Gå til innhold

Lei av sunnhetshysteriet - artikkel på DOL

KaVa

Anbefalte innlegg

''her skal ungene få ekte egg med ekte godteri ; )''

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du skal få godteriet inn i ett ekte egg, men alt går sikkert om man prøver hardt nok. :)

Haha,ja det har du rett i ; )

Såg ikke det før nå,ekte egg hmf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

37

• Colette

25

• Orio

12

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aimabel

_Enig_!!!! Nå er det vel meningen at de fleste bør kutte _ned_ på sukkerinntakt, ikke at man må kutte _ut_ Litt skikkelig godteri på lørdager, påske og jul må være greit. Det er ikke lurt å ha totalforbud mot sukker, det vil virke mot sin hensikt tror jeg.

Kunne de ikke heller laget en artikkel om morsomme ting man kan gjøre ute i påsken f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det teiteste var det siste: en ny tannbørste! Som om vi ikke har tannbørste fra før av....idiotisk.

Jeg er helt enig med deg: la oss ha påskeegget i fred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig. *tar tellfart og poole artikkel'n te hælvette*

Mine unger får akkurat det de ønsker seg i påskeegget: det godteriet de liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det teiteste var det siste: en ny tannbørste! Som om vi ikke har tannbørste fra før av....idiotisk.

''Jeg synes det teiteste var det siste: en ny tannbørste! ''

He he..det fikk jeg ikke med meg. Det er uansett visse ting som ikke bør gis som gave, men som bare inngår i de tingene man utstyrer familiemedlemmer med over det alminnelige husholdningsbudsjettet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

''Påskeegg er noe man får EN gang i året''

Jepp, og i ikke så altfor fjern fortid var påskegget en stoooor opplevelse. Da hadde det vært litt magert etter jul (som også er en nydelig tid!), både på mat- og godisfronten. Dette husker _jeg_ veldig godt, altså, og jeg er ikke hønngammal.

Nå er det vel ikke slik at våre barn ever opplever magre tider. Og mange barn får ikke ett lite påskeegg som skal vare høytiden ut, de får påfyll i påskeegget både en og to og tre ganger og det er ikke direkte _små_ egg lenger heller. For mange begynner påska allerede i morgen, og varer i 8 dager.

For de som da spiser godis i såvidt store mengder daglig i 8 dager, så blir det i overkant. For det er jo for mange mengder av godis hver lørdag hele året, samt kaker og kjeks og saft litt i uka også, i tillegg til bursdager og "spesielle anledninger". Og sjokoladepålegg på brødskiva og sjokomelk daglig. + frokostblandinger, da.

Jeg reagerer ikke så negativt på artikkelen som de andre her, for jeg ser at den har noe for seg. For mange. Ikke DOL-barna, selvfølgelig, men det går faktisk veldig mange overvektige barn rundt omkring, og for disse ville det nok vært en fordel om ikke påskeegget var så stort og velfylt.

Dog er jeg enig med de som sier at det er det daglige kostholdet som teller, og et påskeegg velter ikke lasset. Nei, om hverdagen hadde vært mager, så hadde jo påskeegget vært en stoooor opplevelse, og slettes ikke noe "skummelt" verken for tenner eller kropp.

Nå skal jeg hoppe ned i skyttergrava og gjøre meg klar for angrep.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvorfor denne artikkelen provoserer folk skjønner jeg ikke ;)

Det er vel kjempeflott å få tips til sunnere påskeegg dersom man f.eks. har barn med diabetes, barn som blir hypre og/eller dårlige av for mye sukker etc.?

At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier (og det ikke bare til spesielle høytider) ;-)

Jeg vet iallefall med sikkerhet at mine unger spiser mer godterier enn det jeg fikk som liten. Den gangen var det stor stas å få et lite påskeegg fylt med godterier. Nå er jo påskeeggene opptil fem-seks ganger større enn de påskeeggene vi fikk for 20 år siden!

