Gå til innhold

Maling inne

Gjest Näckrosa

Anbefalte innlegg

Gjest Näckrosa

Jeg skal igang med maling inne. Har et gammelt hus, hvor det er brukt oljemaling oppå gamle tre-vegger(panel..?).

Er det noen her inne som har brukt akrylmaling/vannbasert maling oppå oljemaling?

Dette skal gå veldig bra hvis man matter ned og bruker vannbasert heftgrunning før man maler.

Hvilke erfaringer har dere med dette??

(er en maler som har sagt til meg at dette går veldig bra, men vil gjerne høre erfaringer :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg er nesten sikker på at du IKKE må ta akrylmaling oppå oljemaling!

Noen venner av oss malte på hytta, og etter en stund, skallet malingen av, og det var visstnok fordi de hadde gjort dette (gammel oljemaling fra før).

Jeg brukte oljebasert kvistlakk på et rom en gang, og malte over med akrylmaling. Fysj! På alle kvistene ble det bobler (reaksjon med akrylmalingen) - og jeg måtte ta sandpapir over alle kvistene og male over igjen (brukte da fortsatt akrylmaling). Det le bedre, men ikke 100% pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Jeg er nesten sikker på at du IKKE må ta akrylmaling oppå oljemaling!

Noen venner av oss malte på hytta, og etter en stund, skallet malingen av, og det var visstnok fordi de hadde gjort dette (gammel oljemaling fra før).

Jeg brukte oljebasert kvistlakk på et rom en gang, og malte over med akrylmaling. Fysj! På alle kvistene ble det bobler (reaksjon med akrylmalingen) - og jeg måtte ta sandpapir over alle kvistene og male over igjen (brukte da fortsatt akrylmaling). Det le bedre, men ikke 100% pent.

enig med prust. Akrylmaling krasjer med oljemaling, men det er mulig det går bra hvis du har ett lag med heftgrunn under. Jeg har lakkerte naturfargede lister, som jeg har ett strøk heftgrunn og så to lag akrylmaling på toppen. Det har gått bra, og ingen koking.

Hvis du har mulighet kan du jo muligens prøve i en liten krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Näckrosa

enig med prust. Akrylmaling krasjer med oljemaling, men det er mulig det går bra hvis du har ett lag med heftgrunn under. Jeg har lakkerte naturfargede lister, som jeg har ett strøk heftgrunn og så to lag akrylmaling på toppen. Det har gått bra, og ingen koking.

Hvis du har mulighet kan du jo muligens prøve i en liten krok.

Han jeg spurte er som sagt utdannet maler. I tillegg leste jeg på nett at dette skulle gå bra, dersom man mattet ned og grunnet med heftgrunn.

Håper på flere innlegg her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Lite erfaring med maling, bare så det er sagt. Har sett akryl som flasser av oljemaling, så vær forsiktig der. Med heftgrunn, går det vel bra om maleren sier det.

Er det ikke ganske stor forskjell på vannbasert og akrylmaling? Acryl er tykkere, og før den tørker (noe som tar tiiid), er den mer gummiaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gåt helt fint, men ikke la deg friste til å hoppe over heftgrunn - da går det galt.

Jeg har prøvd begge variantene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta før en ser om det fungerer eller ikke, men jeg har iallefall malt med Lady oppå en oljemaling for 3 år siden, og det er pent som nytt fremdeles :) Men det er i stua, da, så det er ikke hard slitasje på veggen. Jeg har ikke brukt heftgrunn heller... men matta litt og iallefall vaska godt med salmiakk. Har gjort det samme i andre rom også, men det er av nyere dato. Såvidt jeg husker fra malebutikken var det imidlertid noen malingstyper en ikke skulle bruke, men dette handlet ikke bare om forrige maling, men også om materialene en skal male på (tømmer, panel, mur el.a.) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...