morsan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Tannbørste i påskeegget??? Og neste år kan man jo slenge inn litt ovnsrens så har ungen noe å aktivisere seg med på dager da været ikke er så bra;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 ''Det er vel kjempeflott å få tips til sunnere påskeegg dersom man f.eks. har barn med diabetes, barn som blir hypre og/eller dårlige av for mye sukker etc.?'' Det var tips om marsipan der, hvis jeg ikke husker helt feil, og det er vel ikke annerledes å gi en diabetiker marsipan enn å gi han gelegodterier, skulle jeg tro;-) Og det med hyperhet av sukker er jo bare en myte. Forleden så jeg et program på FEM som het "Sannheten om mat" el lign, og der hadde man en test av foreldre med 5-6-åringer, der foreldrene bestemt var av den oppfatningen at barna ble hypre av sukker. Som et ledd i testen skulle barna delta på fester to dager på rad - den ene dagen skulle de få servert masse godteri, søte kaker, brus osv, den andre dagen bare oppkuttede grønnsaker osv. Men dem som utførte testen lurte foreldrene, slik at de _trodde_ at barna fikk sukkerbomber på dag nr 2, mens de i virkeligheten fikk det dag nr 1. Det hører også med til historien at barna under grønnsakfesten ble underholdt av en veldig "gira" mann/klovn, og at de hoppet i hoppeslott osv. Mens på sukkerfesten var det mer moderat underholdning. Foreldrene var veldig enige om at barna var hypre av sukker på dag 2, og de ble veldig overrasket over å høre at det hadde vært grønnsakfest da;-) Denne undersøkelsen har også jeg hørt om, og jeg har også blitt fortalt at undersøkelsen ble underkjent pga at den hadde blitt foretatt av folk som ønsket å "bevise" at hyperaktivitet og sukker ikke hang sammen. I selskapet der ungene hadde fått kun frukt og grønt, hadde man leid inn en klovn og gjort alt for å få ungene "høye". I selskapet der ungene fikk fråtse i godterier hadde man lagt vekt på at ungene ikke skulle kjenne hverandre, ikke skulle herje og leke etc (iallefall noe i den dur). Et av mine tre barn har alltid reagert med hyperaktivitet når hun har fått for mye søtt, spesielt dersom hun har fått det på tom mage. Lørdagskveldene måtte vi alltid la henne spise sunn kveldsmat før hun fikk godterier. Vi la vekt på rolige aktiviteter etc. for ikke å stresse henne mer opp enn nødvendig. Hun pleide å si at det begynte å kile og klø i magen når hun spiste vanilje og/eller godterier. Nå er hun snart 12 år gammel og tåler mer enn før - eller dvs. hun klarer å styre hyperaktiviteten sin. Når hun en sjelden gang har spist for mye godterier hender det at hun velger å trekke seg ut av situasjoner fordi hun vet hun ikke klarer å tenke helt rasjonelt og at hun rett og slett blir sur, irritabel eller "høy". Vi har vært nødt å tenke alternativt mht godterier _samtidig_ som vi ikke har hatt for stramme regler. De to yngre søstrene hennes reagerer normalt på inntak av søtt. Det er vel ikke uten grunn at man ofte føler seg mer pigg etter en sjokoladebit? Blodsukkeret stiger, og hos noen stiger det mer enn godt er. Da blir man ekstra "våken" og pigg, noe som kan føre til økt aktivitetsnivå. Dette ser jeg utrolig godt i sammenhenger der jeg sitter vakt under tentamener/eksamener i ungdomsskolen. Enkelte av ungdommene tåler rett og slett ikke å drikke brus under prøver 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Er det bare barn som skal ha påskeegg? ;- ( Nei, det er lovlig for voksne også Og der er det jo ekstra fint at man faktisk kan spise påskeegg uten å ha altfor dårlig samvittighet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 "At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier" Det kan jeg love deg at mine ikke får. Eldste er snart 5 år og vet ikke engang hva sjokoladepålegg er. ;-) *tannfiksert* Da har du vært flink Mine får sjokoladepålegg på matpakka på fredager og ei skive hver med sjokoladepålegg til lørdagsfrokosten. Jeg sliter litt med dårlig samvittighet for dette 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Denne undersøkelsen har også jeg hørt om, og jeg har også blitt fortalt at undersøkelsen ble underkjent pga at den hadde blitt foretatt av folk som ønsket å "bevise" at hyperaktivitet og sukker ikke hang sammen. I selskapet der ungene hadde fått kun frukt og grønt, hadde man leid inn en klovn og gjort alt for å få ungene "høye". I selskapet der ungene fikk fråtse i godterier hadde man lagt vekt på at ungene ikke skulle kjenne hverandre, ikke skulle herje og leke etc (iallefall noe i den dur). Et av mine tre barn har alltid reagert med hyperaktivitet når hun