KaVa Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 http://www.klikk.no/helse/kosthold/article442403.ece Slik får du et sunnt påskeegg. Jeg blir nesten lei meg når jeg ser sånne artikler. Påskeegg er noe man får EN gang i året - da må det sørenklypeminhatt (sterkt moderert) være lov å kose seg med det usunne man vil! Problemet er ikke påskeegg, men det man propper i seg ellers i hverdagene, mener nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deva Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Reagerte på det jeg også,får da være måte på hysteri. Det må gå an å kose seg litt uten å ha dårlig samvittighet for det,her skal ungene få ekte egg med ekte godteri ; ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Enig - med to strek under! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Enig med deg. Nesten litt overrasket over at artikkelen ikke foreslo broccoli og gulrøtter dyppet i ørlite mørk sjokolade;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg er så fullstendnig enig med deg! Jeg begynner også å bli veldig lei dette sunnhetshysteriet. Det er hverdagen som er avgjørende for om man lever et sunt liv eller ikke, om man spiser litt (ekstra) usunt i påsken, julen eller til bursdager, spiller ingen rolle... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg tenkte det samme da jeg kikket på artikkelen da den kom. Jeg ser det anbefales sukkerfritt gelegodt, og benytter derfor anledningen til å (nok en gang) advare mot sukkerfritt godteri som er søtet med maltitol. Rema har ganske mye "sunnere" gelefrukt-aktig godterier som inneholder dette. Nå er vel de fleste DOL-mødre innbitte motstandere av kunstig søtstoff, men det kan jo tenkes at noen finner på å teste en liten pose allikevel. De som ikke tåler maltitol (og det vet man ikke før man har prøvd), kan bli kjempesyke - på en måte du spesielt ikke vil erfare på påsketur på en hytte uten innlagt vann og WC. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 -er det mulig? Tror ikke ungene hadde blitt særlig fornøyde med det alternativet der. Nøtter, mørk sjokolade etc er ikke mye pop. Ikke tror jeg de tar noen skade av å spise bittelitt mer godteri på påskeaften enn de vill fått en helt vanlig lørdag heller. Hos oss er det egentlig bare selve egget som utgjør forskjellen. Mora deres derimot burde helst droppe godteriet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Enig! Dette virker bare teit. Og det er nok de fleste enige i, men noen journalister leter opp ting å skrive om... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Veldig enig. Jeg har sett artikkelen, men nektet å lese den av prinsipp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Enig :-) Det de heller kunne sagt noe om var størrelsen på eggene som ser ut til å doble seg fra år til år... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 -er det mulig? Tror ikke ungene hadde blitt særlig fornøyde med det alternativet der. Nøtter, mørk sjokolade etc er ikke mye pop. Ikke tror jeg de tar noen skade av å spise bittelitt mer godteri på påskeaften enn de vill fått en helt vanlig lørdag heller. Hos oss er det egentlig bare selve egget som utgjør forskjellen. Mora deres derimot burde helst droppe godteriet... ''Mora deres derimot burde helst droppe godteriet... '' her og :-) Men gjør hun? NEI! Av prinsipp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 -er det mulig? Tror ikke ungene hadde blitt særlig fornøyde med det alternativet der. Nøtter, mørk sjokolade etc er ikke mye pop. Ikke tror jeg de tar noen skade av å spise bittelitt mer godteri på påskeaften enn de vill fått en helt vanlig lørdag heller. Hos oss er det egentlig bare selve egget som utgjør forskjellen. Mora deres derimot burde helst droppe godteriet... "Ikke spis alt selv!" står det i artikkelen. Rart de ikke nevner at det går an å sløyfe hele egget, eller stappe det fullt av minigulrøtter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg gidder ikke engang lese artikkelen. Hysteri er det rette ordet når ungene ikke engang kan få et velfylt påskeegg med skikkelig godis! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 HELT enig, samem slo meg da jeg så overskriften, og gadd derfor ikke gå inn på siden i det hele tatt. Ungene hos oss får litt godt på lørdag, men brus og sjokoladepålegg (f.eks) har vi aldri. Er litt over gjennomsnittet opptatt av slikt fordi jeg kommer fra tannlegefamilie... ;-) MEN i påsken, da skal de jammen få hvert sitt påskeegg med masse godsaker oppi, og det skal ikke være sunt i det hele tatt ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Reagerte på det jeg også,får da være måte på hysteri. Det må gå an å kose seg litt uten å ha dårlig samvittighet for det,her skal ungene få ekte egg med ekte godteri ; ) ''her skal ungene få ekte egg med ekte godteri ; )'' Jeg er ikke helt sikker på hvordan du skal få godteriet inn i ett ekte egg, men alt går sikkert om man prøver hardt nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 "Ikke spis alt selv!" står det i artikkelen. Rart de ikke nevner at det går an å sløyfe hele egget, eller stappe det fullt av minigulrøtter. I forrige uken kom påskeharen på besøk i bhg med et gigantisk påskeegg,- fullstappet av nettopp gulrøtter :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg tenkte det samme da jeg kikket på artikkelen da den kom. Jeg ser det anbefales sukkerfritt gelegodt, og benytter derfor anledningen til å (nok en gang) advare mot sukkerfritt godteri som er søtet med maltitol. Rema har ganske mye "sunnere" gelefrukt-aktig godterier som inneholder dette. Nå er vel de fleste DOL-mødre innbitte motstandere av kunstig søtstoff, men det kan jo tenkes at noen finner på å teste en liten pose allikevel. De som ikke tåler maltitol (og det vet man ikke før man har prøvd), kan bli kjempesyke - på en måte du spesielt ikke vil erfare på påsketur på en hytte uten innlagt vann og WC. Dette maltitolet - er det usunt i seg selv, eller er det bare det at noen ikke tåler det? Jeg har tatt det for gitt at det inneholder gluten - ettersom det helt sikkert er maltbasert, og da tåler ikke barna mine (eller mannen min )det uansett. Her blir det ekte sukker godteri i egget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 I forrige uken kom påskeharen på besøk i bhg med et gigantisk påskeegg,- fullstappet av nettopp gulrøtter :-) ''I forrige uken kom påskeharen på besøk i bhg med et gigantisk påskeegg,- fullstappet av nettopp gulrøtter :-)'' *Humrer* Det blir litt annerledes enn påskeegg i heimen da. ) Hva sa ungene da når egget ble åpnet og innholdet avslørt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Dette maltitolet - er det usunt i seg selv, eller er det bare det at noen ikke tåler det? Jeg har tatt det for gitt at det inneholder gluten - ettersom det helt sikkert er maltbasert, og da tåler ikke barna mine (eller mannen min )det uansett. Her blir det ekte sukker godteri i egget. Jeg vet lite om sånt. Alt som inneholder kunstig søtstoff er jo merket med ørliten skrift om at store mengder kan gi diaré og andre mageproblemer, men da ser jeg liksom for meg at man spiser virkelig MYE. Men sønnen min ble eksplosivt kjempesyk av to småposer gelegodt som viste seg å inneholde dette stoffet. Etter å ha sjekket litt, fant jeg ut at vi hadde - eh - eksperimentert med dette én gang før, men da trodde jeg det var tilfeldig. Det var omtrent som om jeg hadde forgiftet ham, helt forferdelig reaksjon. Han tåler alle "vanlige" søtstoff som er i lettbrus og sukkerfrie pastiller osv. helt fint. En her fra DOL som har veldig peiling, bekreftet at maltitol kan ha den virkningen dersom man ikke tåler det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 ''her skal ungene få ekte egg med ekte godteri ; )'' Jeg er ikke helt sikker på hvordan du skal få godteriet inn i ett ekte egg, men alt går sikkert om man prøver hardt nok. *knegg* Litt av en verping som må til da, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.