Mine unger skal få påskeegg med vanlige godterier, men gigapåskeegg som enkelte får, er helt uaktuelt. Dessuten er det ikke aktuelt at de småspiser godterier hele dagen. Da vil de ikke orke vanlig mat. Hos oss får de påskeegget skjærtorsdag og de får spise av innholdet til barnetv de fem helligdagene påska varer. Jeg tror nok det er mange som gjør det på den måten, og vil man ha "sunt" godteri oppi så er jo det en frivillig sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Den der artikkelen var jo litt selvmotsigende også iom atden anbefalte bl.a lakris med kunstig søtning men et annet sted i samme artikkel sto det at man burde unngå kunstig søtningsstoff... Lite gjennomtenkt egentlig... da er det tross alt bedre med godteri med ekte sukker slik at man vet hva man putter i seg... Bedre smaker det også... Ungene mine har egg med litt størrelse, og det blir fylt med litt av hvert: hårpynt, refleksfigur, skrapelodd, aktivitetsblad, og selvfølgelig GODTERI, (uten kunstig søtning)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil du kanskje sette pris på at jeg ikke skal la sunnhetshysteriet ødelegge påskeegget mitt?

Det "sunneste" jeg skal ha oppi er marsipan fra nidar, og den er det neppe 50% mandler i. Ellers slipper både melkesjokolade og gelegodterier til. Jeg skal til og med skeie ut med både kake og dessert i løpet av påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kjempeflott å få tips til sunnere påskeegg dersom man f.eks. har barn med diabetes, barn som blir hypre og/eller dårlige av for mye sukker etc.?

At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier (og det ikke bare til spesielle høytider) ;-)

Jeg vet iallefall med sikkerhet at mine unger spiser mer godterier enn det jeg fikk som liten. Den gangen var det stor stas å få et lite påskeegg fylt med godterier. Nå er jo påskeeggene opptil fem-seks ganger større enn de påskeeggene vi fikk for 20 år siden!

Mine unger skal få påskeegg med vanlige godterier, men gigapåskeegg som enkelte får, er helt uaktuelt. Dessuten er det ikke aktuelt at de småspiser godterier hele dagen. Da vil de ikke orke vanlig mat. Hos oss får de påskeegget skjærtorsdag og de får spise av innholdet til barnetv de fem helligdagene påska varer. Jeg tror nok det er mange som gjør det på den måten, og vil man ha "sunt" godteri oppi så er jo det en frivillig sak :)

''Det er vel kjempeflott å få tips til sunnere påskeegg dersom man f.eks. har barn med diabetes, barn som blir hypre og/eller dårlige av for mye sukker etc.?''

Det var tips om marsipan der, hvis jeg ikke husker helt feil, og det er vel ikke annerledes å gi en diabetiker marsipan enn å gi han gelegodterier, skulle jeg tro;-)

Og det med hyperhet av sukker er jo bare en myte.

Forleden så jeg et program på FEM som het "Sannheten om mat" el lign, og der hadde man en test av foreldre med 5-6-åringer, der foreldrene bestemt var av den oppfatningen at barna ble hypre av sukker.

Som et ledd i testen skulle barna delta på fester to dager på rad - den ene dagen skulle de få servert masse godteri, søte kaker, brus osv, den andre dagen bare oppkuttede grønnsaker osv.

Men dem som utførte testen lurte foreldrene, slik at de _trodde_ at barna fikk sukkerbomber på dag nr 2, mens de i virkeligheten fikk det dag nr 1. Det hører også med til historien at barna under grønnsakfesten ble underholdt av en veldig "gira" mann/klovn, og at de hoppet i hoppeslott osv. Mens på sukkerfesten var det mer moderat underholdning.

Foreldrene var veldig enige om at barna var hypre av sukker på dag 2, og de ble veldig overrasket over å høre at det hadde vært grønnsakfest da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare barn som skal ha påskeegg?

;- (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, og i ikke så altfor fjern fortid var påskegget en stoooor opplevelse. Da hadde det vært litt magert etter jul (som også er en nydelig tid!), både på mat- og godisfronten. Dette husker _jeg_ veldig godt, altså, og jeg er ikke hønngammal.

Nå er det vel ikke slik at våre barn ever opplever magre tider. Og mange barn får ikke ett lite påskeegg som skal vare høytiden ut, de får påfyll i påskeegget både en og to og tre ganger og det er ikke direkte _små_ egg lenger heller. For mange begynner påska allerede i morgen, og varer i 8 dager.

For de som da spiser godis i såvidt store mengder daglig i 8 dager, så blir det i overkant. For det er jo for mange mengder av godis hver lørdag hele året, samt kaker og kjeks og saft litt i uka også, i tillegg til bursdager og "spesielle anledninger". Og sjokoladepålegg på brødskiva og sjokomelk daglig. + frokostblandinger, da.