har fått for mye søtt, spesielt dersom hun har fått det på tom mage. Lørdagskveldene måtte vi alltid la henne spise sunn kveldsmat før hun fikk godterier. Vi la vekt på rolige aktiviteter etc. for ikke å stresse henne mer opp enn nødvendig. Hun pleide å si at det begynte å kile og klø i magen når hun spiste vanilje og/eller godterier. Nå er hun snart 12 år gammel og tåler mer enn før - eller dvs. hun klarer å styre hyperaktiviteten sin. Når hun en sjelden gang har spist for mye godterier hender det at hun velger å trekke seg ut av situasjoner fordi hun vet hun ikke klarer å tenke helt rasjonelt og at hun rett og slett blir sur, irritabel eller "høy". Vi har vært nødt å tenke alternativt mht godterier _samtidig_ som vi ikke har hatt for stramme regler. De to yngre søstrene hennes reagerer normalt på inntak av søtt. Det er vel ikke uten grunn at man ofte føler seg mer pigg etter en sjokoladebit? Blodsukkeret stiger, og hos noen stiger det mer enn godt er. Da blir man ekstra "våken" og pigg, noe som kan føre til økt aktivitetsnivå. Dette ser jeg utrolig godt i sammenhenger der jeg sitter vakt under tentamener/eksamener i ungdomsskolen. Enkelte av ungdommene tåler rett og slett ikke å drikke brus under prøver Jeg er enig i at måten denne testen ble gjort på gjør at den egner seg ekstra godt på TV, men flere andre tester viser det samme, og det er ikke påvist noen klar sammenheng mellom hyperaktivitet og sukker. http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=52516 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg er enig i at måten denne testen ble gjort på gjør at den egner seg ekstra godt på TV, men flere andre tester viser det samme, og det er ikke påvist noen klar sammenheng mellom hyperaktivitet og sukker. http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=52516 Det har du rett i, og det er sikkert også vanskelig å virkelig bevise en slik sammenheng. Det vi med sikkerhet _vet_ er jo at for mye søtt uansett ikke er bra for kroppen på lang sikt. Jeg kjenner familier der ungene fritt kan ta hva de vil i skapet, is fra fryseren etc. Det fører til at ungene går rundt og småspiser hele dagen, og at de rett og slett er mette når vanlig mat settes på bordet. Jeg har opplevd familier der mor og far er fortvilet og klager over at barna spiser så lite mat/ikke vil ha mat etc. De samme ungene har fri tilgang på godterier og is dagen lang. Da kan man begynne å lure på hva som rører seg i hodet på foreldrene ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Er det bare barn som skal ha påskeegg? ;- ( Jepp! Øvre aldersgrense 16 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg synes det teiteste var det siste: en ny tannbørste! Som om vi ikke har tannbørste fra før av....idiotisk. Jeg er helt enig med deg: la oss ha påskeegget i fred! Kan vel hende at det med tannbørste var ment ironisk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 "At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier" Det kan jeg love deg at mine ikke får. Eldste er snart 5 år og vet ikke engang hva sjokoladepålegg er. ;-) *tannfiksert* ''Det kan jeg love deg at mine ikke får. Eldste er snart 5 år og vet ikke engang hva sjokoladepålegg er. ;-) *tannfiksert*'' Kjæresten min kjøper fra tid til annen nugatti og da spiser vi jo det vi to, ungene mine ser på oss med vemmelse i blikket der de sitter med salami eller brunost... Underlige unger. Men jeg er bare glad til - nugatti og sunda og sånt er ikke noe de bør spise og vi har det aldri hjemme hos meg. ) Jeg klarer nemlig ikke holde meg unna om jeg har sjokoladepålegg i huset... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jepp! Øvre aldersgrense 16 år. Der tar du feil - det gjelder bare frosker! *geiper* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Der tar du feil - det gjelder bare frosker! *geiper* Også jeg som trodde dol var nettstedet for alle oss prektige...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Også jeg som trodde dol var nettstedet for alle oss prektige...*s* Noen av oss må jo jobbe for å dra opp/ned statistikken! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Det har du rett i, og det er sikkert også vanskelig å virkelig bevise en slik sammenheng. Det vi med sikkerhet _vet_ er jo at for mye søtt uansett ikke er bra for kroppen på lang sikt. Jeg kjenner familier der ungene fritt kan ta hva de vil i skapet, is fra fryseren etc. Det fører til at ungene går rundt og småspiser hele dagen, og at de rett og slett er mette når vanlig mat settes på bordet. Jeg har opplevd familier der mor og far er fortvilet og klager over at barna spiser så lite mat/ikke vil ha mat etc. De samme ungene har fri tilgang på godterier og is dagen lang. Da kan man begynne å lure på hva som rører seg i hodet på foreldrene ;-) ''Jeg har opplevd familier der mor og far er fortvilet og klager over at barna spiser så lite mat/ikke vil ha mat etc. De samme ungene har fri tilgang på godterier og is dagen lang. Da kan man begynne å lure på hva som rører seg i hodet på foreldrene ;-)'' Akkurat det har jeg stusset over også. At de ikke ser sammenhengen! En mor sa det tvert i mot helt motsatt- hun sa at hun gjerne ga sin radmagre gutt potetgull etc, for da fikk denne småspiste gutten ihvertfall i seg _noe_ fór. Jeg har tenkt med meg selv at dersom hun hadde kuttet det ut, ville han kanskje spist mer midag og brødmat;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 ''Det kan jeg love deg at mine ikke får. Eldste er snart 5 år og vet ikke engang hva sjokoladepålegg er. ;-) *tannfiksert*'' Kjæresten min kjøper fra tid til annen nugatti og da spiser vi jo det vi to, ungene mine ser på oss med vemmelse i blikket der de sitter med salami eller brunost... Underlige unger. Men jeg er bare glad til - nugatti og sunda og sånt er ikke noe de bør spise og vi har det aldri hjemme hos meg. ) Jeg klarer nemlig ikke holde meg unna om jeg har sjokoladepålegg i huset... Jeg har aldri skjønt hvorfor enkelte er så tussete etter Nugatti, men Sjokade får ben å gå på hos meg selv ja;-) Så det må jeg bare la være å kjøpe.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hvorfor denne artikkelen provoserer folk skjønner jeg ikke Det er vel kjempeflott å få tips til sunnere påskeegg dersom man f.eks. har barn med diabetes, barn som blir hypre og/eller dårlige av for mye sukker etc.? At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier (og det ikke bare til spesielle høytider) ;-) Jeg vet iallefall med sikkerhet at mine unger spiser mer godterier enn det jeg fikk som liten. Den gangen var det stor stas å få et lite påskeegg fylt med godterier. Nå er jo påskeeggene opptil fem-seks ganger større enn de påskeeggene vi fikk for 20 år siden! Mine unger skal få påskeegg med vanlige godterier, men gigapåskeegg som enkelte får, er helt uaktuelt. Dessuten er det ikke aktuelt at de småspiser godterier hele dagen. Da vil de ikke orke vanlig mat. Hos oss får de påskeegget skjærtorsdag og de får spise av innholdet til barnetv de fem helligdagene påska varer. Jeg tror nok det er mange som gjør det på den måten, og vil man ha "sunt" godteri oppi så er jo det en frivillig sak ''At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier (og det ikke bare til spesielle høytider) ;-)'' Nei du, noen dårlig samvittighet over godterikonsumeringen her i huset har jeg ikke:-) Men samtidig lar jeg meg provosere over at "alt" blir så innmari farlig her i verden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg har aldri skjønt hvorfor enkelte er så tussete etter Nugatti, men Sjokade får ben å gå på hos meg selv ja;-) Så det må jeg bare la være å kjøpe.... Sjokade er jo helt annereldes enn nugatti og sjokonøtt. Konsistensen er annerledes og også utseende og smak, sikkert bl.a. fordi sjokade ikke inneholder melk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Sjokade er jo helt annereldes enn nugatti og sjokonøtt. Konsistensen er annerledes og også utseende og smak, sikkert bl.a. fordi sjokade ikke inneholder melk. Hadde det ikke vært fordi jeg nå er stappmett på hjemmelagget pizza, hadde det fristet veldig med loff med smør og sjokade! ;-) Slikt tør jeg bare ikke kjøpe...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hadde det ikke vært fordi jeg nå er stappmett på hjemmelagget pizza, hadde det fristet veldig med loff med smør og sjokade! ;-) Slikt tør jeg bare ikke kjøpe...;-) *Hehe* En gang måtte jeg faste i halvannet døgn pga en undersøkelse. Da jeg kom hjem etterpå spiste jeg 7 loffskiver med nugatti... Sikkert kjempesunt for blodsukkeret tenker jeg. *hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 *Hehe* En gang måtte jeg faste i halvannet døgn pga en undersøkelse. Da jeg kom hjem etterpå spiste jeg 7 loffskiver med nugatti... Sikkert kjempesunt for blodsukkeret tenker jeg. *hehe* *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hadde det ikke vært fordi jeg nå er stappmett på hjemmelagget pizza, hadde det fristet veldig med loff med smør og sjokade! ;-) Slikt tør jeg bare ikke kjøpe...;-) I morgen tidlig etter jobb skal jeg kose meg med nystekt, varmt brød med smør og sjokoladepålegg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.