen til å lytte på ham, mangt kan høres av en erfaren lege med stetoskop faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.