Jeg reagerer ikke så negativt på artikkelen som de andre her, for jeg ser at den har noe for seg. For mange. Ikke DOL-barna, selvfølgelig, men det går faktisk veldig mange overvektige barn rundt omkring, og for disse ville det nok vært en fordel om ikke påskeegget var så stort og velfylt.

Dog er jeg enig med de som sier at det er det daglige kostholdet som teller, og et påskeegg velter ikke lasset. Nei, om hverdagen hadde vært mager, så hadde jo påskeegget vært en stoooor opplevelse, og slettes ikke noe "skummelt" verken for tenner eller kropp.

;-)

Du har mye rett i det du sier at en del barn er overvektige og kanskje får for mye av søtsaker.

Men artikklen fremstiller det som om påskeegget er en stor synder og at et tradisjonelt egg fylt med sjokolade er fy fy og skadelig for alle barn. Det er lov å bruke sunn fornuft begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

Du har også lagt merke til at dol er det nettstedet prektige foreldre oppsøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannbørste i påskeegget???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

"At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier"

Det kan jeg love deg at mine ikke får. Eldste er snart 5 år og vet ikke engang hva sjokoladepålegg er. ;-) *tannfiksert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

''Det er vel kjempeflott å få tips til sunnere påskeegg dersom man f.eks. har barn med diabetes, barn som blir hypre og/eller dårlige av for mye sukker etc.?''

Det var tips om marsipan der, hvis jeg ikke husker helt feil, og det er vel ikke annerledes å gi en diabetiker marsipan enn å gi han gelegodterier, skulle jeg tro;-)

Og det med hyperhet av sukker er jo bare en myte.

Forleden så jeg et program på FEM som het "Sannheten om mat" el lign, og der hadde man en test av foreldre med 5-6-åringer, der foreldrene bestemt var av den oppfatningen at barna ble hypre av sukker.

Som et ledd i testen skulle barna delta på fester to dager på rad - den ene dagen skulle de få servert masse godteri, søte kaker, brus osv, den andre dagen bare oppkuttede grønnsaker osv.

Men dem som utførte testen lurte foreldrene, slik at de _trodde_ at barna fikk sukkerbomber på dag nr 2, mens de i virkeligheten fikk det dag nr 1. Det hører også med til historien at barna under grønnsakfesten ble underholdt av en veldig "gira" mann/klovn, og at de hoppet i hoppeslott osv. Mens på sukkerfesten var det mer moderat underholdning.

Foreldrene var veldig enige om at barna var hypre av sukker på dag 2, og de ble veldig overrasket over å høre at det hadde vært grønnsakfest da;-)

"Og det med hyperhet av sukker er jo bare en myte."

Har mine tvil der, når våre har fått lørdagsgodtet sitt (ofte vil de helst ha en is, pinneis eller kroneis) er de temmelig ville i nikkersen. Ikke enkelt å skulle legge den kvelden nei. Merker godt forskjell. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''her skal ungene få ekte egg med ekte godteri ; )''

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du skal få godteriet inn i ett ekte egg, men alt går sikkert om man prøver hardt nok. :)

Det blir ikke så mye godteri i alle fall, når det skal få plass i et ekte egg.

Jeg leste faktisk en gang hvordan man skal lage egg fylt med sjokolade. Du lager et litt stort hull i bunnen av egget, et lite på toppen og blåser ut innholdet og skyller egget i vann. Så smelter du melkesjokolade og fyller i det tomme eggeglasset, sett en teipbit over det lille hullet. Og så er det bare å servere egg til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og det med hyperhet av sukker er jo bare en myte."

Har mine tvil der, når våre har fått lørdagsgodtet sitt (ofte vil de helst ha en is, pinneis eller kroneis) er de temmelig ville i nikkersen. Ikke enkelt å skulle legge den kvelden nei. Merker godt forskjell. :-)

Poenget med testen er å bevise at det er "omstendighetene rundt", _inklusive_ foreldrenes forventninger og opphaussing av godteriet som gjør barna hypre. Derfor kan det like gjerne være bare det at det er lørdagskveld og annet opplegg enn vanlig som gjør ungene dine hypre, eller også det at endelig får de sin velfortjente lørdagsgodteri med stor L på slaget 18! ;-)

Her kan du eventuelt lese mer om testen:

http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/kids/hyperactivity.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...